Vihersukarapujen värityksestä

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Josefiina
Junior Member
Junior Member

Vihersukarapujen värityksestä

Viesti Kirjoittaja Josefiina »

Minulla on nyt ~25 vihersukarapua, joista vain muutama on vihertäviä. Loput ovat aika läpinäkyviä, muutamalla on siniseen vivahtavia täpliä ja sitten yksi ruskea yksilö, joka on yksi altaan isoimmista rapusista, varmaankin jotain 3-4cm luokkaa. Ruskea rapu näyttää ihan samanlaiselta kuin muutkin ravut, paitsi poikkeuksena sen selässä kulkee vaaleanruskea juova, alkaen niskasta ja loppuen pyrstöön. Onko vihersukarapujen värityksessä siis niin paljon eroja? Tuttu akvaariokauppias kyllä sanoi, että vihersukaravuista saadaan jalostamalla mitä kummallisempia värimuunnoksia. Olisiko rapuni sittenkin aivan jotain muuta lajia, vai erilaisia värimuunnoksia? Pikku hiljaa kasvaa epäilys siitä, ettei ravut olekaan vihersukarapuja ja että minulle on myyty jotain muita rapuja vihersukarapujen nimellä, sillä katselin Markku Varjon kirjan kuvaa lasikatkaravuista, ja omani näyttää aika paljon niiltä. En kyllä löytänyt Googlettamalla yhtäkään lasikatkan kuvaa, mutta ainakin sen kirjan lasikatka näyttää paljon enemmän omiltani, kuin kirjan vihersukarapu. Toisaalta myös leväkatka on hyvin paljon samannäköinen, että tiedä häntä.

Yksi melkein valkoinen vihersukarapu(?) synnytti eilen tummanvihreitä, soikeita munia. Näin itse, kun rapu ensin lymili yhdessä kasvipuskassa, ja sitten huomasin munat sen takaruumiissa. Eikös vihersukaravun kuuluisi synnyttää eläviä poikasia, eikä munia? Olisiko munat pilaantuneet jostain syystä, stressistä? Kuitenkaan en enää synnytyksen jälkeen löytänyt yhtään munaa, olisiko mennyt parempiin suihin.

Harmi, että meidän surkealla kameralla ei saa yhtään kunnon kuvaa ravuista :frown: Olisi kiva jos tietäisi, mitä rapuja altaassani köpöttelee.
Tosin eräällä ravulla on aika paha identiteettikriisi, se kun luulee olevansa kala, eikä rapu, sillä se uiskentelee sujuvasti ylä- ja keskikerroksissa, pysähtyen välillä vedensuosikin lehdelle lepäilemään, ja taas matka jatkuu. :mrgreen:
Kukaan meistä ei ole täydellinen, minustakin puuttuu täysin kaikki viat!
adaina
Member
Member

Viesti Kirjoittaja adaina »

Minulla on samanlaisia vihersukarapuina ostettuja. Yksi ruskea iso naaras, jolla on selässä valkea viiva, muut läpikuultavia, ehkä hitusen vihertäviä.
Minulla urokset aika useinkin uiskentelevat avovedessä.
Noilla vihersukaravuilla on käsittääkseni kyllä aika suurta vaihtelua väreissä.
tilli85
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Miulla ainakin kolme ruskeaa vihersukarapua ja kolme väritöntä ja 8 hiukan vihreään vihahtavia.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
Josefiina
Junior Member
Junior Member

Okei, kiva etten ole tullut huijatuksi :mrgreen:
Osaakos joku vastata tuohon munimisasiaan?
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Naaras "hautoo" niitä munia pyrstön alla, josta ne sitten kuoriutuu. Stressissä se saattaa pudottaa munat. [;)]
Josefiina
Junior Member
Junior Member

Kalallinen kirjoitti: Stressissä se saattaa pudottaa munat. [;)]
No voi hitsin vitsit. Rapu taisi stressaantua siitä, kun se tuli vasta eilen postin mukana. Tänään löysin ravun kuolleena, luulen että se oli sama rapu. En voi tietenkään olla 100% varma, mutta niin uskoisin.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kysytäämpä nyt tässä tämöstä, että voiko vihersukaravut saada ihmisen iholta irti jotain syötävää?
Tuli vaan tää kysymys mieleen, kun aina kun vaihdan akvaariosta veden niin vihersukaravut tulee oikeen isolla joukolla kättä nyppimään. :mrgreen: Ei voisko ne saada käden ihosta jotakin irti?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”