"Suodattamisesta" vedenvaihdon yhteydessä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Amos
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

"Suodattamisesta" vedenvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja Amos »

Mitä suodatinta olette käyttäneet letkun altaanpuoleisessa päässä, lapotessanne pelkkää vettä vedenvaihdon yhteydessä? Onko olemassa lappoa, jossa olisi kalojen kannalta turvallinen sihti?

Itse olen laskenut veden haavin lävitse viemäriin, mutta tällöin on vaikea seurata joutuuko kaloja haaviin.
Toisaalta nyt on viemärin aukossa lisänä oleva teräs-sihti sopivasti tukossa, että viemäri muodostaa ikäänkuin hajulukon, ja kalat (yleensä poikaset) pystyvät uikentelemaan pienessä määrässä vettä :mrgreen: . Tuota on kuitenkin vaikeampi vakioida. -Ehkäpä joku ämpäri, johon porailisi reikiä. :roll: Vanha modifioitu mehumaija?

Ehdotuksia
1000, 100 ja 10 litraa
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: "Suodattamisesta" veden vaihdon yhteydessä.

Viesti Kirjoittaja millia »

Mulla on letkuun helposti kiinnitettävä suodattimen filtteri. Siitä ei mene edes kaikkein pienimmät poikaset läpi. Filtterin sisässä on imukuppi, mikä sitten levittää hanasta altaaseen tulevan vesisuihkun niin ettei pohjalla hiekan jyväkään heilahda.

Tässä mun viritelmät. Tuon jutun kirjoittamisen jälkeen olen ymmärtänyt vielä yhden jutun, letkun päähän voi laittaa suodattimen hanan. Siitä on se etu kun on pitkä letku, vettä ei pysty imaisemaan lappoutumaan eli letku on ensin täytettävä vedellä, sitten nappaistava pikaliitin hanasta ja viemärin päälle, siitä seuraa taiteilua yhdellä kädellä koska toisen käden peukalo on letkun päässä pitämässä vesiä sisässä. Toisekin käden voi vapauttaa kun letkun päässä on hana. Sen voi sulkea silloin kun ei halua että veden liikuvan ja avata taas kun haluaa lapota - voi vitsit että oon nero. :mrgreen:
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Meillä on käytössä vanha kunnon sukkahousuniksi. :D Eli lapon päähän sukkahousua, ei ole mitään ylimääräistä päässyt läpi.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
zalmari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zalmari »

Meillä on nippusiteellä letkun ympärille kiinnitetty hyttysverkon palanen, heh. Hyvin toimii 8-)
litroja 720+400+126
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Meillä on letkun päässä muovisen kastelukannun "sadetin", tällainen keltainen. Sama letku toimii poisto- ja täyttöletkuna, jolloin sadetin toimii siivilänä sekä virtauksen hajoittajana. Plussaa tuossa on tuon siivilän leveys, ihan mikään pikkuinen roska ei tuki imua.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Amos
Senior Member
Senior Member

No, nythän on tämäkin asia selvinnyt: Akvaarioharrastukseen innostuneen ei tarvitsekaan olla hullu, vaan nero!
Nerouden edellytyksiäkin täytyy harjaannuttaa, joten jospa "millia" täsmentäisit hieman lappoletkun viemärinpuoleisen pään "suodattimen hana" -käsitettä.
1000, 100 ja 10 litraa
vikki80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Mulla on letkun päässä semmoinen tavallinen lappo. Kun letkua on 20 metriä ja päässä levennys imu on niin heikko, että edes hiekkaa on vaikea saada mukaan.

Miljoonakalat joskus tunkivat tuohon lappo-osaan mutteivät imeytyneet letkuun. Miljoonakala kokemusten jälkeen olen ihan huolettomasti sohinut tuolla lapolla altaan kaikki nurkat. Lappo on onneksi läpinäkyvä joten kyllä siitä näkee jos jotain ylimääraistä meinaa mennä mukaan. Letku vaan taitteelle ja ravistellaan ylimääräiset takaisin altaaseen.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Amos kirjoitti:"millia" täsmentäisit hieman lappoletkun viemärinpuoleisen pään "suodattimen hana" -käsitettä.
Ei viemärin vaan akvaarion puolen päähän hana. Silloin ei tarvi taiteilla akvaariosta valaisinta ja kansilaseja syrjään pitäen samalla peukaloa letkun päässä (jos peukun ottaa pois, letku tyhjenee, eikä se enää lappoa). Akvaarion puoleinen pää on siitä parempi, että sitten ei tarvitse mennä takaisin kylppäriin kun haluaa kääntää hanan auki.
Suodattimiin myydään letkuihin siis hanoja. Sellaisia niin missä on palloventtiili (oikea termi?). Ei sitä ole ihan pakko pistää just suodattimen letkuun. Lappoletkukin käy ihan hyvin.
Amos
Senior Member
Senior Member

No mutta tuohan on todellista suvereeniutta. Itse kun olen käyttänyt jotain käpöistä puutarhaletkun hanaa täytellessäni allasta. Tahtoo nuo lämmöt heitellä, niin letkussa kuin sen varressakin. Mutta onhan minullakin tuollainen vanha liukutoiminen hana jossain. Siihen kun laittaa tarpeeksi painavan suukappaleen, niin pysyy letku vaikka hiekan alla tarvittaessa. Oma pitkä lappoletkuni on n. 10 mm:stä ja sen on kyllä jaksanut imaistakin...Kyllähän vedenvaihto sillä vähän aikaa kestää, mutta , mutta...
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Amos kirjoitti:Siihen kun laittaa tarpeeksi painavan suukappaleen, niin pysyy letku vaikka hiekan alla tarvittaessa.
Ha-haa, mutta siihempäs löytyy myös suodattimista lainaan sopiva väline; letkuklemmari ja imukuppi. Laita lappoletkuun sellainen, niin saat ihan itse päättää millä korkeudella letkun pää sijaitsee ja missä kohtaa akvaariota. Toinen etu tuossa on se, että akvan lasit tulee pidettyä puhtaana, koska likaisessa lasissahan ei imukuppi pysy kovin hyvin kiinni ja arvaat varmaan miten käy jos kraanasta tulee täysillä vettä akvaarioon ja imukuppi päättää irrota kesken leikin. No, ei ole onneksi tapahtunut vielä tuota maalailemaani uhkakuvaa vaikka monta vuotta on letkun kiinnitys akvaarioon hoitunut näin. Olen varmaan kuvitellut mahdollisen vahingon niin karmeaksi, että on tullut aina varmistettua että imukuppi on takuulla kiinni ja pysyy.
Amos
Senior Member
Senior Member

Re: "Suodattamisesta" vedenvaihdon yhteydessä

No-noo. Tuota imukuppia, lämmitimen "tuplaputkeakin", on tullut harrasteltua omana keksintönä jo pidempään. Mutta pitäisin erittäin todennäköisenä sitä, että painava holkki joissain asiayhteyksissä, vaikkapa [;)] varmistamassa, olisi kokeilemisen, ja kehittämisen arvoinen.
Olenpa kuullut ammattikäytössä käytetyn myös U -muotoista metalliputkea letkuun liitettynä. Tämä vain ripustettiin altaan reunalle, ja alettiin katsella työn hedelmiä. ( Siihen aikaan, kun mihinkään ei ollut kiire)
Sitäpaitsi kastelukannun keksijä on myös tehnyt erittäin hyvän havainnon: Yksi kylvää, toinen kastelee, kolmas antaa sadon ja neljäs korjaa sen.
vikki80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Meillä letku pysyy altaan reunalla sillä pesukoneen mukana tulevalla u-mutkalla. Siitä letkun saa nopeasti irtikin jos haluaa imuroida nurkkia myöden.

Mulla ei ole ikinä ollut mitää ongelmia saada lappoa käynnistymään. Kauhasen vaan altaasta lapollisen verran ja annan valua letkuun, toistetaan pari kertaa ja homma toimii. Ei tulis mielenkään mennä imeskelemään sitä kalankakka letkua sieltä viemärin päästä.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Perinteisen lapon sisään tungettu mattosuodatin mattoa. Ei lähde poikaset mukaan! Helposti poistettavissa, jos haluaa imuroida gaakkoja.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
hannu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja hannu »

Altaan puolella ei letkun päässä ole luonnollisestikaan mitään. Siivilä heikentäisi imua ja vedenvaihtoon menisi kauemmin aikaa. Siivilän läpi ei saisi myöskään imettyä kasvinpaloja ja muuta töhkää. Letkun toinen pää on kylpyhuoneessa lattiakaivon vieressä olevassa ämpärissä. Vesi valuu ämpärin reunojen yli ja hiekka ja kasvinpalat jäävät ämpäriin. Kalanpoikasia en ole vielä onnistunut altaasta imuroimaan, mutta nekin päätyisivät samaiseen ämpäriin. Hyvänä puolena tuossa on vielä se, että hiekan voi kaataa takaisin altaaseen eikä se jää viemäriä tukkimaan.
Amos
Senior Member
Senior Member

Tämäpä oli hyvä aihe. Kertokaapas vielä lisää konsteja. Eri ideoiden perusteella voi syntyä ihan uusia sovellutusmahdollisuuksia.

Itselläni on toistakymmentä poikas-allasta, joissa poikaset voivat olla hyvinkin pieniä.Usemmissa ei ole lainkaan hiekkaa pohjalla. Jopa kerran päivässä olisi hyvä vettä vaihtaa. Nyt :roll: tahtoo kuitenkin kertyä pohjalle ruoan jätettä ja ulostetta, vaikka suodatinta useimmissa altaissa käytän.
Olen liittänyt pienehkön siveltimen 9mm:n sisähalkaisijaltaan olevaan letkuun ja sillä penslannut pohjaa . Aika hyvin toimii, kun muistaa liikuttaa letkua riittävän rauhallisesti. Olen myös jatkovartta testannut, ettei kättä tarvi altaaseen upottaa. Tämä kun enemmän veteen pyörteitä aiheuttaa.
Oiskos tuohon jotain ehdotuksia.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Deicide »

No tuo penslaaminen kuulostaa aika hassulta? Eikö kerros hiekkaa ja kierteiset olisi helpompi?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Amos
Senior Member
Senior Member

Onhan minulla joissakin poikasten altaassa ihan ohuelti hiekkaakin. Näyttää paremmalta [;)] , ja ehkä siinä vielä paremmin on terveellistä bakteerikantaa. Kukkalaatikoita olen myös pitänyt altaissa, voi helposti nostaa tarvittaessa pois, kun haavilla ottaa poikasia ym. Niistä laatikoistahan sitä hiekkaa on pohjalle vähän pöllynnytkin.

Joissain altaissa on pientä partamonnia, toisissa omppuja. Niissä missä on kukkalaatikkoja on myös kierteisiä. Niihin missä on paljon postitorvia, heitellään petokotiloita kasvamaan. Jotenkin tuntuu, että partikset on parhaita minun systeemeissäni, mutta kehitteillähän kaikki on. Ja mielenkiinnon vuoksihan tätä enimmäkseen tehdäänkin, vai mitä?

Olen enimmäkseen toistaiseksi kasvattanut ihan "peruskaloja",joita usemmiten on suht paljon. Joten on tärkeää, että on helppo ja nopea hoitaa altaat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”