Levää, levää ja lisää levää :(
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Levää, levää ja lisää levää :(
Tänks En =)
Olen tehnyt nyt niin paljon tuon altaan eteen että varmasti olisi jo tullut edullisemmaksi ostaa koko uusi allas, joten nyt ei enään sisullakaan voi luovuttaa, tämä on vain voitettava, ei ole muita vaihtoehtoja ..kele
Muistampa että sinäkin olet ostellut minulta ennen muinoin kasveja, kun oli altaassani asiat toisin.... Kiitos tuestasi
Olen tehnyt nyt niin paljon tuon altaan eteen että varmasti olisi jo tullut edullisemmaksi ostaa koko uusi allas, joten nyt ei enään sisullakaan voi luovuttaa, tämä on vain voitettava, ei ole muita vaihtoehtoja ..kele
Muistampa että sinäkin olet ostellut minulta ennen muinoin kasveja, kun oli altaassani asiat toisin.... Kiitos tuestasi
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
-
- Elite Member
Tuosta altaani kypsytyksestä muistui just mieleen, että Prodibio Bio Digest ampullien lisäksi altaaseen kyllä laitoin myös Prodibio Stop Ammoa.
Lampuista sen verran, että kun asuin vanhempien luona akavaarion lamput valaisi 14-15 tuntia päivässä ja omassa kämpässä alkuun saman verran,
kunnes levä ongelman takia vähensin valoisaa aikaa.
Kasvistosta vois mainita, että akvaariossa on vedensuosikkia, valisneriaa, pari sammaleen peittämää karahkaa sammal on sellasta jonka pitäs kasvaa pystysuoraan ylöspäin ja sitten on ne punaiset vissiin konjakkikasvit. Pitää laittaa kuvia tuosta akaariosta kohan kotiudun kämpille.
Pitääpä lisätä ne loputkii ampullit tonne akvaarioon ja voinko todella nostaa easycarbo annoksen 6ml päivässä?
Lampuista sen verran, että kun asuin vanhempien luona akavaarion lamput valaisi 14-15 tuntia päivässä ja omassa kämpässä alkuun saman verran,
kunnes levä ongelman takia vähensin valoisaa aikaa.
Kasvistosta vois mainita, että akvaariossa on vedensuosikkia, valisneriaa, pari sammaleen peittämää karahkaa sammal on sellasta jonka pitäs kasvaa pystysuoraan ylöspäin ja sitten on ne punaiset vissiin konjakkikasvit. Pitää laittaa kuvia tuosta akaariosta kohan kotiudun kämpille.
Pitääpä lisätä ne loputkii ampullit tonne akvaarioon ja voinko todella nostaa easycarbo annoksen 6ml päivässä?

Mielenkiinnolla lueskelen ja yritän jotakin tästä oppia. Minulla samankaltainen ongelma tuossa pienemmässä altaassa. Myöskin minulla riittikasveja myyntiin asti ja oli niin kaunista. Ja sit. LEVÄÄ..
Kaikenvärisiä ja muotoisia. Sinilevää, rihmaista, höttömöttöä ja karvaista. Itkuhan tästä kohta tulee.
Ja minullakin oli noita sukarapuja ennen ongelman alkua (jotakin tapahtui niille kun allas vaihtui joitain kertoja viimevuoden puolella ja enään löytyy yksi sitkeä sissi joka ei pysty kaikkea tuota levää popsimaan)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ja minullakin oli noita sukarapuja ennen ongelman alkua (jotakin tapahtui niille kun allas vaihtui joitain kertoja viimevuoden puolella ja enään löytyy yksi sitkeä sissi joka ei pysty kaikkea tuota levää popsimaan)
-
- Advanced Member
No on, mutta punainen lanka on vähän hukassa koska kukaan ei tunnu tietävän mitä akvaan oikeasti menee ja minkäkin verran. Toisekseen aikaa muutoksista on kulunut hyvin lyhyt aika. Kolmanneksi muutokset lähti aika suihkarin lailla vyörymään sen sijaan että olisi lähdetty liikeelle alhaisella kaasulla ja opeteltu siinä tilanteen hallintaa jonka jälkeen alettu painamaan kaasua hitaasti lisää. Nyt vähän niin kun ampaistiin matkaan talla laudassa. Ja niin, "lähes kokeiltu" saattaa osua hyvinkin oikeaan!Micke kirjoitti:Olen itse taas ymmärtänyt tästä keskustelusta että kaikkea on lähes kokeiltu
Bakteerivalmisteet sisältää samoja bakuja. Nitrifikaatioon osallistuvat bakteerit tunnetaan hyvin eikä sillä rintamalla mitään uutta. Ja ei, mulle ei ikinä riitä evidenssiksi yhdenkään markkinamiehen sanat yhtään mistään (tämä näin yleisesti, ei henk koht).Micke kirjoitti: Tieteellistä evidenssiä jos kaipaat niin uskoisi jo sen riittävän että lähes jokaisella "akva-kemia-puljulla" on omat hyvinkin monenkirjavat bakteerivalmisteensa.
Ei ole olemassa sellaista levää kuin "sinilevä". On ryhmä bakteereita, jotka syystä X luokitellaan nimen sinilevät-alle. Usein luokittelu on melko keinotekoista, Kaikki syanobakteerit eivät myöskään tuota samanlaista "levää" ts bakteerikasvustoa, vaan niiden väreissä, bakteerikasvuston rakenteissa ja myös hajuissa on eroja. Omissa pytyissäni on ollut sinilevää, joka on välillä haissut, välillä ei. Voi elämän kirjon rikkkautta! Levät on sillä tavalla vallan mielenkiintoisia, että monia niistä ei voida yksiselitteisesti sijoittaa tiettyyn leväsukuun vaan suku (ehkä jopa laji?) voi vaihdella mm. olosuhteiden ja levän elinvaiheen mukaan. Eli tietyissä oloissa jokin levä voidaan luokitella johonkin sukuun mutta "sama" levä joudutaankin luokittelemaan eri sukuun toisissa olosuhteissa. Tämä vaikeuttaa niiden tunnistamista varmasti, mutta meitä lohduttaa se, että sinilevää lukuunottamatta (ja siihenkin osin ja joskus) niiden häätäminen onnistuu samoilla konsteilla: kasvien oloja parantamalla. No, mehän tiedetään että se ei sitten olekaan aina niin yksinkertaista! Toisaalta se ken oppii kupletin juonen, osaa kiusata akvoihinsa ilmestyviä leviä ja suorastaan iloitsee niistä, koska ne kertovat omaa kieltään akvan tilasta. Vaan sinilevät... ne on toista maata. Kasvit ja levät eivät kilpaile keskenään, kasvit kilpailevat. Levien ja kasvien kilpailuasetelma on yhtä toimiva kuin jo edellä käyttämäni vertaus norsun ja hiiren kilpailu ruoasta.toukopouko kirjoitti:ja seuraava ihmetyksen aihe syntyi siitä, että.... sepä ei "tuoksahtanut" miltään.... =0 Kaikkihan me, jotka olemme sinilevän kanssa joutuneet tässä elämässä tekemisiin, niin tiedämme että se todella haisee pistävän, voimakkaan pilaantuneen ja käyvän mullan hajulle,
Olen jyrkästi eri mieltä virtauksen vaikutuksesta yhdenkään levän lisääntymiseen. Tiedän kyllä että voi näyttää siltä, että näin tapahtuu, esim tupsua kasvaa virtauspaikassa, mutta tällöin olosuhteet ovat leviellä otolliset muutenkin ja virtaus tuo mukaan pakettiin jotain josta levät tykkäävät erityisesti, mikä saa ne innostumaan. Kääntäen: jos olosuhteet ovat leviä vastaan, ei niitä saa provosoitua kasvamaan tai esille millään määrällä virtausta. Satanen vetoa, että huonolla virtauksella on saatua aikaan enemmän ongelmia kasveille (ja sitä kautta tuettu levien kasvua) kuin hyvällä. Hyvä virtaus kasvien seassa, myös pohjassa, on melkein välttämättömyys, etenkin silloin jos akvaario on hiililisätty. Tämä perustuu kasvien aineenvaihduntaan. "Hyvä" on akvakohtainen.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Se on sisso hyvä että sä tiedät
. Kunvaan vielä nuo "ekosysteemitkin" tietäisivät...
ja jep levä on loputon suo joka tulee ja menee jos sikseen tulee.

ja jep levä on loputon suo joka tulee ja menee jos sikseen tulee.
-
- Advanced Member
Voi, kyllä ne tietää! Mitä niiden vielä pitäisi tietää? Ongelma näissä jutuissa (asioissa, tapahtumissa ja niiden korrelaatioissa) on se, että niiden yhteydet toisiinsa ei avaudu ihan hetkessä mutta kun avautuu, ne eivät ole lainkaan omituisia, hankalia eikä edes kovin monimutkaisia! Avatumista haittaa tosi isosti se, että me luullaan sitä ja luullaan tätä ja tehdään liian hätäisiä johtopäätelmiä siitä mitä nähdään eikä ymmärretä että taustalla vaikuttikin ihan muut voimat. Taustavoimien ymmärtäminen on kaiken a j o, muuten ropataan vain oireita, ei syytä. Ne harrastajat, jotka kokemuksen ja asioiden opiskelun kautta ovat oppineet "hallitsemaan" näitä miniekosysteemejä, hallitsevat oikeasti homman niin hyvin, että "kun painan tuosta, tapahtuu noin" ja kyllä, niin todella tapahtuu! Mutta ilman muuta, jos ei halua oppia eikä saada mitään aikaan, ei kannata kokeilla mitään, ei kuunella ketään eikä lukea mitään. Mä puolestani suosittelen tutustumaan mahdollisimman laajasti kaikkeen tarjolla olevaan materiaaliin, ehkä jopa kokeilemaan, olemaan uskomatta ketään yksin vaan kun on funtsinut ja toivottavasti kokeillut riittävästi, tekee omat johtopäätelmänsä. Sillä varauksella, että ne voivat olla vääriä. Sillä varauksella että on valmis tarkistamaan käsityksiään jos joku esittää paremmat argumentit asian puolesta. En jaksa uskoa, että on sattumaa että maailman upeimmat akvaariot on saatu aikaan samoja periaatteita noudattamalla. Ne periaatteet on jokaisen mahdollista löytää. Sen sijaan musta on hiukan omituista se, että ne jotka eivät osaa eritellä taustavoimia, eivät osaa perustella, eivät ole kokeilleet ja/tai tehneet mitään tai kuten kokeneemmat on neuvoneet tekemään (eikä vain sinnepäin), jaksaa inttää vastaan. En tarkoita tätä henk koht kenellekkään, tätä vain näkee jatkuvasti ja sillä saadaan selvästi aikaan paljon ongelmia. Maailman upeimpiin pyttyihin dumpataan "tonneittain" ravinteita ja silti on vielä vaan porukkaa, joskin vähenevässä määrin, joka aina vaan jaksaa varoitella miten kauhia aine fosfaatti on (se kun pilasi Itämerenkin...), tämä näin yhtenä esimerkkinä. Se filosofioinnista, back on track...en kirjoitti: Kunvaan vielä nuo "ekosysteemitkin" tietäisivät...
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies

Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
- Advanced Member
Vesitestit otettu tänään ja muutoksia tullut, Kh on 4.5, nitraatti 10 mutta ph ihmetytti että oli pudonnut 6 vaikka kh on noussut.
Täällä on nyt niin paljon ollut juttua, etten tiedä mihin oikein ensiksi tarttuisin.... vaikka siihen suihkarin vauhtiin... että sehän nyt on tullut jo selväksi moneen kertaan jotta juu, kärsimätön olen... mutta olempa kertonut myös sen, että tilanne kun on jo jatkunut sen vuoden verran, aina eri levällä tarjottuna ja omia ennen käytettyjä toimenpiteitä tehneenä, välillä jo puutuen koko harrastukseen... ja sitten välillä sellaisen puoli raivon vallassa,,,, niin tämähän on nyt vain loppuhuipennus tälle vuoden työlle.... eli kun ns. kärsimätön ihminen on suihkinut sodassa vuoden päivät niin siinä alkaa olla sellaiset eväät että nyt PANNAAN tapahtumaan tai sitten vaan lasipurkki betonia täyteen ja merenpohjaan.... AW:ssa olen tätä nyt hoidellut lyhyen aikaa mutta ongelma on kestänyt pidempään....
Sitten täytyy kiittää ihan uudesta tiedosta, että sinilevä (jonka tiedän syanobakteeriksi, käyttänyt nimeä tuolla aiemmin), ei aina haisekkaan. Olen luullut että siinä on aina pistävä paha haju, joka tarttuu sormiinkin pitkäksi aikaa. Lajeja jo kirjoitinkin selvitelleeni tuolla aiemmin olen iiiiihan liian monta... mutta hajuasia oli uusi tieto.... Taas tarttui jotain koppaan...
Sitten tuo asia, ettei kukaan tiedä mitä altaaseen menee... hmmmm, mitähän nyt tarkoitat? Jos tarkoitat sitä, etten tiedä kyseisen kasviravinteen suhteita/määriä, paljonko siinä on kutakin siinä mainittua ravinnetta (rautaa, nitraattia, kuparia ym ym), niin juu, en tiedäkkään, enkä ole tiennyt enkä koskaan selvitellyt/laskeskellut aiemmistakaan kasviravinteistani tarkemmin sisältöä. Aiemmin on ollut käytössä siis EasyLifen ProFito pullon antamalla määrällä /litroja kohti. Ja jos allasharrastukseni oikeasti joutuisi menemään siihen pisteeseen, että täytyisi tietää kaikkien aineiden, ravinteiden, bakteerien jne tarkat osat ja määrät ja sitten laskea ne omalle akvalle sopiviksi, niin en altaita enää harrastaisi.... ei ole minun juttu. Kaavat ja syvät kemiat ei voisi enempää ahdistusta enää aiheuttaa.... eli niinkuin olen kertonut, harrastamalla ja kokeilemalla mennään ja ihan kivasti sillä pärjäsi n. 14 vuotta... mutta nyt mättää, enkä tiedä vieläkään mikä keikahti niin että näin komian sopan aiheutti.
Mutta muutenhan olen ilmoittanut mielestäni mitä altaaseen laitan. Vimin all in red kasviravinne, nyt menee n. 40 ml/pv, hiilaria meni alkuun 1 kupla/sekunnissa, eilen nostin annosta, laskuria ei ole ja tästä Aquaball-levitin viritelmästä ei näe kuplia, mutta niin vähän sitä nostin että max 3 kuplaa sekunnissa menee arviolta nyt. Lisäksi sen näkee siitä, paljonko hiilaria "kasaantuu" lapon yläpäähän. (Viritelmä siis tuo sinun levitin kuvasta apinoituna). Carboa ei mene, kh:n nostoon laitoin eilen veteen 1.5tl ruokasoodaa + 3 bakteerikapselia, jotka liuotin ensin kummatkin veteen.
Sitten suodatus, kalasto ja ruoka on kerrottu... Tämän tarkemmin en osaa kyllä nyt kertoa mitä sinne menee.
Sitten kerron vielä että siis UV-C suodatus otettu pois ja hienoa vanua lisättu ulkosuodattimen päälle (siis päällimmäiseksi) keräämään kaikki se mitä UV-suodatin tappoi....
Mutta siis vielä noista vesiarvoista, mites, mites...... ööö, kun kh nousee ja ph laskee vaikka hiilarin määrää on lisätty.... pitäisköhän mun nostaa tota omaa lääkitystä kun enää ei juurikaan naurata
)))) Noooooh, viiitsi viiitsi.... 
Täällä on nyt niin paljon ollut juttua, etten tiedä mihin oikein ensiksi tarttuisin.... vaikka siihen suihkarin vauhtiin... että sehän nyt on tullut jo selväksi moneen kertaan jotta juu, kärsimätön olen... mutta olempa kertonut myös sen, että tilanne kun on jo jatkunut sen vuoden verran, aina eri levällä tarjottuna ja omia ennen käytettyjä toimenpiteitä tehneenä, välillä jo puutuen koko harrastukseen... ja sitten välillä sellaisen puoli raivon vallassa,,,, niin tämähän on nyt vain loppuhuipennus tälle vuoden työlle.... eli kun ns. kärsimätön ihminen on suihkinut sodassa vuoden päivät niin siinä alkaa olla sellaiset eväät että nyt PANNAAN tapahtumaan tai sitten vaan lasipurkki betonia täyteen ja merenpohjaan.... AW:ssa olen tätä nyt hoidellut lyhyen aikaa mutta ongelma on kestänyt pidempään....
Sitten täytyy kiittää ihan uudesta tiedosta, että sinilevä (jonka tiedän syanobakteeriksi, käyttänyt nimeä tuolla aiemmin), ei aina haisekkaan. Olen luullut että siinä on aina pistävä paha haju, joka tarttuu sormiinkin pitkäksi aikaa. Lajeja jo kirjoitinkin selvitelleeni tuolla aiemmin olen iiiiihan liian monta... mutta hajuasia oli uusi tieto.... Taas tarttui jotain koppaan...
Sitten tuo asia, ettei kukaan tiedä mitä altaaseen menee... hmmmm, mitähän nyt tarkoitat? Jos tarkoitat sitä, etten tiedä kyseisen kasviravinteen suhteita/määriä, paljonko siinä on kutakin siinä mainittua ravinnetta (rautaa, nitraattia, kuparia ym ym), niin juu, en tiedäkkään, enkä ole tiennyt enkä koskaan selvitellyt/laskeskellut aiemmistakaan kasviravinteistani tarkemmin sisältöä. Aiemmin on ollut käytössä siis EasyLifen ProFito pullon antamalla määrällä /litroja kohti. Ja jos allasharrastukseni oikeasti joutuisi menemään siihen pisteeseen, että täytyisi tietää kaikkien aineiden, ravinteiden, bakteerien jne tarkat osat ja määrät ja sitten laskea ne omalle akvalle sopiviksi, niin en altaita enää harrastaisi.... ei ole minun juttu. Kaavat ja syvät kemiat ei voisi enempää ahdistusta enää aiheuttaa.... eli niinkuin olen kertonut, harrastamalla ja kokeilemalla mennään ja ihan kivasti sillä pärjäsi n. 14 vuotta... mutta nyt mättää, enkä tiedä vieläkään mikä keikahti niin että näin komian sopan aiheutti.
Mutta muutenhan olen ilmoittanut mielestäni mitä altaaseen laitan. Vimin all in red kasviravinne, nyt menee n. 40 ml/pv, hiilaria meni alkuun 1 kupla/sekunnissa, eilen nostin annosta, laskuria ei ole ja tästä Aquaball-levitin viritelmästä ei näe kuplia, mutta niin vähän sitä nostin että max 3 kuplaa sekunnissa menee arviolta nyt. Lisäksi sen näkee siitä, paljonko hiilaria "kasaantuu" lapon yläpäähän. (Viritelmä siis tuo sinun levitin kuvasta apinoituna). Carboa ei mene, kh:n nostoon laitoin eilen veteen 1.5tl ruokasoodaa + 3 bakteerikapselia, jotka liuotin ensin kummatkin veteen.
Sitten suodatus, kalasto ja ruoka on kerrottu... Tämän tarkemmin en osaa kyllä nyt kertoa mitä sinne menee.
Sitten kerron vielä että siis UV-C suodatus otettu pois ja hienoa vanua lisättu ulkosuodattimen päälle (siis päällimmäiseksi) keräämään kaikki se mitä UV-suodatin tappoi....
Mutta siis vielä noista vesiarvoista, mites, mites...... ööö, kun kh nousee ja ph laskee vaikka hiilarin määrää on lisätty.... pitäisköhän mun nostaa tota omaa lääkitystä kun enää ei juurikaan naurata

-
- Advanced Member
Missään ei ole selvinnyt mitä teit vuoden aikana, mutta ainakin nämä isommat muutokset teit mitä? noin viikon sisään. Sitä tarkoitin talla laudassa ajamaan lähtemisellä. Hommasit paineellisen hiilarin, aloitit makrolannoituksen ja vaihdoit putket uusiin. Kehoitin vähentämään valaistusta ja lähtemään tekemään muutoksia sillä jo sinällään akvalle tutulla valolla, vaikka vähäisemmällä määrällä, jolloin tilanne olisi ollut helpompi hahmottaa ja hallita. Se että vaihtoi putket (siis useamman kuin yksi kerrallaan) uuteen, riittää jo saamaan pakan sekaisin. Uuden putken todennäjöisesti isompi valomäärä vaikuttaa, mutta myös uusi spektri. Ja näitä vaihtui kerta heitolla uusiin kaksi vai oliko kaikki kolme? Kun muutetaan kerrallaan niin vähän asioita kuin mahdollista (joitain muutoksia on pakko tehdä useita kerralla, muuten sen yhdenkin hyöty jää saavuttamatta) on helpompi hahmottaa mikä meni pieleen tai mistä kiikastaa.toukopouko kirjoitti:,,,että tilanne kun on jo jatkunut sen vuoden verran, aina eri levällä tarjottuna ja omia ennen käytettyjä toimenpiteitä tehneenä, välillä jo puutuen koko harrastukseen... ja sitten välillä sellaisen puoli raivon vallassa,,,,
Se, että kerrot paljonko (ml/vrk/vko) lisäät mitäkin ravinnetta ei kerro mitään yksittäisen ravinteen pitoisuudesta akvaariossa. Se pitäisi laskea pullon kyljestä löytyvästä tuoteluettelosta, jossa ilmoitetaan pitoisuudet tai määrät. Mä toki voisin laskea niitä sulle, mutta olen laiska, kuten jo todettua, ja kannustan mieluummin ihmisiä itse opettelemaan tekemään asioita, etenkin kun kyse on omasta pytystä jonka itse tuntee parhaiten. Ja jota seuraa päivittäin. Yleensä väkisinkin samalla oppii yhtä ja toista muutakin mistä on aina hyötyä. Testejä ei välttämättä tarvita, mutta olisi hyvä tietää paljoko lisää mitäkin akvaansa, tällä saa hyvää osviittaa siitä missä mennään, lisääkö varmasti riittävästi. Kun akvaarioon aletaan syöttämään hiililisää missä hyvänsä muodossa, akvaario siirtyy uudelle tasolle ja siellä alkaa jylläämään melkoiset voimat. Tälle tasolle siirtyminen voi jollakulla onnekkaalla sujua puolivahingossa hyvinkin helposti, mutta yleensä se vaatii asioihin syvemmin perehtymistä ja kyllä...usein myös hiukan laskemista. Meidän voi olla vaikea tajuta paljonko ne kasvit oikeasti kaikkea tarvitsee. Määrä(t), sitten kun löytyy sopiva annostus, yllättää lähes joka akvaristin! Nehän on yksiä lellipossuja ja pohjattomia kaivoja! Nirputtavat heti kun palvelu ei pelaa! Kalat on tosi helppoja lellittyihin kasveihin verrattuna, jotka haluaa sitä ja haluaa tätä tai kasvaa heti kieroon! Tai rumasti, tai omituisesti, tai levääntyy, tai raidoituu tai marmoriutuu tai käpristyy, tai kalpeutuu tai ruske...tai....
En ole ihan varma mikä on kysymys (tai onko sellaista edes) mutta siis hiilarihan painaa pHta alas. Ei toi 6 paha ole, mutta yrittäisin nostaa sitä hiukan ylös. Hiillarin kanssa pelatessa yksi riesa voi olla jatkuva KHn korjaaminen ja sen pitäminen tasaisena. Kaloja ei alhainen pH haittaa, mutta jos pH painuu kovin alas, akvaarion bakteerit alkaa tykkää kyttyrää ja koska akvaarioon lisätään kemikaaleja, ne voivat alkaa reagoimaan ei-toivotusti pHn laskiessa riitävän alas. Luonnosahan ei ole näitä ongelmia ja kalat siellä kestää hyvinkin alhaista pHta. pH lienee 6 silloin kun hiilarin syöttö on päällä? Mitä se on kun vedesä ei ole hiilaria eli esim aamulla ennen kaasun syötön alkua? Miten sulla on kaasu päällä, siis mistä mihin? KHta voit nostaa vielä, mutta tee se hitaasti. KH6 on vielä OK. Jos hanavesi ei tue hiilarin käyttöä omaamalla suotuisat vesiarvot itsessään, homma voi olla melkoisen työlästä. Korjaat yhtä, jollon toinen arvo keikahtaa, korjaat sen, kolmas keikahtaa...Done that, been there. Yksi syy miksi mä hyydyin hommaan, kaikkea piti vahtia jatkuvasti.toukopouko kirjoitti: ...kun kh nousee ja ph laskee vaikka hiilarin määrää on lisätty....
Mikä on nyt pahin ongelma? Sinilevä? Jos, niin sitä vastaan pitää käydä oma taistelunsa. Muut levät...? Miten sun mielestä kasvit kasvaa nyt?
-
- Elite Member
Tuossa kun eilen kotiuduin vanhempien luonta kämpille ja kattelin akvaariota, niin ei tuo levä tilanne niin hirveen vakava kuitenkaan ole,
mitä annoin ehkä ymmärtää, tai noh näyttäs että rihmamaisen vihrelevät kasvu on rajusti vähentyny, toisaalta se pohjalla oleva sinilevä laikku on hiukan levinny ja ne punaset vissiin konjakkikasvien vanhat lehdet on väriltään pikimustia ja ainoastaan latvassa olevat nuoret pienet lehdet on punasia väriltään, ovat aika hassun näkösiä.
Kohan tästä pääsen koulusta kämpille mittaan ph:n ja otan muutaman kuvan teille näytille akvasta ennen kun suoritan vedenvaihdon.
mitä annoin ehkä ymmärtää, tai noh näyttäs että rihmamaisen vihrelevät kasvu on rajusti vähentyny, toisaalta se pohjalla oleva sinilevä laikku on hiukan levinny ja ne punaset vissiin konjakkikasvien vanhat lehdet on väriltään pikimustia ja ainoastaan latvassa olevat nuoret pienet lehdet on punasia väriltään, ovat aika hassun näkösiä.

-
- Elite Member
Tässä on nyt kuvia tästä levä altaasta ja levistä.
http://aijaa.com/SzIv4u
miljoonakala84 kirjoitti:Tässä on nyt kuvia tästä levä altaasta ja levistä.
Ehkä en vain osannut katsoa "oikealla silmällä", mutta minä en tuosta kuvasta saanut mitään tolkkua
-
- Elite Member
Ööh noh pahottelut jos kuvat on hiukan sumeita, mutta siis ekassa kuvassa on ne miun punaiset kasvit jonka vanhoissa lehdissä on sitä mustaa levää. Sitä saman kaltast levää on niissä punasissa kivissä ja se etulasin lähellä oleva laikku hiekan pinnalla on vissiin sitä sinilevää.
Ok.miljoonakala84 kirjoitti:Ööh noh pahottelut jos kuvat on hiukan sumeita, mutta siis ekassa kuvassa on ne miun punaiset kasvit jonka vanhoissa lehdissä on sitä mustaa levää. Sitä saman kaltast levää on niissä punasissa kivissä ja se etulasin lähellä oleva laikku hiekan pinnalla on vissiin sitä sinilevää.
-
- Advanced Member
Kuva niin epäselvä ettei kyllä eroita mitä levää on mutta katso tuosta linkistä mitä levätyyppiä muistuttaa ja sielä hoito-ohjeitakin
Toivottavasti saat levät pois.
http://www.akvaariojalintu.com/ezfiles/ ... SLISTA.pdf

Toivottavasti saat levät pois.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
-
- Elite Member
Mie nyt ainakii vaihdan ne uudet loisteputket ja katson onko tuolla vaikutusta tuohon levä juttuun.
Millis...
Tekis mieli sanoa että noista tollasista nopeista köynnöskasveista, katkot ne hyvät yläosat takasin pohjaan ja heität kompostiin kaikki enemmän leväset kohdat. Samoin otat vaikka juurrakot? pois altaasta, harjaat ne, pistät kuuman hanaveden alle hetkeksi(käännellen) ja nostat vaikka pakkaseen (kun ensin jäähdytät niitä). Joskus tuollaset levästöt hilliintyy kun ottaa juurrakot pois esim 2 vkoksi. En ole perehtynyt miksi näin, liittynee ravinnekuormiin ehkä. Samoin teet muutaman reippaamman vedenvaihdon (ja vaikka putsaat hiukan pohjaakin (ja pöyhit) vaikka 3pv välein ja lisäät sitten lopulta kasvilannoitetta ohjeen mukaan...
(tai siis ei oo pakko kokeilla, itse oon vaan joskus tehnyt noin ja tepsi tuollaiseen "ei selkeä viherlevä" tyyliseen... )
Tekis mieli sanoa että noista tollasista nopeista köynnöskasveista, katkot ne hyvät yläosat takasin pohjaan ja heität kompostiin kaikki enemmän leväset kohdat. Samoin otat vaikka juurrakot? pois altaasta, harjaat ne, pistät kuuman hanaveden alle hetkeksi(käännellen) ja nostat vaikka pakkaseen (kun ensin jäähdytät niitä). Joskus tuollaset levästöt hilliintyy kun ottaa juurrakot pois esim 2 vkoksi. En ole perehtynyt miksi näin, liittynee ravinnekuormiin ehkä. Samoin teet muutaman reippaamman vedenvaihdon (ja vaikka putsaat hiukan pohjaakin (ja pöyhit) vaikka 3pv välein ja lisäät sitten lopulta kasvilannoitetta ohjeen mukaan...
(tai siis ei oo pakko kokeilla, itse oon vaan joskus tehnyt noin ja tepsi tuollaiseen "ei selkeä viherlevä" tyyliseen... )
-
- Advanced Member
Ja ton prosyyrin ohjeet on osin sitten ihan hanurista ja vastoin kaikkea sitä mitä tällä vuosituhannella ollaan opittu kasveista, levistä ja...ravinteista. Karkeasti ottaen levätyypillä ei ole mitään väliä (sinilevähän ei ole levä, joten sitä ei lasketa) koska ne saadan häädetettyä samoilla konsteilla ilman että tarvitsee miettiä päätänsä puhki mikä levä nyt jyllää ja millä konstilla juuri se häädetään. Karkeasti ottaen konsti nro 1 aina valaistuksen vähentäminen (määrä ja/tai valaistusaika) ja siten tulee ne muut, ikävä kyllä, vähän hankalammat toimet.Heska kirjoitti:.
Vaihtamalla uudet loisteputket saa todennäköisemmin levät riemastumaan kuin räytymään. Pakkohan niitä putkia on joskus vaihtaa, juu, mutta yksi kerrallaan ja henkisesti voi varautua ongelman hetkelliseen pahenemiseen. Ja ei, syy ei ole uusissa putkissa. Sanon hetkelliseen, koska samaan aikaan tietysti korjataan ne seikat mitkä sai akvan huonoon jamaan, kuntoon.
No... putken/putket vaihtamalla voi kasvit rueta kasvamaan tehokkaammin -> ravinteita vähenee vedestä -> kasvit vähentää valon pääsyä alempiin kerroksiin varjostamalla ->leville tulee "ahdasta" ja "hämärää"... Kun kasvit rupeaa kasvamaan paremmin, levät yleensä(=aika usein) nujertuu... Minusta se(kin) on kokeilemisen arvoinen asia, koska jotain on tapahtunut kasvien kasvua heikentävästi jos sellaisilla (kasvi)akvaristeilla kuin Toukopouko ja Miljoonakala on.. ja jos se on se että valoteho on hiipunut sen viimeisen rajan alle mikä on heikentänyt kasvien kasvua niin sitten lisää valoa että levät ei saa enää elintilaa... Ja jokatapauksessa kun tehostetaan kasvien kasvuolosuhteita... vesiarvot monesti paranevat ja koko ekosysteemi voi paremmin ja levät vähenee sitten sitäkautta...
-
- Advanced Member
Tottakait kannattaa vaihtaa jos lampetit on ihan ikäloput tai valoa on oikeasti vähän. Mikä on vähän? Meillä on 3-satasessa käytössä 1x38w putki (laskennallisesti valoa 0,12w/l) ja en kyllä voi valittaa huonoa kasvua! Tähän jos vertaa Toukopoukon valomäärän, 0,32w/l, ei ongelmana Toukolla voi ainakaan olla liian vähäinen valo! Ei tossa 0,12w/l-tankissa mitään hienouksia taatusti kasvatella, mutta kaikki randomkasvit voi hyvin. Sen sijaan muu esittämäsi miten tehdään levien elämä "ahtaaksi" tai "hämäräksi" valolla ei pidä paikkaansa. Leville riittää vähempi valo ja leville riittää paaaljon vähempi määrä ravinteita kuin kasveille ja siksi kilpailutilanne ei ole edes mahdollinen. Leville siis riittää hyvin vähäinen valo jos olosuhteet on niiden puolella, ts kasveja vastaan, kasveille puolestaan riittää yllättävän vähäinen valo (jopa niille vaativina pidetyille koska oikeasti ne kaipaa hiilaria enemmän kuin valoa) jos olosuhteet ovat niiden puolella. Kun rajoittaa ravinteita, kiusaa ensisijaisesti vain kasveja. Lue koko ketju ajatuksella läpi ja mieti käyttämääni vertausta norsusta (=kasvit) ja hiirestä (=levät), kumpi kuolee ensin kun ruokaa vähennetään? Sen sijaan kasvien kasvuolosuhteiden parantaminen kaiken kaikkiaan on loistava ja erittäinkin kannatettava idea ja kyllä, tähän kuuluu myös riitävä määrä valoa! Toi yhteen postaukseen liittämäni "lieriö-kuva" kertoo kaiken olennaisen ja tarvittavan. Ja mitä tulee paradoksiin kasveista ja "vielä paremmasta" valosta, mitä ei-valonpuute aiheuttaa:... http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=223001. Hyvää kasvua... hyvästä valosta huolimatta? Noh, täytyy sitä jotkin minimit sentään täyttyä ja akvan valon olla silmälle kiva.
-
- Elite Member
Pitää huomenna ottaa ja hinkkailla somisteet levistä puhtaaksi ja pöyhiä tota hiekkaa hitusen.
Mites muuten jos mie nyt tässä hommaan tohon akvaarioon 3 uutta loiste putkea, niin oliks se niin että ensin asennetaan vaan yksi uusi putki
ja sitten kuukuden päästä toinen, eli ei kaikkia kerralla?
Mites muuten jos mie nyt tässä hommaan tohon akvaarioon 3 uutta loiste putkea, niin oliks se niin että ensin asennetaan vaan yksi uusi putki
ja sitten kuukuden päästä toinen, eli ei kaikkia kerralla?
-
- Advanced Member
Juup, eli ei kerralla..... Itsellenikin vaihdoin ensin yhden sinisävyisemmän ja noin reilu kuukauden päästä toisen punertavamman, yksi on siis vielä vanha toisin kuin Sisso muisteli minun rysäyttäneen kaikki 3 kerralla.... ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
Juu olet oikeassa, muistin väärin, sori. Muistelin sun tuleen Ilkalta useamman uuden putken kanssa kotio, mun moka. Kuukausi on aika lyhyt väli vaihtaa putkia, mutta taatusti parempi kuin rysäyttää kerralla kaksi tai useampi. Jotkut suosittaa 6kk välein, mutta musta tää on kyllä jo turhan varovaista. Ja tääkin riippuu putkien määrästä, jos niitä on kuusi, voi hyvin vaihtaa kaksi kerralla tai tiheämpään yksittäisiä niin ei sitikään tule liiian isoa spektrin muutosta kerralla.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Voit ehkä vaihtaa hieman nopeammassa aikataulussa kuin kuukauden välein.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
-
- Elite Member
2 viikon välein sit.