Etsiskelen ohjeita ison akvaarion tekoon. Koko jotain 200-300x70x70, eli lasiksi pitäisi riittää 12mm. Mutta miten muuten pitäisi toimia?
Sivulasit pohjalasin päälle vai "sivuun"? Käsittääkseni pohjalasin päälle. Minkälaiset tuet ja kuinka monta tukea tarvitaan?
Marko
Ison akvaarion rakentaminen
Valvoja: Moderaattorit
Itse ihmettelin silikonilla ja teräskehyksillä tehdyn 2m3:n allasta eräässä liikkeessä. Luomus oli betonisen "kivijalan" päällä. Etulasit olivat n. 70*3m kokoa, rakennettuna neljästä päällekkäin sivuilta liimatusta 6mm lasista(arvio). Riittääkö tuo 12mm millään konstilla, tuntuu vain niin ohkaiselta. Vaikka laittaisi kehyksiä? Onhan tuo hiukka eri homma lähteä tekemään kuin 100-200l. Vettäkin on kaksi tonnia.
HelaKammo
HelaKammo
Olin vuosi sitten saman tilanteen edessä , että josko sitä itse altaan tekisi . Pienten tiedustelujen jälkeen kävi selväksi että työ palkka akvaarion teosta on todella pieni . Lasiliikkeessä lasit ,listat ja Akvaario silikooni maksaa melkein sen mitä valmis allas liikkeessä . Toki kannattaa myös laskea sen päälle , että valmiilla altaalla on myös takuu .
Toki jos lasit saa todella halvalla niin tilanne muuttuu , jälkeenpäin ajatellen ainakin itse toimin oikein ostaessani valmiin altaan .
ps . 70 cm syvä allas on jo aika syvä .
Citius Altius Fortius
Toki jos lasit saa todella halvalla niin tilanne muuttuu , jälkeenpäin ajatellen ainakin itse toimin oikein ostaessani valmiin altaan .
ps . 70 cm syvä allas on jo aika syvä .
Citius Altius Fortius
Miksi et tekisi tuon kokoista akvaariota venevanerista ja ostat järeän etulasin .Tulee halvemmaksi ja puuta on helpompi käsitellä kuin laseja, jotka painavat mielettömästi.Suuressa akvaariokirjassa joka ilmestyi 80-luvulla on hyvät ohjeet joita muokkailemalla voi tehdä suurempiakin kokonaisuuksia.Keijo Kyöttilä Tampereen särkänniemenakvaariosta suositteli minulle muutama vuosi sitten puuta rakennusaineeksi jos rakentaa suuren altaan.Sieltä kannattaa myös kysellä- Keijo on varmaan valmis neuvomaan halukkaita.
Itselläni on 1800 litran altaan lasit 12 mm. 3000 x 800 x 750 mm. ( P x S x K )
Meinasin laittaa rosterikehykset = ruostumaton teräs. Välitukia kehyksiin 3 kappaletta. Pohjalasille tulee "tupla tarttumapinta-ala" sillälailla että akvaarion pohjan kiertää 10-15 mm levyinen 12 mm lasilista jolloin pohjan tarttumapinta-alaksi saadaan 24 mm lasipintaa. Yleensä akvaariot jotka repeävät silikoonisaumasta, repeävät juuri pohjalasin ja sivulasin liimapinnasta.
Oikein rakennetuna lasipytty tehdään niin että pohjalasi on muiden lasien sisällä. Ei siis niin että muut lasit kasataan pohjan päälle.
Ehkä tuo kasaus ei kehysakvaariossa niin oleellinen ole kuin kokolasiruukussa.
-------------------------
Koirat haukkuvat, mutta karavaani kulkee.
Meinasin laittaa rosterikehykset = ruostumaton teräs. Välitukia kehyksiin 3 kappaletta. Pohjalasille tulee "tupla tarttumapinta-ala" sillälailla että akvaarion pohjan kiertää 10-15 mm levyinen 12 mm lasilista jolloin pohjan tarttumapinta-alaksi saadaan 24 mm lasipintaa. Yleensä akvaariot jotka repeävät silikoonisaumasta, repeävät juuri pohjalasin ja sivulasin liimapinnasta.
Oikein rakennetuna lasipytty tehdään niin että pohjalasi on muiden lasien sisällä. Ei siis niin että muut lasit kasataan pohjan päälle.
Ehkä tuo kasaus ei kehysakvaariossa niin oleellinen ole kuin kokolasiruukussa.
-------------------------
Koirat haukkuvat, mutta karavaani kulkee.