Ikeasta akvaariolle alusta? Muita vinkkejä?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Ninnu75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 15:19, 26.06.2007
Paikkakunta: Rovaniemi

Ikeasta akvaariolle alusta? Muita vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Ninnu75 »

Niin kun tuo 84 litrainen on aikanaan mulla käytössä, niin oisko vinkkejä mikä olisi riittävän hyvä, vahva ja vielä nättikin alustaksi?

Löytyiskö sellainen Ikeasta? Altaan mitat ovat 60 X 40 X 35. :roll:
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Joku oli joskus kysynyt Ikeasta akvaariolle jalustaa ja eivät kuulemma suosittele mitään tuotteistaan ko. käyttöön. Suosittelen hankkimaan jalusta joko akvaarioliikkeestä tai vaihtoehtoisesti itse esim. lecaharkoista ja vesivanerista rakentaen.

Kaikki eri huonekaluliikkeiden lastulevy hökötykset suosittelen jättämään suosiolla kauppaan ellei niissä ole/ et pysty rakentamaan siihen kunnollisia tukia. Jos litra maitoa on lattialla paljon, kuvittele miten paljon on noin 80 litraa vettä.
Jalustan valinnassa kannattaa ola tarkkana, koska se myös osaltaan vaikuttaa altaan kestävyyteen.
Ninnu75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 15:19, 26.06.2007
Paikkakunta: Rovaniemi

Ei mieluusti harkkoja...

Viesti Kirjoittaja Ninnu75 »

, kun eivät ole minusta nättejä... Onko vielä muita ideoita?

Isommassa altaassani on tosiaan teräskehikko, mutta arvelin jos jokin halvempi alusta toimisi tuon pienemmän altaan kohdalla sen vähäisemmän massankin vuoksi.

Totta on se, että aina allas on pidempi ikäisempi kun on hyvä alusta, mutta tahtoo säästää. [;)]
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Itse en ikeaan luottaisi että kestäisi juurikaan mitään. Itsellä makuuhuoneessa muuten ihan kätevä senkki, mutta kansilevy taipuu 21" TV:n painosta niin ettei ylintä laatikkoa saanut kiinni/auki.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Tässä eräs keskustelu Ikea tasoista.
Tässä juttua Muuramen lipastosta.

Kannattaa ehkä etsiä joku kestävä lipasto tms. Sellainen jossa on tukea itse päälilevyn alla näin:
___
I__I
Ettei ole tällainen:
____
I ___I

Myös alumiinijalustoja voi itse modata siistimmäksi.
tässä jalustajuttuja tässä ja
jalustan naamiointia.

Juttua lecaharkkojalustasta.
I'm #1 so why try harder?
phanny
Member
Member
Viestit: 458
Liittynyt: 16:39, 26.06.2005
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja phanny »

Meillä on 98-litraisella Ikeasta ostettu pyökin värinen jalusta ja hyvin on kestänyt. Tosin se oli joku paksuleyinen pieni tietokone taso josta otettiin pyörät pois. Harmi kun en muista tason nimeä. Halpa ja nätti on.
Phanny
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

www.on24.fi on myös varteenotettava vaihtoehto... Ostimme 3-kerrossängyn ja SE on TUKEVA...
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

En ehtinyt enää muokata mutta tuon alemman tason kuuluisi näyttää siis siltä, että levy on tukevien jalkojen välissä, ei päällä.

.._____..
I______I

Tässä vielä juttua Ikeastakin.
Ja tässä lisää lipastojuttuja.

Toivottavasti on jotain apua. :)
I'm #1 so why try harder?
AMN
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 17:51, 03.01.2006
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AMN »

Lundia on myös yksi vaihtoehto noin pienen akvaarion jalustaksi. Itse aikoinaan kyselin Lundialta, että kestääkö vajaa 100 l altaan alla (mitat 80 x 35 x 35 cm) ja kuulemma kestää, kunhan mitat sopivat niin, että päätytuet tulevat altaan päätyjen kohdalle. Lundia-kaapistosta/laatikostosta olisi kuitenki tullut aika kallis, joten jätin sen sikseen ja hankin alumiinijalustan.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Onhan noissa televisiotasoissa nykyään näitä 50-70 kg painoisille laitteille laskettuja tasoja, itsellänikin ikealainen joka on pysynyt ihan suorana tuollaisen mammuttitelkkarin alla. Eri asia sitten on se etteivät televisiotasot ole kovin korkeita. Yksi 56-litrainen minulla on keittiön työtasolla, ja 45- ja 63-litraiset asuvat Ruuvari -merkkisten kirjahyllyjen keskimmäisillä, kiinninaulatuilla hyllyillä. Tämä muistuttaa hyvin paljon Lundiaa. Nämä hyllyt ovat hitusen taipuneet 15 vuodessa mutta eivät mitenkään merkittävästi.
Ninnu75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 15:19, 26.06.2007
Paikkakunta: Rovaniemi

Paino akvaariossa tulee...

Viesti Kirjoittaja Ninnu75 »

... olemaan n. 105 - 110 kiloa, jos lasketaan 1,25 kertoimella litramäärästä.

Eli pitäisi olla aika tukeva alusta. 8O
Ninnu75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 15:19, 26.06.2007
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ninnu75 »

Nyt löysin Sotkasta yhden varteen otettavan TV-tason.
Kantavuus on 100 kg.

Mitäs olette mieltä??

http://62.44.243.30/sotka/naytatuote.ph ... =4546&ea=1 :)
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Ninnu75 kirjoitti:Nyt löysin Sotkasta yhden varteen otettavan TV-tason.
Kantavuus on 100 kg.
Mitäs olette mieltä??
Turhan iso taso jos tuohon ei voi laittaa kuin ihan pikkualtaan.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Vedenkesto voi muodostua ongelmaksi noissa erilaisissa halpalevyissä. Lakattu tai vahattu puu on parempaa.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

No jos pitää huolta, että se vesi pysyy aakvaarion sisä, eikä ulkopuolella, niin miksikäs ei. Näyttää kuitenkin aika tukevalta, jos altaan sijoittaa tohon keskelle. Sitten sinne reunoille vaikka huonekasviviidakko tai pari pientä lasi/muovilaatikkoa, joista kyhätään pienet terraarion tapaiset, sisustuksena akvaarion tyyppiset: hiekkaa, kiviä, keppejä, kasveja kasveja kasveja...

*haaveilee* :D
I'm #1 so why try harder?
Kaija K
Junior Member
Junior Member
Viestit: 176
Liittynyt: 16:01, 26.03.2007
Paikkakunta: KOKKOLA

terve

Viesti Kirjoittaja Kaija K »

Meillä Laulumaan oikeen merkkikaluste ei tahdo kestää edes yhtä 32 tuuman taulutelevisiota, joten en usko sen kestävän kovin paljon päälle 20 litran akvaa. :cry:
talo alkaa täyttyä akvoista.........
Ninnu75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 15:19, 26.06.2007
Paikkakunta: Rovaniemi

Kävin Sotkassa katsomassa...

Viesti Kirjoittaja Ninnu75 »

... kyseistä tasoa.

On se aika isokokoinen noin pienen altaan kannattelijaksi.
Malli oli tosi hyvä, semmoinen enemmänkin suorakaide kuin että olis ollut semmoista TV:lle tarkoitettua syvennystä keskellä.

Totesin kuitenkin että turhan suuri meikäläiselle, joten varmaan tuo lecaharkkoviritelmä on tällä kertaa parempi. Ainakin halvempi ja varmasti kestää. Ajattelin maalata kaiken valkoiseksi, myös altaan alle tulevan levyn [;)]

------------------------

Jäi mainitsematta että eilen Haaparannan Ikeasta katsoin tasot yms. läpi ja ei siellä minun mielestä oikein 84 litraiselle löytynyt niin kantavaa tasoa.

Lack- pöytä oli vähän siinä hilppeellä, mutta oli niin matala, vain 45 cm korkea. Niitä ois kaksi laittanut vierekkäin, mutta kantavuudesta ei mitään hajua, joten sinne jäi kahdestakin syystä siis.

Kyllä se taitaa olla niin ettei huonekaluista löydy akvaristeille aarteita. Paitsi jos on puusepän vikaa niin silloin voisi toivoa ollakin. :D
metoyou
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 20:04, 14.03.2007
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja metoyou »

Minun mielestäni teit ihan oikean ratkaisun, kun et ostanut akvaarion alle sellaista Lack-pöytää. Huomasitko miten kevyitä ne ovat? Itse viikonloppuna ostin kaksi sellaista ja äsken punnitsin toisen ja tulos oli huimat 4 kiloa. Ei siis voi olla mitään tukevaa tekoa. Ei tulis kyllä mieleenkään itse istua siihen päälle vaikken lähellekään paina sitä, mitä sinun akvaariosi tulee painamaan. :roll:
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Lack- sarjahan on sisältä tyyliin kokoon puristettua sahanpurua/pahvia joten en kyllä lähtisi akvaariokäyttöön suosittelemaan... Siinä kun alkaa sahanpurut vähän vettyä syystä tai toisesta, tahi murtua ruuvin ympäriltä niin se on nopeasti altaan menoa se ja tiedossa lattiaremppaa.

Joko puusepällä teettämällä saa itselleen varmaan asiansa ajavan altaankin kestävän lipaston, tai sitten esim. Porin Akvaariokeskuksesta tilaamalla. Tosin ko. vaihtoehdot tulevat huomattavasti enemmän käymään kukkaron päälle kuin lecaharkko jalustan itse kasaaminen.
Deirdre
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 14:40, 03.05.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Isäni puusta tekemä TV-taso oli 100-litraisen alla ihan käypä, kun hain roskalavalta sopivankokoisen taustavanerin. Allas oli mulla parisen vuotta ja hyvin kesti. On edelleen stereotasona käytössä.

Akvaarion jalusta kannattaa tosiaan olla puusta eikä lastulevystä tai muusta kevyemmästä materiaalista.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minulla on Ikean Malm -pikkulipasto (kaksi laatikkoa) jonka päälle on tulossa pieni allas (40x40x48 cm eli n. 70-75 litraa). Olen nähnyt isommankin altaan kahden vastaavan laatikoston päällä ja hyvin toimi. Kuitenkin jokainen käyttänee näitä "semi-vakavia" alustoja täysin omalla riskillään [;)] Tämäkin on puristettua viiluvanuhötöpaperia, joten olen varautunut siihen, ettei paljoakaan tarvitse sotkea sitä vedellä eikä etenkään kolhia sitä ennenkuin sotkee vedellä :roll:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tuosta Lack sarjasta ja monista muista vastaavista.

Siellä on sisällä ns. kennorakenne joka on "erittäin kestävää ja kevyttä".
Kevyttä kyllä - painaa saman kuin muutama levy aaltopahvia ja 0,2mm puuviilu päällä.
Kestävää ei niinkään - Kestää enemmän kuin aaltopahvi, mutta on kuitenkin samaa tavaraa kuin aaltopahvi. Se vaan on puristettu mehiläiskennoston näköiseksi; antaa vain hiukan enemmän vääntöjäykkyyttä. Kuitenkin vain hieman. Ja se materiaali on kuitenkin sitä samaa pahvia joka ei hirveästi kestä kosteutta. Jokainen voi kuvitella tilanteen jossa tulee kotiin sylissä pahvilaatikollinen jotain, laskee laatikon maahan (sade on kastellut asfaltin vaikkei enää sadakaan), kaivat avaimet kassista/taskusta ja avaat oven, nostat pahvilaatikon syliin... Laatikko nousee kumman kevyesti - laatikon pohja ja sisältö istuvat nätisti märällä pihalla.

Eli harrastukseen liittyen vedenvaihdon yhteydessä tunaa jotain omiaan lapon kanssa ja 1-4 dl vettä tasolle. Ei hätää, pyyhitään pois ihan just. Haet pyyhkeen ja iloksesi huomaat akvaarion olevan 30 asteen kulmassa toinen reuna lattialla. :|

Eli jos ei vaikka niistä harkoista tykkää niin joka puutavaraliikkeestä saa mittoihin sahattuna liimapuuta ja esim kakkosnelosta määrämittoihin sahattuna. Sitten muuta kuin hioo reunat, ruuvaa nippuun ja esim käsittelee Osmo kuultovahalla (löytyy eri sävyissä ja väreissä) ja hyvä tulee. Ja jos tuntuu ettei uskalla oikein niin kirjastoista löytyy kyllä noita DIY oppaita.

EDIT: Olisi kyllä ihan ehdotonta saada tällekin foorumille sellainen Tee Se Itse palsta. Nyt jakautuu kaikki se tekeminen niin tuhanteen eri paikkaan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Aqualung kirjoitti:EDIT: Olisi kyllä ihan ehdotonta saada tällekin foorumille sellainen Tee Se Itse palsta. Nyt jakautuu kaikki se tekeminen niin tuhanteen eri paikkaan.
Kannatetaan! Tuossa olisi oikeasti ideaa koska nyt kaikki tee-se-itse taustat/hiilarilevittimet/jalustat/valaisimet/altaat/lannoitteet/suodattimet yms. hukkuvat tuonne kaikkien muiden viestien paljouteen.
appura
Member
Member
Viestit: 484
Liittynyt: 16:10, 23.01.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja appura »

Miten olisi tällainen http://www.kodin1.com/kuvastot/219072_k1_kesakuu.html sivu 4, susan-tv-taso.
_Ansku_
Member
Member
Viestit: 300
Liittynyt: 11:33, 30.06.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: SLN

Viesti Kirjoittaja _Ansku_ »

Mites olis ne sisustusakvaarioiden jalustat? http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ja ... lustat.htm
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”