Kalasto on mietityttänyt pitkään, enkä ole edelleenkään jaksanut viedä jämäkaloja kauppaan ja uudistaa tuota kalastoa kokonaan, koska se on tavallaan väärin, mutta eipä nuo kalat varmaan pidä siitäkään, että parvi kutistuu koko ajan kun kala toisen perään pikkuhiljaa kuukahtaa johonkin tautiin. Ilmeisesti punapääbarbiparvi altaassani auheuttaa niin kovaa stressiä muille kaloille että ne sairastuvat yksi kerrallaan, mutta harvakseltaan.
Nyt siis pitäsi saada rakennettua vahva kalasto tuon punapääbarbiparven ympärille. Altaan koko 180 litraa, tuuhea kasvisto, ja virtausta voidaan aika vahvasti säädellä. Vesiarvot: neutraali, hyvin pehmeä. Pääkalana haluaisin edelleen pitää tuota erittäin kestävää ja kiitollista punapääbarbia, niitä on about 10 kappaletta. Mitä kestävää kalaa tähän seuraksi? Onko kenelläkään kokemusta, että mikä parvikala kestää noiden punapääbarbien villiä seuraa, vai pitäisikö ottaa jotain suurempaa ahventa (avainkirjo?) joka sitten joko pitäisi vilkkaasta seurasta tai laittaisi vilkkaat punskut ojennukseen?
Ehdotuksia siis kaipaillaan, mielellään kokemusperäista sellaista. Punapääbarbit ovat varmaan yhtä vilkkaita kuin esim. tiikeribarbit, mutteivat lähellekään yhtä ilkeitä. Ainakaan täällä
Kalastosuunnitelmaa
Valvoja: Moderaattorit
Itselläni on avainkirjoahvenpariskunta (huh mikä sana) altaassa, missä on mm. keltabarbeja. Selkeästi voin sanoa, että avainukolla on vihasuhde keltseihin. Ei vahingoita keltsejä, mutta laittaa ne kyllä pois tieltään - muut kalat saavat sen sijaan olla rauhassa.
Joskus olen huvittuneena katsellut, kuinka avainukko oikein kyttää keltsien kokoontumisia ja pöllähtää parven keskelle jostain kasvin takaa.
Altaassani (540 l) on kuitenkin tilaa avaimen kukkoilulle (mikä ei kuitenkaan ole mitään 24/7 -luokkaa).
Joskus olen huvittuneena katsellut, kuinka avainukko oikein kyttää keltsien kokoontumisia ja pöllähtää parven keskelle jostain kasvin takaa.
Altaassani (540 l) on kuitenkin tilaa avaimen kukkoilulle (mikä ei kuitenkaan ole mitään 24/7 -luokkaa).
-
-Tassu-
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Mitä kaloja altaassa on nyt punapääbarbien lisäksi? Mitä lajeja olet kokeillut?
Useimmat barbit taitavat olla aika reippaita. Jos altaaseen sopii toinen parvi, barbeista tai rasboroista löytyy kyllä valinnanvaraa. Yksittäisiä kaloja tai pariskuntia voisi katsella kirjoahvenista. Niissä vain on turhankin kovaluontoisia.. Jos kalasi näykkivät, ei rihmakaloja kannata ajatella, vaikka nekin usein pitävät puolensa aika hyvin. Rihmat vain ovat kovin houkuttava kohde
Partamonni ei anna juuri minkään häiritä (mutta ei myöskään kiusaa toisia). Piikkisilmät ja monet muut vilkkaat nuoliaiset samoin, niitä mulla on ollut tiikeribarbien kaverina.
Useimmat barbit taitavat olla aika reippaita. Jos altaaseen sopii toinen parvi, barbeista tai rasboroista löytyy kyllä valinnanvaraa. Yksittäisiä kaloja tai pariskuntia voisi katsella kirjoahvenista. Niissä vain on turhankin kovaluontoisia.. Jos kalasi näykkivät, ei rihmakaloja kannata ajatella, vaikka nekin usein pitävät puolensa aika hyvin. Rihmat vain ovat kovin houkuttava kohde
Partamonni ei anna juuri minkään häiritä (mutta ei myöskään kiusaa toisia). Piikkisilmät ja monet muut vilkkaat nuoliaiset samoin, niitä mulla on ollut tiikeribarbien kaverina.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
On tullut kokeiltua kiilakylkiä, neoneita, mustaneoneita ja punapyrstörasboroita sekä yhtä ahvenparia (lippukirjoahvenia). Näitä siis on vuosien varrella kokeiltu, kiilakyljet taisivat olla ainuita jotka viihtyivät altaassa tosi hyvin. Taisin lahjoittaaa ne pois joskus, harmittaa vähän. Entä jos ottaisi niitä uudestaan? Onko kenelläkään kokemusta barbit ja kiilakylkiyhdistelmästä? Ainakin parven pitäisi olla tosi iso!
Toinen mistä voisin tykätä on aivan perus seeprakalat. Entäs näistä kokemuksia?
Minulla punapääbarbit eivät ole ainakaan minun nähden ketään onneksi nyppineet, paitsi kasvit ovat saaneet nyt ihan lähiaikoina tuta vähän näistä ongelmista.
Altaassa siis tällä hetkellä tämmöinen sekaparvi mustaneoneita ja punapyrstörasboroita, jotka ovat suuremman parven rippeitä (viihtyvät näennäisen hyvin yhdessä, joskus menee kutuleikeissäkin kalalajit sekaisin) Minusta tähän on päädytty juuri noiden punapääbarbien takia ja ajattelin vihdoin pelastaa edes nuo parven rippeet. Lisäksi on vielä yksi lippukirjoahvenraukka, jonka ukko kuoli aika vasta.
Kalojen pitäisi olla siis joko tosi vilkkaita tai sitten vahvoja etteivät jää ruokailussa jälkeen.
Pohjalla altaassa on siiaminpiikkisilmiä (4kpl) ja monnisia (7kpl) Minkä kokoinen parvi altaaseen sopisi punapääbarbien (9kpl) lisäksi jos muita kaloja ei ole? Entä sopiiko lisäksi vielä ahvenpariskunta, vai lahjoitanko tuon yksinäisen leskenkin kauppaan? Vai jääkö ahven väkisinkin vilkkaiden kalojen eviin?
Toinen mistä voisin tykätä on aivan perus seeprakalat. Entäs näistä kokemuksia?
Minulla punapääbarbit eivät ole ainakaan minun nähden ketään onneksi nyppineet, paitsi kasvit ovat saaneet nyt ihan lähiaikoina tuta vähän näistä ongelmista.
Altaassa siis tällä hetkellä tämmöinen sekaparvi mustaneoneita ja punapyrstörasboroita, jotka ovat suuremman parven rippeitä (viihtyvät näennäisen hyvin yhdessä, joskus menee kutuleikeissäkin kalalajit sekaisin) Minusta tähän on päädytty juuri noiden punapääbarbien takia ja ajattelin vihdoin pelastaa edes nuo parven rippeet. Lisäksi on vielä yksi lippukirjoahvenraukka, jonka ukko kuoli aika vasta.
Kalojen pitäisi olla siis joko tosi vilkkaita tai sitten vahvoja etteivät jää ruokailussa jälkeen.
Pohjalla altaassa on siiaminpiikkisilmiä (4kpl) ja monnisia (7kpl) Minkä kokoinen parvi altaaseen sopisi punapääbarbien (9kpl) lisäksi jos muita kaloja ei ole? Entä sopiiko lisäksi vielä ahvenpariskunta, vai lahjoitanko tuon yksinäisen leskenkin kauppaan? Vai jääkö ahven väkisinkin vilkkaiden kalojen eviin?
No, ilmeisesti kokemuksia näistä kaloista on lukijoilla aika niukasti. Kysytään vähän yksinkertaisemmin: montaki kiilakylkeä tai seeprakalaa voin ottaa tämän kalaston lisäksi?
9 punapääbarbia
4 piikkisilmää
7 monnista
(ahvenpariskunta)
1 cm/litra -periaattella kiilakyliä voisi ottaa vaivaiset 6 kpl, seeprakaloja ei edes sitä. Auttakkee minnuu, minulla on päässyt unehtumaan nämä kansoittamisperiaatteet kun akvaarioharrastus on ollut pitkään pelkkiä vedenvaihtoja.
9 punapääbarbia
4 piikkisilmää
7 monnista
(ahvenpariskunta)
1 cm/litra -periaattella kiilakyliä voisi ottaa vaivaiset 6 kpl, seeprakaloja ei edes sitä. Auttakkee minnuu, minulla on päässyt unehtumaan nämä kansoittamisperiaatteet kun akvaarioharrastus on ollut pitkään pelkkiä vedenvaihtoja.