Partamonnista kysyttävää
Valvoja: Moderaattorit
Partamonnista kysyttävää
Ostin tässä noin kuukausi sitten akvaarion ja nyt vähän alle viikko sitten sain sinne ensimmäisenä kalana partamonnin.
Olen yrittäny antaa sille vihertabletteja, mutta niistä se on aina maistanut ja jättänyt syömättä.
Nyt sitten olen kokeillut antaa salaattia, kurkkua ja paprikaa mutta mikään ei ole oikein kelvannut.
Onkohan tämä ihan normaalia että aluksi ei ruoka maistu. Ei se ole kuitenkaan kasveja syönyt ja on kasvanutkin jonkun verran.
Sitten kysyisin myös, että voiko partamonnin ikää arvioida sen pituudesta? Minun partis on n. 6cm joten minkähän ikäinen se voisi olla?
Olen yrittäny antaa sille vihertabletteja, mutta niistä se on aina maistanut ja jättänyt syömättä.
Nyt sitten olen kokeillut antaa salaattia, kurkkua ja paprikaa mutta mikään ei ole oikein kelvannut.
Onkohan tämä ihan normaalia että aluksi ei ruoka maistu. Ei se ole kuitenkaan kasveja syönyt ja on kasvanutkin jonkun verran.
Sitten kysyisin myös, että voiko partamonnin ikää arvioida sen pituudesta? Minun partis on n. 6cm joten minkähän ikäinen se voisi olla?
-
Deicide
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Re: Partamonnista kysyttävää
Voisi olla noin vuoden ikäinen? Tarkkaa ikää ei oikein voi määrittää, kun ei tiedä olosuhteita miten on elänyt ja mitä on syönyt. Partamonnisi todennäköisesti syö, kun et näe, ei kannata huolestua, sitä kalaa tuskin saa huonollakaan hoidolla elävältä.
Haulla löydät paljon asiaa partamonnista.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
aquamarina
- Advanced Member

Anna yöksi ne ruoat, eli valojen sammuttua. Ja kunnolla kotiuduttua alkaa kyllä päivälläkin syömään näkösällä, ainakin meillä tulee kerjuulle siinä missä muutkin kalat.
-
Taavetti
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Nuoret partamonnit tykkäävät syödä levää laseista ja muilta pinnoilta, joten sekin voi olla syynä, ettei tarjottu ruoka näyttäisi kelpaavan. Vanhemmiten saattavat sitten laiskistua, ja unohtaa miltei tuon levänsyönnin.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Aika ahkerasti tuo noita laseja putsailee ja omaa tynnyriään myös.
Olen antanut ruuan aina valojen sammuttua ja nyt eilen annoin 1/4 vihertablettia ja vielä oli aamulla vähän jäljellä kun katoin.
Toivottavasti ei aliravitsemukseen kuole.
Olen antanut ruuan aina valojen sammuttua ja nyt eilen annoin 1/4 vihertablettia ja vielä oli aamulla vähän jäljellä kun katoin.
Toivottavasti ei aliravitsemukseen kuole.
-
bj
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Ei munkaan partis pidä noista viherpelleteistä, vaikka levänsyöjä onkin. Kaikki lihapitoiset maistuu kyllä, hiutaleet, pelletit, pakastesurviaiset ym. tuore kurkku kyllä maistuu tosi hyvin. Makuasia taitaa olla.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
Kirsikkatetra
- Junior Member

Meillä menee pakastetut tuoreherneet ja kesäkurpitsa loistavasti kaupaksi, mulla jo mummoikäinen eukko ja nuori juniori. Levisten herkkua myös, mutta kun mummo pyyhältää paikalle, ei siinä kellään ole asiaa syömään. Samoin ne pyöreät pohjatabut, mummo iskee itsensä sen päälle ja muut jää nuolemaan eviään.
Kukin taaplaa tyylillään
Suosittelen tuota kesäkurpitsaa. Meillä se on ainakin kurkkuun ja salaattiin verrattuna tehnyt hyvin kauppansa: akvaariosta kuuluu suorastaan rouskutusta. Monni aloittaa pyöreän siivun keskeltä ja pyörittelee sitten loppua kuin jotain voimistelurengasta - uskomaton näky! Kannattaa jättää sellainen pieni siivu yöksi akvaarioon lojumaan (painon alle ettei nouse pintaan). Lisäksi maistuvat pohjalle vajoavat ruuat (sekä rakeet, tabletit että itse tehdyt sapuskat), joissa on esim. kalaa, äyriäisiä ja erityisesti spirulina-levää. Ruuissakin on eroja: täytyy sanoa, että kaikki teollisesti valmistetut pohjatabletit eivät maistu yhtä hyvin: spirulina on herkkua. Ja jos sulla on akvaariossa jokin mangrovejuurakko tai muuta pehmeää puuta, sitähän monni myös imeskelee ruuakseen.
Eikä se nyt kauhean huolestuttavaa ole, jos kalat muutaman päivän ovat syömättä. Joskus uuteen paikkaan siirto tai muu stressi aiheuttaa sellaista. Eikä partis välttämättä syö kerralla kovin paljon: maistaa nyt hieman ja syö sitten myöhemmin lisää. Meidän aiemman partiksemme en juuri milloinkaan nähnyt syövän (sitä kyllä ruokittiin, mutta se oli kovin yökyöpeli) ja se eli sentään 14 vuotta!
Eikä se nyt kauhean huolestuttavaa ole, jos kalat muutaman päivän ovat syömättä. Joskus uuteen paikkaan siirto tai muu stressi aiheuttaa sellaista. Eikä partis välttämättä syö kerralla kovin paljon: maistaa nyt hieman ja syö sitten myöhemmin lisää. Meidän aiemman partiksemme en juuri milloinkaan nähnyt syövän (sitä kyllä ruokittiin, mutta se oli kovin yökyöpeli) ja se eli sentään 14 vuotta!
Mikä/mitähän tuohon kannattaisi laittaa painoksi, ongelmana tahtoo olla aika usein se, että kurkku, kesäkurpitsa ja muu kevyt nousee pintaan.
-
bj
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Mä oon laittanut lusikan varren lähellä kuoren reunaa läpi. Sitten sen saa lusikka osasta työnnettyä hiekkaan pystyyn ja kurkku jää mukavasti hiekan päälle.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html