Nyt koki harrastus kovan kolauksen:(
Valvoja: Moderaattorit
Nyt koki harrastus kovan kolauksen:(
Elikkä tänään kun tulin kotio kaupungilta niin oven avatessa näin huoneen oven raosta pienen määrän vettä.. Vähän aika pumppu hankkas ja tajusin mitä oli tapahtunut! Tekniikka huoneen allas oli pettänyt ja allas jonka ostin täältä käytettynä oli vuotanut melkein kaikki vetensä lattialle ja ei siinä kerennyt kauaa miettiin kun rupesin sitten lattiaa kuivaan ja olihan sain n 50 litraa ämpäreillä otettua, mutta lattian olle jäi sitten loput 80 litraa. Hassusti oli melkein kaikki vesi mennyt tonne laminaattien alle jotka nyt ruvenneet pikkuhiljaa korkkaamaan ylös. Vakuutusmies käski olla tekemättä mitään muuta kuin kuivata pinnalta suurin osa ja sit kun maanantaina tulee tarkastaja niin päätetään mitä tehdään.. Tekis kyllä mieli ottaa lattialta laminaatit pois, mutta tiiä sitten miten se vaikuttaa vakuutus päätökseen. Nyt voin sanoo et meni sit pitkäks aikaa harrastus paussille ja osa tavaroista lähti myyntiin kun lannisti aika pahasti nämä kaksi tapahtumaa kuukauden aikana:(
-
- Member
- Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Joo, voimia sulle täältäkin suunnasta! Itse juuri tänään juttelin miehen kanssa, että vakuutusten kanssa on sitten oltava tosi tarkkoina kun altaan pystyyn laittamisen aika tulee (onneksi yli kymmenen vuoden yhteistyö vakuutusyhtiön kanssa)... Voi harmi että sullekävi noin
Mä oon oikeesti pahoillani!
Kun ajattelee, kuinka pieni mahdollisuus on siihen, että oikeasti jotain tosi pahaa tapahtuu, ja nyt sulle taasen
Otan osaa.....

Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
Re: Nyt koki harrastus kovan kolauksen:(
Ei pidä antaa vastoinkäymisten lannistaa. Itselläni on hajonnut 3 pääallasta. Ensimmäinen 400 litrainen kesti hiukan toista vuotta ja sitten halkesi pohja - valmistusvika. Toisena oli 800 litrainen ja se kesti vajaa kaksi vuotta ja sitten siitä repesi pystysauma - valmistusvika. Kolmas joka myös oli 800 litrainen kesti vain kuukauden kun pohjasauma petti - silikoonissa vikaa. Nyt on menossa neljäs allas ja sekin on 800 litrainen ja se on ollut kasassa jo puolitoista vuotta. Siihen on tehty kaikki mahdolliset varmistukset. Myös kaikki laitteisto on pyritty tekemään pommin varmaksi. Mutta eipä näytä vieläkään hellittävän huono tuuri.haukka kirjoitti:Nyt voin sanoo et meni sit pitkäks aikaa harrastus paussille ja osa tavaroista lähti myyntiin kun lannisti aika pahasti nämä kaksi tapahtumaa kuukauden aikana:(
Viimeisin varmistus oli järeä UPS joka pystyy pyörittämään laitteita n. 3-4 vuorokautta. Kerran ehti toimia kunnes invertteri hajosi. Tänään kävin ostamassa uuden ja vanhan lähetän takuukorjaukseen - onpahan sitten niitäkin yksi varalla.
Varalta löytyy lähes kaikkia. Varavaahdotin, varapumput yms.
Kun on tämän harrastuksen osalta huono tuuri niin sitä sitten on. Jospa aurinko paistaa joskus risukasaan.
Eli Haukka, ei anneta pienten vastoinkäymisten lannistaa!!!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
- Sukupuoli: Mies
Hitto kun on huono tuuri sulla.
Vaikka kuinka varmasti kaiken rakentaa ja suunnittelee niin ainahan näissä hommissa on riski olemassa. Kuten Mikael jo sanoi, usein vika on vaan sellainen että harrastaja ei voi sitä ennalta ehkäistä mitenkään. Lasi voi haljeta, sauma voi pettää. Näille ei vaan voi mitään. Kokemusta on kun allas pamahtaa vieressä ja 200 litraa vettä virtaa varpaisiin. Ei niin kiva fiilis.
Jostain syystä meillä silti on 2500 litraa vettä lasipurkeissa vaikka järjen pitäisi sanoa et ei...
Älä nyt romuja myy pois. Kyllä se alku vi*****n jälkeen alkaa hymyilyttämään, usko pois. Kunhan paikat on korjattu niin naurat jo asialle kun virität uutta allasta kasaan.
Onhan tämä veden kanssa läträäminen sen verran hullua hommaa että se joka tälle tielle lähtee, on yleensä muutenkin jotenkin hullu(ainakin muitten, ei akvaristien mielestä) ja ei niin pienestä lannistu.
STEMPPIÄ !
Vaikka kuinka varmasti kaiken rakentaa ja suunnittelee niin ainahan näissä hommissa on riski olemassa. Kuten Mikael jo sanoi, usein vika on vaan sellainen että harrastaja ei voi sitä ennalta ehkäistä mitenkään. Lasi voi haljeta, sauma voi pettää. Näille ei vaan voi mitään. Kokemusta on kun allas pamahtaa vieressä ja 200 litraa vettä virtaa varpaisiin. Ei niin kiva fiilis.
Jostain syystä meillä silti on 2500 litraa vettä lasipurkeissa vaikka järjen pitäisi sanoa et ei...

Älä nyt romuja myy pois. Kyllä se alku vi*****n jälkeen alkaa hymyilyttämään, usko pois. Kunhan paikat on korjattu niin naurat jo asialle kun virität uutta allasta kasaan.
Onhan tämä veden kanssa läträäminen sen verran hullua hommaa että se joka tälle tielle lähtee, on yleensä muutenkin jotenkin hullu(ainakin muitten, ei akvaristien mielestä) ja ei niin pienestä lannistu.
STEMPPIÄ !
Tottahan tuokin mut kyllä eilen otti päähän repiä 40 neliöö lattiaa ylös. Onneks axel sanoi että kannattaa ottaa laminaatit pois kun vesi leviää niitten alla. Niinhän tuo oli levinnyt ja seinät alhaalta ihan kosteina. Nyt kun yön lattialämmöt täysillä ja tuulettimet puhaltamassa niin aamulla oli jo ihan pinta kuivana paikat. Maanantaina tai tiistaina tulee tarkastaja kattoon. Nooh jos päätän tehä ton tekniikka huoneen uudestaan tehdään paksusta lasista altaat ja lisäks vielä kaakeloin koko huoneen puoleen väliin sekä teen oven eteen korokkeen että jos pamahtaa ei kaikki vesi mee pitkin kämppiä. Toki sille ei sit voi mitään jos pää-allas menee. Kiitos kaikillle tuesta ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Vesivahinko rulez :(
Mulle kävi just samoin kuin aiheen aloittajallekkin. Reilu 100 litraa meni vettä seiniin ja lattian alle. Lattia ja seinät purettiin kahdesta makkarista ja kahdesta vaatehuoneesta ja kuivattiin ja sitten rakennettiin vesitiivis huone akvaariota varten.
Enää ei tartte hermoilla kun laitoin vielä systeemin, joka soittaa mun kännykkään jos tulee vuoto. 3 kuukautta meni rempassa ja välillä kyllä otti tosi paljon päähän.
Enää ei tartte hermoilla kun laitoin vielä systeemin, joka soittaa mun kännykkään jos tulee vuoto. 3 kuukautta meni rempassa ja välillä kyllä otti tosi paljon päähän.
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Re: Vesivahinko rulez :(
Mitenkäs tämä systeemi toimii?Jani kirjoitti:Enää ei tartte hermoilla kun laitoin vielä systeemin, joka soittaa mun kännykkään jos tulee vuoto.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS ry.
Re: Vesivahinko rulez :(
Homma hoituu GeSMi releellä.Muffe kirjoitti:Mitenkäs tämä systeemi toimii?Jani kirjoitti:Enää ei tartte hermoilla kun laitoin vielä systeemin, joka soittaa mun kännykkään jos tulee vuoto.
-
- Senior Member
Onpas kurja juttu tuo
. Olen täältä kauhulla lukenut kertomuksia altaiden hajoamisesta ja pahoja uniakin aina välillä asiasta näen, kun olen huonosti nukkumiseen taipuvainen. Vakuutusyhtiöön pitäisi mennä juttelemaan, mitä oikeasti korvataan ja mitä ei ja vaatimaan mustaa valkoiselle. Nyt on vain sukulaisen (töissä kyseisessä vakuutusyhtiössä) sana siitä, että pitäisi korvata, jos jotain sattuu.
Mä täällä olen jännännyt, alkaako allas vuotaa, ennen kuin tulee uusi. Pari viikkoa sitten nimittäin huomasin, että silikonisauman alla on hiekkaa ja se repsottaa muutenkin. Käännettiin allas pohjamateriaalin vaihdon yhteydessä, ja nyt ongelmakulma on edessä eikä takana, joten siitä sen sitten huomasin. Onneksi ei vielä ole tapahtunut mitään, ja uusi allas pitäisi tulla joskus viikon päästä. Silikonisaumoja en ala vaihtaa, koska luottamus liikkeeseen on mennyt ja itse en osaa. Altaani on vasta neljä ja puoli vuotta vanha, joten ei silikonien vielä pitäisi olla tuossa kunnossa ja sama liike on ainoa, joka silikonisaumoja täälläpäin vaihtaa. Saanpahan samalla käytännöllisemmät peitinlasit.
Joskus vuosia sitten, kun pidin kahta millistä lasimaljassa (
), lasimalja alkoi vuotaa, mutta eihän siitä onneksi paljon vettä ehtinyt lattialle mennä. Sen jälkeen ongelmat onkin olleet tekniikan pettämisiä. Tänä keväänä/kesänä, kun rahat muutenkin on tiukalla, hajosi ensin lämmitin (puolet kaloista kuoli) ja sitten kiertovesipumppu (oli muuten Eheim). Siksi olenkin jännännyt, että jatkuuko huono tuuri ja allas alkaa vuotaa ennen uuden tuloa. Onneksi on kuusikymppinen tyhjänä.

Mä täällä olen jännännyt, alkaako allas vuotaa, ennen kuin tulee uusi. Pari viikkoa sitten nimittäin huomasin, että silikonisauman alla on hiekkaa ja se repsottaa muutenkin. Käännettiin allas pohjamateriaalin vaihdon yhteydessä, ja nyt ongelmakulma on edessä eikä takana, joten siitä sen sitten huomasin. Onneksi ei vielä ole tapahtunut mitään, ja uusi allas pitäisi tulla joskus viikon päästä. Silikonisaumoja en ala vaihtaa, koska luottamus liikkeeseen on mennyt ja itse en osaa. Altaani on vasta neljä ja puoli vuotta vanha, joten ei silikonien vielä pitäisi olla tuossa kunnossa ja sama liike on ainoa, joka silikonisaumoja täälläpäin vaihtaa. Saanpahan samalla käytännöllisemmät peitinlasit.
Joskus vuosia sitten, kun pidin kahta millistä lasimaljassa (
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
GSM rele juu
GSM releen tosiaan tilasin Probyteltä. Se oli itse rakennettava sarja ja kolvailin releen kondikseen. Siihen sitten kännykkä kiinni ja hieman muuta käpistelyä ja laite on valmis. Vaatii jonkin verran kolvailu- ja elektroniikkatuntemusta jos itse tekee. Laitteen saa myös valmiina settinä.
Oulun Akvaarioseura
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Re: GSM rele juu
Mitäs tuollainen vempele maksaa?Jani kirjoitti:Laitteen saa myös valmiina settinä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS ry.
Re: GSM rele juu
Satasesta ylöspäin riippuen toiminnallisuudesta + puhelin.VesiEläin kirjoitti:Mitäs tuollainen vempele maksaa?Jani kirjoitti:Laitteen saa myös valmiina settinä.
Noniin nyt kävi kosteus mittaaja ja olihan tuo vesi aika kivasti sitten levinnyt. Tekniikka huoneesta kaikki levyt pois, 1 makkari levyt ja lattia sekä kuivatusta, käytävä lattia sekä kuivatus ja ehkä toinen makkari joka seinän takana niin lattia pois ja uus tilalle. Varmaan sellanen reilun kuukauden remppa tiedossa eli joutuu evakkoon kotoa:( Kyllä sit ottaa pattiin ja toivon et ei toista kertaa pääse tapahtuun näin pahaa vahinkoa.
Sitten selvis kaikki vahingot eli loppujen lopuksi oli viereinen huone kans kärsinyt vedestä eli oli seinien läpi imeytynyt toiseen huoneeseen joten loppujen lopuksi aika isot tuhot tuli. Nyt on 5 jumalattoman kokoista puhallinta 1-2 viikkoa kämpässä ja sen jälkeen alkaa vasta paikkojen remontoiminen. Tosiaan raksaukko repi joka huoneesta 50cm alhaalta levyä pois sekä kuivausfirma hioi lattiaa jotta kuivuminen nopeutuisi. Kämpässä desipelejä n. 70 joten aika kiva humina täällä vaikka tohon kohtuullisesti jo tottunut. Ainoo et kun ne hio tota lattiaa niin nyt sitä petonipölyä on joka puolella vaikka niillä oli sellaset imurihiomalaitteet. No pikkasen helpottaa että ne laittoi alipaine pumpun lyömään ton huonon ilman kämpästä pihalle. No ei anneta tän lannistaa ja tossa syksyn aikana laittelen kyllä tekniikka huoneeseen laatat sekä putken viemärii jos jotain vuotoja pääsee tulee sekä muutenkin kaikki aika pommin varmoiksi. Tän vahingon lupasivat kaikkiaan korvata mitä nyt sit tulee maksamaan, mutta altaasta ei vieläkään ole tullut päätöstä. Onhan toi vakuutusyhtiölle kiva paukku, mutta sen takiahan niitä vakuutuksia otetaan jos jotain käy
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: FOMA #6
- Viesti:
Tsemppiä Teemu, kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu. Uskon kyllä harmituksen määrän, sitä ei edes vakuutusyhtiö pysty korvaamaan.
Mulla alkaa kans keväällä/kesällä remppa kämpässä ja samassa yhteydessä voi olla että allas vaihtaa paikkaa, pitää miettiä kans jotain varmuutta sen varalle jos allas sattuu pettämään.
Mulla alkaa kans keväällä/kesällä remppa kämpässä ja samassa yhteydessä voi olla että allas vaihtaa paikkaa, pitää miettiä kans jotain varmuutta sen varalle jos allas sattuu pettämään.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Itse kysyin tuossa muutama vuosi sitten riskienhallinnan kurssin vierailevalta luennoitsijalta (Pohjantähen Kouvolan konttorin pomo) akvaarion vakuutuksesta ja vastaus oli, että akvaarioharrastus ei ole vakuutettava riski. Akvaariota ei kuulemma vakuuta yksikään vakuutusyhtiö.haukka kirjoitti:Tähän mennessä voin sanoa et oon ollu tyytyväinen kun vaihdoin pohjantähdestä pois. Nekun aikanaan oli niin negatiivisiä koko akvaarioon.
Ei vakuuttanut Pohjantähti akvaariota eikä vakuuttanut setän ammattitaito minua.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Joo se on kyllä ihme pulju näköjään. Tosi negatiivisiä joka asiassa. Ei ihme et porukka vaihtaa sieltä pois. Pelkästään meilläkin tippu kaikki vakuutukset yli 300 euroa halvemmaks vuodessa ja se on rahaa:) Aina ensin ennen kun tarjous ollaan otettu niin kysytty että kattaako altaan sekä vahingot. Nykyään sais kalat ja korallitkin vakuutettua eri sopimuksella. Tulee alan ihminen vaan arvioimaan sinun akvaariosi sisällön arvon..