Keltamollista
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Keltamollista
Onko tuo keltamolli murtovesikala, eli tarvitsisiko suolanlisäystä veteen? Tarkoitan nyt siis sinisilmäistä mollilajia, joka ei siis liene värimuunnos mustamollista. Kalaa on saatavilla ainakin Ruotsista tilaamalla. Onko täällä muilla kyseistä lajia akvassaan?
Entä muiden mollilajien kohdalla? Tarvitaanko murtovettä? Käsittääkseni ovat murtovesikaloja, mutta yleisesti pidetään ihan makeassa vedessä.
Mulla on 4kpl keltamolleja, mutta luulen, etten hanki enempää molleja tuon suolauksen takia.
Entä muiden mollilajien kohdalla? Tarvitaanko murtovettä? Käsittääkseni ovat murtovesikaloja, mutta yleisesti pidetään ihan makeassa vedessä.
Mulla on 4kpl keltamolleja, mutta luulen, etten hanki enempää molleja tuon suolauksen takia.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Kaikki mollit tarvitsevat ennen kaikkea kovetettua vettä (gh 10-15) , suolan lisäystä mikäli ne on murtovedessä kasvatettu. Suolan määrää voi vähitellen laskea, ainakin omat leveäevämollini pärjäävät jo suolattomassa vedessä. Pelkkä suola ei riitä kovettamaan vettä riittävästi.
Omilla molleillani olen käyttänyt alussa merisuolaa suhteessa 1 rkl/ 100 l ja vähentänyt sitä pikkuhiljaa.
Omilla molleillani olen käyttänyt alussa merisuolaa suhteessa 1 rkl/ 100 l ja vähentänyt sitä pikkuhiljaa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Juu, keltamolli (Priapella intermedia) ei ole tavallisen mollin muunnos. Itsellä on myös noita jokunen kipale. Lisää löytyy Ruotsia lähempää ainakin esim. Lohjan Faunattaresta.
Et tarvitse keltamollin kanssa murtovettä. Tosin ne viihtyvät kyllä paremmin kovemmassa vedessä. Suositeltavat vesiarvot ovat noin pH 7-8, GH 10 - 20 ja lämpötila 25 - 28.
Et tarvitse keltamollin kanssa murtovettä. Tosin ne viihtyvät kyllä paremmin kovemmassa vedessä. Suositeltavat vesiarvot ovat noin pH 7-8, GH 10 - 20 ja lämpötila 25 - 28.
-
- Advanced Member
Olen hieman ymmälläni tuosta keltamollin tarpeesta murtoveteen (suolan lisäykseen). Itselläni on ihan suolattomassa keskikovassa vedessä kasvaneita kaloja, mutta kun kyselin akvaariokauppiaalta niiden vaatimuksista, hän kertoi niiden tarvitsevan tuota suolalisäystä. Kyseinen kauppias tilaisi keltamollit ruotsalaisesta tukusta.
Onko nuo Ruotsista tuotavat keltamollit siis murtovesikaloja ja kenties muualta toimitetut sopeutettu tavalliseen makeaan veteen? Keltamollitko siis sopeutuvat toisenlaiseen veteen? Vai kasvavatko vain silloin lajilleen sopimattomissa äärioloissa?
Kiinnostaa, sillä olen ihastunut noihin sinisilmiin ja haluaisin niitä lisää. En vain halua aiheuttaa niille kärsimystä, jos siis vaativatkin suolalisäystä veteen. Muutamia poikasiakin olen onnistunut kasvattamaan.
Onko nuo Ruotsista tuotavat keltamollit siis murtovesikaloja ja kenties muualta toimitetut sopeutettu tavalliseen makeaan veteen? Keltamollitko siis sopeutuvat toisenlaiseen veteen? Vai kasvavatko vain silloin lajilleen sopimattomissa äärioloissa?
Kiinnostaa, sillä olen ihastunut noihin sinisilmiin ja haluaisin niitä lisää. En vain halua aiheuttaa niille kärsimystä, jos siis vaativatkin suolalisäystä veteen. Muutamia poikasiakin olen onnistunut kasvattamaan.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
-
- Advanced Member
Mistä akvakaupoista saa noita makeaan veteen tottuneita kaloja?annikki kirjoitti:Keltamollin, Priapella intermedia, tulee toimeen ilman suolan lisäystä. Kukaan tuntemistani keltamollin pitäjistä ei tee suolalisäystä, en myöskään minä.
Vesivaatimuksiksi olen löytänyt:
pH 7-8, GH 2-19, 25-28 C.
Lisääntyvät varsin helposti, kuten monet synnyttävät hammaskarpit.