Mustamolli..minkä kalojen kanssa?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Catitus
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Mustamolli..minkä kalojen kanssa?

Viesti Kirjoittaja Catitus »

Olen tässä tuuminut ja pohtinut,että minkä kalalajien kanssa samaan akvaarioon sopisivat nuo nätit,mustat pikkupirut? [;)]
Mitäs me pienistä,
kun ei pienetkään meistä.
neoni
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja neoni »

Vaikka muiden synnyttävien kanssa?
Jos joku minut kidnappaa, niin nopeesti palauttaa...
Catitus
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Joku joskus sanoi minulle,että mustamollit kiusasivat hänen miljoonakalojaan ja millis-parat kyyhöttivät toisessa reunassa odottamassa,että mollit olivat syöneet. En viitsisi stressata omia miljooniani noilla molleilla.
Mitäs me pienistä,
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Jos pitää mustamolleja murtovedessä ja tarpeeksi tilavassa altaassa niin rengas(kasi) pallokaloja voi pitää niiden kanssa.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

Minulla on haaveissa myös nuo mustamollit ja olenkin aikalailla surffaillut/lukenut niistä tietoa. Mikäli laji ei ole jokin mollien epämääräinen risteytys, sen pitäisi jäädä alle 7 senttiseksi ja kyllä kalaa on kaikkialla kehuttu sävyisäksi fisuksi. Mutta huolestuttava tuo kokemus, että ovat milliksiä kiusanneet, itselläni oli tarkoitus laittaa mahdollisesti niitäkin samaan akvaarioon.

Koirasta kohden useampi naaras ja vesi vähintään keskikovaa, pH noin 7.5 ja lämpöä 25-27C. Eivät tarvitse välttämättä suolanlisäystä (mikäli eivät ole Aasian murtovedessä kasvatettuja yksilöitä) mutta kestävät monenlaista suolapitoisuutta, vaativat puhdasta vettä eli säännölliset vedenvaihdot ja hyvä suodatus. Kyllä käsittääkseni kovassa vedessä viihtyvät kalat sopivat mollien seuraksi, platyt ja miekkapyrstöt, mutta milliksien kanssa voi olla vaara risteytyä, koska kuuluvat samaan sukuun. Itse ajattelin laittaa vain mollikoiraita ja milliskoiraita, jotta ei tulisi vaaraa risteytymisestä. Platyja on minulla myös tarkoitus laittaa tuonne sekaan. Haaveissa musta-sini-keltainen kovan veden kalasoppa 8)
Tietysti altaan koosta riippuu mitä lajeja voit laittaa, esim mollit ja keltakirjoahven voisivat olla myös murtovedessä hyvä yhdistelmä (?), mutta tilaa täytyy olla sitten yli 180 litraa.

Tämä on siis tietoa, johon olen törmännyt, ei omakohtaista kokemusta. Mielellään itsekin kuulen lisää infoa. Tuossa muutama linkki molleista, jos lontoo taipuu:
http://www.aqualink.com/columns/k-livebearer3.html

http://home.clara.net/xenotoca/sexand.htm
Catitus
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Itsekin olen nähnyt tuon aikaisemmin kertomani tapauksen missä mustamollit kiusasivat milliksiä. Ei ollut mitään mukavaa katseltavaa kun miljoonakalat kyyhöttivät toisessa reunassa mahdollisimman ylhäällä jottei mollit huomanneet niitä.
Omaksi päätelmäkseni tuli se,että en ajattele laittaa noita kaloja samaan akvaarioon.
Mitäs me pienistä,
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Omat mollini ovat ihan lajialtaissa.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Holzig kirjoitti:Omat mollini ovat ihan lajialtaissa.
Varmaankin jostain hyvästä syystä jonka palat halusta jakaa kaikkien kanssa ;)

Ja muillekin, ne perustellut vastaukset antavat paljon enemmän informaatiota kaikille ja itsekin pääsee kaikkiaan helpommalla.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Kaizu kirjoitti:
Holzig kirjoitti:Omat mollini ovat ihan lajialtaissa.
Varmaankin jostain hyvästä syystä jonka palat halusta jakaa kaikkien kanssa.
Olisihan niille toki halutessa voinut yrittää keksiä vesiarvojen, käyttäytymisen ym. puolesta sopivia lajikumppaneita. Ilmankin muunlajisia pärjäävät. Lajialtaat monilla lajeilla usein paljon mielekkäämpiä -ainakin minun mielestäni. Tarvitseeko sitä nyt sen ihmeemmin perustella?
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Holzig kirjoitti:Olisihan niille toki halutessa voinut yrittää keksiä vesiarvojen, käyttäytymisen ym. puolesta sopivia lajikumppaneita. Ilmankin muunlajisia pärjäävät. Lajialtaat monilla lajeilla usein paljon mielekkäämpiä -ainakin minun mielestäni. Tarvitseeko sitä nyt sen ihmeemmin perustella?
No, jos kysymys on
Catitus kirjoitti:Olen tässä tuuminut ja pohtinut,että minkä kalalajien kanssa samaan akvaarioon sopisivat nuo nätit,mustat pikkupirut?
, niin tuo edellinen vastauksesi antaa ymmärtää ettei sovi ehkä minkään muun lajin kanssa. Tämän perustelun jälkeen voikin päätellä ettet vain ole jaksanut vaivata päätäsi moisella, koska omasta mielestäsi sopivat paremmin lajialtaaseen.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Kaizu kirjoitti:edellinen vastauksesi antaa ymmärtää ettei sovi ehkä minkään muun lajin kanssa.
Minusta se antaa ymmärtää, että haet tikusta asiaa. Jos olisin sitä mieltä, että molli ei sovi minkään muun lajin kanssa samaan altaaseen niin toki sen olisin sanonut. Parhaiten se toki soveltuu lajialtaaseen, kuten moni muukin laji.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Aha.

Vastaan siis alkuperäiseen kysymykseen samaa tyyliä noudatten ettei itselläni ole molleja lainkaan. ;)
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Kaizu kirjoitti:Aha.

Vastaan siis alkuperäiseen kysymykseen samaa tyyliä noudatten ettei itselläni ole molleja lainkaan. ;)
Ja samaisen oman logiikkasi mukaanhan tästä saattaa nyt ehkä saada kuvan, että mollit eivät sovellu akvaarioihin ollenkaan.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Holzig kirjoitti:
Kaizu kirjoitti:Aha.

Ja samaisen oman logiikkasi mukaanhan tästä saattaa nyt ehkä saada kuvan, että mollit eivät sovellu akvaarioihin ollenkaan.
Niin siitä saakin. Siksi niitä perusteluja alunperin vastauksiin toivoinkin 8O
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Ei niin minkään valtakunnan lisättävää, paitsi että btw...minulla ei ole myöskään neontetroja, taistelukaloja, monnisia.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Holzig kirjoitti:Ei niin minkään valtakunnan lisättävää.
Eipä ole minullakaan, toivottavasti asiani tuli selväksi kaikista rönsyistä huolimatta.
rantatim
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rantatim »

Terve,

Minulla on 200l pytyssä 6 aikuista platyä, 3 aikuista miljoonakalaa ja 3 mustaa mollia. Plätyjen ja miljoonakalojen poikasia noin 15, ikä vähän yli kuukausi.
Minulla ei ole ollut mitään ongelmia mollien kanssa. Miljoonakalat ovat
saaneet olla aivan rauhassa.
Ruokailemaan kaikki tulevat yhtäaikaa.

Mustat mollit tulivat akvaarioon noin 1 1/2 kuukautta sitten.

Laajempaa kokemusta/tietämystä mustista molleista minulla ei ole.
Voin vain sanoa että tällä hetkellä mitään ongelmia ei ole.

t. Timo
osku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osku »

Minulla on mollin, miljoonakalan ja miekkapyrstön poikasia kasvamassa samassa altaassa ja kaikki on ainakin vielä sujunut hyvässä yhteisymmärryksessä. Poikaset eivät ole aivan pieniä enää.
vikki80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Mulla on mollien kanssa keltabarbeja ja pari kultakalaa.
Mitään ongelmia ei ole ollut, kaikki pääsevät syömään ja omaan rauhaan riittävästi. :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”