Minulla on nyt ~25 vihersukarapua, joista vain muutama on
vihertäviä. Loput ovat aika läpinäkyviä, muutamalla on siniseen vivahtavia täpliä ja sitten yksi ruskea yksilö, joka on yksi altaan isoimmista rapusista, varmaankin jotain 3-4cm luokkaa. Ruskea rapu näyttää ihan samanlaiselta kuin muutkin ravut, paitsi poikkeuksena sen selässä kulkee vaaleanruskea juova, alkaen niskasta ja loppuen pyrstöön. Onko vihersukarapujen värityksessä siis niin paljon eroja? Tuttu akvaariokauppias kyllä sanoi, että vihersukaravuista saadaan jalostamalla mitä kummallisempia värimuunnoksia. Olisiko rapuni sittenkin aivan jotain muuta lajia, vai erilaisia värimuunnoksia? Pikku hiljaa kasvaa epäilys siitä, ettei ravut olekaan vihersukarapuja ja että minulle on myyty jotain muita rapuja vihersukarapujen nimellä, sillä katselin Markku Varjon kirjan kuvaa lasikatkaravuista, ja omani näyttää aika paljon niiltä. En kyllä löytänyt Googlettamalla yhtäkään lasikatkan kuvaa, mutta ainakin sen kirjan lasikatka näyttää paljon enemmän omiltani, kuin kirjan vihersukarapu. Toisaalta myös leväkatka on hyvin paljon samannäköinen, että tiedä häntä.
Yksi melkein valkoinen vihersukarapu(?) synnytti eilen tummanvihreitä, soikeita munia. Näin itse, kun rapu ensin lymili yhdessä kasvipuskassa, ja sitten huomasin munat sen takaruumiissa. Eikös vihersukaravun kuuluisi synnyttää eläviä poikasia, eikä munia? Olisiko munat pilaantuneet jostain syystä, stressistä? Kuitenkaan en enää synnytyksen jälkeen löytänyt yhtään munaa, olisiko mennyt parempiin suihin.
Harmi, että meidän surkealla kameralla ei saa yhtään kunnon kuvaa ravuista

Olisi kiva jos tietäisi, mitä rapuja altaassani köpöttelee.
Tosin eräällä ravulla on aika paha identiteettikriisi, se kun luulee olevansa kala, eikä rapu, sillä se uiskentelee sujuvasti ylä- ja keskikerroksissa, pysähtyen välillä vedensuosikin lehdelle lepäilemään, ja taas matka jatkuu.