Kalojen lopetus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

ReimaR kirjoitti:Olen edelleen, hyvistä perusteluista huolimatta, sitä mieltä että neilikkaöljy ym. "nukutusaineet" ovat kalalle epämiellyttävämpiä kuin kunnon puukko niskaan menetelmä. Se miten kalat aistivat mitkäkin ärsykkeet on meille ihmisille täysin tuntematon asia ja sellaisena pysyykin. Eiväthän kaikki ihmisetkään aisti tätä maailmaa samalla tavoin. Tähän asiaan olen joutunut perehtymään autistien maailmaan tutustuessani.
Yleensä kalat kai jotenkin reagoivat akuutisti epämieluisiin asioihin, esim. pyrkivät pakoon, haukkovat henkeään tms. Olen nukuttanut pallokaloja hampaiden leikkuuta varten neilikkaöljyllä enkä ole huomannut käytöksessä öljyn lisäyksen jälkeen mitään muuta muutosta kuin vähittäisen reaktiokyvyn heikkenemisen, uintiliikkeiden muuttumisen epäjohdonmukaisiksi ja hengitysliikkeiden hidastumisen. Ei mitään pakoon pyrähdyksiä, itsensä raapimista astian reunoihin tms. Aineen haju on ilmassa ihmisen nenään todella pistävä, mutta itse asiassa maku aika olematon. Pitihän sitä kokeilla vastaavanvahvuista puhtaaseen veteen tehtyä liuosta, kalat nukutan akvaariosta otetussa vedessä.

Kun kalan siirtää puhtaaseen akvaarioveteen, se virkoaa varsin nopeasti, muutamassa minuutissa. Sitten vaan takaisin altaaseen ja ruokahalua myöten käytös on entisellään. Hyvä aine, sanoisin. Ja halpa. Eikä tarvita mitään reseptejä, senkun käveele luontaistuotekauppaan tai tavaratalon kosmetiikkaosastolle. Stokkalla muuten kosmetiikkaosaston täti esitteli kitarisojaan hetken aikaa kun pyysin kalanukutusainetta ja pallokalan hammasleikkurit. Mietti varmaan hetken että pitäisikö soittaa vartijoille vai lemmikkiosastolle. Kun täsmensin että neilikkaöljyä ja kynsisakset, rupesi löytymään palvelua.

Juu. Lopetus tapahtuu meillä ensimmäisellä keittiön telineestä käteen sattuvalla veitsellä. Nukutukseen on sitten tuo neilikkaöljy.

Mika
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tämä kalojen lopetuskirjoittelu on kyllä jokseenkin käsittämätöntä hymistelyä. Asialliset ohjeet ja keinot ovat olemassa, mutta niitä ei vaan haluta käyttää. Rahasta tai taidoista se ei voi kiinni olla.
Jos ottaa elävän eläimen hoitaakseen, on oltava valmiudet sen lopettamiseen tarvittaessa.

Jos osaa kaataa maitoa tai vettä lasiin ja leikata leipää, niin kalan lopettamisessa ei ole minkäänlaista ongelmaa.

Ensin vettä (neilikkaöljyä) astiaan, jossa kala on valmiina. Kalan nukahdettua pois, se vielä lopetetaan joko irroittamalla pää tai vaikka ajamalla (katujyrällä vaikka) kuolleen kalan yli.
Mikä ihme tästä tekee niin vaikeaa [}:)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Lilliputti
Junior Member
Junior Member

hmm..

Viesti Kirjoittaja Lilliputti »

..tässä lukiessani nyt ehkä ihmettelen niinkin typerää kysymystä tai useampaa: miksi neilikkaöljy, mikä siinä tappaa ja miten nopeasti ja mistä sitä saa. 8O olen iiihan pihalla!
Olisi mulle varsin mainio tapa sillä veitseen en pysty ja aina nuijiessa pelkää ettei kunnolla heti osukkaan!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Re: hmm..

Lilliputti kirjoitti:..tässä lukiessani nyt ehkä ihmettelen niinkin typerää kysymystä tai useampaa: miksi neilikkaöljy, mikä siinä tappaa ja miten nopeasti ja mistä sitä saa. 8O olen iiihan pihalla!
Olisi mulle varsin mainio tapa sillä veitseen en pysty ja aina nuijiessa pelkää ettei kunnolla heti osukkaan!
Mjalava kirjoitti tuossa vähän ylempänä:
"Hyvä aine, sanoisin. Ja halpa. Eikä tarvita mitään reseptejä, senkun käveele luontaistuotekauppaan tai tavaratalon kosmetiikkaosastolle. Stokkalla muuten kosmetiikkaosaston täti esitteli kitarisojaan hetken aikaa kun pyysin kalanukutusainetta ja pallokalan hammasleikkurit. Mietti varmaan hetken että pitäisikö soittaa vartijoille vai lemmikkiosastolle. Kun täsmensin että neilikkaöljyä ja kynsisakset, rupesi löytymään palvelua. "

Lisää aiheesta ihan suomeksi:
http://www.cc.jyu.fi/~jpirhon/nukutus.htm
Ensin nukutetaan ja sitten nukutuksen perään lisää ainetta jotain kymmenkertainen määrä.

Se on siinä.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

jarvij kirjoitti:Ensin vettä (neilikkaöljyä) astiaan, jossa kala on valmiina. Kalan nukahdettua pois, se vielä lopetetaan joko irroittamalla pää tai vaikka ajamalla (katujyrällä vaikka) kuolleen kalan yli.
Mikä ihme tästä tekee niin vaikeaa [}:)]
Esimerkiksi se, ettei kyseiselle aineelle löydy mistään mitään annostusohjetta. Tuossa Jyväskylän yliopiston kirjoituksessa, johon jatkuvasti viittaat, sanotaan erittäin selvästi että vaikutukset eri kalalajeilla ja -yksilöillä ovat hyvin erilaisia. Kirjoituksen viimeinen kappale vetää mielestäni pohjan kokonaan pois aineen käytöltä kalojen nukuttamisessa ilman tämän tarkempaa tietoa. Lisäksi kyse on hengitystä lamauttavasta aineesta; en pidä tukehtumalla kuolemista kovinkaan kivuttomana, jos nukutusvaikutus on noinkin epävarma. Koska vaikutusta ei kalakohtaisesti voi mitenkään tietää, ei voida varmuudella sanoa onko tällä aineella lopetettu kala tajuton, kuollut vaiko vain yhtä "kuollut" kuin se eräskin koira joka virkosi roskiksessa epilepsiakohtauksen jälkeen.
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

ReimaR kirjoitti:Olen edelleen, hyvistä perusteluista huolimatta, sitä mieltä että neilikkaöljy ym. "nukutusaineet" ovat kalalle epämiellyttävämpiä kuin kunnon puukko niskaan menetelmä. Se miten kalat aistivat mitkäkin ärsykkeet on meille ihmisille täysin tuntematon asia ja sellaisena pysyykin. Eiväthän kaikki ihmisetkään aisti tätä maailmaa samalla tavoin. Tähän asiaan olen joutunut perehtymään autistien maailmaan tutustuessani.
Tuosta olen samaa mieltä, että on vaikea arvioida, kuinka erilaiset ärsykkeet kalaan vaikuttavat. Niinpä emme siis voi tietää toisaalta, tunteeko kala kuinkakin epämiellyttävänä tilanteen, jossa sitä pidetään kiinni pöydällä tukevalla otteella. Kalallahan on kylkiviiva-aisti, joka havaitsee hyvin herkästi pienetkin paineenmuutokset ympäristössään.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Oma kokemukseni neilikkaöljystä rajoittuu yhteen, onnistuneeseen tapaukseen. Taistelukalan lopetus onnistui sen avulla kerrassaan mallikelpoisesti. Kuolema todettiin maalaisjärjellä: "Jos kalan kidukset eivät värähdäkään viiteentoista minuuttiin, se on kuollut". Annostuksessa yritin vilkuilla muiden akvaristien annostuksia, ja varmuuden vuoksi pistin vielä vähän ylimääräistä. Kuolema oli rauhallinen, ja muutenkin neilikkaöljy on omistajaystävällisempi menetelmä verrattuna terä-ja lyömäaseiden käyttöön.

Minä vastaisin jarvij:n "Mikä tässä on niin vaikeaa?"-kysymykseen, että monet (aloittelevat) akvaristit ovat ihmisiä, jotka eivät ole tappaneet eläissään mitään hyttystä isompaa, ja jotka ovat tottuneet siihen että kun eläin sairastuu, se kiikutetaan eläinlääkärille nukutettavaksi. Puheet puukoista ja nuijista kuulostavat tällaisten ihmisten korvaan hyvin epämiellyttäviltä, sillä heille ideaalinen kalan lopetus on tapahtuma, jossa sairas kala temmataan akvaariosta suoraan kalojen taivaaseen ilman että akvaristin tarvitsee koskea mihinkään. Juuri tästä porukasta tulevat kalojen vessanpönttöön heittelijät: he kyllä tiedostavat epämääräisesti, ettei se ole kovin kiltisti tehty kalalle- mutta ainakaan kärsimistä ei tarvitse katsella.

Näille herkät hermot ja hieman vinksahtaneen tärkeysjärjestyksen omaaville ihmisille (ja ennen kaikkea heidän kaloilleen) neilikkaöljy on hyvä ratkaisu. Maisu on ihan oikeassa siinä, että sen käytössä täytyy olla erityisen huolellinen, kunnes tietoa saadaan lisää. Ja siihen taas auttaa vain kokeileminen ja se, että kokeiluiden tuloksista saadaan tieto leviämään.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

MS-222 on käytössä maailmanlaajuisesti ja se myös rasvaliukoisena lamaannuttaa hengyksen.
Sen vaikutuksia kalojen sressautumiseen yms. on myös selvitetty monissa tutkimuksissa.

Itse olen joskus saunassa saanut häkämyrkytyksen ja ainoastaan herääminen tajuttomuudesta oli epämiellyttävää. Sitähän ei nukutetun kalan tarvitse kokea.
Jatketaan siis edelleen tiukkaa juupas eipä-leikkiä aiheesta, josta useimmat eivät edes tiedä mitään.

Minä nyt kuitenkin suositan kalojen nukuttamista neilikkaöljyllä ja annostelulla 25-100 mg/ kalajin mukaan eli kaikille 1 g kymmeneen litraan. Tajuttoman kalan voi sitten lopettaa miten tahansa kenestäkin parhaalle tuntuu.
Itse lopetan veitsellä.

Taitaa olla yhtä vaikeaa kuin erään suodatintyypin kanssa. Toiset uskoo toiset kieltäytyy eivätkä edes tutustu aiheeseen lähenmmin :mrgreen:

-------------------
Behemot kirjoitti:Oma kokemukseni neilikkaöljystä rajoittuu yhteen, onnistuneeseen tapaukseen. Taistelukalan lopetus onnistui sen avulla kerrassaan mallikelpoisesti. Kuolema todettiin maalaisjärjellä: "Jos kalan kidukset eivät värähdäkään viiteentoista minuuttiin, se on kuollut". Annostuksessa yritin vilkuilla muiden akvaristien annostuksia, ja varmuuden vuoksi pistin vielä vähän ylimääräistä. Kuolema oli rauhallinen, ja muutenkin neilikkaöljy on omistajaystävällisempi menetelmä verrattuna terä-ja lyömäaseiden käyttöön.
Millaista annostelua käytit. Panen sivulleni annosteluohjeeksi kalan nukuttamiseen 1 gramma (1 millilitra) neilikkaöljyä kymmeneen litraan vettä ja tajuton kala lopetetaan sitten loppujen lopuksi veitsellä tai lyömällä, kun se ei enää liiku, jolloin ei myöskään sitten enää liiku biojäteastissa.
Tuo gramma 10 litrassa vastaa artikkelin 100 mg/l
http://www.cc.jyu.fi/~jpirhon/nukutus.htm
" Neilikkaöljyä on käytetty nukutusaineena pitoisuuksissa 25-100 mg/l kalalajista ja halutusta nukutuksen syvyydestä riippuen"
Siis ensin vaikka tuo ja sitten haluttaessa tajuttomalle kalalle toinen mokoma lisää eli 2 g/10 litraan.
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Viesti:

jarvij kirjoitti:Minä nyt kuitenkin suositan kalojen nukuttamista neilikkaöljyllä ja annostelulla 25-100 mg/ kalajin mukaan eli kaikille 1 g kymmeneen litraan. Tajuttoman kalan voi sitten lopettaa miten tahansa kenestäkin parhaalle tuntuu.
Itse lopetan veitsellä.
Mahtaakohan tuossa neilikkaöljysä vaihdella tuo vaikuttavan aineen pitoisuus tuotantoerien mukaan kuinkakin paljon? Vaikuttava aine taisi olla muistaakseni eugenol, jota saa muuten hankittua myös puhtaana.

Onko neilikkaöljy ihan sanan varsinaisessa merkityksessään öljyä (itse en ole koskaan livenä nänhyt)? Jos on, eugenolin vaikutus perustuu ilmeisesti kaloja nukutettaessa siihen , että eugenol liukenee myös veteen.
Ville Kivisalmi
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Re: hmm..

Viesti Kirjoittaja Maisu »

jarvij kirjoitti:Ensin nukutetaan ja sitten nukutuksen perään lisää ainetta jotain kymmenkertainen määrä.
jarvij kirjoitti:Panen sivulleni annosteluohjeeksi kalan nukuttamiseen 1 gramma (1 millilitra) neilikkaöljyä kymmeneen litraan vettä
jarvij kirjoitti:Siis ensin vaikka tuo ja sitten haluttaessa tajuttomalle kalalle toinen mokoma lisää eli 2 g/10 litraan.
Ihmetteletkö vielä mistä johtuu ettei tätä osata eikä uskalleta käyttää? Tarvitaanko kalan lopettamiseen tämän mukaan 10 g, 2 g vai 3 g per 10 litraa vettä?

Lisäksi haluaisin tietää, mihin tutkimukseen tämä määrä perustuu. Noilla sivuilla joista on puhuttu sanotaan selvästi että vaikutukset ovat kalakohtaisia, joten mistä on löytynyt tieto tupla-annoksen tappavuudesta kaikilla kaloilla? Tämä on erittäin tärkeä tieto, sillä tuskin kukaan haluaa että esim. ruumiinavauksessa oleva kala herää kesken pilkkomisen.
Viimeksi muokannut Maisu, 14:32, 10.06.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Kalojen tajuttomuuden toteaminen

Kala on erittäin helppoa todeta tajuttomaksi. Seurataan silmärefleksiä. Tajuissaan oleva kala pyrkii kääntämään silmänsä vaakasuoraan.
Siis kala otetaan haavissa käteen ja sitä käännellään sivusunnassa eri asentoihin. Tajuissaan olevan kalan silmät liikuvat, tajuttoman eivät.
Tajuttoman kalan voi sitten lopettaa miten tahansa, kunhan se ei enää "herää henkiin". Siis miten vain, mutta ei vessanpönttöön, vaan kunnolla tapettuna biojätteisiin tai maahan kuoppaan tms.
Voihan sen sitten vaikka halutessaan keittääkin.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

maisu kirjoitti:Veikkaanpa, että näiden neilikkaöljymyrkytysoperaatioiden jäljiltä useampikin rakas lemmikkikala on herännyt biojäteastiassa kahvinpurut naamalla ja toissaviikkoinen jogurtti kitusessa. Kalat kun ovat yllättävän sitkeähenkisiä.
Siksipä sitä annetaankin riittävä annos tarpeeksi pitkällä vaikutusajalla. Itse olen lähtenyt liikkeelle siitä, että jos lopettamiseen käytettävä annos on kymmenkertainen vaadittuna nukutukseen, olen ylittänyt tuonkin: Nukuttamiseen tarvitaan 10ml/240 litraa, joka selviää edellä annetuista linkeistä. Siten tarvittava annos lopetukseen on esim. 0,25ml/0,6l ja olen päätynyt käyttämään vähintään 0,5ml/0,5litraa vettä eli vähintään kaksikymmentäkertainen annos nukutukseen verrattuna. Kalat nukahtavat hetkessä, kuolee välittömästi. Kalan jätän liuokseen vähintään 30-60 minuutiksi varmuuden vuoksi, mutta jos se ei hengitä moneen minuttiin on se varmasti kuollut. Tosin olen kokeillut vain pienillä kaloilla tuota, alle 10cm.

Jos em. on annostelu virhe (ts. liian vähän), olisi kiva, jos korjaisitte sen heti!

Lainaus aikaisemmasta keskustelusta, jossa "Juhani" kirjoitti: Tuolla 10 ml pullollisella tekee sopivaa nukutusliuosta n. 240 l, mutta jos sitä käyttää kalan lopettamiseen, voi väkevyys olla selvästi suurempi. Esim MS-222:lla tappoannos on 10 kertaa suurempi kuin nukutusannos, ja samaa sääntöä voinee käyttää neilikkaöljylle, ts. 10 ml/n.24 l vettä. Siitä voit siis sitten sopivasti laskea omalle kalallesi sopivan määrän, esim 1 ml n. 2.5 litraan vettä jne.
ReimaR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

mjalava kirjoitti:Yleensä kalat kai jotenkin reagoivat akuutisti epämieluisiin asioihin, esim. pyrkivät pakoon, haukkovat henkeään tms. Olen nukuttanut pallokaloja hampaiden leikkuuta varten neilikkaöljyllä enkä ole huomannut käytöksessä öljyn lisäyksen jälkeen mitään muuta muutosta kuin vähittäisen reaktiokyvyn heikkenemisen, uintiliikkeiden muuttumisen epäjohdonmukaisiksi ja hengitysliikkeiden hidastumisen. Ei mitään pakoon pyrähdyksiä, itsensä raapimista astian reunoihin tms.
Ruvetaan nyt sitten viilaamaan pilkkua oikein kunnolla. Onhan olemassa lääkeaineita joilla ihmisenkin saa tajuttomuuden/katalepsian kaltaiseen tilaan kuitenkin siten, että hän on tietoinen ympäristöstään ja hänelle mahdollisesti tehtävistä toimenpiteistä. Joten kuinka voit olla varma ettei kala tunne epämiellyttäviä asioita vaikka sen näennäinen lihastoiminta lakkaa? Voihan neilikkaöljy halvaannuttaa kalan siten että sen lihakset eivät toimi, mutta aistitoiminta pysyy toimintakykyisenä.
Mother nature is a bitch !
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Viesti:

ReimaR kirjoitti:Ruvetaan nyt sitten viilaamaan pilkkua oikein kunnolla. Onhan olemassa lääkeaineita joilla ihmisenkin saa tajuttomuuden/katalepsian kaltaiseen tilaan kuitenkin siten, että hän on tietoinen ympäristöstään ja hänelle mahdollisesti tehtävistä toimenpiteistä. Joten kuinka voit olla varma ettei kala tunne epämiellyttäviä asioita vaikka sen näennäinen lihastoiminta lakkaa? Voihan neilikkaöljy halvaannuttaa kalan siten että sen lihakset eivät toimi, mutta aistitoiminta pysyy toimintakykyisenä.
Viilataanpa takaisin :mrgreen:. Neilikkaöljy (kuten MS-222 ja bentsokaiini) ovat anesteetteja - ovat siis puudutusaineita. Esimerkiksi neilikkaöljyn vaikuttava aine on metoksi-4-(2-propenyyli)fenoli (CAS-numero: 97-53-0) - sen triviaalinimi on eugenol. Eugenolia käytetään ainakin jossain määrin hammaslääketieteessä puudutusaineena.

Toivottavasti hammaslääkärit eivät käytä sellaisia "puudutusaineita", jotka ainoastaan lamauttavat uhrin puuduttaamatta kuitenkaan millään tavoin. 8O
Ville Kivisalmi
ReimaR
Member
Member

Olen kyllä tietoinen eugenolin kuten useiden muidenkin terpeeniyhdisteiden kemiasta ja käytöstä. Olen tapellut omana opiskeluaikanani niiden kanssa aivan tarpeeksi. En kuitenkaan ole aivan vakuuttunut että se ja muut mainitut kemikaalit olisivat niin inhimillinen lopetustapa kuin kunnollinen puukko ja sen osaava käyttäjä. Tutkimuskäytössä niiden käyttöä puoltaa se, että siten saadaan ehjä näyte Sovittaisiinko että jokainen lahtaa kalansa niinkuin itse lystää?
juhani
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juhani »

No jo on taas tullut sama vanha aihe keskustelun keskipisteeksi. Pakko kai tässä on muutama rivi kirjoittaa aiheesta.

Puhdas neilikkaöljy on lähes sitä itseään (n. 95% eugenolia), joten eri erissä ei voi olla suuria eroja aineen tehossa. Jyväskylässä tehdyssä tutkimuksessa havaitsimme, että yksilöiden väliset erot ovat hyvin pieniä korkeissa lämpötiloissa lohikaloilla, ahvenella ja särjellä. Lajien väliset erot sen sijaan ovat ainakin tilastollisesti merkitseviä, mutta akvaristin kannalta tällä ei ole suurtakaan merkitystä. Lopetus voi olla parasta tehdä kuten järvij neuvoi, eli ensin nukutus ja sitten tappoannos perään, jos ei halua käyttää jo tässä vaiheessa veistä tms. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä kala on täysin poissa tästä maailmasta nukutuksen aikana, koska ainakin eräiden tutkimusten mukaan neilikkaöljynukutuksen aikana veren kortisolipitoisuus (=stressin indikaattori) ei nouse.

Jyväskylässä tehty tutkimus tullee julkaistua lähikuukausien aikana Journal of Fish Biologyssa. Jos jotakuta kiinnostaa, niin aikaisempi julkaisuni (englanniksi) eri nukutusaineiden (hiilidioksidi, MS-222 ja neilikkaöljy) vaikutuksesta nukutuksen jälkeiseen ruokahaluun ja kortisolivasteeseen löytyy osoitteesta http://www.cc.jyu.fi/~jpirhon/anesthesia.pdf
Juhani
ReimaR
Member
Member

juhani kirjoitti:Mitä suurimmalla todennäköisyydellä ...
Niinpä. Tässä taas oletetaan että kalojen vasteet eri ärsykkeisiin ovat samat kuin ihmisellä. Aika rohkeaa sanoisin, kun edes ihmisen kivulle ei ole kyetty esittämään absoluuttista biokemiallista vastetta.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

No voi voi. Tänään eletään sen tiedon varassa mitä olemassa on, jos huomenna saadaan uutta tietoa niin muutetaan käytäntöä.
Minä käytän neilikkaöljyä kalojen nukutukseen, ja uskon siihen että jos se poistaa ihmiseltä kivuntunteen on se kalallekin parempi kuin leikata sen hampaita ilman neilikkaöljyä. Ja tuossa tutkimuksessahan selvitettiin ettei kalaan jää mitään jäämiä neilikkaöljystä joten en näe mitään epäselvää sen käytössä toistaiseksi.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Veikkaanpa että elävältäkeittämiseen ja/tai katujyrällä päälleajoon verrattuna neilikkaöljy on kalalle melko paljon kivuttomampi ratkaisu. Suositan sitä kaikille, joista ei ole puukon tai saksien käyttäjäksi.

Hassua muuten että pienet kalat, jotka voi helposti lopettaa vaikka sormien välissä rusentamalla pitää keittää, mutta entäs ne isommat, joita ei saa keittää? Ai niin, niiden päältä ajetaan autolla!
Akvaristirallia varmaan :mrgreen:
vvarpa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vvarpa »

maisu kirjoitti:Veikkaanpa, että näiden neilikkaöljymyrkytysoperaatioiden jäljiltä useampikin rakas lemmikkikala on herännyt biojäteastiassa kahvinpurut naamalla ja toissaviikkoinen jogurtti kitusessa. Kalat kun ovat yllättävän sitkeähenkisiä.
*LOL*

Heheheh parhaat naurut pitkään aikaan.. :mrgreen: Onneksi täällä tosikkojen luvatussa foorumissa on tilaa vielä aidolle sarkasminsekaiselle huumorille. :mrgreen:
Tieto ilman teoriaa on triviaa, mutta teoria ilman faktoja on paskanjauhantaa
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Mikähän näistä yleisistä tavoista on kalan kannalta se paras:
1) elävänä vessanpönttöön
2) elävänä kiehuvaa vettä päälle tai elävänä kiehuvaan veteen
3) pussiin ja autolla yli
4) saksilla tai puukolla pää irti
5) tainnutus lyömällä ja sitten niskan katkaisu
6) nukutus neilikkaöljyllä ja lopetus sitten jollain edellisistä, mutta ei vessanpönttöön.
7) jokin muu, mikä?

Huom. siis kalan, vaan ei ihmisen kannalta.
greippi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja greippi »

jarvij kirjoitti:Huom. siis kalan, vaan ei ihmisen kannalta.
Vetäisin tässä jonkinlaisia yhtäläisyysmerkkejä kalan ja ihmisen välille. Lähinnä siltä kantilta, että jos lopettaminen veitsellä kauhistuttaa niin oletettavaa on, että se ei tule sujumaan sutjakkaasti, siis kalan kantilta mallikkaasti. Sen vuoksi niiden jotka nyrpistelevät nössöille, jotka eivät kalaansa moralla saa kahtia, kannattaisi kalan oikeuksia puolustaessaan miettiä myös tätä puolta asiasta. Lopettajalle ystävällinen taitaisi siis olla myös se kalaystävällisin, eli kaikkien etu olisi löytää se herkimmillekin sopiva konsti. Jos jähmetytään vain puolustamaan sitä iänikuista puukkoa ei uusia keinoja löydetä.

Kun "siistiä" keinoa ei ole yleisesti saatavilla, kehitetään sitten näitä "autolla ylitse" -sovelluksia. Koska nähdään autoton kaupunkilaisakvaristi kuskaamassa kultakalaansa ratikkakiskoille?

Kaikkien etuhan olisi saada akvaariokauppoihin tai edes apteekkeihin joku varmoina tappavina (valmiina) annoksina myytävä myrkky (MS222, bentsokaiini?). Kuka taistelisi tämän puolesta? Akvaarioseurat, -liitto, kauppiaat, eläinlääkärit, eläinsuojeluihmiset?
Hella
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hella »

greippi kirjoitti:
jarvij kirjoitti:Huom. siis kalan, vaan ei ihmisen kannalta.
Vetäisin tässä jonkinlaisia yhtäläisyysmerkkejä kalan ja ihmisen välille. Lähinnä siltä kantilta, että jos lopettaminen veitsellä kauhistuttaa niin oletettavaa on, että se ei tule sujumaan sutjakkaasti, siis kalan kantilta mallikkaasti. Sen vuoksi niiden jotka nyrpistelevät nössöille, jotka eivät kalaansa moralla saa kahtia, kannattaisi kalan oikeuksia puolustaessaan miettiä myös tätä puolta asiasta. Lopettajalle ystävällinen taitaisi siis olla myös se kalaystävällisin, eli kaikkien etu olisi löytää se herkimmillekin sopiva konsti. Jos jähmetytään vain puolustamaan sitä iänikuista puukkoa ei uusia keinoja löydetä.

Kun "siistiä" keinoa ei ole yleisesti saatavilla, kehitetään sitten näitä "autolla ylitse" -sovelluksia. Koska nähdään autoton kaupunkilaisakvaristi kuskaamassa kultakalaansa ratikkakiskoille?

Kaikkien etuhan olisi saada akvaariokauppoihin tai edes apteekkeihin joku varmoina tappavina (valmiina) annoksina myytävä myrkky (MS222, bentsokaiini?). Kuka taistelisi tämän puolesta? Akvaarioseurat, -liitto, kauppiaat, eläinlääkärit, eläinsuojeluihmiset?
Niinpä.. Itsekin jouduin sitten lopettamaan eilen sen leväbarbin kun uimarakko oli jotenkin mennyt ja mielestäni minun lopettamiseni oli aikamoista söheltämistä kun en kahdessa sekunnissa saanut sitä päätäpoikki alkoi keittäminenkin tuntua armeliaammalta :(
Neilikkaöljyä kotiin ja mahdollisimman pian, mutta kaupoissa ei ainakaan hyvinkäällä ollut.. Jotkut myyjät harmittelivat kun ei mausteneilikkaöljyä ollut, eli kysyisin että onko se/ajaako se saman asian kuin neilikkaöljy..? :?
Leena
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Leena »

Epätietoinen Oulusta kyselee..

Kuinka kala tapetaan neilikkaöljyllä?
Noi muut murha-menetelmät olen kyllä kuullu, mut neilikkaöljy???
Mutta Ihaa sanoi itsekseen: "Kirjoittaminen - hmmm, hmm.
Kyniä ja mitä kaikkea. Ylimainostettua, jos minulta kysytte.
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Tulipa mieleen muisto kultaisilta nuoruusvuosilta, kun naapurin vanha ukko naulasi ankeriassaaliinsa päistään petäjänrunkoon ja nylki ne elävältä. Siinä sitten katseltiin monttu auki nahattomina sätkiviä luontokappaleita... Et silviistiin... :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”