Sitruunatetrojen kuolemat

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
katriina
Junior Member
Junior Member

Sitruunatetrojen kuolemat

Viesti Kirjoittaja katriina »

Sitruunatetroja on nyt löytynyt kuolleena yksi silloin, toinen tällöin (ehkä 1 kpl viikossa, kahdessa). Mikähän niitä tappaa?

Tässä taustatietoa:
Allas reilu 500 l. pH noin 7, nitriitti 0, nitraatti noin 20, lämpötila 28-29 astetta. Kalakavereina 6 kpl kiekkoja, n. 30 kpl kardinaalitetroja sekä 6 kpl helmimonnisia (sekä tietysti näitä sitruunatetroja on noin 30 yksilön parvi). Vedenvaihdot noin 1/3 suunnilleen kerran viikossa, vedenparannusaineita en ole käyttänyt. Itsetehtyä turveuutetta lisäilen vedenvaihtojen yhteydessä. Ruokinta vaihdellen mm. omatekoisella räkmixillä, survareilla, kalkkunansydämellä, hiutaleruoalla, pohjatabuilla. Akvaariossa on runsaasti kasveja sekä puuta, ja suodattimina on kaksi Eheim 2026 -ulkosuodatinta sekä sisäsuodatin Eheim 2252.

Sitruunatetrat on hankittu samasta liikkeestä, mutta muutamalla eri kerralla. Ovat olleet minulla noin vuoden, jona aikana olen havainnut niiden lisääntyneen kerran niin, että yksi poikanen selvisi aikuiseksi. Mielestäni olivat keskenkasvuisia hankittaessa, joten eivät varmaankaan vielä vanhuuteen kuole.

Kaikki kalat ovat hyväkuntoisen ja -vointisen oloisia, myös nämä sitruunat. Syövät hyvin ja liikkuvat virkeästi, eivätkä käyttäydy mitenkään omituisesti - sitten vain ruumiita löytyy tasaisen tappavaan tahtiin. Muita kaloja ei ole kuollut.

Mikähän neuvoksi? Harmittaa, kun mukavan näköinen sitruunaparvi harvenee harvenemistaan.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Josko tuo lämpötila on niille pidemmän päälle kuitenkin liikaa :roll: . Suositus pyörii 23-27 asteen välillä, ja äärirajoillahan elinikä lyhenee.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
katriina
Junior Member
Junior Member

Voi rähmä... Voihan se olla niinkin. Lueskelin vaan aikanaan kalastoa suunnitellessani, että näitä monet pitävät kiekkolämmöissä.

Onneksi on suunnitteilla toinen allas, ehkä voisi harkita sitruunoiden siirtämistä siihen.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Voihan se olla jotain muutakin, mutta todella vaikea arvailla, jos ei ole mitään oireitakaan, eikä siis myöskään voi lääkitä, kun ei tiedä mikä on.
Tuberkuloosikin kyllä voi tappaa ilman näkyviä oireita, mutta sillekään ei voi juuri mitään tehdä, kuin yrittää pitää olosuhteet mahdollisimman hyvinä [;)] .
Tuo lämpöteoria nyt tuli kuitenkin ekana mieleeni, en sitten tiedä.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Oletko mitannut fosfaatteja tai kokeillut (laadukkaan) vedenparannusaineen vaikutusta? Millaisesta turpeesta olet keitellyt turveuutetta? Toinen mitä minulle tulee mieleen olisi tuossa lämpötilassa ihan kutukahinat joissa heikot murhataan. Ja yksi vainaja mikroskooppiin jos tubia epäilet, eikös sen pitäisi selvitä sillä.
katriina
Junior Member
Junior Member

Fosfaattia en ole mitannut. Laitetaan harkintaan fosfaattitestin hankinta, sekä myös tuo vedenparannusaine.

Turveuutetta olen keitellyt Kekkilän (?) lannoittamattomasta turpeesta. Olen lisännyt sitä aika suurpiirteisesti, mutta ainakin tetrat vaikuttavat pitävän siitä - hyörivät virkistyneen oloisina paikalla.

Löytyykö muita teorioita? Kiitos jo näistä esilletulleista näkökohdista, näissä tuli jo monta kokeilun arvoista vinkkiä. :D
Rulla
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Rulla »

Se lämpötila saattaa tosiaan olla hiukan korkea... Tubia minä en ensimmäisenä epäilisi, jos kerran muilla kaloilla ei ole mitään oireita sellaisesta. Itse olen pitänyt sitruunoitani 23-26 asteessa jo reilusti yli vuoden eikä kellään ole ollut mitään vikaa paria tappelutälliä lukuun ottamatta, ja nekin paranivat nopeasti. Minulla on vielä pH vähän korkeampi, joten sitä lämpöä veikkaisin.
katriina
Junior Member
Junior Member

Täytyypi varmasti siis siirtää sitrukset tuohon perusteilla olevaan altaaseen sitten kun se on mahdollista.

Onko kukaan pitänyt sitruunatetroja ongelmattomasti kiekkolämmöissä?
post.box
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja post.box »

marinum kirjoitti:Josko tuo lämpötila on niille pidemmän päälle kuitenkin liikaa :roll: . Suositus pyörii 23-27 asteen välillä, ja äärirajoillahan elinikä lyhenee.
Juuri selailin akvaariokirjaa, johon oli piiretty kiekkokalan luonnollista ympäristöä ja siinä oli lisänä tapparakalaa, lehtikalaa, sitruunatetraa ja joitakin muita kaloja, joten luulisi niiden pärjäävän kiekkokalojen lämmössä. Vai olisko ollut sitten kirjsssa väärin...
katriina
Junior Member
Junior Member

post.box kirjoitti: Juuri selailin akvaariokirjaa, johon oli piiretty kiekkokalan luonnollista ympäristöä ja siinä oli lisänä tapparakalaa, lehtikalaa, sitruunatetraa ja joitakin muita kaloja, joten luulisi niiden pärjäävän kiekkokalojen lämmössä. Vai olisko ollut sitten kirjsssa väärin...
Näin minäkin annoin itseni ymmärtää aikanaan, kun kalastoa suunnittelin. En sitten tiedä. :(
katriina
Junior Member
Junior Member

Re: Sitruunatetrojen kuolemat

katriina kirjoitti:Sitruunatetroja on nyt löytynyt kuolleena yksi silloin, toinen tällöin (ehkä 1 kpl viikossa, kahdessa). Mikähän niitä tappaa?

Tässä taustatietoa:
Allas reilu 500 l. pH noin 7, nitriitti 0, nitraatti noin 20, lämpötila 28-29 astetta. Kalakavereina 6 kpl kiekkoja, n. 30 kpl kardinaalitetroja sekä 6 kpl helmimonnisia (sekä tietysti näitä sitruunatetroja on noin 30 yksilön parvi). Vedenvaihdot noin 1/3 suunnilleen kerran viikossa, vedenparannusaineita en ole käyttänyt. Itsetehtyä turveuutetta lisäilen vedenvaihtojen yhteydessä. Ruokinta vaihdellen mm. omatekoisella räkmixillä, survareilla, kalkkunansydämellä, hiutaleruoalla, pohjatabuilla. Akvaariossa on runsaasti kasveja sekä puuta, ja suodattimina on kaksi Eheim 2026 -ulkosuodatinta sekä sisäsuodatin Eheim 2252.
Sitruunatetrat ovat entistä huonompana. Tänään havaitsin muutaman yksilön, joiden ruumis on ikään kuin kauttaaltaan pullistunut. Lisäksi muutaman yksilön päässä ("nokan" päällä, tai suussa) näyttäisi olevan jonkinlaista valkoista höttöä. Muuta erikoista en havaitse.

Muilla kaloilla ei edelleenkään ole oireita.

Apuja kaivattaisiin (arvailuja diagnoosista, lääkityksestä). Mielelläni ryhtyisin jonkinlaisiin toimenpiteisiin, ennen kuin muut alkavat oireilla... :(
Rantanplan
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Rantanplan »

Kuva ois aina parempi kuin pelkkä sanallinen arviointi !
Ehkä joku ammattilainen sais siitä paremmin kiinni.

Voimia sulle sun taistossa, ja nopeita apuja...
Frustra poeticas fores compos sui pepulit.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

En usko lämpötilan olevan syynä vaan jotain muuta. Itselläni on ollut 30 kalan parvi vuoden kiekkojen joukossa ja lämpötila 28-29 astetta ja ei yhtään kuolemaa. Jos kerran valkoista "hötöä" löytyy epäilisin bakteeri tartuntaa se jos sitä ei ole muissa kuin sitruunatetroissa tuntuu oudolta.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
katriina
Junior Member
Junior Member

karihe kirjoitti:En usko lämpötilan olevan syynä vaan jotain muuta.
Juu, kyllä se täytyy hyväksyä ettei siitä näin helpolla päästy. :roll:

Kahdessa sitruunatetrassa havaitsen tätä "höttöä". Muissa ei näy mitään oireita, eikä niitä myöskään ole kuollut.
katriina
Junior Member
Junior Member

Sitruunatetrat ovat valitettavasti entistäkin huonompana. Isosta parvesta jäljellä on vain rippeet. :(

Bakteeritartunnasta ei tainnut olla kyse - lääkitsin altaan Sera Baktopurilla, mutta kalakuolemat jatkuvat edelleen.

Nyt sitruunatetroja tippuu melkein yksi päivässä. Ruumis ikäänkuin turpoaa rintakehän ja vatsan kohdalta (silmissä ei mielestäni poikkeavaa, eikä suomuissakaan, uloste on mielestäni normaalia), ja kala muuttuu olemukseltaan valkoiseksi, ihan kuin kalan sisuksissa olisi suuria valkoisia matoja tms. Paljaalla silmällä en ole kuitenkaan tällaisia havainnut, muita havaintovälineitä 8-) ei tällä hetkellä ole käytettävissä. Sen jälkeen kala vetäytyy pusikkoon ja lopettaa syömisen. Viimeistään seuraavana aamuna löydän sen ruumiina.

Yhdellä sitruunalla olen havainnut rintaevän juuressa punoitusta. Tällaista olen kuitenkin tavannut vain kerran. Kyseinen kala on jo kuollut.

Olen harkinnut lähettäväni kalan tutkittavaksi, mutta olen ymmärtänyt että lausunnon saaminen vie aikaa, ja luulen että silloin on jo myöhäistä. Kiekot tai muut kalat eivät oireile eikä niitä ole kuollut, mutta sydän kylmänä odotan hetkeä jolloin se alkaa.

Onko kenelläkään ideoita? Toivo alkaa mennä... Voisiko kyseessä olla esim. sisäloiset? ~ huokaus ~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”