Mikä juurakko? Kuinka kauan täytyy liottaa?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kalakala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 09:40, 19.04.2003
Paikkakunta: Kajaani

Mikä juurakko? Kuinka kauan täytyy liottaa?

Viesti Kirjoittaja kalakala »

Niin mikähän mahtaa olla tämä juurakko? Se on toiselta puolelta tumma, ja toiselta puolelta vaaleanruskea. Ei ole paljon teräviä kulmia, kuten joissain juurakoissa. eläinkaupassa myytiin vaan nimellä juurakko. Nyt se on ollut likoamassa jo ainakin yli viikon! Kuinka kauan olette yleensä liottaneet juurakkojanne? Kaupassa sanottiin että muutama päivä.. mutta kyllä siitä irtoaa vielä paljon väriä :? Painaa n. puoli kiloa.
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Kuulostaa mopanilta. Itse liotin pari päivää (kunnes upposi) ja akvaarion vesi oli vielä sen jälkeen rusehtavaa noin viikon. Veden värjääntyminen ei ole vaarallista, eli eiköhän sen juurakon voi jo huoletta laittaa altaaseen.
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Suurin osa juurakoista tuntuu päästävän jonkin verran väriä hamaan ikuisuuteen saakka. Edellisessä majassa yksi allas sisustettiin monimetallien asennuksen jälkeen pelkillä kasveilla ja kivillä koska en halunnut yhtään värjääntynyttä vettä pilaamaan kasvien väriloistoa.

Kahdessa nyt pystyssä olevassa altaassa on juurakoita, mutta ne rakennetaan kummatkin pikapuoliin uusiksi ilman puutavaraa - samasta syystä. Jos vesi on yhtään humuspitoista, joko juurakkojen tai turvelisäyksen takia, häviää koko hyvin valojen pointti. Esimerkiksi käytettäessä Tetran ToruMin -turveuutetta ohjeen mukaan, ei parhaimmilla monimetalleilla ja tavallisella elohopealampulla ole enää juurikaan eroa väritoistossa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Mopane värjää kauan mm. sen takia ettei se kasva luonnossa vedessä, joten siitä ei ole mitään aiemmin juuri liuennutkaan.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
levis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:30, 18.10.2002
Paikkakunta: Pielavesi

juurakon liotus......

Viesti Kirjoittaja levis »

Itse löysin tuolta metsästä semmoisen puun kannon jonka aion tökätä 260 l:seen, kunhan olen saanut sen uppoamaan... :roll: Ei kai puun "rodulla" ole väliä, vai saako akvaan laittaa minkä tahansa löytämänsä risun, kunhan se on huolellisesti pesty (ilman saippuaa siis...) ja liotettu sitä jonkin aikaa?? Meitsin kanto on ollut jo ainakin viikon tuolla vesisaavissa "uppoamassa", mutta vielä se ei ole suostunut vajoamaan minnekkään. Jospa sen jossain vaiheessa voi laittaa akvaarioon!
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Re: juurakon liotus......

Viesti Kirjoittaja KtMan »

levis kirjoitti:Ei kai puun "rodulla" ole väliä, vai saako akvaan laittaa minkä tahansa löytämänsä risun, kunhan se on huolellisesti pesty (ilman saippuaa siis...) ja liotettu sitä jonkin aikaa??
Kannattaa kuoria vielä tämä risu.
Eipä kai muuta haittoja eri roduilla ole kuin lahoavuus ominaisuudet (?)
Oli kanssa joku Suomalainen keppi akvaariossa, jonka Partikset pikkuhiljaa söi (sitä mukaa kun lahos), vanhin partis uros ainakin vielä hengissä [;)]
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
jomppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 12:43, 11.04.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jomppa »

Itse kanssa joskus seitsemän vanhana poimin metsästä hienon karahkan, jota liotttelin muutamia viikkoja saavissa. Tämän jälkeen pistin höskän akvaarioon ja kaikki näytti aluksi menevän hyvin. Parin kuukauden kuluttua karahka kuitenkin rupesi hajoamaan ja ikään kuin mätänemään, jolloin myös kalat rupesivat reagoimaan. Loppupeleissä vesi muuttui ihan ruskehtavaksi ja rupesi haisemaan. Karahka katosi saman tien sinne mistä oli tullutkin.

Enään en kyllä pistele mitää, mikä ei ole vedessä kunnolla lionnut akvaarioon.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

jomppa kirjoitti:Itse kanssa joskus seitsemän vanhana poimin metsästä hienon karahkan
Joo, ei kannata jotain valmiiksi lahoa klabia altaaseensa törkätä. Olettaisin että parempi mitä kovempaa puu olisi, elikkäs hedelmäpuut (kuten omenapuu), vaahtera, tammi... Pihkapuista en mene sanomaan mitään 8)
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
artturi
Member
Member
Viestit: 281
Liittynyt: 13:18, 21.08.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja artturi »

Mulla on (omasta)metsästä riipaistu kuusen kanto. Teräsharjalla ja puukolla ja kaikenmaaliman nävertimillä kaivoin kaiken pehmeän aineksen pois ja sitten suihkuttelin aikani 60 asteisella vedellä. Ei mitään jakoja liottaa kun ei mahtunut edes jätesäkkiin. Tuumailin sitten päässäni että tuskin metsässä kovin paljon mitään trooppisten kalojen luontaisia vihollisia on ja annoin suosiolla olla.

Akvaariossa vesi oli kuukauden aika kellertävää mutta lopulta sitten kirkastui, ja nyt 6kk jälkeen kanto jo pysyy omin voimin pohjassakin. Kaloissa ei ongelmia, mutta tuo visuaalinen puoli oli kyllä aika häiritsevä jonkin aikaa.
levis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:30, 18.10.2002
Paikkakunta: Pielavesi

kannoista viel..

Viesti Kirjoittaja levis »

Mikäli en nyt täysin erehdy, niin tuo oma kantoni, minkä löysin metsästä about 3 vko:a sitten, taitaa myös olla kuusta. Olen liotellut sitä isossa saavissa ( kantokin aika iso, kun tulee yli 200 l...) reilu kaksi viikkoa, eikä vielä ole uponnut! Kuinkahan pitkään mahtaisi mennä kun se on n. 35 cm korkea ja n 40 cm leveä (puoliksi katkaistuine juurineen)?? onko kokemuksia? ja vielä siitä näkyy sitä väriäkin lähtevän... Puu on tietenkin jo tässä vaiheessa kuorittu.
artturi
Member
Member
Viestit: 281
Liittynyt: 13:18, 21.08.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja artturi »

No mulla meni siis sen 6kk että tommonen 60cm kanttiinsa oleva kanto rupesi pysymään pohjalla omin voimin. Kannattanee siis sopivan kokoisilla kivillä painaa se sinne pohjalle kunhan olet saanut enimmät värit lioteltua pois.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: kannoista viel..

Viesti Kirjoittaja Valmont »

levis kirjoitti:Mikäli en nyt täysin erehdy, niin tuo oma kantoni, minkä löysin metsästä about 3 vko:a sitten, taitaa myös olla kuusta. Olen liotellut sitä isossa saavissa ( kantokin aika iso, kun tulee yli 200 l...) reilu kaksi viikkoa, eikä vielä ole uponnut! Kuinkahan pitkään mahtaisi mennä kun se on n. 35 cm korkea ja n 40 cm leveä (puoliksi katkaistuine juurineen)?? onko kokemuksia? ja vielä siitä näkyy sitä väriäkin lähtevän... Puu on tietenkin jo tässä vaiheessa kuorittu.
Jep...kauan kestää upota..mulla oli yht. varmaan 4-5vkoa upotuksessa omppupuun oksia ja nyt kun porailin niihin reikiä läpeensä ja ympäriinsä ni jopas rupes nopeammin vajoamaan.
Suosittelen..hieman hassultahan tuo näyttää mut so what..=)
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 12:28, 18.01.2002
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Minulla kesti erään jarvestä bongatun juurakon (ehti järvestä noston ja keittämisen jälkeen vielä kuivahtaa) uudestaan vettyminen 3-4 kk, neljän kuukauden liotuksen jälkeen kyllästyin juurakon ainaiseen pomppaamiseen pohjasta ja niinpä kiinnitin juurakon silikoonilla liuskekiveen ja eikun altaan pohjalle vaan-->kyllä nyt pysyy hyvin pohjassa :mrgreen:

Tällä hetkellä minulla on 540 l altaassa kaksi eilen kuorittua omenapuun oksaa ja huomasin tänä aamuna, että altaan vesi on teen väristä 8O Tulisikohan siitä hieno biotooppi kardinaaliteroille, jos iskisin pari miekkakasvia pohjalle :mrgreen: ? Noh, onneksi allas ei ole vielä edes kunnolla käytössä (jalustan- ja paikanvaihto takana, hiekanvaihto edessä), joten tuo humus-väri ei haittaa ollenkaan, oikeastaan siitä on ollut vain suurta hyötyä: altaan pH laski eilisen täytön jälkeen hieman yli 8 vähän alle 7! Minulla ei ole oikein mitään isoa saavia, jossa nuo oksat voisin liottaa, mitenköhän kauan päästäisivät väriä, jos jätän altaaseen ne likoomaan? Kaloille ei varmaankaan ole mitään haittaa vaikka tämä "upea" pissinväri pysyisikin pidempään?
tuplakupla
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 13:06, 06.04.2003
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Mopanilta kuulostaa juu. Mun mopanijuurakko oli liossa useita viikkoja, juuri veden värjäytymisen takia. Nyt on jo akvassa taistispoika Vallun omaisuutena... [;)]

Mopani on painavaa puuta, ja sen kanssa ei ollut ongelmia uppoamisen suhteen. Toista on ollut yhden Mangrovejuurakon kanssa... Lillui ämpärissä lukuisia viikkoja, eipä uponnut, ei sitten millään, mokoma. 8O
~ To conquer yourself is to know The Way. ~
marppa
Member
Member
Viestit: 450
Liittynyt: 16:18, 26.02.2003
Paikkakunta: Viljakkala

Viesti Kirjoittaja marppa »

Kun hommasin ensimmäisen juurakon 100l se oli juuri tuo mopane. Liottelin sitä viikon ja hinkkasin harjalla ja laitoin altaaseen. Noh, kas kummaa meni noin nelisen päivää ja nitriitti arvot olivat päätä huimaavat. Rupesimme pähkäilemään mikä voisi aiheuttaa nitriitin nousun. Allas oli ollut pystyssä kuukausia, kaloja ei ollut liikaa ja ruokinta ei ollut liian runsasta.
Sitten äitini tuli käymään ja pohdimme myös hnen kanssaan mikä voisi mättää ja hän ehdotti sen johtuvan juurakosta. Ajattelin että eihän se voi olla mahdollista mutta otin sen pois ja laitoin sankoon likoamaan uudelleen. Nitriitin sain alentumaan ja mikä oli kaikkein ihmeellisintä ei yksikään kala kuollut tuolla myrkyssä.
Katselin juurakkoa sangossa ja se haisi aivan raadolle ja veden pinnalla kellui jotain kummallista. Rupesin tökkimään puuta puukolla ja löysin puun koloista perhosen toukkia (mätäneviä) ja muita matoja ja kotiloita. Ei muuta kun puu takaisin liikkeeseen ja sain kasveja hyvitykseksi. Liikkeessä myyjäkin oli aika järkyttynyt kun löysi lisää noita toukkien raatoja. 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”