Tsekatkaa ominaispainomittarinne

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tsekatkaa ominaispainomittarinne

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Sattuipa tässä mielenkiintoinen pulma ominaispainomittarin kanssa. Jostain syystä vanha kunnon aquarium systemsin viisarimittari on alkanut näyttämään TÄYSIN väärin ajansaatossa tai sitten se on aina näyttänyt väärin.

Isän mittariin, Siniriutan mittariin ja kolmanteen mittariin verrattuna omani näyttää AIVAN liian suurta suolapitoisuutta. Käytännössä olen pitänyt murtovesiallasta :D Suolapitoisuuteni on nimittäin mahdollisesti jopa "reilusti" alle 1.020. Huh.

Oma mittari on muuten helposti tarkistettavissa mittaamalla esim. akvaariokaupasta tulleen pussin veden suolapitoisuus ja kysymällä kauppiaalta veden suolapitoisuus.
ocellaris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 16:34, 24.11.2006
Paikkakunta: Ähtäri

Re: Tsekatkaa ominaispainomittarinne

Viesti Kirjoittaja ocellaris »

Minulla samanmoinen luomus, ikää joku 7 vuotta. Eipä oo tullu ajatelleeksi että sekin voisi näyttää vääriä tuloksia. Tuntuu niin pomminvarmalta vehkeeltä.

Edit: Poistettu turha lainaus ja lisätty isot alkukirjaimet.
-Ylläpito
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Mullakin on just toi aquarium systemsin ominaispainomittari...
Muuten,Välittääkö kalat paljonkin jos veden ominaispaino putoaa tuohon 1.020:neen...? :?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Vasta tässä viimeisen kuukauden ajan on mennyt hieman heikommin altaan kanssa. Pienet frägit ovat kärsineet tai kuolleet, mutta isommat korallit ja kalat ovat ihan tyytyväisiä - ja etenkinaiptasiat kasvaa hyvin. Aiemmin en ole huomanut mitään haittaa - jos ongelmaa on edes ollut.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Samanlaisia kertomuksi noista viisarimalleista on paljon. Pahin tapaus oli kun allas oli vahingossa 'tönkkösuolattu' kun mittari valehteli... muistaakseni lukemat huiteli jossain 1.03 tienoilla ja korallit tietysti mennyttä...
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Heh, ja minä kun tsekkaan aina lämmötkin kahdella mittarilla. Terve epäluuloisuus kunniaan...

Sellainen kelluva ominaispainomittari on ihan huomaamaton lillumassa aina altaassa kakkosmittarina, kunhan vain opettelee mitä sen oman yksilön kuuluisi näyttää. Tai minulla on kyllä niitäkin kaksi...
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Itse käytän tämmöstä optista mittaria, mutta sekin täytyy siis kalibroida oikein.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Varmempi tapa on kyllä hankkia sähkönjohtavuus mittari,tai mikä se nyt olikaan... :?Sillä saa tarkemman lukeman ja aina oiken,mutta ainut miinus on sen hinta.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

h u z k y kirjoitti:Varmempi tapa on kyllä hankkia sähkönjohtavuus mittari,tai mikä se nyt olikaan... :?Sillä saa tarkemman lukeman ja aina oiken,mutta ainut miinus on sen hinta.
Mikään mittari ei näytä oikein jollei se ole kalibroitu oiken ja huolellisesti valmistettu. Myös aikaa myöten voi tapahtua muutoksia, jotka saa selville kun kalibrointi tehdään tarpeeksi usein ja oikeanlaisilla välineillä/tekniikolla.
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

No joo...Mutta on se sähköisyysmittari tärkempi kuin ominaispainomittari.Mutta aika turha,ei tartte olla niin tarkka. :roll:
jau cat
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 21:29, 21.12.2002
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jau cat »

Sähän voisit H luoda vaikka ihan oman pysyvän topicin, jossa neuvot meitä kaikkia tämän harrastuksen parissa puuhastelevia pitkällisellä ja asiantuntevalla kokemuksellasi.

Ei millään pahalla, mutta ei ihan oikeasti puolen vuoden kokemuksella aleta kirjoittelemaan "mun mielestä turha, mun mielestä riittää, mun mielestä parempi, jne..." vastauksia kysymyksiin, joihin odotetaan oikeasti asiantuntevaa käsitystä, kommenttia tai mielipidettä. Vai otatko vastuun esimerkiksi tilanteesta, jossa joku samanlainen hätähousu kysyy kysymyksen, johon vastaat minuutin päästä hänelle mieluisan vastauksen ja hän menee hölmönä minuutin päästä vielä tekemään niin, ja homma kusasee oikein huolella. Tässä kun voi olla rahallisiakin menetyksiä luvassa huonoista neuvoista.

Tämä oli tähän aiheeseen aika pitkälti liittymätön, mutta jälleen kerran saatu asiantuntijakommentointi aiheutti tämän purkauksen liittämisen tähän yhteyteen.
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Komppaan jau cattia mutta toisaalta olen jo oppinut ohittamaan huzkyn viestit tai ainakin muistan suhtautua niihin asianmukaisella kokemuskertoimella... mutta saahan tänne kirjoitella ja vastuu on savolaiseen tyyliin aina kuulijalla :mrgreen:

-Juissi
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

KatjaN kirjoitti:muistaakseni lukemat huiteli jossain 1.03 tienoilla ja korallit tietysti mennyttä...
Edit: lukema olikin ilmeiseti lähempänä 1.05:ttä hatara pää... mutta pointti tuli varmaan selväksi, että kannattaa todellakin tarkastaa ne mittarit aina välillä.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

KatjaN kirjoitti: Edit: lukema olikin ilmeiseti lähempänä 1.05:ttä hatara pää... mutta pointti tuli varmaan selväksi, että kannattaa todellakin tarkastaa ne mittarit aina välillä.
hieman ajattelinkin tuosta 1.030+, että "been there, done that" :)

Mutta tosiaan, on mittari mikä jubilee malli tahansa, on tyhmää luottaa siihen sokeasti - vaikka se olisikin kalibroitu kuinka hyvin tahansa. Muutoksia tapahtuu. Minunkin viisarimallinen mittari oli aikoinaan kalibroitu useampaa mittaria vasten ja luotin siihen tämän jälkeen aivan sokeasti.

Ja, olin luullut, että kyllähän sen mittarin vikaantumisen huomaa, että se jossain vaiheessa vain alkaa näyttää reilusti väärin tms. Missään vaiheessa en ole huomannut erityistä hyppäystä suuntaan tai toiseen suolapitoisuudessa. Ehkäpä mittarin viisari on sulanut tms. aikojen saatossa etikkakylvyssä tms. Etikkahan ei ole hyvästä monelle muoville, jos niitä kylvettää liian pitkään... (esim. imukupit menee *****ksi)
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Noita muovisia viisarimalleja, jotka näyttävät jotain aivan muuta, on tosiaan tullut vastaan liian monta. Jotain niiden muovissa täytyy tapahtua, että muutos on niin suuri. Meneekö valossa, suolavedessä, etikassa vai vaan ajanmyöten kuivuessaan pilalle, en tiedä. Tosin viisarimalleistakin löytyy varmasti hyviä ja luotettavia malleja.

Refraktometrit ovat hyviä, jos kalibroi oikein ja kalibrointi pysyy kohdillaan (pysyykö se, en osaa sanoa).

Sähkönjohtavuusmittarit sama homma kuin edellä. Tosin oma halpis ei ainakaan näytä pysyvän säädöissään. Laatuantureiden omistajat voivat kommentoida kalibraation pysyvyydestä.

Tietysti sekä refrakto että sähkö kannattaisi kalibroida aina silloin tällöin, mutta tuntuu ylivoimaisen vaikealta muistaa tehdä jotain niin harvoin tehtävää :mrgreen: .

Entäs Tropic Marinin kelluva lasinen tarkkuusmittari. Lämpötila täytyy kompensoida itse, mutta muutos ei ole kovin suuri ja siihen löytyy laskuri netistä. Kalibroitu tehtaalla valmiiksi. Lisäksi täytyy pitää puhtaana, ettei pinnalle saostu/ jämähdä mitään. Ohut lasi menee rikki helposti. Mielestäni selvästi luotettavin mittaaja vuosien saatossa.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Jukka kirjoitti:Entäs Tropic Marinin kelluva lasinen tarkkuusmittari. Lämpötila täytyy kompensoida itse, mutta muutos ei ole kovin suuri ja siihen löytyy laskuri netistä.
Olen huomannut, että veden lämpötila erityisesti talviaikaan seuraa hyvin tarkasti samana kaavaa päivästä toiseen. Minulla se vaihtelee 24,5 - 27 asteen välillä ja aamuisin n. klo 11 vesi on 25 asteista (näen sen jäähdyttimen mittarista). Kesäaikaan lämpötila nousee korkeammalle ja jäähdytin käynnistyy illalla kuuden maissa mutta talvella ei koskaan (säädetty käynnistymään 28 asteessa)

Eli jos hiukan viitsii nähdä vaivaa ja tarkkailee miten lämpötila vaihtelee päivän aikana niin kelluvalla mittarilla voi mitata ilman, että tarvitsee käyttää kompensointitaulukkoa kunhan tekee sen aina samaan aikaa päivästä.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Jukka kirjoitti:Entäs Tropic Marinin kelluva lasinen tarkkuusmittari. Lämpötila täytyy kompensoida itse, mutta muutos ei ole kovin suuri ja siihen löytyy laskuri netistä. Kalibroitu tehtaalla valmiiksi. Lisäksi täytyy pitää puhtaana, ettei pinnalle saostu/ jämähdä mitään.
Jep, lasinen on paras. Tänään kävin juuri ostamassa Siniriutasta seran sellaisen. Näissäkin vain on se, että sopivasti kopauttamalla voi saada mitta-asteikkopaperin liikkumaan mittarin sisällä :D
haukka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 782
Liittynyt: 20:36, 07.03.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja haukka »

Melkein kaikki laitteet onkin jo tilattu, mutta tärkein eli toi ominaispainomittari pääsi unohtuun:) Voisitteko laittaa hyviä merkkejä mitä kannattaa ostaa niin käydä vaikka tuolta siniriutasta hakemassa:) Tarvis kohta ruveta tekeen osmoosivettä kun rupeaa tuo jalustakin valmistuun.. ainoo et voi hetki mennä kun kokonais tilavuus ala-altaitten kanssa siinä 1300 litraa. Voiko tuon suolaveden tehdä suoraan tonne altaaseen kun eihän siellä vielä ole elävääkiveä?
K.F.
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 09:21, 25.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja K.F. »

Sanoisin, että helpoimmalla pääset juurikin pistämällä 3/4 tilavuuden verran vettä suoraan altaaseen ja alat kippaamaan suolaa perään, sitten vaan pari tehokasta pumppua sekoittamaan. Ala-allasta ei vielä tossa vaiheessa kannata laittaa kiertoon mukaan, sekoittuu pääaltaassa paremmin parilla pumpulla. Sitten kun olet suurin piirtein oikealla tasolla suolan suhteen, voipi loput sekoitella "oikea oppisesti" saavissa ja ottaa ala-altaan mukaan kiertoon. 3/4 sen vuoksi, että jos lurahtaa liikaa suolaa, niin aina voit vielä kompensoida lisävedellä ilman että menee mitään hukkaan. Itse en ainakaan alkaisi tuollaista määrää saavissa sekoittelemaan...
haukka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 782
Liittynyt: 20:36, 07.03.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja haukka »

Toi voisikin olla juu hyvä idea niin olis pelivaraa sitten hienosäättää suolapitoisuus kohdalleen. Kyllä on aikamoinen jännitys päällä vaikka kivien hakuun on vielä hetki aikaa ja pitäisi putkistotkin koe ajaa ennen käyttöön ottoa. Tuli sillain järjestelmä että kaikki tekniikka toisessa tilassa ja allas vaan näkyvillä. Vesi menee ensin pienempään altaaseen josta pumppu pumppaa veden vaahdottimeen syy miksi näin kun vaahdotittemessa isompi moottori joka hoitaa vaahdotuksen eikä siinä ole imua Sekä vaahdotin on muutenkin vähän järeempää mallia joten veden otto korkeemmalla kuin altaan pinta. Vaahdottimesta Menee vesi sen jälkeen refuun josta vesi valuu omalla painollaan altaaseen. Putkisto rakennettu niin että tarvittaessa refun voi ottaa pois käytöstä huoltojen ajaksi sekä jos tulee jokin ongelma tilanne. Kaikki tarvitsee vähän vielä siloittelua ja varsinkin kun vielä uupuu muu tekniikka pumput mukaanluettuna sekä vedenkorvaus järjestelmä jonka olen suunnitellut että tekis mallia haaga.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja hx »

Muuten.

Tuli mieleeni mainita, että noissa viisarimallisissakin mittareissa on kalibrointi. Se painomurkula on epäkeskeisesti painotettu, ja sitä pyörittelemällä saa mittarin näyttämään oikeaa arvoa, ainakin yhtä.
Jos kaikissa muissa muoviosissa on kulumaa, niin voi olla, että koko skaalan matkalla ei arvo ole oikea, mutta ainakin siis sen oikean eli itselle halutun arvon saa kalibroitua kohdalleen.

Heittelin tuossa omaa kelloani pitkin lattioita seurauksella, että koko assy disintegroitui. Uudelleenkasatessa sitte joutui pähkäämään kalibroinnin kanssa. Tuntui onnaavan ihan hyvin.
-Gone fishing-
Idefix
Member
Member
Viestit: 346
Liittynyt: 21:48, 09.01.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Hain frageja ystältäni ja mittasin kokeeksi mitä kaksi mittariani näyttää hänen vedestään. Tulos molemmissa 1.020? Tein sitten äsken kokeen ja laitoin vaa'alla punnitsemalla 100g suolaa ja 3000g vettä. Tuloksen ymmärtääkseni pitäisi olla noin 1,022 mutta molemmat mittarit näyttää 1,016.

Olen mennyt aiemmin omien mittarien mukaan, kun kerran molemmat ovat näyttäneet tasan samaa lukemaa. Onko suolapitoisuus testini (punnitsemalla) tehty teidän mielestä oikein? Jos testi on tehty oikein on suolapitoisuuteni ollut 1,030 tai jopa yli.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
SpiderWoman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 05:08, 17.03.2008
Paikkakunta: North Carolina, USA

Viesti Kirjoittaja SpiderWoman »

Itse en luottaisi yhteenkaan muovi tai lasi mittariin jossa kelluva *kasivarsi*. Ajan mittaan se tulee hyvinkin epaluotettavaksi... ruokaa menee sisaan, pienia ilmakuplia menee sisaan jne. Taalla pain ei harrastajat joka on ollut harrastuksen parissa vahankaan kauempaa kayta niita. Kaikilla on *refractometer*. Kalibrointi on hyvin helppo ja meilla oleva ei ole ollut epatarkka ja silla on ikaa vuosi. Ihan vain halpa malli, ei sisaista valaisinta esimerkiksi.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minä hankin taannoin refraktometrin ja voin suositella. Käytän sitä nykyään mieluummin kuin kelluvaa. Hieman kallis se oli, mutta elämä on. Halutessaan täällä voi käydä kalibroimassa kelluvan mittarinsa. (Minun mittari näyttää ainakin nollan ja 1,5% liuoksen oikein :) )
SpiderWoman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 05:08, 17.03.2008
Paikkakunta: North Carolina, USA

Viesti Kirjoittaja SpiderWoman »

Kimmo S kirjoitti:Minä hankin taannoin refraktometrin ja voin suositella. Käytän sitä nykyään mieluummin kuin kelluvaa. Hieman kallis se oli, mutta elämä on. Halutessaan täällä voi käydä kalibroimassa kelluvan mittarinsa. (Minun mittari näyttää ainakin nollan ja 1,5% liuoksen oikein :) )
Minka hintainen se on Suomessa? Meidan oli vain $49 ja se on hyvin normaali hinta taalla. Sisaisella valaisimella varustetut on siina $120 luokassa. Tarkkuudessa ei ole mitaan eroa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”