Aargh, aargh, tilitystä ihmisten idiotismista

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

marikki
Junior Member
Junior Member

Aargh, aargh, tilitystä ihmisten idiotismista

Viesti Kirjoittaja marikki »

Miksi, oi miksi pitää ihmisten aina vain saada uusia ja uusia akvaarioita vaikka vanhojenkin hoito on retuperällään. Olin visiitillä tutun luona ja siellä juuri startattiin uutta tönikkää vaikka 4 jo olemassa olevaakin ovat vähintäänkin heikohkossa hapessa. Ihan niin kuin niiden muiden olot paranisivat sillä että otetaan uusi ja annetaan seitsemän hyvää ja kymmenen kaunista lupausta...

Että ottaa päähän.

(Johan helpotti)
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Se vaan on se uutuuden viehätys ja tietämättömyys mistään paremmasta... kannattaisiko heidän kanssaan keskustella asiasta ja vaikka käväistä jonkun sellaisen harrastajan luona jolla on oikeasti akvaariot hyvässä kunnossa. Onkos HASsilla tiloja joissa olisi akvaariota näytillä???
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
optimistx
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Jos tässä on kysymys sairaalloisesta tavarankeruusyndroomasta, niin eivät mitkään puheet ja näytöt auta.

On ihmisiä, jotka keräävät asuntonsa niin täyteen rojua, jätettä, ostoksia, mitä tahansa, että mahtuvat itse vain kylki edellä käytäviä pitkin kulkemaan. Ääritapauksessa käytävät muuttuvat tunneleiksi, joita pitkin konttaillaan.

Henkilö tiedostaa tilansa, mutta ei voi sille mitään. Se on kuin mielitauti. Hänellä on lukemattomia selityksiä asialle (kierrätys, jos joskus sattuu tarvitsemaan, ei ole ehtinyt lukea lehtiä/kirjoja/mainoksia, vien sitten kesämökille kun...). Kun ulkopuolinen väkisin esim. loman aikana kukankastelijana vie myös roskia ja vanhoja lehtiä pois niin, että pari m2 lattiaa paljastuu, niin ystävyys sanotaan irti: "Tuntuu kuin minut olisi raiskattu, kun tuolla tavoin ilman lupaani viedään tavaroita roskiin".

Voidaan nimetä tämä ilmiö akvaarioiden osalta 'optimistx:n syndroomaksi', ellei sillä ole jo nimeä.

(kirppu- ja kala-altaita jo niin, että ...).
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

optimistx kirjoitti:Voidaan nimetä tämä ilmiö akvaarioiden osalta 'optimistx:n syndroomaksi', ellei sillä ole jo nimeä.

(kirppu- ja kala-altaita jo niin, että ...).
Kiva nyt osaan kertoa vaimolle miksi tätä harrastusta "lue sairautta" kutsutaan. :mrgreen:

Meillä jo toissa viikolla keskusteltiin kuka taloon jää ja kuka lähtee kun kuudennen altaan ovesta sisään kannoin. Pienen hektisen keskustelun jälkeen pääsimme yhteisymmärrykseen että takkahuoneeseen kyllä mahtuu kaksikin allasta. Toki minä jäin ilman nojatuolia mutta lupasin seistä jääkaapin (kaljakaappi) edessä kun tulemme saunasta vilvoittelemaan jotta vaimo saa sitten istua ainoikaisessa nojatuolissa. :mrgreen: 8O

Jouduin myös antamaan lupauksen että allasmäärä ei enää kasva, toki siitä ei ollut puhe jos vaikka vaihtaisi piennimmät vähän isoimiksi. [;)]
Mutta enpä taida yrittää lähitulevaisuudessa koska terve järki sanoo että sitä taistelua en taida voittaa. :frown: 8O
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

karihe kirjoitti: Mutta enpä taida yrittää lähitulevaisuudessa koska terve järki sanoo että sitä taistelua en taida voittaa. :frown: 8O
Kesällä sitten, niin ei palella kun joudut piharuokintaan. Syksyyn mennessä ilmojen viiletessä vaimokin ehtii jo leppymään... :P
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
optimistx
Senior Member
Senior Member

Tässä on 2 allasta, 10 m puroa, kaarisilta, putous, kerrostalon ullakolla, 300 m2. Kuvaaja 3 x 3 m lammikon reunalla.
Kuva

Suurennos purosta ja sillasta:
Kuva

Unelmissa tämmöinen, yhden altaan systeemi. Ehkä kuitenkin hieman isohko, joten taitaa jäädä unelmaksi. Hyväksyisiköhän karihen vaimo tämän, ulkoruokinnalla tai ilman? Takan ja olutkaapin voisi sijoittaa etualalle vasemmalle.
Kuva
justiina8
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

karihe kirjoitti: Jouduin myös antamaan lupauksen että allasmäärä ei enää kasva, toki siitä ei ollut puhe jos vaikka vaihtaisi piennimmät vähän isoimiksi. [;)]
Ex-mies sanoin, ettei lisää kukkapenkkejä pihalle.... no ei tullut ei. Joka kevät isonnin penkkejä, joskus ½ neliötä, joskus kolmekin! [;)]
Tuli vaan mieleen...
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Täälläkin ex-mies sanoi, että lisää altaita ei sitten tule, kun kämpässä oli vaivaiset kolme allasta; 240, 80 ja 30. No, neljännen 112l sain ilmaiseksi, ja mikä show... Saappaat läks sitten syksyllä eri suuntin (muistakn syistä!), ja nyt edellä mainittujen lisäksi kämpässä seisoo 540l ja varastossa vielä n.20l. Jotenkin näitä vaan kertyy, kun on mukavaa kokeilla kaikkea uutta :| . En väitä, että minun kaikki altaani olisivat koko ajan esittelykunnossa, vaan innostun niistä vuorotellen aina uudelleen. Kun esim. ostan uuden kasvin, saa usein inspiraation tehdä viimeinkin sile umpeenkasvaneelle taistolalle, jolle ei ole vuoteen tehty muuta kuin pakolliset rutinit, jotain. Tuijottelen sitä sitten tyytyväisenä, kunnes huomaan, että jossain toisessa altaassa on jotain muutettavaa. Näin tämä siis menee. Ja kun sukulaiset ja tuttavat tietävät höperyyteni, minnekkäs muualle he raahaisivat altaansa, jos ei minulle? "Jos i sulle kelpaa, mä heitän tän sitten roskiin..." Sano siinä sitten ei :? .
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
marDH
Advanced Member
Advanced Member

:P onne ukot kummia jumpittelemaan vastaan, ei moista mielen häiriötä ymmärrä hän :P

Meillä emäntä ei tykkää tuosta tarantella hankkeesta yhtään mutta kyllä mää sen vielä muutamalla hotelli reissulla kylpylään täyshoidolla vielä käännytän, täys hoidot siis meikäläiselle... 8-) emännän puolelta 8O klunk.
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Meillä on onneksi niin, että minä päätän, kaikesta. Ukko voi jotain sanoa esim. akvaarioitten ja huonekasvien lukumäärästä/ tarpeellisuudesta, mutta olen saanut koulutettua ukon siihen malliin, että tietää aina sen ulkoruokinnan mahdollisuuden.
Lightforce
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Meikän ukko on onneksi semmoinen, ettei pahemmin sekoa vaikka uuden altaan kantaisinkin sisälle. Vaikka se joskus niistä valittaakin, niin kirpparilla se saattaa akvaarion bongatessaan jopa houkutella minua ostamaan sitä, vaikkei mihinkään enää mahdu! 8O
Mitään tappelua ei ole vielä tullut, vaikka pieni olkkari näyttää melkeinpä akvaariokaupalta. :D
340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Meillä ei puoliso juuri altaiden määrään puutu. Edellisessä asunnossa niitä oli kahdeksan toiminnassa. Nyt kun muutimme väliaikaisesti pienempään asuntoon, niin päätin etten laita kuin pari toimintaan. No, viisi on kuitenkin kaloilla ja yhdestä tuli gerbiilien terra ja yhdestä erakkorapujen, kolme varastossa ja yksi lainassa Ei sitä ilmankaan osaa olla.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tanjakemp »

Meillä kannustamme toisiamme harrastuksissa, olivat ne sitten mitä tahansa! Talo onkin sitten pikkuhiljaa täyttymässä akvaarioista, radioista, ym. puoliskoni ja minun harrastuksiini liittyvästä materiaalista. Valitettavasti :roll: olemme molemmat sellaisia hamstereita, että pitäisi varmaan hankkia toinen koti nukkumista varten [;)]
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Monilla taitaa äjjät olla nyrkin ja hellan välissä, pitäisköhän tohon laittaa hieman kuristu........ eikun kurssitusta ja palautusta tosi elämään, pergguless, akat ruotuun :mrgreen: marsmars.

Meijjän eukko haalii nisäkkäät ja mulle tuloo toi matelija sekä kalapuoli. Jonkinlainen tasajako 8O
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Miulla tuo heilan tekele on sen verran vielä vähän aikaa ollut kuvioissa, että ei ole sanonut mitään poikkipuolista sanaa akvaarioharrastuksestani. Päinvastoin, olen jopa apua saanut monellakin tavalla, varsinkin nyt kun loukkasin selkäni tässä liukkailla. (Tämä taitaakin olla vakavaa, vai käyköhän tie tämän naisen sydämeen akvaarioiden kautta.. ;))
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Minun täytyy kehaista tuota miestäni, se on kyllä uskomattoman kärsivällinen mun aivoitusteni kanssa! :D Kestää koirat, käärmeen ja akvaariot mennen tullen, mutta osaa pitää minua tarpeen tullen vähän kurissakin, ettei joka nurkassa altaita sentään ole. Plussana vielä, että se rakentelee mulle jalustoja ja vetelee tarvittaessa sähköjä ja auttaa vielä vedenvaihdoissakin. :mrgreen:
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
cruella
Member
Member

Akvaariot

Viesti Kirjoittaja cruella »

Mun ukko sanoo et altaita ei saa tulla määrällisesti lisää..mut ei se paljon sano kuinka isoja ne sit saa olla..eli nyt on 2 140-litrasta, toinen tosin lähtee huomenna ja tyhjänä on yksi 70-litranen. Ensi vuoden puolella aion ostaa sitten jonkun lähemmäs 500-litrasen..Toivottovasti ukko ei laita tikkua ristiin..Mähän niistä kuitenkin huolehdin.
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Mun ukko antaa mun ihan rauhassa harrastaa. Itse kuitenkin kaiken maksan ja hankin ja kaikesta huolehdin.

Välillä vähän motkottaa kun vettä tippuu lattialle, mutta siihen se jääkin.
Kuvia
317L kalakippo.
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Exä tykkäs kans akvaarioista, ja suunniteilla oli jossain vaiheessa et oltas ostettu joku 500L ja perustettu Merivesi akvaario. Mut sit eros tiet.. Mut kyl mä joskus viäl sen merivesi altaan perustan. [;)]
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

Mun akka sanoo, että hommaat sen kumminkin, kun mielipidettä pyytää 8O
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Meillä ollaan molemmat kiinnostuttu akvaariosta, mutta toisaalta siinäkin on huonotkin puolensa kun kukaan ei ole sanomassa Ei. 8-)
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

tricolour kirjoitti:Mun ukko antaa mun ihan rauhassa harrastaa. Itse kuitenkin kaiken maksan ja hankin ja kaikesta huolehdin.
Näin myös meillä. Mies toimii vielä teknisenä tukena ja kalojen tarkkailijana (katselee kalojen elämää yllättävänkin paljon - ja on jopa myöntänyt olevansa kiinnostunut ko. elukoista).
optimistx
Senior Member
Senior Member

Entäpä, jos koti sisustuksineen on naisen maailmaa, eikä miehellä tule olla asiaan muuta nokan koputtamista kuin aina mahdollisimman intensiivisesti silmiinkatsoen kehua usein jotain tarkoin valittua yksityiskohtaa: 'Tuo verhon taivaansininen sopii niin yhteen silmiesi kanssa', 'Sohvan hellyttävät orvokit ovat niin keväinen valinta, että piristävät mieltäni aivan marraskuun synkkyydessäkin', 'Oh kuinka hellyttäviä kaikki 26 kissaasi ovatkaan, niin rakastan erityisesti Jorman kehräystä sylissäni'.

Jospa miehen sallittu oma maailma onkin autotalli taikka portaiden aluskaappi? Siellä saa hän harrastaa niitä vempaimiansa ja ötököitänsä ihan rauhassa, kunhan ei hituakaan ajaudu tänne minun kodinhengettären ystäviä ja tuttaviie varten sisustamalle edustuspuolelle. Näin säilyy maailmanjärjestys ajasta aikaan auvoisena, ja ah niin sopuisana tasa-arvoisuuden ilmentymänä.
lapranlikka
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja lapranlikka »

Meilläkin asuu kaksi akvaristia. Yhteen muuttaessamme meillä oli molemmilla omat altaamme ja niin se on nytkin: vaikka kaikki on periaatteessa yhteistä, niin puhutaan "sun ja mun altaista". Molemmat ollaan kokolailla samoilla linjoilla, joten vääntöjä esim. altaitten lukumäärästä ei ainakaan vielä ole syntynyt. Ei sillä, ei exänkään kanssa niistä juuri tapeltu, mutta silti etenkin kalliimpia hankintoja joutui perustelemaan enempi kuin nyt.

Tuosta sisustamisesta senverran, että meillä ei kortistoida mitenkään, jos verhot vaihtuu, mutta annas olla, jos siirrän jotain kasvia miekkosen altaassa! Että kyllä ne miehetkin on kiinnostuneita "sisustuksesta"! No löytyy tästäkin huushollista verstas, joka on järjestetty niin, että meitsin on turha mennä etsimään sieltä yhtään mitään :mrgreen: .
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

optimistx kirjoitti:Entäpä, jos koti sisustuksineen on naisen maailmaa, eikä miehellä tule olla asiaan muuta nokan koputtamista kuin aina mahdollisimman intensiivisesti silmiinkatsoen kehua usein jotain tarkoin valittua yksityiskohtaa: 'Tuo verhon taivaansininen sopii niin yhteen silmiesi kanssa', 'Sohvan hellyttävät orvokit ovat niin keväinen valinta, että piristävät mieltäni aivan marraskuun synkkyydessäkin', 'Oh kuinka hellyttäviä kaikki 26 kissaasi ovatkaan, niin rakastan erityisesti Jorman kehräystä sylissäni'.

Jospa miehen sallittu oma maailma onkin autotalli taikka portaiden aluskaappi? Siellä saa hän harrastaa niitä vempaimiansa ja ötököitänsä ihan rauhassa, kunhan ei hituakaan ajaudu tänne minun kodinhengettären ystäviä ja tuttaviie varten sisustamalle edustuspuolelle. Näin säilyy maailmanjärjestys ajasta aikaan auvoisena, ja ah niin sopuisana tasa-arvoisuuden ilmentymänä.
Meillä mies yksi päivä tokaisi, että meidän kodissa ei ole mitään hänen omaa. Siis tietenkin hänellä on omia tavaroita, mutta tarkoitti lähinnä sisustustamiseen liittyviä asioita. Se nyt vain on meillä kiinni siitä, kenellä sitä sisustuksellista silmää on. Kaikki kalusteet on kuitenkin yhdessä hankittu, harvemmin tulee hankittua mitään mööpeliä kysymättä ensin toisen osapuolen mielipidettä (akvaarioita ei lasketa 8-) ).

Olen katsellut tässä taloja hieman ostoaietta silmäkulmassa ja siinä samassa tulee vähän ihmeteltyä ihmisten sisutusmakua. Itselleni vaaleanpunaisilla kaakeleilla varustettu kylpyhuone, jossa on vielä vaaleanpunainen vessanpönttö, on suoraan kuin jostain sisustushel****stä. Sanoinkin tuossa työkavereille, että jos minun mieheni antaisi minun sisustaa meidän kylpyhuoneen vaaleanpunaisella vessanpöntöllä, niin kyllä sitä sitten voisi vähän miettiä, että ollaanko sitten jo ihan totaalisesti tossun alla [;)] .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”