![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mustamolli..minkä kalojen kanssa?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mustamolli..minkä kalojen kanssa?
Olen tässä tuuminut ja pohtinut,että minkä kalalajien kanssa samaan akvaarioon sopisivat nuo nätit,mustat pikkupirut? ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mitäs me pienistä,
kun ei pienetkään meistä.
Minulla on haaveissa myös nuo mustamollit ja olenkin aikalailla surffaillut/lukenut niistä tietoa. Mikäli laji ei ole jokin mollien epämääräinen risteytys, sen pitäisi jäädä alle 7 senttiseksi ja kyllä kalaa on kaikkialla kehuttu sävyisäksi fisuksi. Mutta huolestuttava tuo kokemus, että ovat milliksiä kiusanneet, itselläni oli tarkoitus laittaa mahdollisesti niitäkin samaan akvaarioon.
Koirasta kohden useampi naaras ja vesi vähintään keskikovaa, pH noin 7.5 ja lämpöä 25-27C. Eivät tarvitse välttämättä suolanlisäystä (mikäli eivät ole Aasian murtovedessä kasvatettuja yksilöitä) mutta kestävät monenlaista suolapitoisuutta, vaativat puhdasta vettä eli säännölliset vedenvaihdot ja hyvä suodatus. Kyllä käsittääkseni kovassa vedessä viihtyvät kalat sopivat mollien seuraksi, platyt ja miekkapyrstöt, mutta milliksien kanssa voi olla vaara risteytyä, koska kuuluvat samaan sukuun. Itse ajattelin laittaa vain mollikoiraita ja milliskoiraita, jotta ei tulisi vaaraa risteytymisestä. Platyja on minulla myös tarkoitus laittaa tuonne sekaan. Haaveissa musta-sini-keltainen kovan veden kalasoppa 8)
Tietysti altaan koosta riippuu mitä lajeja voit laittaa, esim mollit ja keltakirjoahven voisivat olla myös murtovedessä hyvä yhdistelmä (?), mutta tilaa täytyy olla sitten yli 180 litraa.
Tämä on siis tietoa, johon olen törmännyt, ei omakohtaista kokemusta. Mielellään itsekin kuulen lisää infoa. Tuossa muutama linkki molleista, jos lontoo taipuu:
http://www.aqualink.com/columns/k-livebearer3.html
http://home.clara.net/xenotoca/sexand.htm
Koirasta kohden useampi naaras ja vesi vähintään keskikovaa, pH noin 7.5 ja lämpöä 25-27C. Eivät tarvitse välttämättä suolanlisäystä (mikäli eivät ole Aasian murtovedessä kasvatettuja yksilöitä) mutta kestävät monenlaista suolapitoisuutta, vaativat puhdasta vettä eli säännölliset vedenvaihdot ja hyvä suodatus. Kyllä käsittääkseni kovassa vedessä viihtyvät kalat sopivat mollien seuraksi, platyt ja miekkapyrstöt, mutta milliksien kanssa voi olla vaara risteytyä, koska kuuluvat samaan sukuun. Itse ajattelin laittaa vain mollikoiraita ja milliskoiraita, jotta ei tulisi vaaraa risteytymisestä. Platyja on minulla myös tarkoitus laittaa tuonne sekaan. Haaveissa musta-sini-keltainen kovan veden kalasoppa 8)
Tietysti altaan koosta riippuu mitä lajeja voit laittaa, esim mollit ja keltakirjoahven voisivat olla myös murtovedessä hyvä yhdistelmä (?), mutta tilaa täytyy olla sitten yli 180 litraa.
Tämä on siis tietoa, johon olen törmännyt, ei omakohtaista kokemusta. Mielellään itsekin kuulen lisää infoa. Tuossa muutama linkki molleista, jos lontoo taipuu:
http://www.aqualink.com/columns/k-livebearer3.html
http://home.clara.net/xenotoca/sexand.htm
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Itsekin olen nähnyt tuon aikaisemmin kertomani tapauksen missä mustamollit kiusasivat milliksiä. Ei ollut mitään mukavaa katseltavaa kun miljoonakalat kyyhöttivät toisessa reunassa mahdollisimman ylhäällä jottei mollit huomanneet niitä.
Omaksi päätelmäkseni tuli se,että en ajattele laittaa noita kaloja samaan akvaarioon.
Omaksi päätelmäkseni tuli se,että en ajattele laittaa noita kaloja samaan akvaarioon.
Mitäs me pienistä,
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Varmaankin jostain hyvästä syystä jonka palat halusta jakaa kaikkien kanssaHolzig kirjoitti:Omat mollini ovat ihan lajialtaissa.

Ja muillekin, ne perustellut vastaukset antavat paljon enemmän informaatiota kaikille ja itsekin pääsee kaikkiaan helpommalla.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Olisihan niille toki halutessa voinut yrittää keksiä vesiarvojen, käyttäytymisen ym. puolesta sopivia lajikumppaneita. Ilmankin muunlajisia pärjäävät. Lajialtaat monilla lajeilla usein paljon mielekkäämpiä -ainakin minun mielestäni. Tarvitseeko sitä nyt sen ihmeemmin perustella?Kaizu kirjoitti:Varmaankin jostain hyvästä syystä jonka palat halusta jakaa kaikkien kanssa.Holzig kirjoitti:Omat mollini ovat ihan lajialtaissa.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
-
- Imperaattori
- Viesti:
No, jos kysymys onHolzig kirjoitti:Olisihan niille toki halutessa voinut yrittää keksiä vesiarvojen, käyttäytymisen ym. puolesta sopivia lajikumppaneita. Ilmankin muunlajisia pärjäävät. Lajialtaat monilla lajeilla usein paljon mielekkäämpiä -ainakin minun mielestäni. Tarvitseeko sitä nyt sen ihmeemmin perustella?
, niin tuo edellinen vastauksesi antaa ymmärtää ettei sovi ehkä minkään muun lajin kanssa. Tämän perustelun jälkeen voikin päätellä ettet vain ole jaksanut vaivata päätäsi moisella, koska omasta mielestäsi sopivat paremmin lajialtaaseen.Catitus kirjoitti:Olen tässä tuuminut ja pohtinut,että minkä kalalajien kanssa samaan akvaarioon sopisivat nuo nätit,mustat pikkupirut?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Minusta se antaa ymmärtää, että haet tikusta asiaa. Jos olisin sitä mieltä, että molli ei sovi minkään muun lajin kanssa samaan altaaseen niin toki sen olisin sanonut. Parhaiten se toki soveltuu lajialtaaseen, kuten moni muukin laji.Kaizu kirjoitti:edellinen vastauksesi antaa ymmärtää ettei sovi ehkä minkään muun lajin kanssa.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
-
- Imperaattori
- Viesti:
Niin siitä saakin. Siksi niitä perusteluja alunperin vastauksiin toivoinkinHolzig kirjoitti:Ja samaisen oman logiikkasi mukaanhan tästä saattaa nyt ehkä saada kuvan, että mollit eivät sovellu akvaarioihin ollenkaan.Kaizu kirjoitti:Aha.
Vastaan siis alkuperäiseen kysymykseen samaa tyyliä noudatten ettei itselläni ole molleja lainkaan.

Terve,
Minulla on 200l pytyssä 6 aikuista platyä, 3 aikuista miljoonakalaa ja 3 mustaa mollia. Plätyjen ja miljoonakalojen poikasia noin 15, ikä vähän yli kuukausi.
Minulla ei ole ollut mitään ongelmia mollien kanssa. Miljoonakalat ovat
saaneet olla aivan rauhassa.
Ruokailemaan kaikki tulevat yhtäaikaa.
Mustat mollit tulivat akvaarioon noin 1 1/2 kuukautta sitten.
Laajempaa kokemusta/tietämystä mustista molleista minulla ei ole.
Voin vain sanoa että tällä hetkellä mitään ongelmia ei ole.
t. Timo
Minulla on 200l pytyssä 6 aikuista platyä, 3 aikuista miljoonakalaa ja 3 mustaa mollia. Plätyjen ja miljoonakalojen poikasia noin 15, ikä vähän yli kuukausi.
Minulla ei ole ollut mitään ongelmia mollien kanssa. Miljoonakalat ovat
saaneet olla aivan rauhassa.
Ruokailemaan kaikki tulevat yhtäaikaa.
Mustat mollit tulivat akvaarioon noin 1 1/2 kuukautta sitten.
Laajempaa kokemusta/tietämystä mustista molleista minulla ei ole.
Voin vain sanoa että tällä hetkellä mitään ongelmia ei ole.
t. Timo