Taistelukalalla kipeä silmä

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
piip
Junior Member
Junior Member

Taistelukalalla kipeä silmä

Viesti Kirjoittaja piip »

Allas 180ltr, lämpötila 26-27, perustettu vajaa vuosi sitten, vesiarvot:
No3 10
No2 0
Ph 7,0
Gh 4
Kh 4
Vettä vaihdan kerran viikossa puolet. Samalla lisään vedenhoitoaineena Seachem Prime, (tai JBL Denitrol). Lannoitteet : Seachem flourish, Seachem flouris exel (2 kert/vk), hiilari, turve.
Hoitorutiinit eivät ole muuttuneet aikoihin eikä kaloja ole sairastellut eikä kuollut.

Uusia kaloja tuli kolmisen viikkoa sitten. 2 kpl toistaiseksi tarkemmin määrittelemätöntä puikkokalaa joita en tyhmyyttäni karanteenannut.
Muu kalasto: Kardinaalitetroja, piikkisilmiä, kirjomonnisia, punaisia noitamonneja, 3 taistotyttöä.

Eilen illalla kala oli vielä terve. Jahtasi innoissaan tyttöjä, tekee niin itse asiassa vieläkin. Syö, ui normaalisti , puhaltelee kuplapesää.
Mutta aamulla silmä oli tämän näköinen.

http://i227.photobucket.com/albums/dd19/piip__/Silm.jpg

Voisiko kukaan yrittää arvata onko kyseessä tauti vai voiko tuollaista saada esim tappelussa?
Kala on täällä syntynyt maaliskuussa joten ikää ei ole vielä hirveästi.
Mitä teen?
Pitäisikö se poistaa/lopettaa? :( Voisiko mitään lääkettä kokeilla?
Vara-altaassa uiskentelee lehtikalan poikasia joten mulla ei ole paikkaa eristääkään ennenkuin menen ostamaan vielä yhden vara-altaan. :?
Ja toinen silmä on siis terve eikä muita ulkoisia vaurion merkkejä näy.

Edit: Iso kuva muutettu linkiksi.
Ylläpito
annuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annuli »

Ohoh, onpa häjyn näköinen! Itse varmaan lopettaisin kalan, mikäli näyttää haittaavan kalan päiväaskareita, siis on apaattinen tms. poikkeavaa. En tiedä voiko tuo tuosta asettua. Mutta antakoon toiset arvionsa myös.
Lightforce
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Kamalan näköinen, mutta voi hyvinkin parantua. Yksi monnisistani sai kerran samanlaisen mulkosilmän, se oli sellainen jonkin aikaa ja parani itsekseen. Seurailisin tilannetta, ja jos kala on muuten pirteä eikä apaattinen, en ainakaan menisi lopettamaan.
340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Inia »

Voi hurja. Olisiko taisto saanut osuman silmäänsä? Katsele nyt muutama päivä jos vaikka silmä tippuu pois. Yksisilmäinen pärjää hyvin, minulla itselläni on yksisilmäinen taistorouva elellyt vailla ongelmia.
piip
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piip »

Kiitos vastanneille.

Mä oon sitä seurannu tässä päivän mittaan ja ihan kuin se vielä paisuisi lisää. Siinä keskellä on sellainen tumma alue joka näyttää siltä kuin siellä oisi pakkautunutta verta.

Se voisi siis olla mahdollista, että se olisi seuraus osumasta eikä tauti?
Se hiukan helpottaa vaikka ei tuo kivalta todellakaan näytä.
Syömässä kala on kyllä käynyt ja ui normaalisti edelleen. Voi, tippusipa siis pois vaikka niin selvittäisiin siitä. En todella haluais lopettaakaan, kun tää on mun ensimmäinen oma kasvattama ja kovin symppis kaveri. :(
jaanap
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jaanap »

Kirjoitin samasta aiheesta itse vasta tässä samassa aihepiirissä. ÄLÄ LOPETA kalaa ennenkuin seurailet altaan elämää. Itselläni syy valkeaan, pullottavaan silmään löytyi tunti sitten.

Akvaariossani nuori uros, joka vasta viime viikkoina kasvattanut eviään. Seurailin allasta ja näin uroksen ja tämän silmävaivaisen naaraan tappelevan oikein tosissaan. Kumpikin näykki toisiaan ja myös toinen naaras osallistui riitaan. Silmävammaisen evät myös riutuneet, mutta onneksi sillä on paljon piilopaikkoja joissa välillä tappelujen lomassa lepäileekin. Syy silmään löytyi siis tappelusta, ei sairaudesta. Toinen naaras moitteeton.

Silmävammainen naaras syö hyvin ja liikkuukin normaalisti. En näe syytä lopettaa sitä.
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Jos meno on tosiaan noin rajua, eikö olisi syytä erotta kalat toisistaan.. tai ottaa se "silmäpuoli" pois ennen kun pääsee hengestään?
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”