Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja They2 »

anbeau,
Lannoitteeksi isojuurisille kasveille pohjalannoitetta, kuten Satekin voimapellettiä tai JBL-Seiskakuulat, Uudesta akvaariosta pitäisi löytyä. Nestemäiseksi lannoitteeksi PMDD tai Easy-Life ProFitoa. Toi on tollanen yleinen hyvä lannoitepakettijuttu. Voit myös tehdä kiljupullon, eli käyttää hiilidioksidia. Monet käyttää myös Easy-Life EasyCarboa, hiililannoitetta, mutta moni myös vannoo sen olevan ''ympäristöhaitta''. :)
catze
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja catze »

mä sitten taas vannon tämän kasvilannoitteen nimeen .. http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1615027815 mitään muuta ei tarvittu ja ainakin jaavansaniainen roihahti kasvuun.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Milsku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Pitääpä nyt oikein kysyä kun en noista likoeläimistä kauheasti tiedä. Mulla on siis se hehkujen kudetus käynnissä ämpärissä.
Voinko laittaa sen tipan maitoa suoraan sinne ämpäriin, vai tuhoaako vedenparannusaine likoeläin haaveet?
Tarkotus olisi saada se ämpäri "täyteen" likoeläimiä jotta mahdollisilla poikasilla olis paremmat mahdollisuudet selviytyä. Lontoon sivuilta luin että ekat viikot muunlainen kuin "luonnollinen" ruokinta (likoeläimet ja muut akvan normaalit öttiäiset) ei oikein toimi. Kuinka usein pitää likoeläin kantaa lisätä? Vai voinko esim kerran päivässä lisätä tipan http://www.tuchosoft.net/akv/tuotteet/tuote.php?id=522 ja likoeläimet lisääntyis itsestään?
Ämpärissä on noin 5l vettä.

Meille muutti tänään L-330 uudesta akvaariosta. On se vaan niin symppis! Oli hieno rivi sinirihmoja rihmat ojossa ihmettelemässä mikä se on. Salamanteripleko ei ollenkaan tajunnu et se elää ja meni piiloon sen alle. Huimaa vauhtia karkuun kun Mongsteri liikahti. Näin melkeen salamanterin päällä puhekuplan WTF!?! :P
Nano Riutta <3
They2
Advanced Member
Advanced Member

Kasvata ne likoeläimet mielummin lasissa kun että kaadat suoraan ämpäriin pilaamaan mahdollisesti veden. :)

Onnea ”perheenlisäyksestä” :D
Milsku
Senior Member
Senior Member

Eli siis laitan litraan vettä tipan maitoa, odotan päivän ja lisään veden ämpäriin? Mistä tiedän että niitä on muutaman päivän päästä jäljellä ämpärissä?
Nano Riutta <3
They2
Advanced Member
Advanced Member

Et varmaan mistään... Mutta jotenkin epäilyttää että jos lisää joka päivä tipan niin ei oikein ole vedelle hyväksi.. Mutta taas jos lisäysväli on liian suuri, niin poikaset kuolevat.. Hmm. Jos kuitenkin lisäät joka päivä tipan, mutta aina lisäystä ennen vaihdat hieman vettä. :?
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Milsku kirjoitti:Vai voinko esim kerran päivässä lisätä tipan http://www.tuchosoft.net/akv/tuotteet/tuote.php?id=522
Hyvä ja helppokäyttöinen valmis poikasruoka, ohjeen mukaan annosteltuna suoraan veteen.
Milsku kirjoitti:Tarkotus olisi saada se ämpäri "täyteen" likoeläimiä jotta mahdollisilla poikasilla olis paremmat mahdollisuudet selviytyä.
Liikaa lisääntyessään likoeläimet kuluttaa vedestä kaiken hapen, joten poikasten selviämismahdollisuudet vähenevät olemattomiin.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Milsku
Senior Member
Senior Member

Hmm.. Testaan sitten pelkillä likoeiläimillä joita lisään pari tippaa päivittäin.
Sääli ettei kukaan tuolla näiden aiheessa myöntänyt saaneensa lisääntymään, olis kivaa jos olis jotain muutakin pohjatietoa, kuin jonkun random hepun kirjoitukset.

kauanko ne likoeläimet selviää lasissa? Tai kuinka usein niitä ruokitaan tai lisätään?
Nano Riutta <3
nianau
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nianau »

Vaikka en ihan Turusta olekaan, niin nyt on pakko vihdoin tunkea tänne pulisemaan. Niin innoissani olen. Mulle on tuon satasen ohelle tai oikeastaan tilalle tulossa 240 litranen ja ihan nyt sit kun voi miettiä mitä kalasia hankkis lisää niin jotenkin olen päätynyt avainkirjoahven pariskuntaan (ainakin tällä hetkellä). Huomenna pääsen Turkuun liikkeitä kiertämään, että vähänkö odotan. Toivottavasti jossain liikkeessä noita olis, mieluusti livenä niitä katselisin. Että niimpä siinä sitten jälleen kävi tämänkin harrastajan kohdalla, et akva on ollu n. neljä kuukautta talossa ja isompi on tulossa :)
They2
Advanced Member
Advanced Member

nianau kirjoitti:Että niimpä siinä sitten jälleen kävi tämänkin harrastajan kohdalla, et akva on ollu n. neljä kuukautta talossa ja isompi on tulossa :)
Eikä se siihenkään vielä lopu. Aluksi ja edelleenkin vanhemmat on akvaharrastusta vastaan, ja siis aloitin 120 litraisella, mutta kun pääsivät ensimmäistä kertaa HASin huutikseen, niin mukaan tarttui 130 litrainen ja viime viikolla tuli 200 litrainen. Tää kyllä tapahtui 3 vuoden sisällä, mutta kuitenkin, en olisi ikinä uskonut. :mrgreen:

Ja muuten avaimet on hienoja, itse harkitsen niitä tohon uuteen 200 litraiseen. :)

Huonoja uutisia tänään, jostain kumman syystä yksi romminokka oli kuollut, ei mitään ulkoisia oireita, vesiarvot ok ja muut romminokat nokat hohtavan punaisina vipeltävät ympäri akvaa. :(
Tankero
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tankero »

nianau kirjoitti:Vaikka en ihan Turusta olekaan, niin nyt on pakko vihdoin tunkea tänne pulisemaan. Niin innoissani olen. Mulle on tuon satasen ohelle tai oikeastaan tilalle tulossa 240 litranen ja ihan nyt sit kun voi miettiä mitä kalasia hankkis lisää niin jotenkin olen päätynyt avainkirjoahven pariskuntaan (ainakin tällä hetkellä). Huomenna pääsen Turkuun liikkeitä kiertämään, että vähänkö odotan. Toivottavasti jossain liikkeessä noita olis, mieluusti livenä niitä katselisin. Että niimpä siinä sitten jälleen kävi tämänkin harrastajan kohdalla, et akva on ollu n. neljä kuukautta talossa ja isompi on tulossa :)
Avaimia on ainakin Uudessa akvaariossa, tosi ihania kaloja, rauhallisia ja kilttejä myös muille kaloille. Eikä tuhoa kasveja, kuten monet muut kirjoahvenet. Saattaa olla myös Akvaariopisteessä.
nianau
Junior Member
Junior Member

Kiitos Tankero! Noihin kahteen olen huomenna menossakin.

They, saas nähdä mihin asti sitä mennään :)

Mä olen ihaillu lehtikaloja, mutta eipä tuo uusi akva oikein anna niille tarpeeksi tilaa. Vaikka aikaisemmin olin ajatellut että ei kirjoahvenia, niin tuo avain on jotenkin tosi söpö ja vaikuttaisi vaatimustensakin puolesta sopivalta. Eikä kasva liian isoksi.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Kumman sitkeä kaveri tuo meidän taistopoika. Luulin että se kuolee kun sen päähän tuli hometauti. No se sitten parani ja nyt on viikon verran menty tytön perässä pitkin allasta niin että pusikot heiluu. Tytöllä on ollut koko ajan nätit pystyraidat ja poika tärisee sen ympärillä kuin viimeistä päivää :D Kuplapesää ei vaan näkynyt ja ajattelin jo ettei poika pysty tekemään sellaista enää (hometauti vei palan ylähuulta mennessään), mutta eilen kun tulin töistä kotiin niin siellä komeili pikkuinen kuplakeko. Iltaan mennessä sen koko oli jo kolminkertaistunut. Saa nähdä mitä nää sekopäät saa vielä aikaiseksi.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Ei kukaan ole sattumoisin menossa ensi viikolla Hämeenlinnan suuntaan? Mulla olisi sinne lähetys kaloja ja tietty maksaisin hiukan bensarahoja. Noutaja varmaan voisi tulla ne hakemaan jostain sovitusta paikasta, jottei tarvitsisi ihan kotiovelle pakettia viedä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
They2
Advanced Member
Advanced Member

Ketkä nyt olikaan tulossa sinne Sea-Lifeen?
En tiedä miten selviän aamulla kun lähtö niin aikaisin. Asutaan täällä korvessa ja bussi lähtee jo 7.45 joten herätys viimeistään seitsemältä että ehtii syödä ja kaikkea. Jotenkin tuntuu että menomatka on mun osalta pelkkää nukkumista. :D
suski-87
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

Itse tuli tänäänkin mentyä nukkumaan kahdeksalta aamulla ja herättyä kahdelta päivältä (mitenniin unirytmi vinksallaan), niin lauantain aamuheräämisestä voi tulla mielenkiintoinen. Mutta on sitä ennenkin herätyskellolla ja monella muistutuksella aikaisin ylös päästy. Onko kukaan muuten kysellyt, onko siitä mitään arviota mihin aikoihin reissulta ollaan ehkä Turkuun kotiutumassa? :)
They2
Advanced Member
Advanced Member

suski-87 kirjoitti:Itse tuli tänäänkin mentyä nukkumaan kahdeksalta aamulla ja herättyä kahdelta päivältä (mitenniin unirytmi vinksallaan), niin lauantain aamuheräämisestä voi tulla mielenkiintoinen. Mutta on sitä ennenkin herätyskellolla ja monella muistutuksella aikaisin ylös päästy. Onko kukaan muuten kysellyt, onko siitä mitään arviota mihin aikoihin reissulta ollaan ehkä Turkuun kotiutumassa? :)
Viisi tuntiahan ollaan noin siellä Hesassa, eli matka (n. 2 tuntia(?)) + 5 tuntia siellä + matka takaisin tekee 9 tuntia,eli 8.30+9 tuntia, eli ollaan 17.30 täällä takaisin. En kyllä usko että kauhean hyvin pitää kutinsa, mutta tollainen arvio. :)
nianau
Junior Member
Junior Member

Avainkirjot näytti just sellaselta kun ajattelinkin. Uskompa että niitä meille tulee. Mutta nuo tetrat! Mullahan on kiilletetroja 20 kpl ja olen ajatellu et uuteen otan jotain muuta tetraa joku 10-20 kpl, mut enhän minä ikinä sellasta pysty päättämään. Sitruunatetroja katselin, ja mustaneoneita olen aikaisemmin suunnitellu, toisaalta joku muukin vois olla hyvä. Nyt mulla on ihan "kalaähky". Noi kiilteet on tosi kivoja mutta sen verran värittömiä et jotain värikästä olis kiva akvaan saada, siksi noita sitruunoita olen miettiny. Että plääh!
Angel86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Matkalle ollaan täällä kans lähdössä! :) Onpas teillä unirytmi vinksallaan. Eikö teillä koulua tai töitä ole joka pitäis rytmissä ;D
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Ihme rutinaa muka aikasesta lähdöstä. Sehän on puoli yhdeksältä, melkeen puolelta päivin siis. :D

Taistot päättivät kutea sitten eilen. Kaikki kutu meni joko tetrojen tai taistotyttelin suuhun, että näin. Mutta onpahan taas hoikka tyttönen.
suski-87
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

Angel86 kirjoitti:Matkalle ollaan täällä kans lähdössä! :) Onpas teillä unirytmi vinksallaan. Eikö teillä koulua tai töitä ole joka pitäis rytmissä ;D
Yliopistolla luentoja ei ole joka päivä ollenkaan, ja silloin kun niitä on, ne ajoittuvat valtaosin välille klo 10-19, vaihteluvälin ollessa klo 8-20.30 (pahimpina päivinä ensimmäisen luennon alkaessa kahdeksalta ja viimeisen päättyessä puoli yhdeksältä). Luennoista vapaita päiviä saattaa olla keskellä viikkoa siinä missä opintoihin liittyviä juttuja on joskus myös viikonloppuisin. Eli ainakaan itsellä opinnot eivät juuri edistä säännöllistä rytmiä ;D Monet esseetkin tullut tehtyä klo 23-05 välillä, kun silloin on usein mukavan rauhallista kirjoittaa. Lukion joissain jaksoissa homma oli eri, kun joka päivä oli koulua klo 8-16, niin herätyskellon soidessa joka aamu samaan aikaan tarpeeksi monta viikkoa siihen alkoi hiljalleen tottua. Ja jakson päättyessä sitä repsahti taas itselle luontevampaan rytmiin.

Mutta heräämisen vaikeudesta huolimatta itsekin kyllä tykkää että reissuihin on lähtö kohtuu aikaisin, koska illalla kotiinpalatessa sitä jaksaa touhuilla vielä muuta (itsellä on monesti taipumuksena muutenkin piristyä iltaa kohti) siinä missä ennen reissua olevat tunnit menisivät varmasti nukkuessa jos reissuunlähtö olisi vaikka klo 12.

Miten saisi muuten vakuutettua itsensä siitä, ettei halua toista akvaariota vaikka saa itsensä vähän väliä kiinni sellaisen suunnittelusta? :)
Angel86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Joo, no kyllähän tollasella systeemillä rytmi sekaisin menee. Mä nyt meen lähes joka päivä kasiks kouluun aamulla ni rytmi on sit sen mukainen :) Luultavasti ku sä virkistyt iltaan mennessä ni mä väsyn :D
Milsku
Senior Member
Senior Member

Siis tuo retkelle lähtö on ortodoksisen kirkon edestä, eli kauppatorilla vinoparkin vieressä?
Olis vähän noloa olla väärässä paikassa aamulla =P
Nano Riutta <3
They2
Advanced Member
Advanced Member

Milsku kirjoitti:Siis tuo retkelle lähtö on ortodoksisen kirkon edestä, eli kauppatorilla vinoparkin vieressä?
Olis vähän noloa olla väärässä paikassa aamulla =P
Joo, on se. :)
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Kotiuduttiin Sea-Lifen reissusta äsken ja taas liittyi yksi helmi hauskojen muistojen ketjuun. Kiitos järjestäjille ja osallistuneille hyvästä seurasta, meillä ainakin oli kivaa!

Ja niin, jäi sitten yhteystiedot vaihtamatta siitä hae-pois-akvasta. Koska en vielä tunne ketään nimeltä enkä nimimerkiltäkään, muhun voi ottaa yhteyttä ensin vaikka yksärillä, ken tunnistaa mistä puhutaan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”