Tätä menoa sä saat hankkia ainakin 1000L akvan sitten kun nua sun kalas on "isoja" siis mikäli näitä "kyllä akvaariokauppias osaa" ostoja tulee tätä menoa
Apua! Minun millini
Valvoja: Moderaattorit
Häh?
haxa87 kirjoitti:Ainiijoo akvaariokauppiashan on aina oikeassa![]()
Tätä menoa sä saat hankkia ainakin 1000L akvan sitten kun nua sun kalas on "isoja" siis mikäli näitä "kyllä akvaariokauppias osaa" ostoja tulee tätä menoa
Mä en nyt kyllä tajua että mitä sä selität. Mä tiedän että ne ei ole oikeassa. Mähän sanoin että ne oli sanonut että jos riitoja tulee niin kauppaan takasin vaan. Miten se nyt taas liittyy koko asiaan?
160l & 63l
Niih
haxa87 kirjoitti:Nohnoh.. mä vaan yritän "valistaa" suano ei kai..
Mutta kannattaa se akvaario hankkia ennenkuin niitä kaloja sinne pienempää änkee
Nooh... Kaipa sitten niin
160l & 63l
Mä oon ymmärtänyt että sulla on ihan liikaa kaloja tuonkokoisessa akvaariossa (esim: perhosten sopii sinne "ehkä" hetkeksi jos niitä on vain ne kaksi!
vieläkös sielä on niitä keltabarbeja?
ja milliksiä?
Ja kun se ph on 7 niin kyllä se on tunkemista niiden perhosten kohdalla! vaikka olisivat vain 1cm pituisia (eikä se pieni koko siihen ph "tarpeeseen" vaikuta niinkuin näytät luulevan
Mun oma mielipide on että tuo on rääkkäystä
kaikkihan niitä virheita tekee mutta sä et vain näytä ymmärtävän niistä ja sitten kun/jos ymmärrät että olet tehnyt suuren virheen niin purat sen kiukun muihin selittämällä että "kylläpäs sä sanot rumasti, sä et ymmärrä tilannetta" tyyliin ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ja kun se ph on 7 niin kyllä se on tunkemista niiden perhosten kohdalla! vaikka olisivat vain 1cm pituisia (eikä se pieni koko siihen ph "tarpeeseen" vaikuta niinkuin näytät luulevan
Mun oma mielipide on että tuo on rääkkäystä
Jos altaan asuttaa liian täyteen, niin ei niillä kaloilla vaan ole tilaa kasvaa siellä edes siihen että ovat niin isoja että ne eivät enää mahdu sinne...
Siis mitä tahdon sanoa on että et voi laittaa paljon nuoria kaloja pieneen altaaseen sillä selityksellä, että ne ovat vielä kaikki pieniä ja mahtuvat sinne nyt. Kasvaakseen normaalisti, ne vaativat ja tarvitsevat tilaa, muuten voivat olla hidaskasvuisia tai täysin kääpiöityä ja se on sairasta.
Isoksi tulevista kaloista luopuminen on järkevää jotta ne pääsisivät tarpeeksi tilaviin oloihin jo kasvuvaiheessa, mikä takaisi niille normaalin ja hyvän kasvuajan. Kaikkihan haluamme vain parasta omille kaloillemme, ja joskus se paras on se, että luovumme niistä tai itse järjestämme niille vaatimukset täyttävät olot NYT.
Muistutettakoon, että perhoskirjoahvenelle suositellaan esim. Fishbasessa pH-arvoa 5-6. Ja pH 7 ei ole lähelläkään pH 6:tta, sillä pH-arvo 6 on itse asiassa sata kertaa happamampi kuin pH 7.
Siis mitä tahdon sanoa on että et voi laittaa paljon nuoria kaloja pieneen altaaseen sillä selityksellä, että ne ovat vielä kaikki pieniä ja mahtuvat sinne nyt. Kasvaakseen normaalisti, ne vaativat ja tarvitsevat tilaa, muuten voivat olla hidaskasvuisia tai täysin kääpiöityä ja se on sairasta.
Isoksi tulevista kaloista luopuminen on järkevää jotta ne pääsisivät tarpeeksi tilaviin oloihin jo kasvuvaiheessa, mikä takaisi niille normaalin ja hyvän kasvuajan. Kaikkihan haluamme vain parasta omille kaloillemme, ja joskus se paras on se, että luovumme niistä tai itse järjestämme niille vaatimukset täyttävät olot NYT.
Muistutettakoon, että perhoskirjoahvenelle suositellaan esim. Fishbasessa pH-arvoa 5-6. Ja pH 7 ei ole lähelläkään pH 6:tta, sillä pH-arvo 6 on itse asiassa sata kertaa happamampi kuin pH 7.
rauhotu
Tämän hetkiseen kokoona nähden niillä on hyvin tilaa. Miten niin tunkemista? Mm.Faunattaren sivuilla sanottiin että pH:ksi 7 on ihan hyvä. En todelakaan luule, että koko vaikuttaa pH:hon. Taas sä laitat sanoja mun suuhun. Mun kiukkuni ei johdu omista virheistäni vaan tapa jolla mulle kerrotaan asioita aiheuttaa kuikkua. Mm. se että laitat sanoja mun suuhun. Se ärsyttää ja kiukuttaa. Kyllä mä mun virheistä opin, mutta sä et näytä ymmärtävän sitä mitä mä sanon.haxa87 kirjoitti:Mä oon ymmärtänyt että sulla on ihan liikaa kaloja tuonkokoisessa akvaariossa (esim: perhosten sopii sinne "ehkä" hetkeksi jos niitä on vain ne kaksi!vieläkös sielä on niitä keltabarbeja?
ja milliksiä?
Ja kun se ph on 7 niin kyllä se on tunkemista niiden perhosten kohdalla! vaikka olisivat vain 1cm pituisia (eikä se pieni koko siihen ph "tarpeeseen" vaikuta niinkuin näytät luulevan![]()
Mun oma mielipide on että tuo on rääkkäystäkaikkihan niitä virheita tekee mutta sä et vain näytä ymmärtävän niistä ja sitten kun/jos ymmärrät että olet tehnyt suuren virheen niin purat sen kiukun muihin selittämällä että "kylläpäs sä sanot rumasti, sä et ymmärrä tilannetta" tyyliin
Tiedän tuon että niillä ei ole tilaa kasvaa suuriksi, mutta hankin sen akvan niin nopeasti, että ne ehti vielä kasvaa. Ne ovat siellä altaassa väärän tiedon takia. Ne saavat tilansa kasvaa. Mm. keltabarbit ovat kasvaneet rutkasti siitä kun minä ne ostin. Ymmärrän ymmärän... Edelleen tilanne ei ole enää kauan tälläinen...Majqua kirjoitti:Jos altaan asuttaa liian täyteen, niin ei niillä kaloilla vaan ole tilaa kasvaa siellä edes siihen että ovat niin isoja että ne eivät enää mahdu sinne...
Edit: Yhdistetty kaksi peräkkäistä viestiä samalta kirjoittajalta. -Tiinanen
160l & 63l
Joo ei mulla kokemusta perhosista oo mut 5 muusta kirjoahven lajista on
Onhan mulla mahdollisuus lukea sun teksti kokonaan.. nojoo jääköön sanomatta..
Mä en kyl jaksa enää vastata tuohon hommaan millään lailla, menee vain aikaa hukkaan
ja muutenkin alkaa kuullostamaan jo aika lapselliselta..
Kiitti moi
Onhan mulla mahdollisuus lukea sun teksti kokonaan.. nojoo jääköön sanomatta..
Mä en kyl jaksa enää vastata tuohon hommaan millään lailla, menee vain aikaa hukkaan
Kiitti moi
Minullapas on kohtuullisen runsaasti kokemusta perhosista usean vuoden ajalta, joten jos et usko haxa87:aa, niin usko minua, kun sanon että perhostesi paikka on kaupassa (jos ovat luvanneet, että saat palauttaa ne), ei sinun akvaariossasi.
Kysymys on tilantarpeesta, mutta ei pelkästään siitä. Perhoset ovat herkkiä kaloja, joita en minä (eikä tietääkseni kukaan muukaan harrastaja) suosittele aloittelijalle. Ne eivät yksinkertaisesti sovellu nykyiseen akvaarioosi, sen muiden asukkaiden seuraan ja tarjolla olevaan tilaan, eivätkä kokemukseesi. Eivät edes väliaikaisesti. Vaikka ne kasvaisivatkin normaalisti (mikä ei ole varmaa), niiden stressaantuvuus ja herkkyys vedenlaadun suhteen tekevät niistä sinulle sopimattomia kaloja. Ehkä sitten myöhemmin.
Toivon, että en kuulostanut epäystävälliseltä, mutta en oikein keksi, miten voisin tämän sinulle kertoa yhtä selvästi kauniimmin.
Kysymys on tilantarpeesta, mutta ei pelkästään siitä. Perhoset ovat herkkiä kaloja, joita en minä (eikä tietääkseni kukaan muukaan harrastaja) suosittele aloittelijalle. Ne eivät yksinkertaisesti sovellu nykyiseen akvaarioosi, sen muiden asukkaiden seuraan ja tarjolla olevaan tilaan, eivätkä kokemukseesi. Eivät edes väliaikaisesti. Vaikka ne kasvaisivatkin normaalisti (mikä ei ole varmaa), niiden stressaantuvuus ja herkkyys vedenlaadun suhteen tekevät niistä sinulle sopimattomia kaloja. Ehkä sitten myöhemmin.
Toivon, että en kuulostanut epäystävälliseltä, mutta en oikein keksi, miten voisin tämän sinulle kertoa yhtä selvästi kauniimmin.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
-
maketzu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Sanonpa minäkin painavan sanani tässä.
Minullakin on ollut perhoskirjoahvenia muutamaankin otteeseen. Joten olen Behomotin kanssa samaa mieltä.
Perhoskirjoahvenet todellakin ovat vaativia kaloja. Perhoskirjoahvenet kun ovat herkkiä vedenlaadun muutkosille ja huonolle vedelle. Ja väärästä hoidosta menehtyvät hyvinkin helposti. Joten ei niitä joka akvarioon pidä tunkea.
Akvaariosi saisi olla isompi perhoskirjoahvenille (ainakin itse suosittelen isompaa akvaariota), jolloin vedenlaatukin pysyy niille sopivana. Lisäksi nykyisessä akvaariossasi on perhoskirjoahvenille sopimattomat kalakamut.
Joten kun saat kokemusta akvaarion hoidosta sekä isomman akvaarion ja sinne perhoskirjoahvenille sopivat kalakamut ja vedenlaadun pysymään hyvinä, voit hankia perhoskirjoahvenia.
Kannattaa kuunnella kokeneempia.
Ja tämä ei ollut nipotusta sitten.
Minullakin on ollut perhoskirjoahvenia muutamaankin otteeseen. Joten olen Behomotin kanssa samaa mieltä.
Perhoskirjoahvenet todellakin ovat vaativia kaloja. Perhoskirjoahvenet kun ovat herkkiä vedenlaadun muutkosille ja huonolle vedelle. Ja väärästä hoidosta menehtyvät hyvinkin helposti. Joten ei niitä joka akvarioon pidä tunkea.
Akvaariosi saisi olla isompi perhoskirjoahvenille (ainakin itse suosittelen isompaa akvaariota), jolloin vedenlaatukin pysyy niille sopivana. Lisäksi nykyisessä akvaariossasi on perhoskirjoahvenille sopimattomat kalakamut.
Joten kun saat kokemusta akvaarion hoidosta sekä isomman akvaarion ja sinne perhoskirjoahvenille sopivat kalakamut ja vedenlaadun pysymään hyvinä, voit hankia perhoskirjoahvenia.
Kannattaa kuunnella kokeneempia.
Ja tämä ei ollut nipotusta sitten.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Isomman tilan ja sopivien kalakaverien + monipuolisen ruuan (pelkkä hiutaleruoka ei riitä) lisäksi perhoset vaativat ylimitoitetun suodatuksen akvaarion kokoon nähden. Vedenvaihdot runsaita (yleisohje puolet vedestä kerran viikossa).
Itselläni on pariskunta 225l akvaariossa ja kutuaikana naaras on välillä saanut turpiinsa, aina kuitenkin parantunut pienistä vammoistaan. Akvaario on lähinnä kasviakvaario ja piilopaikkoja on runsaasti. Kerran siirsin parin 40l:seen kutemaan. Perhoset jäivät vahtimaan kutua, kun lähdin parin päivän reissuun. Palatessani naaraan toinen silmä oli pullistunut. Luulin jo, että nyt oli menoa, mutta se parani täydellisesti. Ahven se on sekin, vaikka pieni onkin![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itselläni on pariskunta 225l akvaariossa ja kutuaikana naaras on välillä saanut turpiinsa, aina kuitenkin parantunut pienistä vammoistaan. Akvaario on lähinnä kasviakvaario ja piilopaikkoja on runsaasti. Kerran siirsin parin 40l:seen kutemaan. Perhoset jäivät vahtimaan kutua, kun lähdin parin päivän reissuun. Palatessani naaraan toinen silmä oli pullistunut. Luulin jo, että nyt oli menoa, mutta se parani täydellisesti. Ahven se on sekin, vaikka pieni onkin
Sen haluan vielä sanoa että.. uskotko sä nyt mua? kun neljä ihmistä on sun kans erimieltä?
Vai oletko vieläkin sillä kannalla että ne sopivat sinne hyvin?
Sitä en tosiaankaan ymmärrä miksi rupesit jankkaamaan tälläisestä asiasta vain "ku akvakauppias sanoi niin ja faunattaren sivuilla luki"
Anteeksi veemäinen kysymys mutta sanottiinko sielä faunattaren sivuilla että sinne 60L "purkkiin" sopii myös niiden perhosten lisäksi muita kaloja kuten keltabarbeja?
Mutta toivottavasti sä sen uuden akvaarion pian saat
kuinkas isosta pytystä on kyse?
Vai oletko vieläkin sillä kannalla että ne sopivat sinne hyvin?
Sitä en tosiaankaan ymmärrä miksi rupesit jankkaamaan tälläisestä asiasta vain "ku akvakauppias sanoi niin ja faunattaren sivuilla luki"
Anteeksi veemäinen kysymys mutta sanottiinko sielä faunattaren sivuilla että sinne 60L "purkkiin" sopii myös niiden perhosten lisäksi muita kaloja kuten keltabarbeja?
Mutta toivottavasti sä sen uuden akvaarion pian saat
Soo soo
haxa87 kirjoitti:Sen haluan vielä sanoa että.. uskotko sä nyt mua? kun neljä ihmistä on sun kans erimieltä?
Vai oletko vieläkin sillä kannalla että ne sopivat sinne hyvin?![]()
Mutta toivottavasti sä sen uuden akvaarion pian saatkuinkas isosta pytystä on kyse?
Ei tarvi ruveta ärsyttä
160l & 63l
Lapset lapset!! Eiköhän tämä sopimattomuusasia ole jo käsitelty loppuun?
Akvanen varmasti tietää mitä mieltä me tästä nyt olemme ja tuo teidän kädenvääntö ei kyllä johda mihinkään. Paitsi vielä naurettavampaan ja lapsellisempaan ilmiriitaan. YV:t on keksitty, jatkakaa tätä taistoanne vaikka niillä. Pliis!
Päästäisiin taas keskustelemaan ihan asiasta.
Akvanen varmasti tietää mitä mieltä me tästä nyt olemme ja tuo teidän kädenvääntö ei kyllä johda mihinkään. Paitsi vielä naurettavampaan ja lapsellisempaan ilmiriitaan. YV:t on keksitty, jatkakaa tätä taistoanne vaikka niillä. Pliis!
Päästäisiin taas keskustelemaan ihan asiasta.
Arghh...
Ärsyttävää... Tässä mä nyt odotan innolla että saisin palstalle laitettua osto ilmoituksen, mutta en vieläkään oo saanut varsinaista lupaa
Älkää huolestuko kyllä mä sen saan... Kuinka kauan ne jaksaa vielä siellä pienessä? Onko 2 kk aivan hirveän pitkä aika?
Älkää huolestuko kyllä mä sen saan... Kuinka kauan ne jaksaa vielä siellä pienessä? Onko 2 kk aivan hirveän pitkä aika?
160l & 63l
-
Fisustaja
- Senior Member

- Viesti:
Kyllä ne tuossa pärjäävät kunhan testaat ja vaihdat vettä säännöllisesti, sillä muutoin nuo perhoskirjoahvenesi saattavat siirtyä autuaammille uimavesille... 
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Antin & Annen kotisivut
Heh
Fisustaja kirjoitti:Kyllä ne tuossa pärjäävät kunhan testaat ja vaihdat vettä säännöllisesti, sillä muutoin nuo perhoskirjoahvenesi saattavat siirtyä autuaammille uimavesille...
Hieno juttu
Olis kyllä ihanaa
160l & 63l
Minä olen taas ikävä tyyppi ja sanon, että 2 kk päästä tuleva isompi akva ei muuta mielipidettäni miksikään. Perhoset ovat herkimmillään nimenomaan kotiuttamisvaiheessa (n.1 kk ostosta), ja nimenomaan tämän vaiheen olot ovat sinulla ongelmana. Onhan se ikävää, mutta teet väärin, jos ajattelet vain omaa kivaasi. Lemmikkiesi hyvinvoinnin ja terveyden pitäisi olla sinulle tärkeintä, ja tässä tapauksessa se tarkoittaa liian hankalista eläimistä luopumista.
Myöhemmin, jos saat toteutettua perhosille suotuisat olot, voit hankkia uudet kalat. Mutta älä pidä näitä.
Myöhemmin, jos saat toteutettua perhosille suotuisat olot, voit hankkia uudet kalat. Mutta älä pidä näitä.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
:)
Nyt on sellanen juttu, että koko aihe on ajautunut pois minun pikkuruisesta kovia kokeneesta milliksestäni. Siksipä haluan kertoa, että nykyään se voi hyvin ja siskoni nimesi sen kovikseksi sen luonteen perusteella. Ei voisi uskoa samaksi milliksi kuin vähän aikaa sitten. Pyrstö on jo kasvanut aika kivasti, ottaen huomioon millainen se oli
Onnellinen olen pikkuruisen Kovikseni tähden.
Kuvassa se väkyy, tuo pienempi pyrstöinen uros
http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 15910.jpeg
Kuvassa se väkyy, tuo pienempi pyrstöinen uros
http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 15910.jpeg
160l & 63l
Komea kalahan siitä on jo tulossa
.
Mitäs mahtaa olla tuo pieni kirkkaanvihreät lehdet omistava "rihmamainen" kasvi. On meinaan niin nätin näköstä että tuommonen sopisi kuin nenä päähän tuohon affenakvaariooni. Vai onko se vaan tuossa taustassa, ei oikein saa selvää vaikka kuinka yrittää tihrustaa ja erottaa onko se taustassa vai akvaariossa.
Mitäs mahtaa olla tuo pieni kirkkaanvihreät lehdet omistava "rihmamainen" kasvi. On meinaan niin nätin näköstä että tuommonen sopisi kuin nenä päähän tuohon affenakvaariooni. Vai onko se vaan tuossa taustassa, ei oikein saa selvää vaikka kuinka yrittää tihrustaa ja erottaa onko se taustassa vai akvaariossa.
-
bettaboy85
- Senior Member

Kasvi
'Cofeingirl kirjoitti:Komea kalahan siitä on jo tulossa.
Kyllä se taitaa taustakuvaa olla, jos ihan ymmärsin mitä tarkotit
160l & 63l