Harmittaa eläinkauppiaiden tietämättömyys!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kimono
Starting Member
Starting Member

Harmittaa eläinkauppiaiden tietämättömyys!

Viesti Kirjoittaja kimono »

Olen uuden(vajaa 2kk vanhan) 60L akvaarion onnellinen omistaja ja harmittaa kun eläinkaupan myyjä myi minulle kaksi partaimumonnia ja myöhemmin otin selvää, että eihän noin pieneen akvaarioon kaksi, eikä edes yksi sovi.

Mitä ootte mieltä, sopiiko jos hankin isomman akvaarion partiksille vasta myöhemmin? Ovat vielä kovin pieniä.
Akvaariossa upea taistelukalauros ja 8 "timantti"neontetraa.
Kalat voivat muuten hyvin :D
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla ainakin on partis kasvanut huimaa vauhtia. Joten jo puolen vuoden päästä viimeistään tulisi sulle uuden altaan osto eteen. Ja jos ne vielä sattuu olemaan eri sukupuolta niin lisääntyminen on taattu.
Sinuna mä kävisin liikkeessä palauttamassa partamonnit ja ottaisin uuden vasta kun isompi akvaario (väh. 100 l) on hankittu.

Toisekseen taistelukala ja neontetrat eivät sovellu lämpötilavaatimusten suhteen samaan altaaseen. Neontetrat vaativat viileämpää vettä kun taas taistelukalat vaativat lämmintä. Itselläni ei tota Markku Varjon akvaariokalat-kirjaa ole, joten joku voisi varmaan tarkistaa nuo lämpötilavaatimukset sieltä. [;)] Pitää muistaa ettei kummallekaan lajille ole hyväksi elää jatkuvasti raja-arvoissa, vaan kultainen keskitie on paras vaihtoehto.

Voisit vaihtaa neontetrat vaikka kardinaalitetroihin, koska kardinaalit taas viihtyvät lämpimämmässä.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Santler
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Santler »

Jos kyse on ihan perus Betta splendens:sistä niin vaatimukset ovat seuraavat:
54L
6-7,5 pH
<15 °dH
+24-30 °C

"Timantti" Neontetrasta en löytänyt tietoja mistään, ainakaan tuolla suomenkielisellä nimellä.
Eli latinaksi voisi löytyä.
Kuteinkin, perinteiselle Neontetralle arvot ovat seuraavat, kait niistä voi jotain johto päätöksiä vetää. :|
54L
5.5.-7.5 pH
<15 °dH
+21-26 °C

Kirjasta Akvaariokalat; Markku Varjo
Kids, just because I don't care doesn't mean I'm not listening!
260L, 189L
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Täällä on keskusteltu neon- ja kardinaalitetroista ja niiden lämpötilavaatimuksista. Eli vaihtaisin mieluusti neontetrat kardinaaleihin, kun ovat taistelukalan kanssa samassa altaassa. Jos haluaa pitää neontetrat, niin sitten taisto pois ja viileämmässä viihtyvä laji tilalle. [;)]

Itseäni lainaten:
Pitää muistaa ettei kummallekaan lajille ole hyväksi elää jatkuvasti raja-arvoissa, vaan kultainen keskitie on paras vaihtoehto.

Ja nuo timanttineontetrat ovat vain muunnos tavallisesta neontetrasta. Vaatimukset ovat samat molemmilla.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Timanttineontetra voi tietenkin olla joku myyntinimi. Ettei vain olisi sinineontetra?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Faunattaren sivuilla on kerrottu tosta timanttimuunnoksesta, että siltä puuttuu sininen väri kokonaan. Eli ei taida olla sinineontetra.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tällä palstalla lemmikkieläinliikkeiden syyllistäminen kaikesta, joka menee pieleen harmittaa minua. Kun itse on monta vuotta ollut siellä tiskin takana, olen huomannut että yhteisen sävelen sekä asiakkaan että myyjän välillä on välillä hyvinkin hankalaa.
Hyvin usein kysellessäni akvaarion speksejä tulee vastaus melkeen suoraan kirjasta opeteltuna. Todista siinä se ja kieltäydy myymästä sopimattomia lajeja keskenään.
Aina ei asiakas edes itse tiedä, mitä kaloja hänellä akvaariossaan on. Tai edes minkä kokoinen akvaario on. Tehdessäni kotikäyntejä syystä tai toisesta, selviää että akvaario, jota asiakas on jo kuukausia, joskus jopa vuosia väittänyt olevan n. 200l paljastuu alle satalitraiseksi purkiksi.
En nyt tarkoita tässä tilanteessa sinua, keskustelun aloittaja vaan yli päätään tilannetta.
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

Teemu Salonen kirjoitti:Tällä palstalla lemmikkieläinliikkeiden syyllistäminen kaikesta, joka menee pieleen harmittaa minua.
Tästä olen täysin samaa mieltä, itse kantaa kotiin niin pitäisi itse jaksaa ottaa selvää mitä sinne kantaa.
"A day without sunshine is like, you know, night."
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Teemu Salonen kirjoitti:Tällä palstalla lemmikkieläinliikkeiden syyllistäminen kaikesta, joka menee pieleen harmittaa minua.
Olen samaa mieltä. [;)] Itse olen aina saanut paikallisessa putiikissa asianmukaista palvelua ja onhan siellä tullut ongelmien kanssa juostuakin! :| Iso kiitos heille! :mrgreen:
janma kirjoitti: Tästä olen täysin samaa mieltä, itse kantaa kotiin niin pitäisi itse jaksaa ottaa selvää mitä sinne kantaa.
Itse olen vielä aloitteleva akvaristi, niin rehellisesti myönsin sen ensimmäisiä kertoja asioidessani akvaputiikissa. Ainakin kantisliikkeessäni sanotaan avoimesti sopiiko haluamani kala altaaseeni. Totta kai hekään eivät aina tiedä kaikkea, mutta silloin he ottavat asiasta selvää.

OT:na: kävin viikonloppuna Myyrmannin Faunattaressa ja niillä oli siellä neontetrat ja taistelukala samassa altaassa. 8O Altaatkin oli vielä jaettu väliseinillä pienemmiksi. Onneksi noin ei ole kantisliikkeessäni, jäis muuten kalat hankkimatta. :roll:
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Taistelukala
54L
6-7,5 pH
<15 °dH
+24-30 °C
neontetra
54L
5.5.-7.5 pH
<15 °dH
+21-26 °C

Kirjasta Akvaariokalat; Markku Varjo
Voisitteko nyt ystävällisesti perustella miksi nämä kalat eivät sopisi samaan akvaarioon? Mikäli akvaarion lämpötila pidetään 24 - 26 asteessa, se on molemmille sopiva lämpö...
Ja mitä ääriarvojen välttämiseen tulee, tällä logiikalla neontetralle sopiva lämpötila kutistuukin 23 - 24 asteeseen ja taiston 26 - 27 asteeseen. Ei nyt tehtäisi tästä vaikeampaa kuin tämä on.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
adaina
Member
Member

Viesti Kirjoittaja adaina »

Onhan se periaatteessa niin, että jos äärioloissa pitää kaloja, niin ei tarvitse paljon vesiarvojen heilahtaa, kun ovat jo haitalliset ainakin toiselle lajeista.
Sanoisin että kannattaa ottaa kardinaaleja taistojen kanssa, ovat niin samanlaisiakin kuin neonit, ettei siinä tarvitse ainakaan pettyä, kun ei voinut laittaa niitä mitä halusi alunperin.
Eri asia on sitten jos on jo kerennyt hommata niitä, varsinkin jos asuu kaukanakin eläinkaupasta, ottaako pienen riskin ja tasapainottelee lämpötilojen kanssa, vai lähteekö monensadan kilometrin päästä hakemaan uudet kalat.
puttaalainen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja puttaalainen »

Mitä tulee akvaarioliikkeen myyjien rehellisyyteen, niin on täälläkin päin suomea huomattu ettei aina rehellisyys mene kalojen hyvin voinnin kans samaa rataa saatikka että asiakasta huiputettaan ihan 10-0 !!

Eräs tappaus tulee mieleen ku kaveri osti hyvässä uskossa kaksi nuorta affenta siinä uskossa, että ovat keskikokoiseksi jääviä affenia ja sekä uros että naaras, niin toisin kävi. Kumpikin oli ukkoja ja kasvavat kuulemma noin 40cm kokoiseksi. Arvaatte varmaankin mistä affenesta on kyse.
Nämä affenet oli myyty ja hyvässä uskossa ostettu 200L purkkiin.
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Miekka kun on taas kaksiteräinen, ostajan/akvaarioharrastajan tulisi/pitäisi ottaa asioista selvää ennen kuin hankkii akvaarioonsa kaloja, uskoa mitä suosituksissa sanotaan ja kuunnella muiden harrastajien neuvoja, koittaa vetää niistä omat maalaisjärjelliset johtopäätöksensä ja hankkia kaloja akvaarioonsa.
Pitäisi välttää niitä heräte ostoksia sillä niistä 80% menee kuitenkin pieleen.

Myyjä voisi koittaa pitää myynti altaansa sellaisessa kunnossa että niissä ei kelluisi kuolleita kaloja myynti aikana, laittaa pientä infoa kalan soveltuvuudesta kuhunkin myynti altaaseen, koittaa pitää myynti asenne kunnossa sen työpäivän ajan vaikka mikä olisi.

Tämän ei luulisi olevan niin kauhean vaikeata.

Vaikea, todella vaikeata sitä on koittaa udella akvaristi harrastajalta hänen akvaarionsa kalastoa ja koko kun sieltä voi tosiaan oikeesti tulla vaikka mitä satuja joista on sitten osattava poimia se toden perä jollakin keinolla ulos, ei oo helppoo lemmikkiyrittäjän elämä.

Kyllä molemmilla osapuolilla on asenteissaan ja velvoitteissaan parantamisen varaa rutkasti mutta tuntuu että tämä vääntö ei lopu koskaan, niin kauan kun on työmöraaliltaan välinpitämättömiä liikkeenharjoittajia sekä tietämykseltään vajavaisia tai unelmissaan eläviä harrastajia.

nuffsaid
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Mari kirjoitti:Voisitteko nyt ystävällisesti perustella miksi nämä kalat eivät sopisi samaan akvaarioon? Mikäli akvaarion lämpötila pidetään 24 - 26 asteessa, se on molemmille sopiva lämpö...
Samaa itsekin mietiskelin, kun tätä ketjua aikaisemmin lueskelin. Arkana miehenä en viitsinyt olla se ensimmäinen joka sohaisee muurahaispesää.

Tunnetustihan luonnossakin veden lämpötila pysyy aina samana :mrgreen:

-Jaani-
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Koitetaas sohaista muurahaispesää vaikka tällä tavalla;

Joissa ja järvissä kalat elävät tietyissä kohtaa ja tietyissä syvyyksissä järvissä, se mitä ei ole ilmeisesti koskaan kerrottu tuosta lämpötila marginaalista taitaa olla juurikin se seikka että veden lämpötila vaihtelu on vesi alueiden eri syvyyksistä mitatattuna.
Tuo marginaali koostuu siis kalan elin alueen eri syvyyksissä mitatuista tuloksista ja koska kalalle on vielä luokiteltu uinti aluekin voidaan siitä päätellä mikä olisi kullekin kalalle paras ja sopivin lämpötila harraste akvaariossa.

Esimerkki tapauksessa siis;
Taiston tiedetään oleilevan veden pintaosissa ja matalissa lutakoissa joissa veden lämpötila saattaa kohota yllättävänkin korkeaksi kalan kuitenkin siellä vielä selviävän hengissä ominaisuuksiensa ansiosta vähä happisessakin vedessä tai mutalammikossa. Parasta olisi siis jos ko. kalalle harrastaja voisi säätää akvaarionsa veden lämpötilaksi lähelle +27 astetta.
Neontetra taasen elää aivan toisenlaisessa vesistössä jossa viileä runsashappinen vesi vaihtuu jatkuvasti ja näin ollen veden lämpötilakin pysyttelee kohtalaisen alhaisena lähellä +23 astetta keskimäärin.

Meneekö perustelu perille vai haluaako joku sen teilata?
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”