Malawi heitti henkensä

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maape
Junior Member
Junior Member

Malawi heitti henkensä

Viesti Kirjoittaja maape »

Yksi sauloseista alkoi eilen ihan yllättäen uida oudosti ja parissa tunnissa se oli jo kuollut. Olen ihan äimän käkenä, mikä sille tuli. Annoin ruokaa ja kaikki oli hyvin ja puolen tunnin päästä tytär huuteli, että "äiti miks toi kala ui noin hassusti?" Tämä samainen saulosi kökötteli aiemminkin muutaman päivän suodattimen takana pystyasennossa, mutta tokeni siitä sitten ja epäiltiin, että joku oli sitä rökittänyt niin pahasti että meni siitä sekaisin.

Tällä kertaa tämä fisu siis ui pää alaspäin, köllötteli pohjalla selällään ja meni sitten niin huonoon kuntoon että kuolla kupsahti. Mitään taudin merkkejä ei ulospäin näkynyt.

Voisiko olla niin, että joku oli sen päälle käynyt niin kovalla höyryllä, että fisu heitti henkensä?

200L:n altaassa on/oli siis sauloseja 8 kpl ja hongeja 6 kpl. Kalat ovat olleet altaassa reilun kuukauden. Vesiarvot (No2, No3, PH, GH, KH) olin juuri mitannut ja kaikki oli kunnossa. Muut kalat voivat vallan mainiosti ja kaksi saulosia ilmeisesti hautookin... ainakin molemmilla suut on siihen malliin pullollaan.

Ja muutenkin oli huono päivä eilen eläinrintamalla. Löydettiin pihalta pieni oravanpoikanen, joka kyhjötti paikallaan. Mitään vammoja ei näkynyt, mutta poikanen ei omin avuin päässyt mihinkään. Yritin sille syöttää tutteliakin pipetillä, muttei se suostunut syömään. Tänään aamulla se oli sitten kuollut pieneen pesäänsä, joka sille rakennettiin. Hautajaiset siis tiedossa iltapäivällä. :cry:
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dauthi »

Todennäiköisesti sitä oli rökitetty pahasti. Minulla oli samankaltainen tapaus seepramalawin kanssa muutama kuukausi sitten, illalla uiskenteli iloisesti ja aamulla oli aivan henkihievereissä. Yleensähän kalojen elektrionitasapaino järkkyy, jos ne joutuvat liian kovaan rasitukseen, tämä yleensä aiheuttaa kuoleman, kun kalan keho sanoo poks. Ovatko hongit sinulla kovia tappelijoita? Minulla ainakin ovat todella ärhäköitä. Veikkaisin, että saulosi parka on joutunut hongin reviirille, jos niillä oli kutuaika ja uros on niitannut saulosin.

Olen miettinyt, että auttaisikohan näissä tapauksissa, kun kalalla on se elektronitasapaino päin metsää, suolaveteen laitto. Noin 1-1.5% suolaliuos voisi tehdä ihmeitä, jos jollakulla on tarpeeksi kiinnostusta kokeiluun niin laittakaapas tänne sitten tuloksia :D .
Ostetaan/Otetaan malaweja!
maape
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja maape »

Kyllähän nuo hongit aika kovasti reviiriään puolustaa. Varsinkin kaksi urosta, jotka ovat molemmat vallanneet omat kolonsa kiviröykkiöstä. Aluksi järjestelmä oli toisinpäin. Saulosit oli kunkkuja, mutta nyt on asetelmat vaihtuneet päinvastaisiksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”