Kala oven takana
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Kala oven takana
Tänään sattui tosi mielenkiintoinen tapahtuma. Tulin kotiin autolla ja mikä mua odottaakaan ulko-ovella. Lasinen kukkaruukku jossa uiskentelee taisto uros. En kyllä olis hämmästyny jos siellä olis odottanu laatikollinen kissanpentuja tai jotain vastaavaa. Mutta että kala.
Meidän älyvapaat naapurit oli tuonu kalansa mulle hoitoon ja tietenkin unohtaneet ilmottaa asiasta mulle. Siinä se raukka aivan jäässä uiskenteli pikkupurkissansa. Kuinka kauan lie ollu ulkona kylmässä.
Oli kalalla sentään toosi hyvät hoito-ohjeet mukana.
-Vaihda vesi kolmen päivän välein ja laita 18 asteista vettä,ettei kala kuole. (Juu kylmä on tainnu kaverilla olla jo pitkään.)
-Ti-ti-uu on siis kalan nimi ja se juttelee ja sille pitää jutella.
-Lopuksi oli vielä maininta että älä tapa sitä on heille kovin rakas kala.
-Ja tosiaan eivät edes tiedä millon tulevat reissusta. Seki luki lappusessa
Mulla on nyt keittiön tiskipydällä purkki, joka on kyseisen kalan koti. Sääliksi käy kaveria. Lisäilin tuossa päivällä sille pikkusissa erissä lämmintä vettä. Sillä on evät aika syöpyneet ja kylmäähän se tosiaan on joutunu kärsimään pidempään. Oon kyllä pikkasen pihalla mitä tuolle voi tehä. Sanoa naapureille, että hupsista ti-ti-uu kuolla kupsahti ja hommata sille uus koti. Ne hörhöt hommaa sitte uuden kiusattavan. Voi helevattu..
On kyllä onni omistaa sekopää naapurit. Toiminta ohjeita? Muilla yhtä mukavia kokemuksia?
Meidän älyvapaat naapurit oli tuonu kalansa mulle hoitoon ja tietenkin unohtaneet ilmottaa asiasta mulle. Siinä se raukka aivan jäässä uiskenteli pikkupurkissansa. Kuinka kauan lie ollu ulkona kylmässä.
Oli kalalla sentään toosi hyvät hoito-ohjeet mukana.
-Vaihda vesi kolmen päivän välein ja laita 18 asteista vettä,ettei kala kuole. (Juu kylmä on tainnu kaverilla olla jo pitkään.)
-Ti-ti-uu on siis kalan nimi ja se juttelee ja sille pitää jutella.
-Lopuksi oli vielä maininta että älä tapa sitä on heille kovin rakas kala.
-Ja tosiaan eivät edes tiedä millon tulevat reissusta. Seki luki lappusessa
Mulla on nyt keittiön tiskipydällä purkki, joka on kyseisen kalan koti. Sääliksi käy kaveria. Lisäilin tuossa päivällä sille pikkusissa erissä lämmintä vettä. Sillä on evät aika syöpyneet ja kylmäähän se tosiaan on joutunu kärsimään pidempään. Oon kyllä pikkasen pihalla mitä tuolle voi tehä. Sanoa naapureille, että hupsista ti-ti-uu kuolla kupsahti ja hommata sille uus koti. Ne hörhöt hommaa sitte uuden kiusattavan. Voi helevattu..
On kyllä onni omistaa sekopää naapurit. Toiminta ohjeita? Muilla yhtä mukavia kokemuksia?
"Juuri se mitä itsessäni ihmettelen, olen minä itse."
Re: kala oven takana
Okei, tämä on kyllä omituisin juttu vähään aikaan. Voi juku. Varmaan ihan järkipuhe kalan vaatimuksista ja tarpeista ei auttaisi? Näyttäisit naapureille ne syöpyneet evät sitten kun palaavat reissultaan, ja tarjoutuisit pitämään kalasesta huolen? Eh.
Postiluukusta tiedot kalojen oikeasta hoidosta ja tilavaatimuksista naapurille ja lappuun perään että kala lähti uuteen kotiin koska oli väärissä oloissa.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
-
- Starting Member
Ei auta ohjeiden anto. Olen kyllä maininnut heille hoito-ohjeista mutta turhaan.
Tältä perheen emännältä on huostaanotettu kaksi lasta joten jos eivät hoida penskojaan niin ei taida hoitaa tätä kalaakaan.
Inhoan valehtelemista mutta mutta muita ehdotuksia? Sanonko et purkki särky ja kala kuoli.
Oikein mukavia tämmöset onkelmat...
Tältä perheen emännältä on huostaanotettu kaksi lasta joten jos eivät hoida penskojaan niin ei taida hoitaa tätä kalaakaan.
Inhoan valehtelemista mutta mutta muita ehdotuksia? Sanonko et purkki särky ja kala kuoli.
Oikein mukavia tämmöset onkelmat...
Ei ehkä paras idea naapurisovun kannalta. Nimittäin nimittäin. No, vaikka kala on ilmeisesti huonoissa oloissa, ei sitä oikein kyllä saa mennä käsittääkseni noin vaan pois antamaankaan. Voihan olla että kyseessä on vain tiedon puute, joten mieluummin kyllä yrittäisin opastaa porukkaa kuin pistäisin heidän lemmikkinsä kiertoon tai pitäisin salaa itse. Tietty on niitä toivottomiakin tapauksia, mutta moiset voivat sitten heittäytyä hankaliksi jos tuommoista menee tekemään.
(weemanon ideaan viitaten)
Voisit hei sanoa, että kala oli kuolleena purkissa ovellasi. Liian kylmään kuoli, tai lintu oli napannut, tai kissa tai. Vaihtoehtoja riittää.
(weemanon ideaan viitaten)
Voisit hei sanoa, että kala oli kuolleena purkissa ovellasi. Liian kylmään kuoli, tai lintu oli napannut, tai kissa tai. Vaihtoehtoja riittää.
-
- Junior Member
Re: Kala oven takana
No eipä ole paljoa järki päätä pakottanut sun naapureilla
!
Tiinun idea oli hyvä. Kehottaisin seuraamaan sitä.
Onko heillä muita eläinpoloja? Jos on niin ota yhteyttä eläinsuojeluyhdistykseen, että käyvät kattomassa.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Tiinun idea oli hyvä. Kehottaisin seuraamaan sitä.
Onko heillä muita eläinpoloja? Jos on niin ota yhteyttä eläinsuojeluyhdistykseen, että käyvät kattomassa.
Sano että kala oli kuollut oven takana kylmään ennenkuin tulit kotiin?
-
- Junior Member
Veit jalat suustani! Näin vois tehdä - ehkä..?weemano kirjoitti:Sano että kala oli kuollut oven takana kylmään ennenkuin tulit kotiin?
Emmää mittää tiiä.
Olisi nyt edes ilmoittanut, että on tuomassa kalan sulle hoitoon. Miten tuollaisen asian voi edes unohtaa. (Ei ymmärrä)
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
No siis kyllähän taisto kuolee aika nopeasti kylmään, lämpimän veden kala kun on, sanoo olleensa vaikka ylitöissä.. 

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Juueioo
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
murh, ei voi käsittää tällaasia ihmisiä ... kele... ite joka päivä tutkii akvaarion kunnon/kalojen voinnin, ja jos on jotain pientäkin mietittävää, heti huolettaa. 

Refleksiputkien ja muiden vaihevirhepäristimien vastustusta jo vuodesta -71
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
-
- Starting Member
Voinen lohduttaa... Aikaa jo viisi vuotta mutta kuitenkin vielä niin hyvässä muistissa. Asun siis omakotitalossa. Itse tulin töistä kotiin. Oven edessä odotti tolppaan sidottuna kaksi doggia. Kauempana oli kassissa yksi grillimakkara paketti. En voinut uskoa silmiäni. Puhelin soi viisi minuuttia myöhemmin. Koirat kuulemma tarvitsivat hoitopaikan pariksi viikoksi. Syötä mitä löydät. Jep. Koirat mitkä syö kuivaruokasäkin viikossa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Kurja homma, ja kalalla varmasti huonot oltavat, mutta en minä lähtisi päästelemään lööperiä kalan kuolemasta, linnuista tahi muusta älyttömästä. Itse luovuttaisin kalan takaisin, uusilla hoito-ohjeilla. Ehkä naapuria tosiaan ei kiinnosta, ja kalan olot tuskin muuttuvat, jos lastenkaan oloja ei ole parannettu, mutta minkäs teet.
Oman osuutesi olet tehnyt kun selvität miten kalaa tulisi hoitaa. Mistään räikeästä eläinsuojelurikoksestahan tässä ei kuitenkaan ole kysymys.
Oman osuutesi olet tehnyt kun selvität miten kalaa tulisi hoitaa. Mistään räikeästä eläinsuojelurikoksestahan tässä ei kuitenkaan ole kysymys.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Ai jutteleva kala. Mukana ollut lappu saattaisi ehkä herättää kiinnostusta terveydenhuollon ammattilaisten puolella. (Mutta en osaa suositella mitään toimea kalan hyväksi.)
Totuushan on se, että valehtelemalla säästät tämän yhden kalan. Mutta kalat ovat halpoja ja niitä saapi kaupasta lisää. On sentään hyvä, että se on taistelukala, eikä kultakala. Palautat hoito-ohjeiden kera ja sanot, että jos tällaisia hoitoontuonteja tapahtuu jatkossa, kala ei tule takaisin.
Ohhoh, onpa kyllä tapaus. Minä ehkäpä rohkenisin ottaa asian (lue: oikean hoidon) puheeksi sitten jos/kun omistajat tulevat kalaa hakemaan. Voisipa olla että toimii paremmin kuin mitkään lappuset - tai sitten ei. 

200 litraa / 120 litraa / 40 litraa
-
- Starting Member
Sepä siinä onkin, että nuo älypäät varmasti ottavat heti uuden taiston jos entinen muka kuolee.
En kyl tiä vielä mitä ton kans nyt teen saattaa olla et valehetelen tai sitten en.
On kait mulla täs aikaa miettiä, ku eivät tosiaan edes ilmottaneet milloin hakevat kalan.
Piti vielä mainita et tossa lasipurkin reunalla vielä roikku hotellihuoneesta otettu lappu. Älkää häiritkö huoneessa lemmikkieläimiä. Ääh mitä hulluja. Me ku luulimma että ostamalla oman asunnon niin päästäis noista ihme hemmoista eroon.
Mulla kyl olis tyhjänä yks 63 litranen..
En kyl tiä vielä mitä ton kans nyt teen saattaa olla et valehetelen tai sitten en.
On kait mulla täs aikaa miettiä, ku eivät tosiaan edes ilmottaneet milloin hakevat kalan.
Piti vielä mainita et tossa lasipurkin reunalla vielä roikku hotellihuoneesta otettu lappu. Älkää häiritkö huoneessa lemmikkieläimiä. Ääh mitä hulluja. Me ku luulimma että ostamalla oman asunnon niin päästäis noista ihme hemmoista eroon.
Mulla kyl olis tyhjänä yks 63 litranen..
-
- Member
- Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Kun naapurit tulevat takaisin, niin kysyt, että mikä kala?
Eikä kö, kun kerran naapurit on sitä mieltä, että kala osaa puhua, niin kun palautat kalan, niin kirjota siltä kalalta niille kirje. Kerro siinä (ei kun siis se kala kertoo), minkälaista elämää haluaa viettää, mitä syödä, minkälaisessa kodissa asua jne.
Se on kuitenkin vain kala!

Eikä kö, kun kerran naapurit on sitä mieltä, että kala osaa puhua, niin kun palautat kalan, niin kirjota siltä kalalta niille kirje. Kerro siinä (ei kun siis se kala kertoo), minkälaista elämää haluaa viettää, mitä syödä, minkälaisessa kodissa asua jne.
Se on kuitenkin vain kala!

720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa
Elämä on onnellisten maa!
Elämä on onnellisten maa!
-
- Senior Member
Hurja juttu... Onneksi taistelukala on yksi niitä harvoja kaloja, jotka eivät tarvitse isommin tekniikkaa tullakseen toimeen. Eihän tuo lasipurkki ole mikään ihanteellinen asumus, mutta mikset tarjoaisi naapureillesi sitä tyhjillään olevaa allasta? Ja tuo "kirje kalalta" juttu on aika hauska, sitä voisi kokeilla. Tähän tyyliin: "Rakas omistaja! Olen pitkään ollut tyytyväinen tähän pieneen asuntooni, mutta kun nyt pääsin näkemään kuinka muut kalat asuvat, haluaisin itsellenikin isomman ja kauniisti sisustetun asunnon..."
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Jos ne naapurit ei kovin useasti teillä kyläile, niin kyllä mä sanoisin just tyyliin "mikä kala?!". Jos kävisi hyvä tuuri, eivätkä vaivautuisi hankkimaan toista rassukkaa tilalle...
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
-
- Junior Member
Tuli tossa mieleen, että noinkohan ne edes tulee hakemaan kalaansa. Kuulostaa jotenkin niin uskomattomalta, että voisiko olla vain kalapoloisen kustannuksella tehtyä typerää "vitsikästä" pilailua? Oon vieläkin järkyttynyt
.

jospa kalaparkanen keksii heittää henkensä tämän nimettömän pitkän loman aikana..
-
- Junior Member
hmm.. minä ilmoittaisin tuosta jo eläinsuojeluun.
Kolme koiraa
Kaksi kania
Kolme akvaariota
yksi hamsteri
Kaksi kania
Kolme akvaariota
yksi hamsteri
-
- Starting Member
Hmm..naapurit on palannu kotiin. Mutta eipä ole näkyny eikä kuulunu. Saas nähdä hakevatko he kalaa ollenkaan.
Päätin sitten etten ala valehtelemaan ym. yritän puhua järkeä ja jelppiä heitä hommaamaan taistolle uuden akvaarion. Ja kerron suullisesti hoito-ohjeet.
Saattaa olla turhaa koko homma mutta jos sanon että kala kuoli niin ne hakevat uuden kalan.
Päätin sitten etten ala valehtelemaan ym. yritän puhua järkeä ja jelppiä heitä hommaamaan taistolle uuden akvaarion. Ja kerron suullisesti hoito-ohjeet.
Saattaa olla turhaa koko homma mutta jos sanon että kala kuoli niin ne hakevat uuden kalan.
-
- Junior Member
Eivät varmaan edes muista enää koko taistoa.."poissa silmistä, poissa mielestä".
Mitä teet jos eivät tuu hakemaan kalaa..meinaatko adoptoida sen itsellesi, vai etsiä uuden kodin?
Mitä teet jos eivät tuu hakemaan kalaa..meinaatko adoptoida sen itsellesi, vai etsiä uuden kodin?