Surviaiset epäterveellisiä/vaarallisia?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Surviaiset epäterveellisiä/vaarallisia?

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Törmäsin mielenkiintoiseen keskusteluun:
KLIK
Juttua survareista alkaa eka sivun lopusta..

Itse en ole tähän aiemmin törmännyt, mutta nyt panee miettimään tuo, koska yhdellä seeprakalallani on suomut törröllä (JBL Fungus Clear-kuuri laitettu altaaseen) ja olen viime aikoina antanut joka toinen ilta survareita. Vedet (30%) vaihdan viikottain. Kala on tosin muuttanut parvensa kanssa altaasta toiseen vajaa kuukausi sitten..liekö tullut stressi?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite kyllä aijon syöttää pakaste surviaista ihan normaalisti, eiköhän tuo pakastaminen ole tappanu suurimman osan pöpöistä. :roll:
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

Pakastaminen ei tapa juuri mitään osaa mistään pöpöistä (siis aika pieni on se prosentti, joka kylmässä kuolee). Lähinnä lepotilassa ovat pöpöt pakastuksen ajan, ja sulatettaessa villiintyvät taas entiseen malliin.

Tämä siis pätee myös ihmisen ruokiin...

Suurin osa bakteereista ja mikrobeista on hävitettävä kuumentamalla, kaikki eivät luovuta silloinkaan. Eli kyllä niitä pöpöjä voi ihan oikeasti akvaan pakasteruoan mukana tulla.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

survareista.. Ostin tässä juuri kiekkoja noin kuukausi sitten ja akvaarioliikkeestä kysyivät, että mitä syötät niille? Kun mainitsin pakastesurvarit, niin myyjä sanoi, että on itse tappanut monta monnista niillä, ennen kuin oli hokannut mikä oli ollut ongelma. Eli survarit. Niiden kuljetuksessa kun tuppaa kylmäketju katkeamaan, pakasteita kun ovat. Niissä täten pääsee bakteerit kasvamaan ja awot siinä onkin kalasoppa jo keitettynä.. Eli antoi sellaisen vinkin, että mielummin kannattaa antaa kuivattuja matosia kuin pakastettuja.

Itse olen ostanut survarit "luotettavasta" liikkeestä. Kuljettanut ne pienessä kylmälaukussa, hyvin pakattuina sanomalehteen ja pahviin, kylmäpatruunojen kera, mahdollisimman nopeasti pakastimeen, etteivät pääse sulamaan omasta toimestani. Lisäksi kalojen ruokailun aikaan käytän jäistä astiaa, missä survasipalan leikkaan jäisellä veitsellä ja sitten sujautan akvaarioon jäisenä. Onhan siinäkin omat riskinsä, mutta näin kylmäketju ei katkea ainakaan minulla. Riskin olen itse ottanut, eikä ainakaan vielä ole kalaset kuolleet niihin. Valmistuksen aikana niille annetaan X-RAYta, jolloin niistä on kaikki mahdolliset bakteerit kuolleet..
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:55, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Herranjestas en ole aikaisemmin tullut edes ajatelleeksi tämmöistä. Siis että survarit voisi olla pilaantuneita. :roll:

Täytynee jatkossa vähän tarkemmin katsoa mitä sitä kaloilleen syöttää! :?
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
urmutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 19:27, 08.10.2006

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Minä lopetin tyystin survareiden,tai siis pakastettujen antamisen kun on sattuman kauppaa millaista saa. Pääsimpä kerran todistamaan kuinka täysin sulaneet levyt pistettiin liikkessä pakastimeen. Juu huomautin kyllä. :roll:
antti1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 21:06, 30.10.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo, HAS

pakastesurviainen

Viesti Kirjoittaja antti1 »

Kävin mielenkiintoisen keskustelun loppukesällä Tukholmassa Södermalms Akvarieaffärissä. Kauppias (Jan?) sanoi, että ainakin Ruotsissa myytävät surviaisen toukat tulevat Aasiasta pakasteena Tanskaan, ne sulatetaan ja pakataan siellä uudelleen, ja lähetetään kauppoihin. Surviaisen kitiinikuori pitää sen kasassa - esimerkiksi artemialle noin ei voi tehdä.

Jos prosessi todella menee näin, laatu voi olla kehno vaikka pakaste ei kaupassa sulaisikaan.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Tästä voimme siis päätellä, että vaiks ite olis tosi fanaattinen niin ei välttämättä pysty itse vaikuttamaan siihen, ettei pilaantunutta ruokaa kaloilleen syöttäisi...

taidan minäkin syöttää nuo loput pois tuolta pakkasesta ja siirtyä sitten muihin tuotteisiin.
pisamapallokala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 15:57, 31.01.2007

Viesti Kirjoittaja pisamapallokala »

Pahinta on, että vaikka survarit laittaisi kiehuvaan veteen ennen syöttöä, bakteerien tuottamat toksiinit jäävät kuitenkin, jos niitä on...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”