Altaallinen platyjä

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Altaallinen platyjä

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Olen tässä jo alkanut harkita josko hankkisin entisten 10 platyn lisäksi vielä lisää platyjä. Tavoite on ensin saada nuo kolme kääpiörihmatyttöä tuolta poissa, ja ehkä sitten.

Tuntuu hankalalta päättää mitä ahvenia tai barbeja sinne voisi ottaa, kun vesiarvot tai tilavaatimukset eivät tunnu passaavan oikein minkään kanssa. Ja todellakin; asiaa enemmän mietittyäni, voisi pelkkä platyallas olla todella kaunis, jos sinne hankkii erivärisiä kaloja uiskentelemaan. =0)

Joten, jos joudun tilaamaan jostain kaloja, kuinka pitkän matkan takaa niitä kannattaa alkaa kuljettamaan, että eivät kärsisi liikaa? Ja, onko tavallisilla akvaarioharrastajilla yleensäkin näitä erivärisiä, joita sitten ehkä kauppaisivat eteenkin päin? Olen jonkin verran lukenut ja kuvia nähnyt ko, platyista, mutta niiden SAATAVUUS vielä ihmetyttää!

Kertoisitteko, jos asiasta tiedätte, ja mikäli jollain olisi muita kuin PUNAISIA myytävänä, tai muuten tiedossa? =0) Itselläni siis vain eri punaisen ja oranssin sävyisiä, mustilla pyrstöillä ja evillä varustettuja; sekä naaraita että koiraita (2k + 8n) Niin, tottahan meiltä löytyy vielä pikkuinen partis joka pitää altaan puhtaudesta huolta. ;0)
pahkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pahkis »

Minulla on punaisista ja oransseista risteytymällä jotenkin tullut valkoisia platyja. Eikä sillä jolta sain platyjen alkukannan ole ollut näitä valkoisia, enkä tiedä onko ne kuinka yleisiä vai ei, kaupoissa olen nähnyt vain punaisia ja oransseja.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Tuossa on linkki, josta ainakin näkee eri värisiä platyjä ja tuohan on tukkuliike, mutta heidän kautta pystyvät akvaarioliikkeet tilaamaan kaloja, luulisin että ihan minnepäin Suomea tahansa [;)] .
http://www.akvaariolaakso.fi/catalog/index.php?cPath=2
Tuo laji allas on ihan hyvä idea, pohjallehan menisi vielä hyvin vaikka täplämonnisia noin 8 kpl parvi [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Juups, meillä on myös yksi erikoisemman värinen, joka on enempi kuin oljen värinen, mustalla pyrstöllä ja evillä. Tämä kyseinen kalanen on vielä poikanen, joten vaikea sanoa, minkä väriseksi se muuttuu aikojen saatossa.

Lähinnä kaipaisin sitten (jos platyaltaan tuosta kehitän..?!) niitä sinisiä ja muun kirkkaan värisiä, joita on jalostamalla tuotettu. No, odottelen lisää vinkkejä teiltä tietäväisemmiltä ;0)
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Oujeah!
Meitsin idea! :D *fanfar*

Tosiaan kyllä noita eri värisiä on vaikka kuinka ja paljon tarjolla. Esim. omat sini-hopeat platyni olen ostanut Faunattaresta. Tärkeää etsinnän onnistumisen kannalta on se, että käy useissa eri liikkeissä niin usein kuin mahdollista.

Ja tosiaan ihan kahdesta tavallisesta punaisesta platysta voi syntyä vaikka minkä värisiä poikasia. Punainen on domivoiva väri, mistä syystä se helposti peittää toisen osapuolen värin. Eli esmes. hopea voi hypätä kokonaan yhden sukupolven yli ja tulla esiin vasta poikasten poikasilla.
Itselläni on joskus ollut valkoinen pystysuorin mustin seepraviivoin esmes.

Ja tosiaan sinne pohjalle voisit hankkia jonkin monnisparven. Ovat mahdottoman söpöjä, kilttejä ja ahkeria!
Ja jos rupeaa tuntumaan että haluat vielä jotain muita kaloja, niin esmes seeprakala ja miljoonakala(tottakai) menevät myös samoihin vesioloihn kuin platyt.

Muuten, tälläkin hetkellä tuolla altaassa on vaaleanoranssi (oransseilla evillä) poikanen jonka kroppa on mustia pisteitä täynnä. Pisteet eivät ole sumpussa vaan hienosti erillään toisistaan, vähän niinkuin kärpässienellä. Tuosta tulee vielä hauskan näköinen otus! :D
Kuvia
317L kalakippo.
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Hihhih =0) Täähän alkaa tuntumaan jänskältä ajatukselta ;0) Juu, monen värisiä noita tuntuu syntyvän vaikka vanhemmat olisi niitä "ihan tavallisia" plättysiä. Mutta, mulla tosiaan kiinnostaa nuo jalostetut kun nuo omani ovat kumminkin noita tavallisia, ja oletettavasti niiden perimässä ei kovin montaa eri "kantaa" löydy..?!

Taidankin käydä katselemassa eri akvaliikkeissä, vaikka meidän leveyspiireillä noita ei montaa ole.. Kiva kiva, lisää vinkkejä, ja jos vaikka jollain sattuisi olemaan kyseisenlaisia tai muutoin erikoisia plättysiä tarjolla =0)
Teddygirl
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Teddygirl »

Olihan noita platysia itselläkin sillon joskus. Värejä ja kuvioita riitti ihan kiitettävästi, on ollut seepraraidallisia, tuxedoja, mikkihiiriä, komeettapyrstöisiä, västäräkkejä, sinisiä, keltaisia, tummansinisiä, tummanvihreitä, vaaleanpunaisia, monivärisiä, esim. semmonen jolla on kirkkaanpunainen pää ja loppuosa on keltainen (auringonlaskut sitten erikseen) jne.

Kyllä niitä värejä alkaa kerääntyä jos vaan viitsii kasvatella poikasia, joita saattaa sitten kerääntyä ihan riesaksi asti. Suosikkiplatyni oli loistavan helmiäiskeltainen koiras, jolla oli tummemman keltainen pää. Sitä kauniimpaa platya en ole sittemmin koskaan nähnyt.

Ja itse pointti: Värejä kyllä riittää ihan tavallisilla harrastajillakin, mutta kannattaa miettiä etukäteen mitä hakee, ettei tule väreiltään liian kirjava kalasto...

Itseäni alkoi pidemmän päälle ällöttää jo ihan tavalliset auringonlaskuplatytkin. :?
valhalla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja valhalla »

Lähistön eläinkaupoissakin saattaa olla ihan kivan värisiä kaloja tarjolla. :)
85L & 120L
heisku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja heisku »

Kannattaa tosiaan kierrellä eri akvaarioliikkeissä. Itse olen huomannut että liikkeisiin tulee melkein joka viikko erilaisia platyja.
Olen onnistunut haalimaan tuonne platylaani jo Tuxedon, muutama melkein musta, sunset mikkihiiri kuviolla, sitten on tuollainen " Golden Mozaic", yksi vähän rainbow värinen, västäräkki, oransseja, mikkihiiriä ja jonkin moinen hopea-sininen. Tosin tuo näytti kaupassa kauniin vaaleansiniseltä, kotona näyttää hopealta ja välillä suomut välkkyvät sinisenä.
zalmari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zalmari »

Meillä on 126-litrainen täynnä erilaisia platyja, kavereinaan parvi täplämonnisia, jokunen hohtomiljoonakala ja sukarapuja. Tällä hetkellä platyjoukosta löytyy sinistä, valkoista, oranssia ja keltaista, punaista mikkihiirtä sekä sinistä ja oranssia tuxedoa. Mielenkiintoisia uusia tulokkaita ovat sinisen uroksen ja keltaisen naaraan liitosta syntyneet muutaman viikon ikäiset kaverit, jotka näyttävät - ihan oikeasti - aivan vihreiltä! :D
Platyallas on värikäs, eloisa ja helppohoitoinen - ja ne toisinaan parjatut, suttuisen värisiksikin mainitut "sekaroituiset" platyt ovat mielestäni terveempiä ja kestävämpiä kuin pitkälle jalostetut versiot. Sekarotuisten platyjen tehtailijoita saa puolestani parjata ihan rauhassa - meillä ne vain ilahduttavat, ja ovatpa nuo kavereillekin kelvanneet! :mrgreen:
litroja 720+400+126
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Voi Heisku ja Zalmari =0) Olisiko teillä kenties myytäväksi asti poikasia tms? Kävin eilen meidän omassa akvakaupassa, ja heillä ei ole ollut oransseista ja punaisista poikkeavia platyja pitkiin aikoihin..!

Olen nyt tosissani tätä asiaa ajamassa eteenpäin; harmi vaan että noita kääpiörihma-tyttöjä en meinaa saada minnekään.. Uros-kalaakin jo varmasti kaipaisivat, kun yksi noista näyttää kutuhalukkaaltakin =0/

No, jään odottelemaan vielä kommentteja; näyttää siltä että ellei tuossa naapurikaupungin akvakaupassakaan ole toisen värisiä plättysiä, joudun niitä hankkimaan muilla tavoin. Ihan pelkkiä oranssejakaan en altaan täydeltä haluaisi.
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Täältä löytyy myös ns. sekarotuisten platyjen kannattaja! Jo alkukalani olivat erilaisia kirjavia. Keltaisella tai valkealla pohjalla mustia täpliä, 1 koko oranssi ja 1 mustapunavalkea kirjava.

Niiden jälkeläistössä on eri sävyisiä keltaisia, oransseja ja punaisia, useimmilla vaihteleva määrä mustaa täplitystä tai laikkuja. Ihan virallisten muunnostenkin näköisiä joukkoon on syntynyt, västäräkkejä ja tuksedoita. Joku oli valkea ja mustatäpläinen, kuin dalmatialaiskoira.

Nyt erikoisimman näköinen on kevättalvella syntynyt ja itselle jäänyt naaras, joka on suurimmaksi osaksi tummansuklaanruskea. Oranssi pää, musta kuono ja valkea vatsa.

En oikein edes ymmärrä mitä suttuisella tarkoitetaan kalojen yhteydessä? Kastunut varis voi olla suttuinen, muttei kiiltäväsuomuinen kala! Ainakaa suttuisen näköistä platyä en vielä ole tavannut itselläni, enkä kaupoissa, vaikka täällä onkin näkynyt kaikenlaista kotikasvatettua kirjavaa liikkeissäkin. Joitakin vaaleankeltaisia itse pidän haaleina, mutta sekin lienee vain makuasia.
fazerina82
Member
Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Olipa meilläkin kerran täysin musta platy, jolla sinisiä pisteitä jotka hohti..aivan törkeen hieno ja ihan tuli tavallisesta punaisesta kalasta..
Sellasia kun syntyisi uudelleen!!
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
heisku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja heisku »

Sarianna69 kirjoitti:Voi Heisku ja Zalmari =0) Olisiko teillä kenties myytäväksi asti poikasia tms? Kävin eilen meidän omassa akvakaupassa, ja heillä ei ole ollut oransseista ja punaisista poikkeavia platyja pitkiin aikoihin..!
Poikasia kyllä löytyy, mutta suurimmat ovat vasta n. 1cm kokoisia (5kpl) 3 on ainakin ihan oransseja, 2 näyttää ihan keltaiselta (mikkihiiriä?), saa nyt katsoa että mitä niistä tulee... Sitten on pari kpl vuorokauden ikäisiä, ei hajuakaan vielä väristä.
Luulen että toinen noista oransseista on käynyt pyöräyttämässä ne, tässä tapauksessa isä olisi tuo rainbow... Tuo uros kun on kiinnostunut vain ja ainoastaan oransseista!

ensimmäiset plätyt tulivat mulle tosiaan vasta kuukausi sitten. Joten innolla odottelen että mitä noista tulee, toivottavasti ainakin tuo tuxedo ja mustat lisääntyisivät :) Mustissa plätyissa on päässä oranssia ja kahdella ihan pienet miekat, kolmannella miekka on aika komea :D
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

No, meilläkin näitä on ollut vasta parisen kuukautta, pienimmät noin 1 cm kokoisia kun meille muuttivat. akvaario vasta noin viisi kuukautta, vähän yli. Pidetään juttua yllä, ja katsellaan, josko jotkin paltynpoikaset voisivat vaihtaa kotia, sopivan tilaisuuden tullen =0)
dahol
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dahol »

Meillä kanssa löytyy kahden akvaarion verran platyja. Pienemmässä on poikaset kasvamassa, ja ensimmäisen poikueen jäsenet (7kpl) pääsivät tänään takaisin isoon altaaseen (kokoa n.2,5 cm) Ensimmäiset platyt tuli kesäkuun puoli välissä ja nyt nuota on kasvamassa vielä pikku altaassa varmaan vielä vajaa kymmenkunta. Itse jo tänä aikana olen todennut että sininen on meillä dominoiva väri, ja mikki hiiri kuvio ainakin löytyy näiltä vanhemmilta penikoilta kaikilta. Ainoastaan yksi punainen on meillä vasta syntynyt. Ja tänään löysin akvaariosta pari jännän väristä pikkuplatya joiden kasvua seuraillaan. Viimeksi ostin akvaarioon golden mosaic uroksen ja tuxedo naaraan lauman jatkoksi joten katsotaan ja odotetaan mitä sieltä tulee. Meilläkin kaikki ovat hyvin erivärisiä ja kuvioisia. Itse alun perin halusin sinisen platyn; no löysin uroksen sekä naaraan. Nyt nuota sinisiä on sitten jo toista kymmentä. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”