Mitä?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Mitä?

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Eikö kellään ole ongelmia tai pulmia???

Mulla yks pieni... Miten ihmeessä saan pohjan imuroitua,
kun pikku lapsosia vilistää joka paikassa. Ehtivätkö ne
kaikki alta pois... Ovat niin pieniäkin vielä, ettei kunnolla
erota hiekan joukosta... ja vielä kerran...
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Eikö kellään ole ongelmia tai pulmia???
Ollaan hilpeätä, ongelmatonta sakkia, katsos! No oikeastaan, en minä noista muista tiedä, mutta itse yritän ottaa rennosti - mikä ei tosin läheskään aina onnistu siinä määrin kuin haluaisin

Tuon pohjan imuroimisen kanssa ei muuta kuin käsi kunnolla akvaarioon. Sen sijaa, että käyttäisin "normaalia" lappoa, käytä pelkkää letkua. Ota kädellä kunnolla kiinni aivan letkun suun vierestä ja "roikota" pari sormea sen letkun edellä kun siirtelet sitä pohjaa pitkin. Näillä sormilla voit sitten hätistellä liian uteliaat (tai tyhmät) yksilöt vähän kauemmaksi. Itse käyttelen tätä tekniikkaan aika usein, monniset kun tuppaavat olevan liian uteliaita.

Noilla sormilla voi sitten saman tien vähän pöyhiä pohjaakin.



-- Jos liimaa voileivän kissan selkään ja tiputtaa sen kolmannesta kerroksesta, laskeutuuko kissa jaloilleen vai voileipä voipuoli alaspäin? --
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Kappas kehveliä, kun en tullut tota ajatelleeksi.
Eihän sitä muovitötteröä tosiaan tarvi. Paitsi mun
tuurilla on sitten se letku täynnä hiekkaa, mutta
sehän on vaan mukavaa askaretta yrittää irrotella niitä

Ja lisäyksenä vielä, kun ne uteliaat ja tyhmät ovat kaiken
lisäksi ITSEPÄISIÄ , mutta niin söpöjä...
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Ja lisäyksenä vielä, kun ne uteliaat ja tyhmät ovat kaiken lisäksi ITSEPÄISIÄ , mutta niin söpöjä...



Sitten on vielä se juttu, että tuo tekniikka toimi itselläni vain niin kauan kun sormeni edes edes jonkin verran pelottivat monnisia. Nykyisin ne (monniset) vain olla möllöttävät ja miettivät varmaan, että mitähän se tuokin sormi nyt haluaa..... Niitä joutuu joskus ihan kirjaimellisesti tökkimään pois tieltä!



-- Nature does not care whether the hunter slay the beast or the beast the hunter. She will make good compost of them both, and her ends are prospered whichever succeeds. --
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Nykyisin ne (monniset) vain olla möllöttävät ja miettivät varmaan, että mitähän se tuokin sormi nyt haluaa..... Niitä joutuu joskus ihan kirjaimellisesti tökkimään pois tieltä!


Sama täällä. Ärsyttävintä joskus on, kun tökkäsee monnista etemmäs, niin se käy vain heittämässä lenkin ja palaa samaan paikkaan öröttämään.

Tuli opittua aika hyvin varovaiseksi, kun yksi sterbai onnistui kerran tunkemaan itsensä lappoletkuun...

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Ärsyttävintä joskus on, kun tökkäsee monnista etemmäs, niin se käy vain heittämässä lenkin ja palaa samaan paikkaan öröttämään

Partamonnit ne vasta ilkeitä on... Se kun päättää olla paikallaan, niin
se myös siinä pysyy. Ei auta tyrkkimiset, eikä tönimiset.
Siinä sitten odottelet varttitunnin, että joskohan se suvaitsisi liikahtaa...
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Partamonnit ne vasta ilkeitä on... Se kun päättää olla paikallaan, niin
se myös siinä pysyy. Ei auta tyrkkimiset, eikä tönimiset.
Siinä sitten odottelet varttitunnin, että joskohan se suvaitsisi liikahtaa...



Itse olen kanssa miettinyt partamonnien kohdalla, että mahtaako niillä olla aivoissa on/off kytkin, kun ne eivät näytä piittaavan tuon taivaallista, vaikka kanto lähtisi kohoamaan pintaan. Sitä, kun välillä siivotessa joutuu nostamaan pois, niin partamonni sen kuin pysyy kannossa kiinni...

email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Itse olen kanssa miettinyt partamonnien kohdalla, että mahtaako niillä olla aivoissa on/off kytkin, kun ne eivät näytä piittaavan tuon taivaallista, vaikka kanto lähtisi kohoamaan pintaan. Sitä, kun välillä siivotessa joutuu nostamaan pois, niin partamonni sen kuin pysyy kannossa kiinni...
Sama huomio. Kätevää tosin siinä vaiheessa kun partiksia pitää siirtää jonnekkin. Nostaa vain kantoa ja joku karkkilaatikko tms. alle ja partis siihen. Haavin kanssa aika onnetonta ruveta minusta partisten kanssa meuhkaamaan, kun ne vain takertuu piikeistään siihen kiinni.

Kumma homma, kun ne ei ihmisestä välitä tuon taivaallista, mutta kun mango tai punasilmä ärähtää, niin äkkiä löytyy rispektiä...

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Jos te on/off kytkimellä varustetun kalan halatte ostakaa banjomonneja, niillä on riisuttu versio on/off kytkimestä se on kokoajan off asennossa. Esimerkiksi kalan kannontakana ollessa saa olla varovainen ettei paina lapolla kalaa kuoliaaksi akvaariota siivotessaan. Kala ei nimittäin siirry varmasti mihinkään vaan luottaa panssarikilpeensä ja suojaväriinsä

Itse aikoinaan joudui hävittämään banjot pois kun kiekkokalojen poikaset ahdistelivat niitä niinpaljon että yksi menetti silmänsä kiekkokalan ruuaksi, katsoin kalojen olevan kiekkokala altaaseen sopimattomia ja hoidin silmansämenettäneen kalan karanteeni akvaariossa ensin bakteerilääkityksellä kuntoon ja siirsin loput kiekkottomaan altaaseen. Sitten luovuin kaikista banjomonneistani.







-------------------------

Ei järki oo kaikki yhden miehen päässä.


Muokattu - Timppa on 03/10/2001 20:36:14
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”