Vesipatteja silikonisaumoissa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Vesipatteja silikonisaumoissa

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Tuli mieleen tarkistaa oman altaan silikonisaumat ja näin jotain mitä en ole ennen nähnyt. Saumoihin oli ilmestynyt silikoniin patteja, joissa on ilmeisesti vesi sisällä. Patit ovat noin <10mm alaspäin ja painettaessa pehmeitä. Osa on toisiinsa yhteydessä siten, että kun alempaa painat niin ylemmät paisuvat. Ne kestävät ehjänä kovankin painamisen, eli ne ovat tavallaan vesitiiviisti siellä silikonin sisällä .. Allas on 4 vuotta vanha tehdastekoinen allas.

Kuva
Kuva
/jari
JaBlo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaBlo »

Vastaavanlaisia patteja tuli aikoinaan 920L altaaseen runsaasti.Patit puhkesi omia aikojaan ja levää rupesi kasvamaan silikoonin alle.Allas kuitenkin pysyi vuotamattoma vielä vuosikausia ja varmaan on sitä vieläkin.Merkki oli Giant.
Pienemmissä altaissa patteja on esiintynyt harvemmin.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Olisi aika hauska tietää, miten ja miksi nuo muodostuvat. Lisäksi noita on pelkästään pystysaumoissa.
/jari
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Arvaukseni olisi huono lasin puhdistus ennen silikonin vetämistä. Näitä on nähty ennenkin, muissa altaissa kuin Gianteissa.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Minä arvaan: Erittäin ohut silikonisauma, jonka pienistä ilmakuplista vesi menee sauman ja lasin väliin veden paineen takia. Tämän selityksen sain myös altaani valmistajalta kun reklamoin omista vastaavista. Pidemmän päälle kuplat kasvoivat niin suuriksi, että silikonisauma irtosi kokonaan.

Ja valmistajaa en viitsi mainita mutta Porin suunnalla se on tehty.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Porin suunnalla. Hmmm...Mc Nikke-T, Ressu Redford, Neon2.....Onko Turusta tullut koskaan mitään hyvää..... :roll:
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Idefix kirjoitti:Minä arvaan: Erittäin ohut silikonisauma, jonka pienistä ilmakuplista vesi menee sauman ja lasin väliin veden paineen takia. Tämän selityksen sain myös altaani valmistajalta kun reklamoin omista vastaavista. Pidemmän päälle kuplat kasvoivat niin suuriksi, että silikonisauma irtosi kokonaan.

Ja valmistajaa en viitsi mainita mutta Porin suunnalla se on tehty.
Yep, ihmettelen vain kuinka nuo paiseet kestävät puristamista tyhjentymättä sekä ne kaikki ovat pystysaumojen yläosassa, eivät alhaalla jossa paine on kovin. Aika järjettömät sisäsaumat muutenkin, tuosta 1mm silikonikerroksesta ei ole mitään muuta kuin harmia tuolla. Paljon järkevämpää olisi ollut vetää kunnon saumat lasien nurkkaan ja siloittaa ne.

Valmistaja vakuutti sisäsaumojen turhuutta, joten luotetaan siihen ja lasien väliseen saumaan.
Allas ei ole giant eikä myöskään tule turuust.
/jari
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

JJVi kirjoitti:Allas ei ole giant eikä myöskään tule turuust.
Vaan Poriist.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Meilläkin on muutama allas jossa tuota sisäsaumaa ei ole ollenkaan ja hyvin pitää.
Itse taas kun olen noita altaita saumaillut niin laitan sauman aina ns. kolmiomalliin. En siis pyöristä sormella vaan vedän "suoralla" yli. Sauman poikkileikattu pinta on kuin kolmio. Tämä malli lisää parhaiten vetolujuutta. Eipä silti. Aina sanotaan että sisäsauma on vain kosmeettinen eikä allasta kasassa pitävä mutta jotenkin itsellä on turvallisempi ole kun ne sisäsaumat siellä on.
Onhan noissa sinunkin saumoissa kosmeettinen tekijä mutta tässä tapauksessa se on rumentava tekijä :)

Ei muuta kuin raapimaan nuo loputkin pois ja uutta perään.

Joskus on käynyt niin että silikoonia on sattunut tehtaalta huono erä. Se ei vaan kuivu kuukausienkaan päästä. Mukava mennä vaihtamaan kylppäriin silikooneja heti uutena ja repiä tota kuivumatonta "töhnää" irti.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Jep juuri tuota "kolmiomallia" tarkoitin, tuossa kuvan altaan sisäsaumasta ei kyllä ole mitään hyötyä, näköjään enemmänkin haittaa.
/jari
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Onhan siitä se hyöty ettei leväskraballa osu ensimmäisenä kiinnipitävään saumaan. Yhtä pelkästään lasien välistä silikoonattua pikkuista nanoriuttaa aikani kalkkilevästä rapsutelleena tilasin jopa nanoksi altaan jossa on kaikki muut listat paitsi yläkehys, jotta saumoja ei tarvitse koko ajan varoa - sekin on nimittäin aika veemäistä pitemmän päälle.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

jep, en silti ymmärrä miksi noihin nurkkiin ei voisi vetää kunnon saumaa joka samalla estäisi lasien välisen sauman rikkomisen ja myös (lisä)tiivistäisi nurkan.
/jari
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Siis sisäsilikoni pitäisi olla kolmio? ok, no, milläs tämä helpoiten tehdään vaihdettaessa silikooneja?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Jorg kirjoitti:Joskus on käynyt niin että silikoonia on sattunut tehtaalta huono erä. Se ei vaan kuivu kuukausienkaan päästä. Mukava mennä vaihtamaan kylppäriin silikooneja heti uutena ja repiä tota kuivumatonta "töhnää" irti.
Vanhentunutta tavaraa, luulen ma. Kerran olen osallistunut veneen kevätkorjaukseen pariaatteella "käytetään näitä vanhoja jämiä pois, ei viittitä uusi ostaa". Tuloksena puolen tunnin huolellinen silikonitiivistys kannen rappuihin ja myöhemmin useamman tunnin raivoisa ja kiroilun täyteinen kuivumattoman silikonin poisto.

Itsehän en toki jälkimmäiseen enää osallistunut [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Re: Vesipatteja silikonisaumoissa

Viesti Kirjoittaja Malys »

Mä tuossa taannoin huomasin, että mun 11 vuotta käytössä ollut Turun akvaarion valmistama 250 litrainen allas on kehittänyt silikoneihinsa kuplia. Täytyy seuraavalla reissulla ensi viikolla tutkia, että miten paljon niitä on, mutta onkohan aihetta huolestua? Saattavat ehkä jo vähän repsottaa reunoistaan, tällainen muistikuva olisi, pitää tarkistaa. Olen kyllä himoinnut vaihtaa tuon altaan vaikka kalustealtaaksi, mutta kotipuolen rouva johtaja-äiti on todennut, että EI VAIHDETA! :roll: Olisiko tässä hyvä syy vedota siihen, miksi minä haluan ostaa tilalle uuden altaan?-)
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
en
Advanced Member
Advanced Member

Re: Vesipatteja silikonisaumoissa

Viesti Kirjoittaja en »

Mulla oli ja ihan hesassa päin oli saumat viimeksi uusittu. Takuu oli vuoden ja patit tuli ylivuotiseen. Ajattelin 2v kohdalla uusia ja saumat irtoilikin sitten helposti...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”