Yleensä kalat kai jotenkin reagoivat akuutisti epämieluisiin asioihin, esim. pyrkivät pakoon, haukkovat henkeään tms. Olen nukuttanut pallokaloja hampaiden leikkuuta varten neilikkaöljyllä enkä ole huomannut käytöksessä öljyn lisäyksen jälkeen mitään muuta muutosta kuin vähittäisen reaktiokyvyn heikkenemisen, uintiliikkeiden muuttumisen epäjohdonmukaisiksi ja hengitysliikkeiden hidastumisen. Ei mitään pakoon pyrähdyksiä, itsensä raapimista astian reunoihin tms. Aineen haju on ilmassa ihmisen nenään todella pistävä, mutta itse asiassa maku aika olematon. Pitihän sitä kokeilla vastaavanvahvuista puhtaaseen veteen tehtyä liuosta, kalat nukutan akvaariosta otetussa vedessä.ReimaR kirjoitti:Olen edelleen, hyvistä perusteluista huolimatta, sitä mieltä että neilikkaöljy ym. "nukutusaineet" ovat kalalle epämiellyttävämpiä kuin kunnon puukko niskaan menetelmä. Se miten kalat aistivat mitkäkin ärsykkeet on meille ihmisille täysin tuntematon asia ja sellaisena pysyykin. Eiväthän kaikki ihmisetkään aisti tätä maailmaa samalla tavoin. Tähän asiaan olen joutunut perehtymään autistien maailmaan tutustuessani.
Kun kalan siirtää puhtaaseen akvaarioveteen, se virkoaa varsin nopeasti, muutamassa minuutissa. Sitten vaan takaisin altaaseen ja ruokahalua myöten käytös on entisellään. Hyvä aine, sanoisin. Ja halpa. Eikä tarvita mitään reseptejä, senkun käveele luontaistuotekauppaan tai tavaratalon kosmetiikkaosastolle. Stokkalla muuten kosmetiikkaosaston täti esitteli kitarisojaan hetken aikaa kun pyysin kalanukutusainetta ja pallokalan hammasleikkurit. Mietti varmaan hetken että pitäisikö soittaa vartijoille vai lemmikkiosastolle. Kun täsmensin että neilikkaöljyä ja kynsisakset, rupesi löytymään palvelua.
Juu. Lopetus tapahtuu meillä ensimmäisellä keittiön telineestä käteen sattuvalla veitsellä. Nukutukseen on sitten tuo neilikkaöljy.
Mika