720l affenia

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kalakaljami
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: PAK
Sukupuoli: Mies

720l affenia

Viesti Kirjoittaja kalakaljami »

mitä ahvenia voisin laittaa tuhon 720l kokoiseen altaaseen???
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Re: 720l affenia

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

kalakaljami kirjoitti:mitä ahvenia voisin laittaa tuhon 720l kokoiseen altaaseen???
mitä vain, ehkä ei ihan suurimmaksi kasvavia, kuten sitruunoja.

Näyttävän saisi malawin ahvenilla, tai ehkä kiekkoja... mistä nyt sitten itse tykkää. Muutamia näyttäviä keskikokoisia ahvenia on mm. punatimantti- ja kultasaumakirjoahven.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Riippuu haluaako "ahvenparven" vai lemmikin. Yksi sitruunakirjoahven tai Oskaripari menee vallan mainiosti 720-litraisessa. Jos haluaa "parven" niin muutama Uaru tai sitten pienempiä affenia kuten vanteita seeproja punatimantteja jne. Kaikki eivät millään sovi keskenään, joten jokaisen lajon kohdalla pitää ehdottomasti selvittää kalan vaatimuksetennenkuin ostaa yhtäään mitään. Yksi väärä ahven voi saattaa koko altaan kaaokseen ja jos kyse on suuremmista ahvenista niin kaaos tarkoittaa kirjaimellisesti vettä pitkin seiniä, hyrskyn myrskyn revittyä allasta ja pahimmassa tapauksessa raatoja.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Lemmikkikokoisia ahvenia voisi katsella vaikka Cichla, Vieja tai Nandopsis suvuista, ei aina tarvitse hankkia sitä oskaria. Tuon kokoiseen altaaseen saisi melkoisen määrän pienempiä ahvenia eikä välttämättä tarvitse mennä malawi altaaseen. Pienempiä sukuja ovat vaikka Aequidens, Cichlasoma, Laetacara, Krobia jne. Toki se lopulta ratkaisee mitä muuta altaaseen tulee, kasveja tai pienempiä kaloja? Tetrojakin on suuria jos parven haluaa, samoin monneja.

Itsekin keräilisin noita pienempiä lajeja, mutta eipä ole tilaa minne laittaa. Toki jos joskus sen räkin mihin menisi kolme 300-400 litraista...
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: 720l affenia

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Mörrikkä kirjoitti:mitä vain, ehkä ei ihan suurimmaksi kasvavia, kuten sitruunoja.

Eikai ne sitruunat nyt niin isoja kuitenkaan ole?! :D Niiden käytös onkin sitten asia erikseen. Jos oikeasti suurista kaloista puhutaan, niin esimerkiksi Susikirjoahventa tai Umbriferusta sinne en ottaisi. :P

Tuohon purkkiin sopivien kirjoahventen laji ja määrä riippuu tietty täysin muusta kalastosta, mitä ammeeseen meinaa laittaa.

Jos kalasto rakennetaan ahvenoiden ympärille, niin vaihtoehtoja onkin sitten ihan mielettömästi. Ehkä kaikki 5-30cm kokoiset kirjoahvenet sopivat silloin tuohon 720 litraiseen. Siis selvennetään nyt vielä, että tietty vain yhtä tai kahta lajia niiden luonteesta riippuen, ettei kukaan nyt ala piruilla, että mahtuvatko ne kaikki monta sataa lajia sinne samaan aikaan. :D

Mitä itse laittaisin 720 litraiseen? Ehdottomasti helmikirjoahvenparin, niiden lisäksi pari jäynää plekoa pohjalle möllöttämään. Siitä saisi myös kivan kiekkolan, niinkun joku jo mainitsikin. Siitä saisi myös kivan Tanganjika tai Malawipurkin.

Mitä en laittaisi? Liian isoja kaloja, yli 30 senttisiä. En myöskään liian vihaisia kaloja enkä liian pieniä. minimissään jotain 15 senttisiä, jotta ne näkyvät akvasta kunnolla. Tietty pieniä kaloja voi muun kalaston salliessa olla suurena parvena, sekin on tietty näyttävää, jos pääkalana on sitten joku vähän suurempi, joka ei syö pieniä.

Mitä haet kirjoahvenalta? Millainen sen tulisi olla? Pieni, suuri, näyttävä, persoonallinen, älykäs? Erikoisen näköinen tai erikoisesti käyttäytyvä?
Fishy fella.
Santte
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Santte »

Kyllä tuohon pantterikirjoahvenen voisi laittaa... äijälle 35cm-40cm koti altaassa(luonossa jopa 50cm) ja akalle 25cm-30cm... Cichla suvun edustajaa en tuohon viellä laittais Koko kuitenkin >50cm ja nopeita kaloja , mutta tuohon kokoon menee jo useampi vuosi. Sitruunat eivät kyllä ole mitään järjettömän isoja äijät on yleensä sen 30cm , mutta jannne super sitruunan kaltaisia poikkeus tapauksiakin on (+40cm)... isoin kultasauma minkä ole nähnyt oli sellainen 35cm leppävaariossa siitä minulla on kuvakin , mutta yleensä nuo jää tuohon 25cm kieppeille.

Itse laittaisin jotain suht rauhallisia ahvenia jonkun ~6kpl... Tonkijat : Paholaistonkija , Pronssitonkija , timanttitonkija , Punaevätonkija.
Sitten on Aequidens suku : Kuvio- ja valjaskirjoahvenet.

Noista malawi & Tanganjika en oikein tiedä , mutta malawi puolella itse olen kiinostunut torkkusuuhautojasta , lähinnä sen erikoisen käytäymisen takia... tangajika puolella on pahkakirjoahven ja kuonokirjoahven , jotka ovat aika kivan näköisiä...

Mutta siis kannattaa miettiä , että haluaako katsoa kun iso kokoinen ahven uhoo altaan edessä , tai On hyvin sopusoinussa oleva upean näköinen porukka tai värikäs malawi purkki... itse miettisin jotain Amazon/orinoco biotooppia missä olisi timantti , paholaistonkijoita , pari isoa plekoa ja jotain keski kokosta tetraa (esim. kirsikkatetra).

Tässä viellä lähes oma unelma altaani : http://www.raubwelse.de/ (ylhäältä klikkaat "kundeaquarien" ja 14.000L andreas stelzig)

Niin siis " Susikirjoahven" ----> Leopardikirjoahven(parachromis dovii)... viellä ettei muut rupea ihmettelemään.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä kaikkea tietty VOI laittaa, mutta ehkä ihannetilanne on se, kun fisulla on mukavasti liikkumatilaa. Normaalisti yli 40 senttiseksi akvaario-oloissa kasvavalle fisulle tila voi 720 litrassa riittää, mutta se onkin sitten asia erikseen, miten se mahtuu siellä uimaan, etenkin jos saa ajoittaisia vauhtikohtauksia. (Itse tiedän erään pantterikirjoahvenen, joka on melko vilkas, 800 litran akvaario sille ja muutamalle muulle ei ole ollenkaan liian suuren oloinen.)

Jotkut sitruunaukot voivat tosiaan kasvaa helposti luonnossa tai monen tuhannen litran akvaariossa lähes 40 senttiseksi tai jopa ylikin. Kuitenkin se on ilmeisesti(?) aika harvinaista akvaario-oloissa. Ja erilaiset luonnonmuodot kasvavat luonnossakin eri kokoisiksi. Jos suurin osa ko. lajin edustajista kasvaa n. 30 senttisiksi, niin eikö kyseisen lajin voi luokitella "n. 30 senttisiin fisuihin". :D Sama tietty pätee useiden muiden lajien kohdalla. Mutta siis itse luokittelen fisut lähinnä sen koon mukaan, minkä kokoisiksi ne yleensä akvaariossa kasvavat.

Santte: Olis pitänyt arvata kamalassa kiireessä kirjoittaessani, että tuut taas päteen. ;) Laitoin susikirjoahvenen siihen, koska oon ilmeisesti puhunut/lukenut siitä niin paljon enkkulaisilla foorumeilla, että doviin liittäminen suteen on jäänyt päähän pahan kerran. Puhun pantterista manaquensena, sitruunastakin tulee höpötettyä liian usein midaksena. :D
Tulin seitsemältä sitten takasin ja olitkin jo vastannut tohon viestiin etten ehtinyt korjata, ärh. [}:)]
Fishy fella.
Sanna.Kaisa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sanna.Kaisa »

Aah jos saisin tuon kokoisen tankin niin....
Laittaisin sinne ehdottomasti "kultaisia" vannekirjoahvenia Heros efasciatus 2kpl, ihanan rauhallisia ja nättejä...
Ja pariskunnan kiilakirjoahvenia Uaru amphiacanthoides...
Sekä pohjalle jotain ihania öttiäisiä...
"Mitäs matoja noi on?"
Kysyi isä nähdessään sukaravut.
160 ja 21 litraa
Santte
Member
Member

Azkhaeracan kirjoitti:Kyllä kaikkea tietty VOI laittaa, mutta ehkä ihannetilanne on se, kun fisulla on mukavasti liikkumatilaa. Normaalisti yli 40 senttiseksi akvaario-oloissa kasvavalle fisulle tila voi 720 litrassa riittää, mutta se onkin sitten asia erikseen, miten se mahtuu siellä uimaan, etenkin jos saa ajoittaisia vauhtikohtauksia. (Itse tiedän erään pantterikirjoahvenen, joka on melko vilkas, 800 litran akvaario sille ja muutamalle muulle ei ole ollenkaan liian suuren oloinen.)

Jotkut sitruunaukot voivat tosiaan kasvaa helposti luonnossa tai monen tuhannen litran akvaariossa lähes 40 senttiseksi tai jopa ylikin. Kuitenkin se on ilmeisesti(?) aika harvinaista akvaario-oloissa. Ja erilaiset luonnonmuodot kasvavat luonnossakin eri kokoisiksi. Jos suurin osa ko. lajin edustajista kasvaa n. 30 senttisiksi, niin eikö kyseisen lajin voi luokitella "n. 30 senttisiin fisuihin". :D Sama tietty pätee useiden muiden lajien kohdalla. Mutta siis itse luokittelen fisut lähinnä sen koon mukaan, minkä kokoisiksi ne yleensä akvaariossa kasvavat.

Santte: Olis pitänyt arvata kamalassa kiireessä kirjoittaessani, että tuut taas päteen. ;) Laitoin susikirjoahvenen siihen, koska oon ilmeisesti puhunut/lukenut siitä niin paljon enkkulaisilla foorumeilla, että doviin liittäminen suteen on jäänyt päähän pahan kerran. Puhun pantterista manaquensena, sitruunastakin tulee höpötettyä liian usein midaksena. :D
Tulin seitsemältä sitten takasin ja olitkin jo vastannut tohon viestiin etten ehtinyt korjata, ärh. [}:)]
Pakkohan sitä on vähän pätee :mrgreen: ... itselläni puhekielessä pantteri muuttuu jaguaariks , tiikerilapamonni TSN:ksi :roll: . mites mitä palstoja luet... itse olen Waterwolvesin ja Cichlidmadnessin jäsen...
kalakaljami
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja kalakaljami »

kiitos kaikille oiken paljon. ajattelin laittaa sinne nyt sitten 2sitruunakirjoa ja jotain plekoja mutta en oikein tiedä mitä voisin laittaa sitruunoiden kanssa. enkä tiedä mistä saan hommattua pekoja, monta kertaa on ollut ostoilmoituksia mutta ei yhtäkään tarjousta. kertokaa heti jos on halpoja pekoja tyrkyllä!!
akvaariot,40+3x60+90+112+120+2x250+720+975 = 2737 litraa vettä
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Sitruunoista kannattaa sitten olla hyvinkin tietoinen siitä, että jos tulee pariskunta, niin ne eivät välttämättä edes siedä kantoja akvaariossaan kutuaikana, eli niiden kanssa en laittaisi plekoja. Jos tulee koras+koiras -pari niin taisteluja voi ilmaantua pahimmillaan toisen kuolemaan asti. Naaraspareista en osa sanoa olisivatko yhtä äkäisiä toisilleen, mutta sekään ei liene mahdotonta.

Ja JOS pari on kutupari, niin ne sitten tekevät niitä poikasia oikein huolella. Niistä ei sitten ole kovinkaan helppo päästä eroon, ja "kunhan otatte pois" -tapauksia on surullisen liikaa, missä on otettu kaunis keltainen kala joka sitten onkin tappanut kaiken ja repinyt altaan sisustan riekaleiksi.

Tässä koitan vienosti suositella yhden ainoan sitruunakirjon hankkimista ja sen jälkeen harkitsemaan vakavasti kannattaako sen seuraksi ottaa edes plekoa. Leon kanssa menee muutama pleko oikein hyvin, mutta 200x60x60 cm tankista kolmasosa onkin tiheää kantorykelmää jossa plekotsaavat olla rauhassa (ja sen rykelmän pitää olla todella tiivis, sitruuna tunkee itsensä yllättävänkin pienistä koloista läpi).
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Niin just! :P Lisäksi: Jotkut sitruunat eivät siedä mitään tai ketään liikkuvaa reviirillään, ei edes ihmisiä.

Suuren akvaarion putsaaminenkin, jossa asuu raivokas sitruuna, voi olla toisinaan aika onnetonta puuhaa, kun koitat putsata purkkia kättä pidemmällä (jotta kala ei nakerra kättäsi hajalle) ja otus riehuu jatkuvasti esim. leväraapan kimpussa. :D Fisua ei taas joka siivouksen ajaksi viitsisi ottaa pois akvaariostaan, ettei sen tarvisi stressata siirroista.

Jos sitruunoita välttämättä haluaa, kannattaa kysyä täältä AsberGekolta poikasia, jos niitä on. Sen suvun kalat ovat toiset olleet aina melko leppoisia sitruunoiksi, toiset vain poikasina. :D

Santelta kantsii myös kysyä, kuulemma oli myymässä sitruunapariaan.

Minä kehottaisin harkitsemaan vakavasti sitruunojen hankintaa ylipäätään.

Oletko varma, että haluat kalan(tai kaksi) joka pahimmillaan: terrorisoi koko purkkia ja sen ympärystöä, saattaa herättää koko talon keskellä yötä, muuttaa akvaarionsa pikkuhiljaa vedenalaista kaatopaikkaa muistuttavaksi läjäksi, kasaa pohjamateriaalin akvaarion päätyyn, sotkee ja kakkaa aivan liikaa, pitää huolen, ettei yksikään kasvi pysy maassa, rikkoo ja tutkii kaikkea niin kauan, kunnes jotain jännää tapahtuu. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. :D
Jos olet varma, ettei haittaa, niin tervetuloa kerhoon! :mrgreen:

Meidän sitruuna täyttää ainakin kaikki 100%sen täystuhon ja terroristin kriteerit, mutta on se sitten todella rakaskin. :D

Siltikin vielä harkitse pari kertaa lisää! Jotkut kirjoahvenet kaivavat koko pohjamateriaalin kasoille vain kutuaikana(tai ei silloinkaan), ainakin meillä sitruuna tekee sen koska vaan, jollei se ole valmiiksi jo kasattuna.
Fishy fella.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Yhdyn tähän, sitruunakirjo on kova pala jota ei kannata ottaa ellei ole satavarma että kestää riehujaa parisenkymmentä vuotta. Minä ainakin kestän 8-) Hiekkoja ei enää edes siirretä takaisin paikoilleen, ne kasautuu kuitenkin alta aikayksikön etulasia vastaan :roll: Leo on sen verran nössö että sen kanssa voi pitää plekoja, mutta se taitaakin olla enempi poikkeus kuin sääntö.

Jos hullu kala ei pelota vaan suuri persoona houkuttelee niin suosittelen lämpimästi. Leoon voi taas tulla tutustumaan syksyn lemmikkimessuilla Vantaan Myyrmäessä (www.lemmikkimessut.com).
Santte
Member
Member

Juu minäkin yhdyn näihin edellä oleviin mielipiteisiin...:twisted: oikeastaan juuri edella mainittujen syiden takia sitruunoista luovuinkin. Itse kuitenkin olen ollut niin onnekas , että olen onnistunut pitämään lähes täysikasvuisten sitruunoiden kanssa plekoja , mutta en suosittele sitä , siinä saattaa mennä useampi satanen hukkaan... :roll:

Sitruuna parini meni NL-aquaan eli sieltä voipi kysellä jos kiinostaa [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”