Töyhtön munat?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Saa
Starting Member
Starting Member

Töyhtön munat?

Viesti Kirjoittaja Saa »

No niin...taas minä ja minun typerät kysymykset täällä. :)

Nyt olen 100% varma että akvaariossani on kutua/munia? Aamu ruokinnan yhteydessä huomasin että työhtö naaras on aika keltainen 8O huomasin myös että kannossa on pieniä valkoisia "munia"..ja hän pyörii koko ajan siinä ja ajaa muut kalat tiehensä...
Mitä tulisi tehdä että munat säilyisivät? ..kun tuo naaras näyttäisi popsivan niitä munia.
Voiko kannon päälle laittaa suodatinkangasta tai jotain vastaava?
Milloin poikaset kuoriutuvat?
Kuva
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Oletko varma, että se popsii niitä? Veikkaan, että naaras vain hoivaa niitä ja asettelee paremmin :)
pkurki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pkurki »

Älä tee mitään. Fisun poikaset (jos niitä tulee) eivät vielä lähde uimaan muutamaan päivään, kun lähtevät niin voit tehdä vaikka jonkun sukkahousuviritelmän suodattimeen. Artemiaa tarvitaan sitten tässä kohtaa, osannet tehdä ?

Noin yleensä ahvenet pitävät hyvää huolta tulevista poikasistaan, eli jos ne jotain syövät niin ne syövät pilaantuneet munat tai ovat ekaa kertaa asialla ja syövät kaiken ---> ensi kerralla ehkä onnistaa.

Mitä muita kaloja akvaariossa on, akvaarion koko ?
Saa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Saa »

Kissanhiekka kirjoitti:Oletko varma, että se popsii niitä? Veikkaan, että naaras vain hoivaa niitä ja asettelee paremmin :)
En ole varma, mutta se näyttää siltä. Voihan se tietenkin olla, että hän hoivaa niitä, kuten sanoit...toivottavasti.))
pkurki kirjoitti:Älä tee mitään. Fisun poikaset (jos niitä tulee) eivät vielä lähde uimaan muutamaan päivään, kun lähtevät niin voit tehdä vaikka jonkun sukkahousuviritelmän suodattimeen. Artemiaa tarvitaan sitten tässä kohtaa, osannet tehdä ?

Noin yleensä ahvenet pitävät hyvää huolta tulevista poikasistaan, eli jos ne jotain syövät niin ne syövät pilaantuneet munat tai ovat ekaa kertaa asialla ja syövät kaiken ---> ensi kerralla ehkä onnistaa.

Mitä muita kaloja akvaariossa on, akvaarion koko ?
En osaa tehdä artemiaa :?
10 neontetraa
3 täplämonnista

Akvaarion koko 110L
pkurki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pkurki »

Saa kirjoitti:En osaa tehdä artemiaa :?
10 neontetraa
3 täplämonnista

Akvaarion koko 110L
Nuo muut kalat eivät pääse kutua syömään.

JOS kudusta tulee poikasia, artemia on ihan pakollinen juttu. Olen itse kokeillut joskus mukamas tosi hyviä nesteitä joissa on ollut valmiiksi tehtyä artemiaa ---> yksi valtava taistelukalojen poikasjoukko hävisi kun ei ollut syötävää [}:)]

Mitä tarvitaan :

ilmapumppu, esim. Schego Prima, saksan hinta 10,90
mikä tahansa lasi/muovituoppi
letkua
kuristin (ilmapumpun letkuun)
merisuolaa (kaupan merisuola on OK)
haarukka
foliota
kumilanka
Artemian munia

Puolen litran tuoppiin vettä, kukkurallinen ruokalusikallinen suolaa, Artemian munia puoli teelusikallista noin, letku kiinni ilmapumppuun ja ankkuroi haarukalla pohjaan, kuristimella vähennä poreita sopivaksi (sen verran että vesi kiertää), laita tuopin päälle folio kumilangalla kiinni, muuten roiskuu joka paikkaan.

Artemia on valmis noin 2 vrk:n päästä, laita vaikka pieni taskulamppu osoittamaan tuopin pohjaa noin 10 minsaa, sitten lappoa sillä ohuella letkulla pohjasta Artemiat vaikka kahvinsuodattimen läpi ---> heitä altaaseen, kalanpoikasten lähelle ja he syövät !
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Minä taas olen eräänkin ahvenpoikueen kasvattanut täysin ilman artemiaa. Siitä kaikki kiitos JBL Nobil fluid-poikasruualle.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

JA äitikala (ja isäkala) voi siirrellä poikasia "syömällä ne ja pulauttamalla toiseen paikkaan", älä huolestu :).
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

cichlid kirjoitti:Minä taas olen eräänkin ahvenpoikueen kasvattanut täysin ilman artemiaa. Siitä kaikki kiitos JBL Nobil fluid-poikasruualle.
Samalla ruoalla on täälläkin kasvatettu useampi ahvenpoikue. Mattosuodatin on myös oikea aarreaitta poikasille ruoan suhteen. Meillä on nytkin sinileukakirjoahventen poikue kasvanut aika isoksi pelkästään syömällä tuolta mattosuodattimesta ruokansa. Mitään poikasruokia tai artemiaa en ole noille antanut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”