- Vampberry
Ilmastointiteipin liiman irrotus akvan kehyksestä?
Valvoja: Moderaattorit
Ilmastointiteipin liiman irrotus akvan kehyksestä?
Akvaarion edellisellä omistajalla oli ilmeisesti taustakuva kiinni ilmastointiteipillä. Käänsin akvaarion naarmuttoman takalasin etupuoleksi ja kehys näyttää aika epäsiistiltä. Onkos yhtään ehdotusta miten tuon liiman jämät saisi pois tuhoamatta alumiinikehystä? Vai onko parempi alkaa säästämään uuteen altaaseen (vähän isompaan tietenkin
)?
- Vampberry
- Vampberry
-
Sami
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Itse irroittelin alumiini-kehysaltaasta ilmastointiteipin jämät seuraavasti:
1. Mekaaninen irroitus: kaikki irtilähtevät teipin repaleet ensin käsin ja sitten partakoneenterällä.
2. Tärpätti: reilulla tärpättimäärällä liuotin ilmastointiteipin liimat ja pyyhin talouspaperilla.
3. Asetoni: asetonia käyttämällä poistin jäljelle jääneet liimat ja tärpätin rasvaiset jäänteet.
Tärpätti on haitallista/myrkyllistä kaloille ja se tekee rasvaisen kalvon veden (ja kalojen kidusten) pintaan, joka estää kaasujen vaihtumisen pinnan kautta.
Asetoni on isoina määrinä haitallista kaloille, mutta veteen joutuvat pisarat haihtuvat todella pian. Asetonihöyryistä (myös tinneristä ja ksyleenistä) on enemmän haittaa akvaristille, joten muista kunnollinen tuuletus työskennellessä ja sen jälkeen.
1. Mekaaninen irroitus: kaikki irtilähtevät teipin repaleet ensin käsin ja sitten partakoneenterällä.
2. Tärpätti: reilulla tärpättimäärällä liuotin ilmastointiteipin liimat ja pyyhin talouspaperilla.
3. Asetoni: asetonia käyttämällä poistin jäljelle jääneet liimat ja tärpätin rasvaiset jäänteet.
Tärpätti on haitallista/myrkyllistä kaloille ja se tekee rasvaisen kalvon veden (ja kalojen kidusten) pintaan, joka estää kaasujen vaihtumisen pinnan kautta.
Asetoni on isoina määrinä haitallista kaloille, mutta veteen joutuvat pisarat haihtuvat todella pian. Asetonihöyryistä (myös tinneristä ja ksyleenistä) on enemmän haittaa akvaristille, joten muista kunnollinen tuuletus työskennellessä ja sen jälkeen.
-Sami-
-
Malys
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Kannattaa kokeilla myös tuota ihmesientä (esim. Swiffer magic eraser). Minä olen sillä saanut yhden vanhan ja teipatun akvaarion kehykset oikein siistin näköisiksi. En tiedä tehoaako juuri ilmastointiteippiin, mutta on ainakin myrkytön menetelmä, joten kannattaa edes testata.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
Tindra
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Tenu, lensitiili, tai sellainen sitruunaspray, jonka merkkiä en nyt muista, auttavat liiman poistamiseen. Mä oon töissä tarrapainossa, ja liiman poistaminen koneista (ja muustakin joskus) on meillä arkipäivää, yleensä käytän itse sitä sitruunaspraytä. Voisin huomenna yrittää muistaa vilkaista sen merkin, saatavuudesta en yhtään tiedä.
Akvarismia 1992-2014