Punaotsatonkijoiden lisääntymistouhut

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Punaotsatonkijoiden lisääntymistouhut

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

"Tapajos red head" tonkijani ovat olleet viime päivät lomalta palatessani hyvin kummallisia. Suurta kummastusta herätti piiloillttu ja suun pitäminen ihan pullollaan. Epäilyksiä heräsi kaksi: Joko kidusloisia tai sitten poikaset suussa.

Nyt ukko tuli etulasin eteen jolloin näin selvästi, kuinka poskien läviste näkyi kauhea vipinä. Varmuus asiaan: ukolla on poikaset suussansa.

Itselläni ei ole mitään erityistä kokemusta tonkijoiden lisääntymisestä, kun nuokin olen ihan poikasina itselleni toiselta harrastajalta saanut. Kaunko mahtavat pitää suussaan? Altaassa on niin kova vedenkierto ja isoja kiertovesipumppuja, että poikasilla ei tule olemaan mitään mahdollisuutta pysyä hengissä ellei niitä eristä.

Olinkin onneksi juuri alkamassa kasvattamaan isoa satsia artemiaa seepraplekojen L-46 poikasille. Kasvatetaanpa samalla sitten näillekin. :)

Jännä seurata kuinka käy. :P

Kuva (Tevi:n kuva, sori kun lainasin)
Kuva
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Helperi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Helperi »

Itsekkin juuri sain noita tonkijoita neljä. Nämä todennäköisesti on vielä niin pieniä ettei kutua ole näköpiirissä ainakaan vähään aikaan.

Minkäkokoisia sulla nuo tonkijat ovat, kun pystyt erottamaan sukupuolet toisistaan? Kerro uteliaalle muutakin infoa, mitä tuohon kutu puuhaan muuta kuuluu...
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Kokoa näillä kaveruksillani on noin 10cm, Koiraalle on kasvanut mahtavammat evät kuin naaraille. Lisäksi se on värikkäämpi, kuin muut. Tämän kaiken lisäksi luonteeltaan se on akkoja pomottava.

Itse kututapahtumasta en tiedä mitään, koska olin kaksi viikkoa lomalla ja se on tapahtunut loman aikana. Poikaset olivat siis jo suussa kun palasin lomalta. Ovat luultavasti kuteneet heti lähdettyäni, jolloin tein kaksi 50% vedenvaihtoa päivän välillä, varmistaakseni, että vesi olisi vielä kelpoista kaloille lomamatkan jälkeenkin.

Artemiat on nyt porisemassa tuossa poikasia varten. Lisäksi laatikoista löytyy poikashäkki poikasia varten, kunhan lähtevät uimaan. Täytyy nyt pitää allasta hyvin silmällä, että ehdin ajoissa kauhoa poikaset turvaan. :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
Tevi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tevi »

Onnittelut teini-ikään päässeistä tonkijoista!

Olen tuota kututapahtumaa päässyt seuraamaan useaan kertaan. Homma alkaa ahvenille perinteisellä kosiskelulla ja kutualustan putsailulla. Alustaksi valitaan kivi tai kannon pystyreuna. Putsattava alue on ~10*10cm. Munat lasketaan alustalle vuorovedoin ja homma kestää ehkä tunnin verran.

Molemmat osallistuvat kudun vahtimiseen. Kuoriutuminen kestää noin 4 päivää veden ollessa 26 asteista. Vaikka vanhemmat vahtivat kutua erittäin tarkkaan ne aivät ole ainakaan minulla vallanneet suurta reviiriä. Muut uivat kalat pääsevät ehkä 30 cm päähän, mutta sitä lähempää sitten saavat kyytiä. Partikset ovat kantoa pitkin päässeet ihan rauhassa ~5cm päähän ennen häätöä. Aiemmin kun minulla oli useampi saman lajin pariskunta altaassa niin nämä onnistuivat kutemaan jopa samaan aikaan eri puolille kantoa.

Kuoriutuvat poikaset kerätään turvaan suuhun. Muutamia päiviä pentuja pidetään tiukasti suussa eikä vanhemmat ruokaile tänä aikana. Vähitellen poikasia päästetään suusta ulos pieneen hiekkakuoppaan tms turvalliseen kohtaan. Vaaraan uhatessa jälkikasvu kerätään hetkessä takaisin turvaan suuhun.

Seura-altaassa jossa tonkijoiden kavereina on lehtikaloja, keisaritetroja ja pohjakaloja minulla kutuvaihe ja poikasten kuoriutuminen on onnistunut säännöllisesti parin kuukauden välein ilman ongelmia. Yleensä pentue on menehtynyt suuhoitovaiheessa. Suurimpana syynä lienee ruuan puute, koska ruokinta ei suuressa altaassa oikein onnistu. Myös hoitavat vanhemmat ovat alanneet keskenään riidellä poikasista jolloin on käynyt köpelösti. Epäilen myös että pari kertaa vanhemmat ovat jonkin uhkaavan tekijän takia säikähdyksestä syöneet omat poikasensa.

Onnistuneesti noita poikasia olen saanut kasvatettua kun olen siirtänyt vielä kuoriutumattoman kudun alustoineen kasvatusaltaaseen jossa ei muita kaloja ole. Poikaset söivät alusta asti hyvällä ruokahalulla teollisia poikasruokia ja pohjalle liukenevia pohjatabletteja. Anna kavereiden harjoitella kutua ja poikasten hoitoa nyt muutaman kerran ihan rauhassa. Ei varmaankaan onnistu ensimmäisellä kertaa, mutta kokemuksen karttuessa nuo oppivat mitä jälkikasvulle tulee tehdä. Jos sinulla on noille rauhallinen allas tarjota niin varmaankin hoitavat poikaset aikuisiksi saakka.

Olen tässä miettinyt jos toisin viimeiset pennut tuolta kasvatusaltaasta TAS:n huutokauppaan. Aivan 10 cm kokoon nuo eivät ole vielä päässeet - olet kyllä omiasi pitänyt hyvässä ruuassa :)

Tero
Tevi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tevi »

Vieläkö siellä on posket pullollaan?
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Tevi kirjoitti:Vieläkö siellä on posket pullollaan?
Eipä olla enään, tosin ei ole enää poikasiakaan missään. Joko joutuivat suodattimiin tai sitten emot söivät itse. Valitettavasti en tiedä kun satuin olemaan juuri tuon päivän poissa kotoa.

Jäädään odottelemaan uutta kutua paremmalla toivolla. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Lykkyä ja hedelmällisyyttä vain punapäille!

Se on kyllä ihmeellistä puuhaa. Täällä on Viktoria-järven Pundamilia nyererei -lajin (naaras)edustaja päästänyt pari päivää sitten poikaset uimaan. On se älytöntä, että tuollaisen 5-6 -senttisen kalan suusta pölähtää ulos ~15 kpl vajaan sentin mittaisia pikku kaloja.

Toivottavasti selviävät, otin ne ihan tapposuodattimettomaan vajaa 40-litraiseen altaaseen emonsa ja yhden toisen hautovan naaraan kanssa.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”