Kierteiset ja sorapohja
Valvoja: Moderaattorit
Kierteiset ja sorapohja
Onko "vastaavaa hyötyä" ottaa kierteisiä sorapohjaa mylläämään?
Mulla on kierteisiä sorapohjassa ja mielestäni ne ovat ihan tarpeellisia. Ei kerry ihan mahdottomasti sitä pskaa sinne soran joukkoon kun vähän siirtelevät soraa ja näkyvät pääsevän aika syvällekin pohjaan. Joskus ei muusta tiedä kierteisiä olevankaan, kuin itsestään liikkuvista kivistä. Tietenkään sorapohja ei tarvitse ihan niin paljon mylläystä kuin hiekka, mutta ei noista siellä haittaakaan ole.
...ja tämä siis ihan minun mutu mielipide...viisaammat valistakoon minuakin
...ja tämä siis ihan minun mutu mielipide...viisaammat valistakoon minuakin

-
- Advanced Member
- Viesti:
Vesiarvot vaikuttavat kierteisten menestymiseen: kun elin vesijohtoverkostossa: pH jotain 7...ja enempi. Tällöin oli kierteisiä oli satoja.
Nyt olen elänyt oman porakaivon varassa ja viimeisten kahden vuoden aikana olen istuttanut ainakin 5 kertaa kierteisiä...ne vaan hyytyvät: porakaivoveteni on erittäin pehmeää: Kh ja Gh alle 3:n ja pH kaivosta tullessa 6,5...kierteiset katoavat noin kuukaudessa istutuksesta.
Akvat toimivat erittäin hyvin hiekkapohjilla ilman mitään kotiloita...siis mitkään kotilot eivät akvoissani elä... Kaikki vesiarvot yhteensä vaikuttavat akvojen toimintaan, kierteiset ovat osa kokonaisuutta mutta siis: ilman kierteisiäkin akvat toimivat. En lappoa enkä pöyhi pohjaa. Pääkalani ovat taistelukalat ja kuparimonniset, joista molemmista jo ties monesko oma sukupolvi jo menossa...
Nyt olen elänyt oman porakaivon varassa ja viimeisten kahden vuoden aikana olen istuttanut ainakin 5 kertaa kierteisiä...ne vaan hyytyvät: porakaivoveteni on erittäin pehmeää: Kh ja Gh alle 3:n ja pH kaivosta tullessa 6,5...kierteiset katoavat noin kuukaudessa istutuksesta.
Akvat toimivat erittäin hyvin hiekkapohjilla ilman mitään kotiloita...siis mitkään kotilot eivät akvoissani elä... Kaikki vesiarvot yhteensä vaikuttavat akvojen toimintaan, kierteiset ovat osa kokonaisuutta mutta siis: ilman kierteisiäkin akvat toimivat. En lappoa enkä pöyhi pohjaa. Pääkalani ovat taistelukalat ja kuparimonniset, joista molemmista jo ties monesko oma sukupolvi jo menossa...

Viola & eläintarhantynkä
Mun tekis kans mieli kierteisiä hiekkapohjalle, mutta kun tuo vesi on kovuudeltaan 3-4 niin vois pian olla kuorettomia kierteisiä. Siinä tapauksessa menettäisin kait yöunet pohtien ressujen oloja. Satunnaisesti möyhin pohjaa kasvien istutusten yhteydessä, enkä uskalla olla täysin pohjaa möyhimättä, ettei ala käymään tj.
Tuskin on mitään kierteislajia, joka menisi pehmeämmässä vedessä
Tuskin on mitään kierteislajia, joka menisi pehmeämmässä vedessä

-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Viola kirjoitti:Nyt olen elänyt oman porakaivon varassa ja viimeisten kahden vuoden aikana olen istuttanut ainakin 5 kertaa kierteisiä...ne vaan hyytyvät: porakaivoveteni on erittäin pehmeää: Kh ja Gh alle 3:n ja pH kaivosta tullessa 6,5...kierteiset katoavat noin kuukaudessa istutuksesta.

seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.