Kaloja karsittu, mielipiteet?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
plekofani
Starting Member
Starting Member

Kaloja karsittu, mielipiteet?

Viesti Kirjoittaja plekofani »

Olen nyt karsinut kalastoa ja tässä on tulos:
- 9 intiaaninsulkaa
- 2 leväbarbia
- 5 sateenkaarikalaa
- 2 imumonnia (lajista en ole täysin varma)

Voisinko hankkia vielä kääpiölehtikaloja? Monta olisi hyvä? Jos en niin, mikä muu kala kävisi akvaariooni? Akvaarioni on siis 155 litrainen ja leväbarbit sekä sateenkaarikalat ovat pienikokoisia. En haluaisi neontetroja, haluaisin niiden olevan huomiotaherättäviä. Vastatkaa minulle pikaisesti.
akvaariot eivät ole koko elämä, mutta ne tekevät elämän kokonaiseksi
murmeli_85
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja murmeli_85 »

Eikös leväbarbit ole parvikaloja?
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Kääpiölehtikalat eivät nimestään huolimatta ole kovin kääpiöitä, enkä suosittelisi niitä siksi akvaarioosi. 155 litraa on myös leväbarbeille liian pieni- ne voivat tulla yli 15-senttisiksi ja ovat lisäksi vilkkaita uimareita. Ne kaipaisivat lähemmäs 300 l viihtyäkseen hyvin. Koitapa selvitellä vaikka monnit-osiossa imumonniesi laji: eri imumonneilla on hyvin erilaisia hoitovaatimuksia ja lisäksi jotkut lajit saattavat kasvaa tosi suuriksi.
Partamonneja imumonnien tilalle vaikkapa 2 kpl (mutta ei kannata ottaa tyttöä ja poikaa, 2 tyttöä olisi ehkä paras vaihtoehto).
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
plekofani
Starting Member
Starting Member

mut...

en voi enää karsia kalastoa, koska
vanhempani olivat vihaisia jo tuosta edellisestä kalaston
karsinnasta. Imumonnit ovat aika normaaleja monneja,
imukuppi ja täpliä. Voisi olla partamonni, en ollut mukana ostamassa
niitä, vaan ne ostettiin alumperin pienempään akvaarioomme.

Olkaa kilttejä ja suositelkaa kaloja akvaariooni.

Edit: huutaminen poistettu. Didi
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kääpiölehtikaloilla tarkoittanet pikkulehtikaloja? Ei ihan 155 litraisen akvaarion kaloja, 200 litraisessa jo pari menisi. Rusokirjoahvenia (Mikrogeophagus altispinosa) voisi pariskunta niukin naukin tuonne mahtua, mutta sitten alkaakin olla kalasto täynnä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Kuulostaa siltä, että sinun kannattaisi viettää vanhempiesi kanssa keskustelutuokio. Kerro heille, että akvaario on kalojen koti, josta teidän velvollisuutenne on tehdä mahdollisimman hyvä paikka elää. Muussa tapauksessa kalojen pitäminen akvaariossa on yksinkertaisesti väärin (älä nyt loukkaannu voimakkaasta ilmaisusta, uskaltaudun käyttämään sitä ainoastaan koska opiskelen mm. etiikkaa ja olen perehtynyt laajasti ympäristö-ja eläineettisiin kysymyksiin). Kalat eivät voi itse valita ympäristöään. Ne ovat kuitenkin kärsimiskykyisiä olentoja, mistä seuraa se, että ne hankkineilla ihmisillä on velvollisuus pyrkiä huolehtimaan niistä parhaalla mahdollisella tavalla.
Kerro myös, että kalaston karsiminen ei pilaa akvaariota, vaan tekee siitä paitsi terveellisemmän elinympäristön, myös helppohoitoisemman. Kalojen katselemisestakin saa enemmän iloa kun ne pystyvät käyttäytymään lajinsa ja luonteensa mukaan- tämäkin edellyttää niiden erityispiirteiden huomioimista sekä kalaston että akvaarion suunnittelussa ja hoitotoimenpiteissä.
Vanhempasi eivät varmaankaan ole vihaisia silkkaa ilkeyttään, vaan todennäköisemmin he ovat tietämättömiä näistä asioista tai eivät ole ajatelleet asioita loppuun. Se tarkoittaa, että sinun velvollisuutesi on yrittää parhaan taitosi mukaan (ja ystävälliseen sävyyn) kertoa heille esimerkiksi, miksi kalaston korjaaminen on niin tärkeä asia.
plekofani
Starting Member
Starting Member

lisää kysymyksiä!

Tuosta oli minulle paljon apua. vanhempani tosiaan ovat pikku hiljaa laittaneet akvaarion kokonaan omaan hoitooni, joten mun rahoja menee aika paljon (ruokaa he sentään suostuvat ostamaan) mutta juuri kaiken muun joudun itse hankkimaan :|

1. Olisiko kalasto parempi, jos myisin levikset pois ja ostaisin pohjalle parven suloisia kuparimonnisia? Niitä on kaverini 80 l ja ne ovat vieneet sydämeni.

2. Onko kaloillani samat vesivaatimukset,eli sopivatko ne yhteen?

3. pH on jotain hieman alle 7. (en muista tarkalleen) ok?

4. Olisiko parempi ostaa uusi lamppu, kun vanha on ns "neonvalaisin" ja on
aika himmeä. Siskoni 40 l (purkissa) on tavallinen valaisin, jossa kasvit kasvavat paljon paremmin.

Odottelen vastauksianne
-minttu-
Member
Member

Re: lisää kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

plekofani kirjoitti:tuosta oli minulle paljon apua. vanhempani tosiaan ovat pikku hiljaa laittaneet akvaarion kokonaan omaan hoitooni, joten mun rahoja menee aika paljon (ruokaa he sentään suostuvat ostamaan) mutta juuri kaiken muun joudun itse hankkimaan :|

1.olisiko kalasto parempi, jos myisin levikset pois ja ostaisin pohjalle parven suloisia kuparimonnisia? Niitä on kaverini 80 l ja ne ovat vieneet sydämeni.

2. onko kaloillani samat vesivaatimukset,eli sopivatko ne yhteen?

3. PH on jotain hieman alle 7. (en muista tarkalleen) ok?

4. olisiko parempi ostaa uusi lamppu, kun vanha on ns "neonvalaisin" ja on
aika himmeä. Siskoni 40 l (purkissa) on tavallinen valaisin, jossa kasvit kasvavat paljon paremmin.

odottelen vastauksianne
1.Kyllä
2.Kyllä
3.Kyllä
4. En tiedä mikä on "neonvalaisin", tarkoitatko loisteputkivalaisinta? Loisteputket tulisi vaihtaa vuoden välein, koska menettävät siinä ajassa tehonsa.

Vastuuntuntosi altaasta ja sen asukkaiden hyvinvoinnista on ihailtavaa nuoresta iästäsi huolimatta, monella aikuisella olisi opittavaa sinulta paljon. Mukavaa kevään jatkoa sinulla ja kaloillesi :D
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Hmm... Minä en laittaisi tuohon altaaseen enää yhtikäs mitään. Mitä sateenkaarikaloja sinulla on? Niissä on nimittäin huimia eroja. Jos ne on Neonsateenkaaria niin ne sopivat altaaseesi (ne ovat hopea/neonsinivärisiä ja evät ovat punaiset), mutta muut sateenkaarilajit kasvavat altaaseesi liian isoiksi. Yleensä suosittelen viittä neonsateenkaarta yksinään 150-litraiseen. Muut lajit vaativat jo yli 200 litraa. Sateenkaarikaloille viikottaiset vedenvaihdot ovat todella tärkeät! Ja uimatilaa saa olla mahdollisimman paljon, eli älä anna kavien täyttää koko akvaarion.

Eri kaloilla on erilaiset taipumukset parvessa uimisen suhteen. Intiaanisulat eivät kuulu kovinkaan tiiviissä parvessa uiviin kaloihin, omani eivät uineet parvessa muuta kuin stressaantuessaan.

Jos huolehdit siitä että sateenkaarikalasi saavat hyvän elinympäristön tulet huomaamaan kuinka eloisia, puuhastelevia värikkäitä ne ovat, etkä välttämättä edes halua muita kaloja [;)]

Toki pohjakalastoa voi muuttaa, mutta ei lisätä.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
plekofani
Starting Member
Starting Member

kiitos...

Kiitoksia kannustuksesta!

Kalani ovat neonsateenkaareja, ja ne ovat suhteellisen pienikokoisia. Minä pidän kovasti sateenkaarikaloistani, eikä akvaariossani ole kuin 2 korkeaa kasvia, loput ovat lyhyitä :P Mutta kuitenkin minusta olisi mukanaa hankkia jotakin hieman huomiota herättävää lajia, koska inkkarit ovat ainakin omasta mielestäni aika vaatimattomia kuten myös piilossa pysyvät monnit.

Suodatin pelaa todella hyvin, puhdistan sen joka viikko ja vaihdoin toissa päivänä 30 l vettä. Kasveja lannoitan silloin tällöin. Kalani saavat plekomin monnitabletteja, tetramin pääruokaa, kuivattuja hyönteisiä, viherhiutaleita ja "äyriäissosetta". Kun lisään uutta vettä, käytän tetra toruminiä,aquasafea ja floraplideä. Onko kaikki ok?

Huom! Etsin kuvia leobardin värisestä lehtikalasta, kun kuulin sellaisesta. Jos tiedät kuvien osoitteita niin voitko antaa ne minulle?
iisa
Member
Member

Re: kiitos...

Viesti Kirjoittaja iisa »

plekofani kirjoitti:Suodatin pelaa todella hyvin,
puhdistan sen joka viikko ja vaihdoin toissa päivänä 30 l
vettä.
Vaihdathan vettä joka viikko puolet? Tukkeutuuko suodatin viikossa? Ei vaikuta hyvältä...
huom! etsin kuvia leobardin värisestä
lehtikalasta, kun kuulin sellaisesta, jos tiedät kuvien osoitteita
niin voitko antaa ne minulle?
Aiotko siis sittenkin ottaa lehtikaloja? Kuten jo aiemmin on sanottu, ei sovi akvaasi.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Oi voi, taas minulla on huonoja uutisia. Nimittäin, jos suodattimesi kaipaa puhdistusta joka viikko, siinä on jotain pahasti pielessä.
Vertailun vuoksi, tuon kokoisessa akvaariossa ulkosuodatin kestää normaalilla (ei täyteen ahdetulla) kalastolla lähes puoli vuotta ilman puhdistusta. Mattosuodatinta, jota täällä hehkutetaan, ei tarvinne puhdistaa milloinkaan.
Okei, hyvä suodatin maksaa ihan simona, mutta toisaalta kun sen on kerran hankkinut, tuska lakkaa yllättävän äkkiä. Niin, ja vaihdathan vettä puolet siis 70-80 l viikossa?
plekofani
Starting Member
Starting Member

jäkä...

...olenko muka sanonut hankkivani lehtikaloja???
Haluan niistä tietoa, koska pidän kaikenlaisista kirjoahvenista
ja en ole koskaan sen värisestä kuullut, haluan tietää minkä
näköinen se on! Ei tarvitse heti alkaa jäkättämään, jos vaan
kysyy tietoa! Suodatin tuottaa paljon happea, se tuli akvaariomme
(joka on käytetty) mukana ja on niin oudon muotoinen, etten ole
vielä löytänyt sopivaa uutta patruunaa, eli sitä pehmeää hommaa sinne
sisälle. Se likastuu ehkä samalla tavalla kuin vanhankin akvaarioni
suodatin, eli sen teho alkaa hiipua 2-3 viikon käytön jälkeen. Ostan
uuden patruunan heti kun löydän. HUOM en pidä siitä, että minulle aletaan painamaan vastaan, kun ei tiedä edes asiani taustoja, kysyn
vaan tietoa enkä kaipaa mitään jäkätystä

-huonolla ajalla liikkuva plekofani-
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Olenko missannut jotain vai missä lukee käyttääkö Plekofani sisä- vai ulkosuodatinta? Sisäsuodattimen patruunaa voi joutua puhdistamaan muutaman viikon välein jos muuta suodatusta eiu käytä. Ulkosuodattimen pesuväli on selkeästi pidempi, muutaman kerran vuodessa vain.

Kovasti tuo "patruunallinen" suodatin kuulostaa sisäsuodattimelta... Ja on niitä muitakin huomiota herättäviä kaloja kuin lehtikalat, hyvä jos Plekofani tutkit kunnolla kaloja ja niiden tarpeita ennen hankkimista.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
iisa
Member
Member

Re: jäkä...

Viesti Kirjoittaja iisa »

plekofani kirjoitti:...olenko muka sanonut hankkivani lehtikaloja???
Haluan niistä tietoa, koska pidän kaikenlaisista kirjoahvenista
ja en ole koskaan sen värisestä kuullut, haluan tietää minkä
näköinen se on! Ei tarvitse heti alkaa jäkättämään, jos vaan
kysyy tietoa!
Hui kauhistus! Anteeksi nyt oikein kovasti, ja kiitos kun kerroit että jäkätän (itse en ollut huomannut). Halusin vain varmistaa ettet ole hankkimassa niitä lehtareita, ei todellakaan ollut tarkoitus jäkättää 8O
plekofani kirjoitti:Suodatin tuottaa paljon happea, se tuli akvaariomme
(joka on käytetty) mukana ja on niin oudon muotoinen, etten ole
vielä löytänyt sopivaa uutta patruunaa, eli sitä pehmeää hommaa sinne
sisälle. Se likastuu ehkä samalla tavalla kuin vanhankin akvaarioni
suodatin, eli sen teho alkaa hiipua 2-3 viikon käytön jälkeen. Ostan
uuden patruunan heti kun löydän. HUOM en pidä siitä, että minulle aletaan painamaan vastaan, kun ei tiedä edes asiani taustoja, kysyn
vaan tietoa enkä kaipaa mitään jäkätystä
Anteeksi taas jos otit kysymykseni suodattimesta jäkätyksenä. Jos teho hiipuu muutaman viikon käytön jälkeen olisi ehkä aika hankkia uusi /toinen suodatin, mutta enempää en sanokkaan. Ettei vaan tulisi jäkätettyä :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”