MA7xGE:n akva!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

vallumaarit kirjoitti:http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... oahven.htm

Edelleen sama laulu täältä raikaa, eivät mahdu ikäväkyllä.
Tss, nämä ovat ainoat M.V:n kirjassa olevat ahvenat perhoskirjon kanssa litramäärällä 63. :|
miljoonakala84 kirjoitti:Markku Varjon akvaariokirja kertoo että 63L akvaario olisi minimi noille.
Entäpä miten olis kääpiöpallerot tohon 63L?
Eivät taida sopia seuralaan? 8O
Milsku kirjoitti:Valkosaumataistelija pariskunta. Siinä olis jo vähän erikoisempi kala. =) Olen itse näitä ajatellut ottavani kunhan löytyy ja kukkaro antaa myöden.
Etelä-Amerikkaaa! :mrgreen:

Voi vitsi kun ei itse voi etsiä, Akvaariokalat kun on lainassa, olisin sen tänään saanut takaisin, mutta kun en mennyt kouluun. :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Nii juu siulahan tais ollakkii sitä kalapopulaatiota tuolla 63L joten kääpiöpallurat ei ole ehken paras vaihtoehto sitten. :)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jep... Ovat tosin todella söpöjä, ei siinä mitään. :mrgreen:

Juova-akara? :D
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... -akara.htm

Noilla sivuilla ei ollutkaan muuta noin pieneen sopivaa "pääkalaa"... :|
Kirjoahvenissa ei ole mitään lajia? :?

Voi vitsi, kaikki kivat lajit on Aasiasta tai ei sovi tuon kokoiseen. :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Milsku »

HAHAH enhän mä nyt voinut muistaa et oot etelä-ameriikkaa pitämässä :mrgreen:
Mulla oli kääpiöakaroita tossa 63L 1u 2n. Saivat melkosen nopeaan muuttaa kiekkolaan asumaan. A. hätistivät rapuja
B. hätistivät toisiaan.
Ottavat tuolla kiekkolassakin vielä melkoisesti yhteen, mutta kerran jo kutua pukanneet eli kaipa sen kuuluu noilla olla tollaista. Agressio ei kohdistu tiettyyn yksilöön vaan tappelevat kaikki keskenään. Aivan mainioita tyyppejä. Affenia isolla Aalla ja Äffällä XD
Jos nuo juovat vähänkään ovat samaa maata en ottaisi pieneen akvaarioon.
Nano Riutta <3
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

RAaaght! [}:)]

Nytnytnyt on epätoivo ja turhautuminen päällä. 8-)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Älä vaivu epätoivoon hyvä mies! Ajattele niin, että tulevaisuudessa, jahka sulla on se 100 litranen, niin SITTEN on jo mietittynä ahvenat valmiiksi!
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No, entäs NYT? :twisted:

Ihmettelen sitä, että M.V. on pistänyt keltakääpiöt ja perhoskirjot litramäärään 63, kun ei kukaan tunnu uskovan sen pitävän paikkaansa... Onko kirjassa virhe? 8O
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
heituliini
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja heituliini »

-Tetratar- kirjoitti:
heituliini kirjoitti:Kaverin kanssa menossa shoppailemaan Joensuuhun lauantaina ja mulla välkkyy mielessä uudet millikset, jos löytäis albinopartispojan (tyttö jo on [;)] ), kääpiöpallokaloja vois olla enempi, toinen siniharjarapukin olisi kiva, kasvejakin ehkä joo, turveuute pitää muistaa, ehkä jotain erikoisuuksiakin voisi metsästellä, keltaista muunnosta olevaa hunajarihmakalaa tai kääpiörihmapari... Taitaa tapahtua eri osoitteissa meidän shoppailut :mrgreen:

psssttt.... Onko kellään ketjua lukevalla tietoa tai Varjon akvaariokalat -kirjaa, josta tarkkoa, että voiko hunajarihmojen kanssa laittaa samaan altaaseen kääpiörihmoja tai korurihmoja?
Oliko Joensuussa millaiset kasvivalikoimat tai oliko puhetta, onko lähiaikoina tulossa kasvilähetyksiä?
Noo, minun silmiin mahtavat valikoimat - mitä lienee sitten semmoisen silmin, joille ko. valikoima on arkipäivää... Mukaan "tarttui" yksi platy, millismammat x 2, 2 kääpiöpallokalaa porukan jatkoksi, kaksi kääpiökynsisammakkoa, 2 kääpiörihmatyttöä ja 1 hunajarihmatyttö. Loistovalikoimat ihan peruskaloistakin ja mm. veitsikaloja oli altaissa. Kasveista ei ollut puhetta, mutta ostin itse semmoisen kahden nyrkin kokoisen sammalpallukan, melkoisen upea! Selvisi tuo rihmakala-asiakin.Hunajarihmahaaremia voi täydentää kääpiörihmatytöillä, niin tehtiin ja hyvin on yhteiselo kulkenut kavereilla :D
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
VSK
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja VSK »

Nuo perhoskirjoahvenet eivät tosiaan ole helppoja.
Täälläkin niitä on yritetty pariinkin otteeseen 100-litraisessa mutta eivät ole pysyneet hengissä montaakaan kuukautta.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Mulla ei ole ollut itsellä keltakääpiöitä, joten en tiedä onko niiden käytös verrattavissa perhosiin, jotka siis ovat todella reviiritietoisia kutuaikana ja usein jahtaavat myös toisiaan uuvuksiin asti.
En epäile, etteikö keltakäppänäpari mahtuisi 63 litraan, lähinnä riippuu muista allastovereista. Onhan ihan eri asia onko pienessä altaassa ahvenpari vai ahvenpari 20-30 muun kalan kanssa. Siksi noihin litramääräsuosituksiin ei voi ihan tarkkaan nojata.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Keltäkäppänät olen kyllä ymmärtänyt paljon perhosia sävyisimmiksi ja kestävämmiksi. Itsellä ei ole ollut, joten tämä vain yleisnäkemyksenä sen kautta, että itse harkitsin niitä omaan altaaseen (joka tosin hiukka erilainen, pidemmän mallinen ja hippusen isompi) joskus sen alkuaikana eikä tullut vastaan sellaista infoa ollenkaan, etteivät mahtuisi. Tosin saattaapa tuo olla, etten sitten mitään parvea siihen edes ajatellut... Eli ihan täysin ei ehkä tarvi haudata ajatusta keltakääpiöistä korujen tilalla. Selvitäppä asiaa, täältä löytyy ihan varpisti haulla tietoa ja kokemuksia.
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Minulla oli keltakääpiöpari puoli vuotta 63-litraisessa kahden katinkultamonnin kanssa. Se oli alun perinkin tilapäisratkaisu ja siirrettyäni kalat satalitraiseen huomasin kyllä eron. Kyllä ne tuossa pienemmässäkin pärjäsivät, kun sattui sopuisa pari, mutta paljon paremmin ne näyttävät isommassa viihtyvän, vaikka siellä on vähän enemmän erilajista seuraakin.

Jos nyt välttämättä haluaa keltakääpiöt tuohon minimikokoon laittaa, ei ainakaan kannata sinne enää mitään tetroja tai monnisia sulloa, vaan pitää allas lajiakvaariona korkeintaan parilla levänsyöjällä höystettynä. Kannattaa myös varautua perheriitoihin ja lennättelyyn; ainakin meillä rouva kyydittää ukkoaan sähäkästi pitkin akvaariota poikasia hoitaessaan. Tuossa isommassa on paljon enemmän tilaa väistää.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hei vääh, mulla ei toimi A-W:n sisäinen haku suuntaan eikä toiseen. :(

No, Guuglella löytyi tällaisia tekstejä, mitään en sensuroinut. :mrgreen:
Millian akvasivut:
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... rellii.htm
"Hyväkäytöksinen reviirikala, pari- tai haaremikala.
70l

Keltakääpiöahvenella on uskomaton luonne kääpiöahveneksi. Se ei nimittäin räyhää pahemmin edes kutuaikaan. Silloin kun ei ole jälkikasvua vahdittavana, kalat eivät räyhää ollenkaan. Ne mieluummin väistävät, kuin joutuvat kahakkaan.

Keltakääpiöahvenien akvaariolla ei ole mitään erityisvaatimuksia. Pohjamateriaali voi olla soraa tai hiekkaa. Kasveja voi olla paljon tai vähän. Ainoastaan kutuluola on suositeltava.

Kämppäkavereiksi sopivat kaikki rauhalliset ja pienet kalat, jotka viihtyvät samoissa vesiarvoissa.

Keltakääpiöahven on haaremi- tai parikala. Koiraat tappeleva reviireistä, mutta harvoin vahingoittavat toisiaan pahemmin. Riippuu siitä kuinka paljon akvaariossa on tilanjakajia kuinka monta koirasta voi laittaa samaan altaaseen."

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=16&t=26137
Tämä keskustelu löytyi, aluksi ajattelin: Menisiköhän oikeanlaisella sisustuksella? Paljon piiloja, tilanjakajia... Melkein pistin läjän kantoja jo ostoslistalle. :mrgreen:
Sitten alkoivat mustaneonit epäilyttää... Saattavat ärsyttää keltakäppäniä. :|
Lopulta aloin miltei pelätä tämän lajin käytöstä. :?

Aika moni kyllä tätä kehuu sopuisaksi, pieneen meneväksi ja kestäväksi lajiksi, ei siinä mitään, ja laji kiinnostaa paljon ja todella. Nyt vain tosissani mietin, toimiiko se tuolla?
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

On tosi kiva kala kyllä, ei turhaan rettelöi eikä rähjää. Mutta taas kannattaa pohtia, haluaako kaloja ehdoin tahdoin altistaa tarpeettomalle stressille omien mielitekojensa vuoksi. Kuten sanoin, en laittaisi käppänöitä tuon kokoiseen muussa kuin siinä tapauksessa, että se olisi hyvin kivenkoloilla, kannoilla ja kasveilla sisustettu lajiakvaario. Ei varmasti - toivottavasti! - laittaisi moni muukaan. Silloinkin saattavat seinät tulla aika ajoin vastaan semminkin, jos sattuu saamaan temperamentikkaampia yksilöitä kuin esimerkiksi nuo minun ahvenaiseni.

Ahventen, pientenkin, egoille kannattaa aina varata tilaa... Ymmärrän kyllä hyvin tuskan, kun ainoa mahdollisuus on tuo 63-litrainen, mutta aikanaan sitten voit harrastaa akvaarioita ihan omilla ehdoillasi (tämä ei tietenkään lohduta nyt [;)] ).
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Pitääkö mun ottaa suosiolla pari tusinaa sinineoneja? 8-)

Mua ei saa sitten kolmeen vuoteen muistuttaa siitä, miten mulla on tulevaisuudessa 10 allasta/huone, siihen on liian kauan. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jaaha, täytyykin tänään siirtää mutterijonnekkin tuosta pöydältä... On meinaan pöytälevyn metallituet taipuneet ja akvaariokin taitaa olla n. sentin vinossa... 8-)
No, tuo on niin pikkuinen ja siinä on suht. paksut lasit niin ei mitään..
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
jejoka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Yks harrastaja sano ettei se pieni vinous haittaa kunhan ei keiku yhtään. Tiiä sitte, viisaammat korjatkoon :roll:
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

no, en sitä sitten siirtänyt yöpöydän alle, ei kai tuo tanko kai oikeasti olekkaan vino, vain viilasi silmään. :mrgreen:

Hohhoijaa, pitäisi ainakin sitten pistää tankit järjestykseen... 8-)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
heituliini
Senior Member
Senior Member

Minua alkoi ahdistaa monessa suhteessa 180-litraisen alumiinijalusta, joka oli mielestäni ruma ja epäkäytännöllinen. Niinpä sitten hain kalustejalustan ja vaihdoin sen toissapäivänä akvan alle. Samalla karsin kasvit, istutin ne uudelleen ja vaihdoin sen pohjasoran hiekaksi. Hemmetinmoinen urakka!! Mutta nyt on tukeva jalusta ja mieli sen suhteen rauhallisempi. Seuraava projekti olkoon artemian kasvattaminen :D
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

heituliini, mullakin on ongelmia alumiinijalustan ulkonäkökysymyksen kanssa. :D
Tosin tänään sain ratkaisun, koska rakas isukki osti meille uuden OMPELUKONEEN!
Eli minä en vaihda jalustaa, vaan kipaisen kangaskauppaan ja ostan valkoista /vihertävää kangasta,
jonka sitten ?kala? sabluunalla painelen nätiksi. :)
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No, mulla on NIIN komiat jalustat altailla, etten hevillä vaihda. :mrgreen:

Ja sitte on vielä hienommat, kun saan valmiiksi sen yöpöytälipaston, mihin tuo pienempi tulisi. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jahas. Toinen ompuista näemmä kuollut. :|

Mutta nyt on sitten mutterin valo "irti" altaasta, viritin sen kiinni kirjahyllyyn, nyt voivat kasvit kasvaa palovammoitta. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
heituliini
Senior Member
Senior Member

Mun pitäs varmaan kanssa keksiä jotain vastaavaa, kun miltsilässä joku minulle tuntematon akvaariokasvi kasvaa kiinni valossa jo... Tai sitten vaan sakset käteen ja naps!

Googlettelun jälkeen tulin siihen lopputulokseen, että tämä taitaa olla jättivesitähdikki.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Juu mullakin tämän samaisen kasvin kuivay ja käpertyneet pintalehdet alkoivat häiritä silmää... :roll:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
heituliini
Senior Member
Senior Member

Muistankohan oikein, että ko. kasvi ei ole lainkaan alunperin akvaariokasviksi "tarkoitettukaan"? Menisköhän tuo kukkaruukussa, jos siihen hunttais? Suikeroalpikin on puutarhakasvi mulla, mutta kasvaahan tuo akvassakin. Keväällä aion laittaa nupullisia varsia akvaan, ehkäpä saan myös kukkia sitten sinne :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”