Kalapenteleen pyydystys....
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kalapenteleen pyydystys....
Niin siirsin pari päivää sitten tetraparveni toiseen akvaarioon. Kauan siinä meni, mutta viimeistä en saa sitten millään kiinni. Kun kyseessä on pieni fisu, se mahtuu melkeen mistä rakosesta vaan, ja kasvillisuus on niin tiheätä (matalat kasvit), että sinnehän se hukkuu. Muutamaan otteeseen olen käsin käynyt kasvuston läpi saamatta kalaa esille.
Pyydystystekniikkana mulla on kaks isoa haavia, toisessa mutka varressa. Olen yrittäny heti ruuan laiton jälkeen, ilman valoja, kun olen nähny sen tulevan esiin, yrittäny etsiä sitä kasvustosta, mut ei, sitä ei saa kiinni sitten millään. Kasveja en haluaisi repiä irti, mutta eipä tässä enää muuta tule mieleen. Ja tietysti se on nyt vielä normaaliakin arempi, kun lajitoverit ovat toisessa altaassa. Ja kuinka ne muut kalat tajuaa ettei niitä pyydystetä, tää on ainoo joka ui karkuun, *tätä on kirottu kyllä ennenkin*
Ehdotuksia?
-Chyental-
Edit: Muokattu luettavammaksi. Pehis
Pyydystystekniikkana mulla on kaks isoa haavia, toisessa mutka varressa. Olen yrittäny heti ruuan laiton jälkeen, ilman valoja, kun olen nähny sen tulevan esiin, yrittäny etsiä sitä kasvustosta, mut ei, sitä ei saa kiinni sitten millään. Kasveja en haluaisi repiä irti, mutta eipä tässä enää muuta tule mieleen. Ja tietysti se on nyt vielä normaaliakin arempi, kun lajitoverit ovat toisessa altaassa. Ja kuinka ne muut kalat tajuaa ettei niitä pyydystetä, tää on ainoo joka ui karkuun, *tätä on kirottu kyllä ennenkin*
Ehdotuksia?
-Chyental-
Edit: Muokattu luettavammaksi. Pehis
Hmm. Tämä on erittäin kyseenalainen keino enkä todellakaan seiso tämän turvallisuuden/inhimillyseeden takana 100%:sesti..
Mutta omat mollilapsoseni plupsahtelevat usein vedenvaihdossa lappoletkua pitkin sankoon, josta haavin ne takaisin akvaarioon sitten. Eli jos tetra ei ole iso, sen saattaisi saada imaistua kyytiin..
Elämä on täynnä valintoja, enimmäkseen vääriä...
Mutta omat mollilapsoseni plupsahtelevat usein vedenvaihdossa lappoletkua pitkin sankoon, josta haavin ne takaisin akvaarioon sitten. Eli jos tetra ei ole iso, sen saattaisi saada imaistua kyytiin..
Elämä on täynnä valintoja, enimmäkseen vääriä...
Mullakin on joskus useampakin kala menny lappoimuriin kärsimättä mitään vaurioita...mut ei voi sitäkään käyttää nyt kun ne hemmetin lapot on hukassa. Viimeksi oli tallessa kun menin ostamaan uutta letkua niihin, mut eläinkaupassa ei ollut sopivaa. Nyt menisin etolasta hakemaan, mutta olen kämpän ja kellarin kääntäny jo kahteen kertaan ympäri, enkä löydä kumpaakaan kahdesta lappoimuristani...pitänee ensviikolla hakea uusi...
*hukkailun ja unohtelun mestari*
-Chyental-
*hukkailun ja unohtelun mestari*
-Chyental-
Mä olen ny antanu sen olla pari päivää rauhassa eikä se enää piileskele kasvillisuudessa...mutta varmana hyökkää sinne jos otan haavin käteen...en oikeen usko että veden vähentämisestä niin vähäiseksi on kauheesti iloa koska kyseessä kuitenkin on akvaarion pienin kala, muut kalat jo asettaa rajoituksia tähän veden laskuun, ja kun matalaa kasvustoa on akvaariossani lähes koko akvaarion pinta-alan verran (tai no ehkä 3/4osaa), niin en kyllä näe miten se veden vähentäminen vaikuttaa sen kalan piileskelyyn? Täytyy kai kytätä sitä sitten ja mahdollisuuden tullen yrittää koukata se jättihaavilla alapuolelta.
Kuitenkin mitä nyt puolen viikon aikana olen seuraillut tetraparveani, täytyy sanoa että siirtoa en kadu hetkeäkään, niin paljon niiden käytös on muuttunut. Aikaisemminhan ne oli altaassa jossa lähes kaikki muut kalat oli tosi vilkkaita jolloin nämä olivat lähes koko ajan taka-alalla ja kasvien läheisyydessä. Nyt parvi uiskentelee nykyisessä altaassaan joka paikassa ja tulevat rohkeasti etulasille, mitä ne eivät aikaisemmin tehneet koskaan. Ovat saaneet aikaan vilkkautta myös nykyisessä altaassa oleviin kardinaalitetroihin.
-Chyental-
Hukkailun ja unohtelemisen mestari
Muokattu - Chyental on 28/01/2002 13:18:19
Kuitenkin mitä nyt puolen viikon aikana olen seuraillut tetraparveani, täytyy sanoa että siirtoa en kadu hetkeäkään, niin paljon niiden käytös on muuttunut. Aikaisemminhan ne oli altaassa jossa lähes kaikki muut kalat oli tosi vilkkaita jolloin nämä olivat lähes koko ajan taka-alalla ja kasvien läheisyydessä. Nyt parvi uiskentelee nykyisessä altaassaan joka paikassa ja tulevat rohkeasti etulasille, mitä ne eivät aikaisemmin tehneet koskaan. Ovat saaneet aikaan vilkkautta myös nykyisessä altaassa oleviin kardinaalitetroihin.
-Chyental-
Muokattu - Chyental on 28/01/2002 13:18:19
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Pistä sinne akvaarioon lasipurkki kumolleen. Ohjaa kala varovasti purkkiin (kalat eivät hyvin asetettua purkkia pelkää juuri lainkaan) ja laita yhtä varovasti haavi purkin suulle ja nosta purkki pois.
Jep!
Voi myös rakennella vihreästä haavikankaasta (valoverhosta) yms. ja metallilangasta eräänlaisen "katiskan", jolle kalan voi ohjailla, mutta josta se ei osaa helposti ulos. Katiskaan voi lisäksi laittaa vaikka ruokaa.
www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
Terve,
minulla on ollut eri-ikäisiä seeprakaloja yhdessä helmiäistonkijan poikasen kanssa samassa altaassa. Eilen tonkija sitten tuli ylpeänä esittelemään saalistaan,joten ei siinä auttanut kuin haavita seeprat eri altaaseen. Viimeiseksi jäänyttä pientä ja nuorta kalaa en tahtonut saada millään kiinni, muutta lopulta se onnistui kuin laitin altaaseen takaisin yhden vanhan ja hitaan kalan sille kaveriksi. Yhdessä ne tulivat paremmin esille ja sain kaapattua nuoren kiinni ja vanhus olikin sitten "pala kakkua". En tosin takaa että tämä keino ei tuplaisi ongelmaa...
-jari
minulla on ollut eri-ikäisiä seeprakaloja yhdessä helmiäistonkijan poikasen kanssa samassa altaassa. Eilen tonkija sitten tuli ylpeänä esittelemään saalistaan,joten ei siinä auttanut kuin haavita seeprat eri altaaseen. Viimeiseksi jäänyttä pientä ja nuorta kalaa en tahtonut saada millään kiinni, muutta lopulta se onnistui kuin laitin altaaseen takaisin yhden vanhan ja hitaan kalan sille kaveriksi. Yhdessä ne tulivat paremmin esille ja sain kaapattua nuoren kiinni ja vanhus olikin sitten "pala kakkua". En tosin takaa että tämä keino ei tuplaisi ongelmaa...
-jari
Tuosta tulikin mieleen valtavan tetraparven pyydystys jokunen kuukausi sitten. Laitoin läpinäkyvän muovipussin akvaarioon ja ajoin kalat sinne, sitten vain nostin muovipussin pois, niin oli kalat pyydystetty 
Monniset pyydystin silloin lapposuppilon avulla. Ylhäältäpäin oli hyvä sihdata ja varovasti laskea se suppilo pahaa-aavistamattoman monnisen päälle, haavi suppilon alle(siis pohjahiekkaa viistäen) ja kala haaviin. Ensiksi olin yrittänyt pyydystää niitä puolisen tuntia pelkällä haavilla, tulos 0 kappaletta, viisi minuuttia meni kymmenen monnisen pyydystämiseen tuon lapon avulla.
Olisipa kaikki kalat yhtä helppoja kuin taistikset, ei ole kai koskaan tarvinnut käyttää haavia niitten kanssa, kun laittaa käden akvaarioon, niin ne hassut uivat katsomaan että ruokaakos se tuo
Juovaokamonnini pyydystin pienellä muoviakvaariolla, banjomonnit käsin poimien hiekasta (parin kiljahduksen siivittämänä
, jotenkin aina silloin törmää joko okamonneihin tai banjomonneihin kun ei pitäisi).
Monniset pyydystin silloin lapposuppilon avulla. Ylhäältäpäin oli hyvä sihdata ja varovasti laskea se suppilo pahaa-aavistamattoman monnisen päälle, haavi suppilon alle(siis pohjahiekkaa viistäen) ja kala haaviin. Ensiksi olin yrittänyt pyydystää niitä puolisen tuntia pelkällä haavilla, tulos 0 kappaletta, viisi minuuttia meni kymmenen monnisen pyydystämiseen tuon lapon avulla.
Olisipa kaikki kalat yhtä helppoja kuin taistikset, ei ole kai koskaan tarvinnut käyttää haavia niitten kanssa, kun laittaa käden akvaarioon, niin ne hassut uivat katsomaan että ruokaakos se tuo
Juovaokamonnini pyydystin pienellä muoviakvaariolla, banjomonnit käsin poimien hiekasta (parin kiljahduksen siivittämänä
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Jos sen tetran pyydystyksellä ei ole kiire, niin tässä vinkiksi tarina,
miten pyydystettiin parvi monnisia täyssisustetusta 500 litraisesta...
Kalat ensin parin - kolmen päivän paastolle. Sitten isohko haavi
pohjalle, varsi etulasia vasten nojalleen. Ruoki pelkillä pohjatableteilla
ja siis sinne haaviin. Kyllä nälkä opettaa... Sitten kyttäät siinä
vieressä käsi krampissa liikkumatta haavinvarresta kiinni pitäen ja
odottelet, että tetrantyperys ui syömään haaviin.
Oikein ajoitettu koukkaus ja puolet akvaarion kalastosta on haavissa ja
pääset erottelemaan voittajan joukosta.
Samaa menetelmää käytin, kun piti saada täplätonkijat pois kiekkoaltaasta
mahdollisimman vähän traumoja aiheuttavalla tavalla.
T: Mari
Ai niin... parilla ensimmäisellä yrityksellä haaviin jää sitten ne
kaikki muut kalat, muttei sitä jota yritit. Kyllä ne tietävät...
miten pyydystettiin parvi monnisia täyssisustetusta 500 litraisesta...
Kalat ensin parin - kolmen päivän paastolle. Sitten isohko haavi
pohjalle, varsi etulasia vasten nojalleen. Ruoki pelkillä pohjatableteilla
ja siis sinne haaviin. Kyllä nälkä opettaa... Sitten kyttäät siinä
vieressä käsi krampissa liikkumatta haavinvarresta kiinni pitäen ja
odottelet, että tetrantyperys ui syömään haaviin.
Oikein ajoitettu koukkaus ja puolet akvaarion kalastosta on haavissa ja
pääset erottelemaan voittajan joukosta.
Samaa menetelmää käytin, kun piti saada täplätonkijat pois kiekkoaltaasta
mahdollisimman vähän traumoja aiheuttavalla tavalla.
T: Mari
Ai niin... parilla ensimmäisellä yrityksellä haaviin jää sitten ne
kaikki muut kalat, muttei sitä jota yritit. Kyllä ne tietävät...
Tässä jokin aika sitten tuli noukittua 1100 - litran altaasta leväbarbeja käsin, ilman mitään ongelmaa.
Tosin sitä ennen oli vedenpintaa laskettu aika nopeaan tahtiin ja muutenkin melkonen härdelli altaasta, eli kalaparat oli ilmeisesti niin stressissä, etteivät uskaltaneet liikkua minnekään. Onneksi ovat vielä sentään hengissä...
Tosin sitä ennen oli vedenpintaa laskettu aika nopeaan tahtiin ja muutenkin melkonen härdelli altaasta, eli kalaparat oli ilmeisesti niin stressissä, etteivät uskaltaneet liikkua minnekään. Onneksi ovat vielä sentään hengissä...
Pitänee kokeilla tota lasipurkkia tai muovipussia. Tosiaankin, koska kyseessä on akvaarion pienin ja arin kala, musta tuntuu ettei välttämättä toi haaviin ruokkiminen toimi...koska kaikki muut kalat on ihan hirveitä ahmatteja ja älyttömän vilkkaita.
Ja ostin uuden lapon...pirusti maksoinkin siitä. Kotona sitten totesin ettei kannata riskeerata kaloja, koska siihen on asennettu joku este niin ettei sinne putkeen mene kaloja.
Paitsi että tuli just mieleen ettei mulla ole yhtään lasipurkkia...Pitänee tyytyä pussiin.
-Chyental-
Muokattu - Chyental on 30/01/2002 08:51:06
Muokattu - Chyental on 30/01/2002 09:04:10
Pitänee kokeilla tota lasipurkkia tai muovipussia. Tosiaankin, koska kyseessä on akvaarion pienin ja arin kala, musta tuntuu ettei välttämättä toi haaviin ruokkiminen toimi...koska kaikki muut kalat on ihan hirveitä ahmatteja ja älyttömän vilkkaita.
Ja ostin uuden lapon...pirusti maksoinkin siitä. Kotona sitten totesin ettei kannata riskeerata kaloja, koska siihen on asennettu joku este niin ettei sinne putkeen mene kaloja.
Paitsi että tuli just mieleen ettei mulla ole yhtään lasipurkkia...Pitänee tyytyä pussiin.
-Chyental-
Muokattu - Chyental on 30/01/2002 08:51:06
Muokattu - Chyental on 30/01/2002 09:04:10
Tee katiska.
Litran tai puolen juomapullosta katkaise se kaulan kohdalta. Leikkaa 5-6cm suikaleiksi tämä pää pullosta ja taita suikaleet pullon sisään päin nieluksi. Lämmittämällä suikaleet taittuvat ja muotoutuvat helpommin. Tee myös pohjaan pieni reikä. Suikaleiden pää sisäänkäännettyna muodostavatnielun kapeimman kohdan joten mitoita se kalasi mukaan.
Pulloon voit laitaa narun jolla sen nostat, asettaa sen kalasi suosikkipaikkaan ja syötiksi sen ruokaa.
---------------------
Niin, tuo keino toimii - vaikkei äidinkieli tuossa oikein toiminutkaan. Kalahan pääsee ajan kanssa tuolta pois - joten seuraaminen kannattaa. Jos altaassasi on coryja tai muita vastaavia jotka voivat joutua esim tetran seuraksi - kannattaa siksikin seurata katiskaa. Ahtaassa tilassa tetra saattaa teloa itsensä esim sterbain myrkyllisiin piikkeihin tmv. Litran pullo on hankalampi käsitellä mutta tilavampi jos seuralaisia ehtii pulloon useampi.
Ps Laittamalla narun tasapainoon pulloon pitkittäin, voit myös asettaa pyydyksesi ns väliveteen.
kalaonnea, terv Klaus
Litran tai puolen juomapullosta katkaise se kaulan kohdalta. Leikkaa 5-6cm suikaleiksi tämä pää pullosta ja taita suikaleet pullon sisään päin nieluksi. Lämmittämällä suikaleet taittuvat ja muotoutuvat helpommin. Tee myös pohjaan pieni reikä. Suikaleiden pää sisäänkäännettyna muodostavatnielun kapeimman kohdan joten mitoita se kalasi mukaan.
Pulloon voit laitaa narun jolla sen nostat, asettaa sen kalasi suosikkipaikkaan ja syötiksi sen ruokaa.
---------------------
Niin, tuo keino toimii - vaikkei äidinkieli tuossa oikein toiminutkaan. Kalahan pääsee ajan kanssa tuolta pois - joten seuraaminen kannattaa. Jos altaassasi on coryja tai muita vastaavia jotka voivat joutua esim tetran seuraksi - kannattaa siksikin seurata katiskaa. Ahtaassa tilassa tetra saattaa teloa itsensä esim sterbain myrkyllisiin piikkeihin tmv. Litran pullo on hankalampi käsitellä mutta tilavampi jos seuralaisia ehtii pulloon useampi.
Ps Laittamalla narun tasapainoon pulloon pitkittäin, voit myös asettaa pyydyksesi ns väliveteen.
kalaonnea, terv Klaus
Pitänee kokeilla tota katiskaa...kaipa sieltä joku pullo löytyy...ilmottelen sitten ku olen kokeillu, et kui ämmän kävi. =)
Milläs te ootte sen pullon leikelly? Mun sakset ei siihen tehonnu, ja puukotkaan ei loista terävyydellään, kun en sitä tappia saanu joululahjaksi vaikka toivoin. Niinno en kyllä oo vielä lämmittäny sitä mut..
-Chyental-
Muokattu - Chyental on 05/02/2002 10:26:58
Milläs te ootte sen pullon leikelly? Mun sakset ei siihen tehonnu, ja puukotkaan ei loista terävyydellään, kun en sitä tappia saanu joululahjaksi vaikka toivoin. Niinno en kyllä oo vielä lämmittäny sitä mut..
-Chyental-
Muokattu - Chyental on 05/02/2002 10:26:58