Nyt taas suunittelemaan kalastoa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

lafe
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

_Marjana_ kirjoitti:Jos ei miellytä niin sitten voi voi... En mäkää käske ketään olla ottamatta jotai kala lajia koska itseäni se ei miellytä!!
Ei tässä nyt mistään miellyttämisestä ole kyse. Kaikki täällä yrittävät jakaa neuvojaan parhaansa mukaan niin että jokaisen pytyssä olevat kalat voisivat parhaalla mahdollisella tavalla oikeissa vesiolosuhteissa elää mahdollisimman pitkän elämän.

Ihmiset ovat vain yrittäneet neuvoa sinua kuinka onnistuisit paremmin kalavalinnoissasi, olisi ollut fiksua hankkia ensin se lämpömittari jotta tietäisit paljon siellä akvaariossa oikeasti on lämmintä, voiko sinne edes hankkia viileän veden kaloja. Kuitenkaan et halunnut sitä lämpömittaria ostaa vaan ostit kalat ja mittarit samalla kertaa ja nyt ihmettelet mitä tehdä kun lämmöt on korkealla.
Toivottavasti keksit tehokkaan keinon viilentää vettä pysyvästi, tai vaihdat kalasi lämmönkestäviin mikä olisi helpoin vaihtoehto.

Ei täällä ole tarkoitus kinata tai ketään miellyttää tai mielistellä tai olla miellyttämättä. Ihmiset vain koittavat auttaa sinua ja toinen toisiaan!
Laita niitä jääpaloja vaikka ensialkuun sinne hattuun ;)
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

lafe kirjoitti:Ja Anumaaritille linkki trollauksesta.
Hih! Aina oppii jotain uutta 8O
Mulle tuli trolleista mieleen ne lasten räiskyvähiuksiset muovipeikot.. [:I]

Ja tästä keskustelusta tulee mieleen "keskustelut" kotona oman jälkikasvun kanssa. Aiheina esim. "Miksi Pakkasella Pitää Pukea Vaatteet Päälle Ennen Ulos Menoa?", "Miksi Minä En Voi Syödä Yksin Pakastimesta Kaikkia 20 Jäätelötuuttia?" tai jotain muuta yhtä hedelmällistä :?

_Marjana_ -kultaseni, koeta ymmärtää meitä "ikäloppuja".. Pyysit itse neuvoa ja kaikki tarkoittavat vain sinun ja kalojesi parasta! Useimmat tällä foorumilla ovat aikuisia ihmisiä ja nuoremmatkin yleensä alan harrastajia, jotka tuntevat vastuunsa elävistä olennoista. Jos et halua ajatella sitä, että tuotat kärsimystä kaloillesi (mikä on eläinsuojelulain vastaista, tahallisesti tehtynä siis rikos!), mieti sitä miten kalliiksi tulee ostaa uusia kaloja kuolleiden tilalle! Vain, koska pyynnöstäsi annetut neuvot "eivät miellytä" [}:)]

Sanot olevasi koululainen, sen kai pitäisi tarkoittaa uhmaiän olevan ohi..?

Taidanpa lähteä tästä keskustelusta, ennen kuin annan sensoreille aihetta puuttua sanomisiini.. [;)]

*Kaivaa kilon herneitä nenästään, kaataa ämpärillisen jäitä pipoon ja poistuu* -Tassu-
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
_Marjana_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

En tahdo olla loukaava mutta loukkasit sinäkin minua. Et edes tunne mua etkä tiedä olenko eläin rääkkääjä vai en. Välitän eläimistäni ja voisin jopa antaa henkeni jonkun lemmikkini puolesta jos ei olisi muuta vaihtoehtoa. Toi oli maailan loukaavin viesti minkä olen koskaan lukenut! Se että ole 17 ei takota että olen eläin rääkääjä!!

Poistettu huuto + jäitä hattuun nyt - Lisa -
Tell me why we build castles in the sky?
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Kannattaako noita neuvoja nyt sitten kysellä, kun ei kuitenkaan ole halua tehdä muutoksia, tai jos oma päätös on tehty eivätkä siihen sitten kuitenkaan vaikuta minkään maailman ohjeet tai neuvot.

Ja on tosiaankin ihan hyvä ottaa ensin selvää, minkäsmoista vettä siellä akvassa on, ennenkun hommaa sinne kaloja. Sitten käy helposti juuri niin, että vesi ei olekaan sopivaa uusille kaloille, ja siten on keksittävä joku patenttiratkaisu, koska kalat on jo akvassa ja eivät tod.näk. voi kauaa hyvin.
*laa la laa*
-Tassu-
Senior Member
Senior Member

sorry..

_Marjana_ kirjoitti:En tahdo olla loukaava mutta loukkasit sinäkin minua. Et edes tunne mua etkä tiedä olenko eläin rääkkääjä vai en. Välitän eläimistäni ja voisin jopa antaa henkeni jonkun lemmikkini puolesta jos ei olisi muuta vaihtoehtoa. Toi oli maailan loukaavin viesti minkä olen koskaan lukenut! Se että ole 17 ei takota että olen eläin rääkääjä!!
Äsh.. :?

No, ensinnäkin: Anteeksi! Tapoihini ei yleensä kuulu loukata ketään.. :( Olen pahoillani! Tarkoitus minulla (sen enempää kuin muillakaan) ei varmasti ollut loukata tunteitasi, vaan herättää ajattelemaan..

Toiseksi: Ihan kertauksen vuoksi, vaikka tätäkin jauhettu monessa keskustelussa.. (lihavoinnit allekirjoittaneen):

ELÄINSUOJELULAKI (4.4.1996), 2. luku (Eläintenpito)
3 § (Yleiset periaatteet):
Eläimiä on kohdeltava hyvin eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Tarpeettoman kivun ja tuskan tuottaminen eläimille on kielletty. Lisäksi eläintenpidossa on edistettävä eläinten terveyden ylläpitämistä sekä otettava huomioon eläinten fysiologiset tarpeet ja käyttäytymistarpeet. Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä siitä, mitä on pidettävä tarpeettoman kärsimyksen, kivun ja tuskan tuottamisella eläimille.
4§ (Eläinten pitopaikka):
Eläimen pitopaikan on oltava riittävän tilava, suojaava, valoisa, puhdas ja turvallinen sekä muutoinkin tarkoituksenmukainen ottaen huomioon kunkin eläinlajin tarpeet. Eläimen pitäminen tarpeetonta kärsimystä tuottavalla tavalla on kielletty. Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä eläimen pitopaikalle asetettavista vaatimuksista. Asetuksella voidaan myös säätää, että maa- ja metsätalousministeriö voi antaa niistä tarkempia määräyksiä.

6. luku (Seuraamukset)
54§ (Eläinrääkkäys)
Joka tahallaan tai huolimattomuudesta
1) kohtelee eläintä 3-6, 8, 29, 32 tai 33 §:n taikka niiden nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti,
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, eläinrääkkäyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Ei siis edes eläinsuojelurikkomus, vaan eläinrääkkäys. Laki näin sanoo! En suoraan syyttänyt sinua eläinrääkkääjäksi, mutta lain kirjaimen mukaan toimintasi voidaan sellaiseksi tulkita.

Kolmanneksi: Viittasin ikääsi lähinnä siksi, että käytöksesi ja kielenkäyttösi toi mieleeni omien lasteni kanssa käydyt keskustelut. Kaikki tässä ketjussa mukana olleet eivät ilmeisesti huomanneet olevansa tekemisissä alaikäisen kanssa, vaan luulivat sinun ärsyttävän tahallasi (tuo trolli-vihjaus..) Tosin itse luulin sinua vielä paljon nuoremmaksi :? Lain mukaan ikäisesi jo pitkälti vastaa itse tekemisistään! Eläinten hyvä tai huono kohtelu ei välttämättä liity mitenkään ikävuosiin, valitettavasti.

Se, että pidät lemmikeistäsi, on hyvä pohja ponnistaa [;)] Vielä vähän lisää kärsivällisyyttä meitä vanhuksia kohtaan ja kykyä ottaa vastaan saadut neuvot (ja myös kritiikki), niin kyllä se siitä..
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Elme
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Elme »

Tähän aiheen sivusta- vääntämiseen mitään kommentoimatta voisin heitellä vähän omia kokemuksiani kardinaalikalojen pitämisestä. Joku sanoi tuolla pari sivua sitten, että kardinaalikala kestää ihan hyvin 25-asteista vettä. Omat kokemukseni puhuvat toista: meillä tippui pari kesää sitten muutama kardinaalikala lämmön noustua viikoksi-pariksi sinne kahteenviiteen ja yli. Aluksi kardinaalialtaan lämpötila oli jotain 18 astetta, kunnes päätin hankkia seuraksi pienen parven seeprakaloja. Nostin lämmön 21 asteeseen. Talvella se pysyy jämptisti 21 asteessa, mutta kesällä huitelee 22-23. Haihtuminen on erittäin tehokas veden viilennin, eli viileämmän veden akvaariossa ei kansilaseja ja mielellään valaisimena semmoinen kattoon kiinnitettävä malli. Meidän kardinaalialtaan koko tuplaantuu tässä jossain vaiheessa ja niinpä investoin Giesemann-monimetallilamppuun tässä pari päivää takaperin. Ja tuota... Olen huomannut myöskin, että mikäli asettaa suodattimen ulostulon siten, että se rikkoo veden pintaa, on haihtuminen nopeampaa. Ja ihan semmoin parin euron pöytätuuletin voi tehdä ihmeitä. Meillä helteisimpinä hetkinä puhaltaa pöydältä akvaarioon kirppikseltä 3 eurolla ostettu pöytätuuletin. Jos haluaa hiljaisen tuulettimen niin kannattaa ostaa uutena ;)
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
-Tassu-
Senior Member
Senior Member

Ruotuun palautus siis [:I] Ihan aiheesta, kiitos!
_Marjana_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Nonni. Kardinaalikaloille kaipaisin nyt kavereita altaaseen. Ja kysyisinkin että onko järkevää ottaa tuohon 6kardinaalikalan kanssa vielä vaikkapa miljoonakaloja tai plätyjä?
Arvot:

pH: 7
KH: 2
gH:8,5 (omppujen takia vois nostaa lisää)
Ja lämpömittari näyttää 19'c - 21'c
Vettä vaihdan 45%-50% 2viikossa... Enemmän mua vetoaa noi plätyt. Mitä niistä suosittelisitte? Kun niitä on nykyään niin monia :mrgreen:
Niistä on kokemusta kun oli joskus 5vuotta sitten. Mutta nyt taas tekee mieli. tiedän että lisääntyvät aika mukavasti :mrgreen: Ja että ovat aika rauhallisia.
Tell me why we build castles in the sky?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”