_Marjana_ kirjoitti:En tahdo olla loukaava mutta loukkasit sinäkin minua. Et edes tunne mua etkä tiedä olenko eläin rääkkääjä vai en. Välitän eläimistäni ja voisin jopa antaa henkeni jonkun lemmikkini puolesta jos ei olisi muuta vaihtoehtoa. Toi oli maailan loukaavin viesti minkä olen koskaan lukenut! Se että ole 17 ei takota että olen eläin rääkääjä!!
Äsh..
No, ensinnäkin: Anteeksi! Tapoihini ei yleensä kuulu loukata ketään..

Olen pahoillani! Tarkoitus minulla (sen enempää kuin muillakaan) ei varmasti ollut loukata tunteitasi, vaan herättää ajattelemaan..
Toiseksi: Ihan kertauksen vuoksi, vaikka tätäkin jauhettu monessa keskustelussa.. (lihavoinnit allekirjoittaneen):
ELÄINSUOJELULAKI (4.4.1996), 2. luku (Eläintenpito)
3 § (Yleiset periaatteet):
Eläimiä on kohdeltava hyvin eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Tarpeettoman kivun ja tuskan tuottaminen eläimille on kielletty. Lisäksi eläintenpidossa on edistettävä eläinten terveyden ylläpitämistä sekä
otettava huomioon eläinten fysiologiset tarpeet ja käyttäytymistarpeet. Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä siitä, mitä on pidettävä tarpeettoman kärsimyksen, kivun ja tuskan tuottamisella eläimille.
4§ (Eläinten pitopaikka):
Eläimen pitopaikan on oltava riittävän tilava, suojaava, valoisa, puhdas ja turvallinen
sekä muutoinkin tarkoituksenmukainen ottaen huomioon kunkin eläinlajin tarpeet. Eläimen pitäminen tarpeetonta kärsimystä tuottavalla tavalla on
kielletty. Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä eläimen pitopaikalle asetettavista vaatimuksista. Asetuksella voidaan myös säätää, että maa- ja metsätalousministeriö voi antaa niistä tarkempia määräyksiä.
6. luku (Seuraamukset)
54§ (Eläinrääkkäys)
Joka
tahallaan tai huolimattomuudesta
1) kohtelee eläintä
3-6, 8, 29, 32 tai 33 §:n taikka niiden nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti,
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta,
eläinrääkkäyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Ei siis edes eläinsuojelurikkomus, vaan eläinrääkkäys. Laki näin sanoo! En suoraan syyttänyt sinua eläinrääkkääjäksi, mutta lain kirjaimen mukaan toimintasi voidaan sellaiseksi tulkita.
Kolmanneksi: Viittasin ikääsi lähinnä siksi, että käytöksesi ja kielenkäyttösi toi mieleeni omien lasteni kanssa käydyt keskustelut. Kaikki tässä ketjussa mukana olleet eivät ilmeisesti huomanneet olevansa tekemisissä alaikäisen kanssa, vaan luulivat sinun ärsyttävän tahallasi (tuo trolli-vihjaus..) Tosin itse luulin sinua vielä paljon nuoremmaksi

Lain mukaan ikäisesi jo pitkälti vastaa itse tekemisistään! Eläinten hyvä tai huono kohtelu ei välttämättä liity mitenkään ikävuosiin, valitettavasti.
Se, että pidät lemmikeistäsi, on hyvä pohja ponnistaa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vielä vähän lisää kärsivällisyyttä meitä vanhuksia kohtaan ja kykyä ottaa vastaan saadut neuvot (ja myös kritiikki), niin kyllä se siitä..
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..