Voiko leväbarbeja pitää 170 litraisessa?
Valvoja: Moderaattorit
Voiko leväbarbeja pitää 170 litraisessa?
Ostin akvaarion pakettina eli siinä oli myös kalat valmiina. Entinen omistaja oli yhdistellyt kaloja aika mielenkiintoisesti, akvassa oli mm. kolme tiikerinuoliaista ja iso noin 20 cm ripsimonni. Nämä myin heti pois isompaan akvaan, allashan oli niille aivan liian pieni.
Tällä hetkellä akvaariossa on neljä miekkapyrstöä (joo tiedän, että pitäisi olla kovassa vedessä, mutta ilmeisesti ovat tottuneet pehmeään, koska näyttävät vilkkailta ja terveiltä), keltarihmakala, kaksi selkäuimaria, kolme intiaaninsulkaa, yksi kardinaalitetra, joka on lähdössä, neljä leväbarbia, kaksi aikuista partamonnia ja lisäksi niiden poikasia, jotka olen myymässä pois.
Onko siis akvaario liian pieni leväbarbeille? Oppaissa sanotaan, että niille pitäisi olla vähintään 220 litraa, muuten alkavat mm. panikoimaan ja säntäilevät päin laseja. Minun leväbarbini ovat kuitenkin käyttäytyneet ihan normaalisti eivätkä edes hätyytä muita kaloja, syövätkin hyvin. Onko siis kuitenkaan tarvetta myydä noita pois?
Tällä hetkellä akvaariossa on neljä miekkapyrstöä (joo tiedän, että pitäisi olla kovassa vedessä, mutta ilmeisesti ovat tottuneet pehmeään, koska näyttävät vilkkailta ja terveiltä), keltarihmakala, kaksi selkäuimaria, kolme intiaaninsulkaa, yksi kardinaalitetra, joka on lähdössä, neljä leväbarbia, kaksi aikuista partamonnia ja lisäksi niiden poikasia, jotka olen myymässä pois.
Onko siis akvaario liian pieni leväbarbeille? Oppaissa sanotaan, että niille pitäisi olla vähintään 220 litraa, muuten alkavat mm. panikoimaan ja säntäilevät päin laseja. Minun leväbarbini ovat kuitenkin käyttäytyneet ihan normaalisti eivätkä edes hätyytä muita kaloja, syövätkin hyvin. Onko siis kuitenkaan tarvetta myydä noita pois?
-
Mabo
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Kyllä minä luopuisin niistä.
En näe syytä pitää kaloja niille sopimattomissa olosuhteissa. Vaikka ne näyttäisivät pärjäävän, elämänlaatu ei varmasti ole paras mahdollinen, jos altaan lasit tulevat vastaan.
On olemassa varmasti muita, sopivampia vaihtoehtoja tuon kokoiseen altaaseen.
En näe syytä pitää kaloja niille sopimattomissa olosuhteissa. Vaikka ne näyttäisivät pärjäävän, elämänlaatu ei varmasti ole paras mahdollinen, jos altaan lasit tulevat vastaan.
On olemassa varmasti muita, sopivampia vaihtoehtoja tuon kokoiseen altaaseen.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
marinum
- Advanced Member

Niin, en tiedä onko leviksesi täysikasvuisia tai oletko sellaisia jossain nähnyt, ovat meinaan todella suuria jos vertaa minkä kokoisina niitä yleensä liikkeissä myydään. Itseäni ainakin hirvitti, kun ekan kerran näin kuinka isoja niistä voi tulla, pituutta n. 15 cm ja paksuuttakin aika paljon. Melkoisia pamppuja
. Ja tosiaan välillä sinkaisevat sekunnissa jo yli puolitoista metrisen altaan päästä päähän, joten uimatilaa olisi suotavaa olla. Itsellä on noita 5 kpl 160 cm pitkässä altaassa, enkä kyllä pienempään harkitsisi laittavani.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
pikku-barbi
- Senior Member

- Viesti:
No se riippuu ihan siitä, että keltä kysyy. Yleissääntönä tällä foorumilla on pidetty 150cm:n vähimmäsallaspituutta leväbarbeille. Meillä on 160cm:ssä leviksiä enkä siellä kovin montaa pitäisi.astarte kirjoitti:Juu eli akva on 122cm, eli sitten kai ihan ok?millia kirjoitti:Kuinka pitkä akvaario on? Jos altaalla on pituutta sellaiset vähintään 120 cm niin mielestäni levikset saavat jäädä.
-
cichlid
- Advanced Member

Ja minä olen jo aiemmin maininnut, että ei tulisi enää mieleenkään laittaa leviksiä alle kahden metrin mittaiseen altaaseen. 15-senttisiä, TODELLA nopeita uimareita kun pitäisi vielä olla parvi (siis vähintään 6 kpl) niin en näe niillä mitään viihtymisen edellytyksiä sinun 122 senttiä pitkässä altaassasi. Toki ne siellä ovat kun eivät poiskaan pääse mutta eivät voi käyttäytyä luonteenomaisella tavallaan ja jäävät kitukasvuisiksi.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Itsekin pidän ko. kaloja nopeina ja isoina ja suon niille kodiksi ison altaan. Mutta jos netistä etsii tietoa leväbarbeista saa hyvinkin ristiriitaista tietoa kalojen tilantarpeesta. Mikä siis on "oikeaa" tietoa?
Minimum tank size for a pair of adult Siamese Algae Eaters is 100 liters (25 gallons).
150 L
Leväbarbiparvelle tulisi olla 150 cm pitkä allas.
minimum aquarium size 100 cm
Akvaarion koko: väh. 200 l, parvelle mieluiten reilusti yli 300 l
Nuoria leväbarbeja voi pitää pienessäkin akvaariossa, mutta täysikokoiselle kalalle altaan koon tulisi olla vähintään 100 litraa.
..tuossa nyt muutamia linkkejä..ja ohjeistuksia
Minimum tank size for a pair of adult Siamese Algae Eaters is 100 liters (25 gallons).
150 L
minimum aquarium size 100 cm
Akvaarion koko: väh. 200 l, parvelle mieluiten reilusti yli 300 l
Nuoria leväbarbeja voi pitää pienessäkin akvaariossa, mutta täysikokoiselle kalalle altaan koon tulisi olla vähintään 100 litraa.
..tuossa nyt muutamia linkkejä..ja ohjeistuksia
-
Kisu74
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Viesti:
Kyllähän järjen käyttö on luvallista ja jopa suotavaa..
Jos kaloille on uintitilaa järjestettynä siihen yli 100cm, mutta alle 150 cm altaaseen, niin eiköhän ne siellä pärjää. Luopuu sitten, jos näyttää sille, että altaassa seinät alkavat tulla vastaan turhan usein.
Mie kyllä myös kasvatan juuri parhaillaan isompaan altaaseen leväbarbeja 3 kappaletta 100 cm altaassa. Jos käy niin etten saakaan riittävää allasta ajoissa, niin olen sopinut lemmikkiliikkeessä, että voin ne sinne palauttaa.Kuulemma täysikasvuisillekin leväbarbeille on siellä ollut menekkiä.
Jos kaloille on uintitilaa järjestettynä siihen yli 100cm, mutta alle 150 cm altaaseen, niin eiköhän ne siellä pärjää. Luopuu sitten, jos näyttää sille, että altaassa seinät alkavat tulla vastaan turhan usein.
Mie kyllä myös kasvatan juuri parhaillaan isompaan altaaseen leväbarbeja 3 kappaletta 100 cm altaassa. Jos käy niin etten saakaan riittävää allasta ajoissa, niin olen sopinut lemmikkiliikkeessä, että voin ne sinne palauttaa.Kuulemma täysikasvuisillekin leväbarbeille on siellä ollut menekkiä.
-
pikku-barbi
- Senior Member

- Viesti:
Hei tämä Wikipedian juttu on muuten minun muokkaamani. Siellä luki ennen 150l, mutta minä kirjauduin sinne ja vaihdoin litrat cm:ksi kun harmitti niin paljon. On se näköjään vieläkin siellä, että kukaan ei ole muokannut. Haha, taistelu leväbarbien tilaammista altaista on alkanut.
Hei tämä Wikipedian juttu on muuten minun muokkaamani. Siellä luki ennen 150l, mutta minä kirjauduin sinne ja vaihdoin litrat cm:ksi kun harmitti niin paljon. On se näköjään vieläkin siellä, että kukaan ei ole muokannut. Haha, taistelu leväbarbien tilaammista altaista on alkanut.