Vielä styroxtaustasta (altaan ulkopuolelle)
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Vielä styroxtaustasta (altaan ulkopuolelle)
Onko kukaan tehnyt itse altaan ulkopuolelle sijoitettavaa styroxtaustaa tai vastaavaa?
Toimiiko homma ihan niin vaan että ostaa styroxin ja maalia, veistelee styroxin muotoon ja maalaa?
Täytynee harkita itse tekemistä jos en valmiina löydä sopivaa.
Toimiiko homma ihan niin vaan että ostaa styroxin ja maalia, veistelee styroxin muotoon ja maalaa?
Täytynee harkita itse tekemistä jos en valmiina löydä sopivaa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Viesti:
Ihan mahdollista on, eikä varmaan maalienkaan kanssa ole ihan niin tarkkaa, kun tausta on nimenomaan altaan ulkopuolella.
Itse ostelin aika edullisesti huuto.netistä bongaamaltani henkilöltä oman akvan mittojen mukaan tehdyn styroxtaustan nimenomaan akvaarion ulkopuolelle (möi yhtä taustaa siellä ja kyselin yv:llä olisko isompaa tarjolla). Kuvia siitä taustasta näkee ainakin kun hakee kuvablogista käyttäjää Kisu74 ja siellä kansiossa "historian havinaa" löytyy.
Itse ostelin aika edullisesti huuto.netistä bongaamaltani henkilöltä oman akvan mittojen mukaan tehdyn styroxtaustan nimenomaan akvaarion ulkopuolelle (möi yhtä taustaa siellä ja kyselin yv:llä olisko isompaa tarjolla). Kuvia siitä taustasta näkee ainakin kun hakee kuvablogista käyttäjää Kisu74 ja siellä kansiossa "historian havinaa" löytyy.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Täytyneekin käydä kuvia katselemassa
Haluaisin altaan sisölle taustan ja mulla onkin olemassa sellainen. Mutta ongelmana on mies, joka ei suostu alkaa auttelemaan siihen projektiin että saisi sen altaaseen ja käyttöön. Päätin sitten että hankitaan ulkopuolelle tausta, tuo tylsä musta jätesäkki alkaa jo riittämään... Kokoaj kyl itsetehden houkuttaa enemmän.
Kuinkahan tummaa (harmaa vai rusehtava?) maalia kannattaa käyttää tollaseen projektiin? Vääristääkö välissä oleva lasi ja vesi värejä? Plus valaisin tietenkin, kasvit jne. Tausta saisi olla näyttävä, mutta niin että korostaa kalojen ka kasvien värejä. Helpommin sanottu kun tehty

Haluaisin altaan sisölle taustan ja mulla onkin olemassa sellainen. Mutta ongelmana on mies, joka ei suostu alkaa auttelemaan siihen projektiin että saisi sen altaaseen ja käyttöön. Päätin sitten että hankitaan ulkopuolelle tausta, tuo tylsä musta jätesäkki alkaa jo riittämään... Kokoaj kyl itsetehden houkuttaa enemmän.
Kuinkahan tummaa (harmaa vai rusehtava?) maalia kannattaa käyttää tollaseen projektiin? Vääristääkö välissä oleva lasi ja vesi värejä? Plus valaisin tietenkin, kasvit jne. Tausta saisi olla näyttävä, mutta niin että korostaa kalojen ka kasvien värejä. Helpommin sanottu kun tehty

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
-
- Advanced Member
- Viesti:
No niin, tuli vietettyä miehen kanssa aikaa yhdessä ja rakenneltua jonkinlainen taustahässäkkä (laatuaikaa, mä sotken ja mies siivoaa).
Ensin tietysti käytiin rautakaupasta hakemassa styroxlevy ja maalia. Mietin että laitanko kotikitillä ja Uulan maavärijauheella mutta koska altaan ja seinän väliin ei mahdu kovin paksulti tavaraa niin vetäsin vaan maalilla. Ja yhdellä värillä, tylsää.

Ensin veisteltiin styroxi sopivaan kokoon. Käytin 5 cm paksua styroxia ja tein kaksi kpl 65x50 cm palaa. Keskeltä takapuolelta muotoilin hiukan jotta valaisimen tukikeppi peittyisi taakse siististi. no ei peittynyt siististi kuten myöhemmistä kuvista näkee.

Styroxin muotoiluun käytin dremeliä. Tähän mennessä on katkoteräveitsellä ja puukolla tehty mutta kokeilin tota laitetta kun kerran sellainen on hankittu. Tuli nopeasti ja tehokkaasti ja työstäessä totesin että olis ihan hyvä olla suojalasit päässä ja imuri kokoajan vieressä.

Tein sitte tollasia monttuja
Kokeilunhalu oli kova, piti kokella erilaisia päitä dremeliin.

Maalia pintaan.

Maalattuna, yksi kerros riitti, toisenkin olisin laittanut jos olisin malttanut

Tausta paikallaan. Hieman tummahan siitä tuli eikä muotoja oikein erota. Lisäksi vesi sameaa jne. Välttää kuitenkin siihen asti että saan paremmat systeemit viriteltyä.
miten muuten tollaseen saa oikeasti tehtyä luonnolliset muodot? Mä kun tuppaan tekemään vaan ihmeellisiä vakoja ja reikiä. Olen nähnyt kuvia aivan mielettömän upeista taustoista, en vaan keksi että miten ne on veistelty.
Ensin tietysti käytiin rautakaupasta hakemassa styroxlevy ja maalia. Mietin että laitanko kotikitillä ja Uulan maavärijauheella mutta koska altaan ja seinän väliin ei mahdu kovin paksulti tavaraa niin vetäsin vaan maalilla. Ja yhdellä värillä, tylsää.

Ensin veisteltiin styroxi sopivaan kokoon. Käytin 5 cm paksua styroxia ja tein kaksi kpl 65x50 cm palaa. Keskeltä takapuolelta muotoilin hiukan jotta valaisimen tukikeppi peittyisi taakse siististi. no ei peittynyt siististi kuten myöhemmistä kuvista näkee.

Styroxin muotoiluun käytin dremeliä. Tähän mennessä on katkoteräveitsellä ja puukolla tehty mutta kokeilin tota laitetta kun kerran sellainen on hankittu. Tuli nopeasti ja tehokkaasti ja työstäessä totesin että olis ihan hyvä olla suojalasit päässä ja imuri kokoajan vieressä.

Tein sitte tollasia monttuja

Maalia pintaan.

Maalattuna, yksi kerros riitti, toisenkin olisin laittanut jos olisin malttanut

Tausta paikallaan. Hieman tummahan siitä tuli eikä muotoja oikein erota. Lisäksi vesi sameaa jne. Välttää kuitenkin siihen asti että saan paremmat systeemit viriteltyä.
miten muuten tollaseen saa oikeasti tehtyä luonnolliset muodot? Mä kun tuppaan tekemään vaan ihmeellisiä vakoja ja reikiä. Olen nähnyt kuvia aivan mielettömän upeista taustoista, en vaan keksi että miten ne on veistelty.
-
- Senior Member
- Viesti:
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla on tehty yksi tausta kotikitillä ja maavärijauheella, sellainen altaan sisälle laitettava. tosiaan nytkin meinasin että työstän niitä hyödyntäen mutta seinän ja altaan väliin menee tunkemalla se 5 cm ilman että allasta täytyy siirtää joten päätin maalailla vaan...
Tuo oli kyllä onneksi kohtuullisen helppo tehdä, ens viikolla sitte vähän vaikeampaa jos kokeilis
Tuo oli kyllä onneksi kohtuullisen helppo tehdä, ens viikolla sitte vähän vaikeampaa jos kokeilis

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Jos alkaisin tekemään vataavaa projektia, piirtäisin ensin styroksiin jonkin kuvan ja alkaisin veistämään sn mukaan. Vähän helpompi tehdä kun on jokin pohjapiirros jonka mukaan väsäädoriani kirjoitti:miten muuten tollaseen saa oikeasti tehtyä luonnolliset muodot? Mä kun tuppaan tekemään vaan ihmeellisiä vakoja ja reikiä. Olen nähnyt kuvia aivan mielettömän upeista taustoista, en vaan keksi että miten ne on veistelty.

Tuo nykyinenkin on makea, oikein upea "maanantaikappale" (nythän on maanantai, right

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Minä olen tehnyt finnfoamille, työstäessä ei sotke juuri lainkaan.
Mattopuukolla olen veistellyt mitä milloinkin, ja tärkeää on mielestäni vaihtelevuus...eli ei tee samankokoista ja -suuntaista murikkaa tai oksaa, mitään säännöllistä kuviota..Mikä mulla meinaa olla vikana.
Kuten ei luonnossakaan toistu samat kuviot.
Aika vaalea saa olla sävyltään, jos haluaa sen erottuvan sieltä..
Vaot ja muut syvänteen olen maalannut tummemmiksi...ja maalina olen käyttänyt yleensä mattapintaisia askartelumaaleja, tai vesiohenteisia seinämaaleja...nämä tosin kestää kuivaa aika kauan.
Kuumailmapuhaltimella sain vain semmoista loivaa rypyläistä pintaa aikaseksi..eli ei ainakaan mulla onnistunut. Saattaisi tosin onnistua styroksille..
Mutta työstövälineitä saisi olla useammanlaisia, pitänee hommata tuollainen dremeli...
Mattopuukolla olen veistellyt mitä milloinkin, ja tärkeää on mielestäni vaihtelevuus...eli ei tee samankokoista ja -suuntaista murikkaa tai oksaa, mitään säännöllistä kuviota..Mikä mulla meinaa olla vikana.
Kuten ei luonnossakaan toistu samat kuviot.
Aika vaalea saa olla sävyltään, jos haluaa sen erottuvan sieltä..
Vaot ja muut syvänteen olen maalannut tummemmiksi...ja maalina olen käyttänyt yleensä mattapintaisia askartelumaaleja, tai vesiohenteisia seinämaaleja...nämä tosin kestää kuivaa aika kauan.
Kuumailmapuhaltimella sain vain semmoista loivaa rypyläistä pintaa aikaseksi..eli ei ainakaan mulla onnistunut. Saattaisi tosin onnistua styroksille..
Mutta työstövälineitä saisi olla useammanlaisia, pitänee hommata tuollainen dremeli...
-
- Senior Member
Mikä sprayssa vikana, jos kerran tausta tulee altaan ulkopuolelle? Itse olen juuri ihastunut spray-maalien helppouteen, ja käyttelen niitä mitä ihmeellisimpiin kohteisiin... (Viimeksi uhreina uudet hyllyt akvaarion päälle, seuraavana vuorossa hiilaripullot... )Kalallinen kirjoitti:Spray-maaleja ei kannata käyttää, jollet jo sitä tiennyt. Uulan kotikitillä päällystäisin sen, maalilla saattaa tulla liian tasanen pinta?
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
-
- Senior Member
- Viesti:
-
- Junior Member
^ Niin sulattaa.
Jos sprayta käyttää, niin kannattaa laittaa alle kerros jotain ainetta. Mä tein kerran liskoterraan kalliotaustaa styroksista ja finnfoamista. Kuumailmapuhaltimella muotoilin ensiksi sen, jonka jälkeen levitin siihen muurauslaastia. Laastin vielä ollessa märkä heittelin siihen hiekkapuhallushiekkaa. Kun koko homma oli kuivunut, niin levitin siihen vielä kerroksen spraylakkaa. Hienohan siitä tuli, vaikka itse sanonkin.
Jos sprayta käyttää, niin kannattaa laittaa alle kerros jotain ainetta. Mä tein kerran liskoterraan kalliotaustaa styroksista ja finnfoamista. Kuumailmapuhaltimella muotoilin ensiksi sen, jonka jälkeen levitin siihen muurauslaastia. Laastin vielä ollessa märkä heittelin siihen hiekkapuhallushiekkaa. Kun koko homma oli kuivunut, niin levitin siihen vielä kerroksen spraylakkaa. Hienohan siitä tuli, vaikka itse sanonkin.

-
- Senior Member
Kuvia kehiin, kuulostaa hienolta!Jääpala kirjoitti:^ Niin sulattaa.
Tuo sulamisjuttu kuulostaa kummalta, täytynee testata käytännössä niin näkee mitä siitä oikein tulee... Tekeekö finnfoam saman?
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
-
- Advanced Member
- Viesti:
http://www.taloon.com/tuotekuvat/finnfoam/eriste.jpg
Tollasta, vähä samantyylistä kun styroxi mutta se on jollakin tapaa tiiviimmän oloista ja keltaisempaa
Ikinä en ole tota työstänyt millään tapaa. Täytyisi vissii joskus kokeilla.
Tollasta, vähä samantyylistä kun styroxi mutta se on jollakin tapaa tiiviimmän oloista ja keltaisempaa

Ikinä en ole tota työstänyt millään tapaa. Täytyisi vissii joskus kokeilla.
-
- Junior Member
Finnfoamia oli kiva työstää. Puukolla en juurikaan tehnyt mitään, mutta kuumailmapuhaltimella sai hyvin muotoja tehtyä. Finnfoam on mielestäni parempaa kuin styroksi, sillä se ei sula niin helposti ja pinnasta tulee, ainakin aavikkoterraarioon, sopivan rösöinen. Tässä kuvia (älkää välittäkö laadusta):
http://i8.photobucket.com/albums/a40/puspu/IMGP2285.jpg
http://i8.photobucket.com/albums/a40/puspu/IMGP2289.jpg
http://i8.photobucket.com/albums/a40/puspu/IMGP2291.jpg
http://i8.photobucket.com/albums/a40/puspu/IMGP2285.jpg
http://i8.photobucket.com/albums/a40/puspu/IMGP2289.jpg
http://i8.photobucket.com/albums/a40/puspu/IMGP2291.jpg
-
- Senior Member
Kiitos kuvista, Jääpala! Upealta näyttää, pitää alkaa kyselemään tutuilta hukkapaloja, jos vaikka saisi askarreltua. Mutta tuota spray-maalia ei ole vissiin kukaan finnfoamiin kokeillut?