Miten kalojen viimeinen matka?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

elky74
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:29, 25.02.2007
Paikkakunta: Tampere

Miten kalojen viimeinen matka?

Viesti Kirjoittaja elky74 »

Niin tulipa tässä mieleen kun on tuo isoin pleko tossa kyhnöttäny pari päivää nurkassa jostain syystä...
Eli siis miten ja mihin laitatte kalojanne erityisesti isompia kun ne nukkuvat pois.
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
ellaf
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 13:12, 10.01.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Biojätteisiin? Ei kai tuo ole jätehuollon näkökulmasta kummempi asia kuin vaikkapa jääkaappiin vanhentuneen lohen hävittäminen tms. Eri asia sitten on, jos haluaa rakkaan kalansa haudata vaikka takapihalleen, sen varmaan saa tehdä jos roudalta pystyy.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Isoimmat kalat olen laittanut ihan vain biojätteeseen. Plekosi taitaa olla kuitenkin isompi kuin minun lehtikalani, vaikka ovathan nekin jo kämmenen kokoisia. [;)]
Toivottavasti et joudu luopumaan kalastasi.
cruella
Member
Member
Viestit: 267
Liittynyt: 13:12, 17.01.2007

Kalat

Viesti Kirjoittaja cruella »

Itse vedän pöntöstä alas...Jotkut kuulemma syöttää esim. kissoille, mutta en mä pystyis kyllä..
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Hautausoperaatio.
asse
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 14:29, 24.11.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja asse »

Pohdiskelin tuota, kun cruella pistää kuolleet kalat viemäriin, niin voiko esim. mahdollinen kalatauti siirtyä vesistöön? Päätyyhän jätevesi kuitenkin lopulta vesistöön, mutta kuolevatko mahdolliset tautien aiheuttajat (bakteerit ym.) jätevesien käsittely prosessissa? En tiedä joten sekajätteisiiin olen kuolleet kalat laittanut.
elky74
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:29, 25.02.2007
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja elky74 »

Joulutonttu kirjoitti:Isoimmat kalat olen laittanut ihan vain biojätteeseen. Plekosi taitaa olla kuitenkin isompi kuin minun lehtikalani, vaikka ovathan nekin jo kämmenen kokoisia. [;)]
Toivottavasti et joudu luopumaan kalastasi.
Joo voi olla että esim toi 39 senttinen pleko tekee vähän ahasta tuol paskaputkes 8)
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

asse kirjoitti:Pohdiskelin tuota, kun cruella pistää kuolleet kalat viemäriin, niin voiko esim. mahdollinen kalatauti siirtyä vesistöön? Päätyyhän jätevesi kuitenkin lopulta vesistöön, mutta kuolevatko mahdolliset tautien aiheuttajat (bakteerit ym.) jätevesien käsittely prosessissa? En tiedä joten sekajätteisiiin olen kuolleet kalat laittanut.
No kyllä taudit vesienvaihdon myötäkin voi kait levitä, eikä kaikilla ole mahdollisuutta losottaa vesiä pihalleen...
olio 2
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 16:14, 05.06.2006
Paikkakunta: tammela

Viesti Kirjoittaja olio 2 »

Miten ois polttohautaus?
tanjakemp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 13:30, 03.11.2007
Paikkakunta: Paltamo

Viesti Kirjoittaja tanjakemp »

Kompostissa muuttuvat kalavainajat muhevaksi mullaksi ja vapauttavat ravinteita. Kaupunkioloissa biojäte.
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
lehtifisu-fani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 08:43, 05.09.2007
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja lehtifisu-fani »

Täällä ne lentää kompostoriin.
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:47, 23.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

en kirjoitti:
asse kirjoitti:Pohdiskelin tuota, kun cruella pistää kuolleet kalat viemäriin, niin voiko esim. mahdollinen kalatauti siirtyä vesistöön? Päätyyhän jätevesi kuitenkin lopulta vesistöön, mutta kuolevatko mahdolliset tautien aiheuttajat (bakteerit ym.) jätevesien käsittely prosessissa? En tiedä joten sekajätteisiiin olen kuolleet kalat laittanut.
No kyllä taudit vesienvaihdon myötäkin voi kait levitä, eikä kaikilla ole mahdollisuutta losottaa vesiä pihalleen...

Tuskin leviää. Kyllähän täällä sairaat ihmiset ulostaa ja oksentaa pönttöön, kaikki salmonellakanan pilkkomiseen käytetyt vermeet huuhdellaan keittiön hanan alla jne jne. Eikä kraanavedestä normaalisti kukaan koskaan sairastu. Hyvin saadaan puhdistettua laitoksilla.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 18:25, 01.10.2006
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Niska-Pietilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Biojätteisiin menee kaikki kalavainajat koostaan riippumatta,,
¤albiinomonninen¤
Member
Member
Viestit: 447
Liittynyt: 15:42, 11.01.2007
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ¤albiinomonninen¤ »

Voi ei, te olette julmia kala parkojen ruumiita kohtaan!
(ei muistella pahalla 8-)) Minulla kuolleet ovat "hautausmaalla" (Takapihalla)
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja naatti »

^ Itse taidankin olla julmista julmin, kun kuolleet lemmikkihiireni menevät joko biojätteeksi tai tutun käärmeelle kuolinsyystä riippuen. Kalat biojätteisiin, pelkään, että voisivat tukkia viemärin. Huom! Lopetus on asiallinen ja eläimet hoidetaan kyllä, mutta minulla ei ole tarvetta haudata pieniä eläimiä (kissa, gerbiilit, marsut ja koira ovatkin sitten asia erikseen.)
elky74
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:29, 25.02.2007
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja elky74 »

naatti kirjoitti:^ Itse taidankin olla julmista julmin, kun kuolleet lemmikkihiireni menevät joko biojätteeksi tai tutun käärmeelle kuolinsyystä riippuen. Kalat biojätteisiin, pelkään, että voisivat tukkia viemärin. Huom! Lopetus on asiallinen ja eläimet hoidetaan kyllä, mutta minulla ei ole tarvetta haudata pieniä eläimiä (kissa, gerbiilit, marsut ja koira ovatkin sitten asia erikseen.)
ihan mielenkiinnosta kysyn et mikä sun marsusta ja gerbiilistä tekee erilaisen kun esim mulla noi plekot ?
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

elky74 kirjoitti:
naatti kirjoitti:^ Itse taidankin olla julmista julmin, kun kuolleet lemmikkihiireni menevät joko biojätteeksi tai tutun käärmeelle kuolinsyystä riippuen. Kalat biojätteisiin, pelkään, että voisivat tukkia viemärin. Huom! Lopetus on asiallinen ja eläimet hoidetaan kyllä, mutta minulla ei ole tarvetta haudata pieniä eläimiä (kissa, gerbiilit, marsut ja koira ovatkin sitten asia erikseen.)
ihan mielenkiinnosta kysyn et mikä sun marsusta ja gerbiilistä tekee erilaisen kun esim mulla noi plekot ?
Lemmikkistatus vain karvaisille ja silitettäville lemmikeille ;)? Jokainen jakakoot omat otuksensa lemmikki/harraste-eläin luokkiin oman maun mukaan.

Kuolleet kalat menevät pääsääntöisesti roskien mukana ulos, tosin pari kiilakyljen raatoa tuli vatutuksen kourissa viskattua pönttöön Chilodonella-epidemian aikana. Roskiksessa kun pienikin kala tuoksahtaa aika mehevästi ja roskiksia ei jaksaisi viedä vajaan 30 kertaa viikonlopussa roskiskatokseen. Yleensä lopetan kalan kätevästi muovipussin sisään, sidon pussin solmuun ja lähden heittämään pihalle roskapussin sisällä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
¤albiinomonninen¤
Member
Member
Viestit: 447
Liittynyt: 15:42, 11.01.2007
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ¤albiinomonninen¤ »

Eikös tuo ole raakaa kuivattaa kala?
Kalahan kuolee todella hitaasti, eikö?
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kuka kalan kuivattamisesta on puhunut?
Adrianna taisi tarkoittaa, että tappaa kalan ensin jollain keinoin, sen jälkeen laittaa pussiin ja nakkaa roskiin.

Itse laitan alle 5cm wc-pönttöön, isommat roskiin.
JenJen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 14:47, 13.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JenJen »

Itse laitan pienet ja "vähemmän rakkaat" (esim. parvikalat, joihin en ole niin kiintynyt) kalat vessanpöntöstä, rakkaan taistelukalani hautasin.
fish_miss
Member
Member
Viestit: 323
Liittynyt: 14:33, 26.12.2006

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

Pikkukaloilta olen pään leikannut saksilla irti ja biohon laitan. Isompia kalasia ei ole vielä tullut itselläni vastaan.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja naatti »

elky74 kirjoitti: ihan mielenkiinnosta kysyn et mikä sun marsusta ja gerbiilistä tekee erilaisen kun esim mulla noi plekot ?
Ei mikään, mutta nämä eläimet, jotka ovat pienempiä ja maatuvat paremmin kompostissa, menevät sinne. Plekoa en ole itse omistanut, isoihin kaloihin kiintyy varmasti paremmin, eikä välttämättä tahdo sitä roskiin heittää. Koira on meillä kuin ihminen, kuten myös kissa, eikä kukaan heitä ihmistä kompostiin. Gerbiilit saattavat mennä ruuaksi, mutta alkavat olla jo niin isoja, että maatumiseen menee ikä ja terveys (en tahdo löytää puolimätiä ruumiita) marsuista puhumattakaan. Marsut myös muodostuvat perheen jäseniksi ja niiden kanssa eletään ja niitä viedään lääkäriin, jos on tarve. Ne kiintyvät omistajaansa. Varmaan tuo kiintyminen on se avainsana, mikä luokitellaan perheenjäseneksi. Hiiret, lisko ja akvaariot (sekä vähän gerbiilit) ovat enemmänkin harrastus.
lapranlikka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 18:47, 15.01.2006
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja lapranlikka »

Kompostiin on täälläkin kuolleet kalat laitettu.
elky74
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:29, 25.02.2007
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja elky74 »

Adrianna kirjoitti: Lemmikkistatus vain karvaisille ja silitettäville lemmikeille ;)?
Voi noitakin silittää... ?? onko siis kala harraste elukka vai lemmikki.. miten tollasen voi jaotella..??
koska mulle ainakin kaikki rotat on niinku kissan ruokaa ja siis haitta eläimiä ei niinkään lemmikkejä... tallilla niitä ainakin lapiolla aina mäiskin hengiltä !

Ja miten tollanen "kiintyminen" luokitellaan... eli siis se ketä antaa ruokaa niin siihen kiinnytään... niin kalatkin tekee 8)
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mä oon aina haudannut kalat, paitsi jos joku poikanen on heittänyt veivinsä niin sitten olen yleensä vain huuhdellut kylppärin lavuaarista alas. Joudun kuitenkin jonkin matkan päähän tallustelemaan että tulee sopiva metsikkö, ei nyt kerrostalon kulmalle voi mennä kuoppia kaivelemaan.
Akvarismia 1992-2014
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”