Mitä eroa on HQL ja HQI valoilla?
Valvoja: Moderaattorit
Mitä eroa on HQL ja HQI valoilla?
Olen tässä pohtinut, että minkälaiset vaaisimet akvaariooni laitan. Loistepukia en halua akvaarion päälle. Onko HQL elohopeapurkauslamppu ja HQI monimetallilamppu? Mitä eroa niissä on?
-
nalbo
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
- Sukupuoli: Mies
HQL: löytyy ainoastaan lamppuja missä on alhainen värilämpötila, ja lisäksi osa tehosta menee hukkaan lämpönä (ehkä vaikeasti selitetty?)
HQI: värilämpötila lamppuja löytyy melkein laidasta laitaan. Ja tuottaa enemmän valotehoa/W kuin hql. (joku varmaan osaa selittää helpommin)
Omia kokemuksia ei ole mutta sen verran tiedän kun olen lukenut merivesi aiheita (valaistus, hqi)
HQI: värilämpötila lamppuja löytyy melkein laidasta laitaan. Ja tuottaa enemmän valotehoa/W kuin hql. (joku varmaan osaa selittää helpommin)
Omia kokemuksia ei ole mutta sen verran tiedän kun olen lukenut merivesi aiheita (valaistus, hqi)
Kuinkas iso ero tuossa värisävyssä on ihmissilmin katsottuna? Kannattaako monimetallivaloihin sijoittaa?
Tähän projektiin tuntuu muutenkin menevän niin paljon rahaa, et ens syksy syödään vaan makaronia ja näkkileipää.
Näin netissä liikkeen, joka myy käytettyjä monimetallivaloja. Mahtaako kaikki sopia peilien kannalta akvarioon? Eli kuinka tärkeää on, että valokuvio on oikeanlainen? Polttimot oli muistaakseni 5200K ja 10000K. Ajattelin tuota 5200K..
Näin netissä liikkeen, joka myy käytettyjä monimetallivaloja. Mahtaako kaikki sopia peilien kannalta akvarioon? Eli kuinka tärkeää on, että valokuvio on oikeanlainen? Polttimot oli muistaakseni 5200K ja 10000K. Ajattelin tuota 5200K..
Re: Mitä eroa on HQL ja HQI valoilla?
Ovat juuri noin. HQI ja loisteputket ovat niitä hyötysuhteeltaan tällä hetkellä parhaita valaisimia. Molemmista saa about yhtä paljon valoa per sähköverkosta haukattu annos. HQL tuottaa samalla sähköteholla puolet siitä näkyvästä valosta, mitä HQI. Vähän enemmän muuttuu siis lämmöksi. Vastaavasti halogeeni tuottaa noin kuudesosan siitä valomäärästä, mitä vastaavan tehoinen HQI.karimak2 kirjoitti:Onko HQL elohopeapurkauslamppu ja HQI monimetallilamppu? Mitä eroa niissä on?
HQL:n huono puoli on heikko värintoisto. Vaikka värilämpötila olisikin numeroina järkevän oloinen, valon laatu on heikompaa. Tämä johtuu hyvin rikkonaisesta spektristä eli polttimo tuottaa vain paria sävyä, ei tasaisesti kaikkia värisävyjä (kuten aurinko ja hehkulamppu).
Käytetty HQI on hyvä vaihtoehto uudelle valaisimelle. Vanhoja myymälävalaisimia on monella käytössä, kuten meilläkin. Perusvalokeiloja on kaksi, hyvin kapea ja akvaariokäyttöön hyvin sopiva leveä. Kapea saadaan pistokentaisesta polttimosta (johtuu toki siihen liitetyn heijastimen tyylistä enemmän kuion polttimon kannasta...) ja leveä kaksipäisestä Rx7s - tai isosta E40-kantaisesta polttimosta.
Lähes aina makeanvedenallas pärjää hyvin 70W valaisimella/valaisimilla. 150-wattisen joutuu nostamaan ylemmäs ja tulos on vain se, että iso osa valosta ammutaan pitkin huonetta eikä akvaarioon.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
-
NesteHukka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Monimetallit käytössä, enkä muuhun vaihda...
Elohopealampun valossa kaikki näyttää aika pliisulta.
Monella on varmaan näitä Livalin valaisimia käytössä, niin mikähän mahtaisi olla sellainen optimaalinen korkeus näille, että 80 senttiä syvässä ja 60 senttiä korkeassa akvaariossa valo osuu hyvin kaikille kasveille, mutta ei mene myöskään hukkaan.
Elohopealampun valossa kaikki näyttää aika pliisulta.
Monella on varmaan näitä Livalin valaisimia käytössä, niin mikähän mahtaisi olla sellainen optimaalinen korkeus näille, että 80 senttiä syvässä ja 60 senttiä korkeassa akvaariossa valo osuu hyvin kaikille kasveille, mutta ei mene myöskään hukkaan.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Tilaamani akvaario, joka ei ole vielä tullut on 200*60*70, jossa 60 on korkeus ja 70 syvyys. Akvaarioon tulee oskareita, joten sinne ei tule paljoo kasveja. Ajattelin, että kaippa pitää koittaa sit säästää noihin monimetalleihin. Aattelin 2 tai 3 70W 5200K valaisinta. Näin netissä jonkun lahtelaisen liikkeen mainoksen, jossa myivät käyttettyjä monimetallimyymälävalaisimia. Pitää sinne varmaan laittaa viesti ja kysellä hintoja. Mitäs uudet maksaa ja mistä kannattaa ostaa?
Laitanpa minäkin tänne pähkäilyni, olen itsekin hankkimassa ensimmäistä monimetallivalaisinta. Ei vaan ole tietoa minkälainen valaisin minun olisi järkevää ostaa(puhumattakaan siitä etten tiedä riittääkö altaaseeni yksi valaisin vai tarvitseeko niitä ostaa useampi?).
Kyseessä Juwel Rio 400, mitat 151x51x62. Altaan päällä on 2 poikkitukea.
Ensin ajattelin ostaa koko altaan pituisen valaisimen, mutta siinä tapauksessa altaan poikkituista varmaan tulisi aika rumat varjot altaan pohjaan?
Sen jälkeen ajattelin ostaa yhden valaisimen keskelle allasta noiden kahden poikkituen väliin. Mutta eikö siinä tapauksessa altaan päädyt jäisi hämäräksi, tai mahdollisesti aivan pimeiksi?
Eli kannattaisiko minun ostaa 3 monimetallivalaisinta, 1 keskelle allasta 2:n poikkituen väliin, ja loput 2 altaan molempiin päätyihin? (Minäkö mistään tietämätön naisihminen
).
Ajatuksena meinaan olisi hommata nuo "spottivalaisimet", vai miksi niitä sitten mahdetaankaan nimittää. Ja valotehoksi olin ajatellut tuota 70 wattia, onko se riittävä vai tarvitsenko 150 wattisen?
Ei sen puoleen, ei minullakaan ole hajua mistä näitä monimetalleja saa ostaa, olisiko Arcadialla myynnissä? Niin ja sekin vielä että saako noihin spotteihin valokeilalle säätöläppiä, vai olisiko turvallista askarrella ne foliosta ( kovin kauniit ne eivät siinä tapauksessa ole).
Auttakaa nyt minuakin tumpeloa, mieluummin kyselen näitä tyhmiä kysymyksiä täällä teiltä kokeneemmilta, kuin ostan kalliita valaisimia jotka eivät sitten vastaa tarkoitustaan. On todella viisas olo kun ostaa kaupasta 3 valaisinta ja sitten selviääkin että yhdelläkin olisi pärjännyt jos täältä olisi neuvoa kysynyt![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kyseessä Juwel Rio 400, mitat 151x51x62. Altaan päällä on 2 poikkitukea.
Ensin ajattelin ostaa koko altaan pituisen valaisimen, mutta siinä tapauksessa altaan poikkituista varmaan tulisi aika rumat varjot altaan pohjaan?
Sen jälkeen ajattelin ostaa yhden valaisimen keskelle allasta noiden kahden poikkituen väliin. Mutta eikö siinä tapauksessa altaan päädyt jäisi hämäräksi, tai mahdollisesti aivan pimeiksi?
Eli kannattaisiko minun ostaa 3 monimetallivalaisinta, 1 keskelle allasta 2:n poikkituen väliin, ja loput 2 altaan molempiin päätyihin? (Minäkö mistään tietämätön naisihminen
Ajatuksena meinaan olisi hommata nuo "spottivalaisimet", vai miksi niitä sitten mahdetaankaan nimittää. Ja valotehoksi olin ajatellut tuota 70 wattia, onko se riittävä vai tarvitsenko 150 wattisen?
Ei sen puoleen, ei minullakaan ole hajua mistä näitä monimetalleja saa ostaa, olisiko Arcadialla myynnissä? Niin ja sekin vielä että saako noihin spotteihin valokeilalle säätöläppiä, vai olisiko turvallista askarrella ne foliosta ( kovin kauniit ne eivät siinä tapauksessa ole).
Auttakaa nyt minuakin tumpeloa, mieluummin kyselen näitä tyhmiä kysymyksiä täällä teiltä kokeneemmilta, kuin ostan kalliita valaisimia jotka eivät sitten vastaa tarkoitustaan. On todella viisas olo kun ostaa kaupasta 3 valaisinta ja sitten selviääkin että yhdelläkin olisi pärjännyt jos täältä olisi neuvoa kysynyt
-
Thompson
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Mulla oli 130cm pitkässä altaassa yksi 150W leveäkuvioinen Livali. Se roikkui noin 30-35cm päässä veden pinnasta ja valaisi juuri ja juuri tarpeeksi leveästi.
Sitten allas vaihtui 190cm pitkään ja valaisin pysyi paikallaan. Toinen pää jäi tarkoituksella hämäräksi, siellä kun sijaitsi iso sininen mattosuodatin ja altaassa ei juuri kasveja kasvateltu.
Sitten allas vaihtui 300cm pitkään ja nyt samaisia valaisimia on kolme kappaletta. Uusin allas on 65cm korkea ja valaisimet vain 20cm pinnasta. Välitukien varjoja ei normaalisti pohjassa näe, mutta valokuvissa ne tulevat näkyviin kun veden ja valon liike pysäytetään. Usein kuvatessani huomaan otoksen menneen pilalle kun siihen ilmestyy varjo mitä paljain silmin ei näe.
Ensimmäisen kahden altaan valaisuun käytin 4200K polttimoa mutta tämän uuden kanssa on käytössä 10000K. Makuasioita, mutta pidän kovasti tästä valkoisemmasta sävystä mikä nyt on käytössä.
150W polttimot tuntuvat muuten olevan edullisempia monessa paikassa kuin 70W.
Sitten allas vaihtui 190cm pitkään ja valaisin pysyi paikallaan. Toinen pää jäi tarkoituksella hämäräksi, siellä kun sijaitsi iso sininen mattosuodatin ja altaassa ei juuri kasveja kasvateltu.
Sitten allas vaihtui 300cm pitkään ja nyt samaisia valaisimia on kolme kappaletta. Uusin allas on 65cm korkea ja valaisimet vain 20cm pinnasta. Välitukien varjoja ei normaalisti pohjassa näe, mutta valokuvissa ne tulevat näkyviin kun veden ja valon liike pysäytetään. Usein kuvatessani huomaan otoksen menneen pilalle kun siihen ilmestyy varjo mitä paljain silmin ei näe.
Ensimmäisen kahden altaan valaisuun käytin 4200K polttimoa mutta tämän uuden kanssa on käytössä 10000K. Makuasioita, mutta pidän kovasti tästä valkoisemmasta sävystä mikä nyt on käytössä.
150W polttimot tuntuvat muuten olevan edullisempia monessa paikassa kuin 70W.
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Monimetallien kanssa kannattaa muistaa, ettei millään saa samanlaista tasaista valoa kuin mitä putkilla saa, se on näiden ideakin. Leveäkeilaista 70W polttimoa kannattaa ripustaa (kasveista ja lannoituksesta riippuen, HUOM!) 20-30 cm pinnan yläpuolelle. Pääideana näissä on myös se, että jos laittaa ketjuihin roikkumaan niin saa valaisinta nostettua tai laskettua tarpeen mukaan. Mitä matalempi vesi on altassa, sen korkeammalle saa valon ripustaa, TAI työntää sitä enemmän ravinteita altaaseen (kaiken pitää olla tasapainossa - paljon valoa = paljon ravinteita & hiilidioksidia).
Lisäksi kansilasit ovat iso tekijä, jos niitä käyttää niin 3x70W monimetallit eivät todellakaan tahdo riittää 200x60x60 altaassa, siinä missä kansilasittomassa ovat luultavasti varsin mainio määrä.
Lisäksi kansilasit ovat iso tekijä, jos niitä käyttää niin 3x70W monimetallit eivät todellakaan tahdo riittää 200x60x60 altaassa, siinä missä kansilasittomassa ovat luultavasti varsin mainio määrä.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Elikkä minun kannattaisi ostaa 150-wattinen valaisin, se taitaisi riittää tuohon minun altaaseeni? Voisi myöhemmin sitten katsella toista samanmoista jos tuntuu ettei valoteho riitä. Onko muuten noita valaisimia valokeiloiltaan sitten kovinkin erilaisia? Täällä kun on nyt mainittu leveäkeilaisia valaisimia, niin ainakin itse haluan ostaa sellaisen. Spottimonimetalleja myyvää firmaa en googlettamalla löytänyt, mutta Helsingin Akvaariokeskus näyttää myyvän jonkinlaisia monimetallivalaisimia. Ajavatko ne saman asian yhtä hyvin kuin spotitkin, vai olisiko parempi jatkaa spottivalojen etsintää?
Eikös se ollut tuo Myymäläkaluste, joka myy noita käytettyjä spotteja? Itse näin ensikertalaisena en kuitenkaan uskalla käytettyä ostaa, joten vinkit spottien myyntipaikkoihin otan ilolla ja kauniilla kiitoksella vastaan
.
Eikös se ollut tuo Myymäläkaluste, joka myy noita käytettyjä spotteja? Itse näin ensikertalaisena en kuitenkaan uskalla käytettyä ostaa, joten vinkit spottien myyntipaikkoihin otan ilolla ja kauniilla kiitoksella vastaan
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Nuo eivät välttämättä eroa ulkoisesti, eli mistään "spoteista" ei voi puhua. Valokeila vaan pistokeversiossa on niin pistemäinen, että sillä valaisee nätisti pari köynnöstävää kasvia ja loput on pimennossa
Eli etsi "tavallista" kaksikantaista monimetallivalaisinta (eikä niit sitten saa sekoittaa raksahalogeeneihin vaan siksi, että polttimo on jokseenkin samannäköinen).
150 cm on sen verran pitkä allas, että minä ottaisin 2x70W, niin valoa ei ole palkästään altaan keskiosassa.
150 cm on sen verran pitkä allas, että minä ottaisin 2x70W, niin valoa ei ole palkästään altaan keskiosassa.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.