Nostalgian lyhyt oppimäärä

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Kevis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

kerttu: Teit kyllä hyviä pointteja tuon altaan likaisuuden suhteen. Minullahan ei ole pahemmin kokemuksia tuollaisista miltei kokonaan tyhjennetyistä altaista. Tulen muutaman viikon sisällä tyhjentämään tuon 63 litraiseni, katsotaan onko se yhtä hajuisa kokemus :mrgreen:

Partamonni tuntuu kotiutuvan väliaikaiseen pikkuiseen asumukseensa mainiosti. Ensimmäisenä iltana tetrat kävivät muutamaan otteeseen maistamassa sen päätä, sen ollessa altaan seinässä kiinni. 8O Ne eivät varsinaisesti näykkineet näykkineet sitä, ja tämä käytös loppui ihan minuuteissa. Jäi vähän sellainen käsitys, että ne tollot luulivat partista koristeeksi / mahdolliseksi ruuaksi. Toisena yönään altaassa partis löysi kivitunnelin ja on siitä lähtien viettänyt altaan valoisan ajan siellä. Olen jo monesti yllättänyt sen nukkumasta kivitunnelissa pohjalla selällään. Onneksi olin lukenut ja katsonut youtubesta "Örkki" ja "Mörkö" -nimisten partamonnien harrastavan samanlaista touhua. :mrgreen: Muuten olisi saattanut tulla itku, että nyt se on kuollut.

Kuva

Leopardimonninen joutui siis väistämään partamonnin tieltä kivitunnelin suhteen ja se viettää nykyään "tunnelihetkensä" kahden altaassa olevan lehden välissä.

Kuva

Nuolimonnit voivat oikein paksusti. En tainnut täällä aiemmin mainitakaan, että hankin viime viikonloppuna yhden sellaisen lisää ja niitä on nykyään neljä?

Kuva

Partamonni oppi (jo) tänä yönä syömään kurkkua, fiksu likka! Aiempi omistaja kertoi allasta haettaessa kysyessäni, ettei sille ole ikinä tarjottu kurkkua, kesäkurpitsaa, pinaattia, tms. Pahoittelen kuvan surkeaa laatua, yökuvaus ei ole (eikä varmaan tule) ikinä olemaan minun lajini. Oli silti pakko napata kuva kun olin niin ylpeä lötjäkkeestä.

Kuva

Mallailin tänään uuteen altaaseen kaapissa olleita kiviä ja uutta kantoa. Uuden kannon päälle suunnittelin laittavani n. 4 lehteä, jotka tekevät siitä enemmän luolamaisen. Vanhassa altaassa olevat kanto, tunneli ja liuskekivi tulevat sitten tuohon vasemmalle. Tulen varmaan irroittamaan tuon lämpömittarin ja pyöräyttämään altaan ympäri, koska tämän puolen lasi on hieman naarmuinen kun taas tuo takalasi oli ihan siisti ja naarmuton.

Kuva

Jalusta, jalusta, saavu jo...
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Kevis
Junior Member
Junior Member

Mun allas hukkuu kasveihin! (Apuva!)

Kuva
Tilasin Tuomakselta lisää kasveja, koska en halua uuden altaan olevan edes aloitusvaiheessa "autio" autio. Mutta jalusta ei ole vieläkään saapunut, toisin kuin oletin, ja kasvit oli pakko istuttaa tuohon pikku paljuun. 8O Tetrat olivat haltioissaan, eikä niiden naamat haalistuneet ollenkaan vaikka touhusin altaassa melkoisen tovin. Olivat niin onnellisia viidakosta. Itseäni (jos siis olisin pikkufisu) ottaisi kyllä pattiin ettei tuolla meinaa mahtua nyt uimaan. No, tämä on väliaikaista. Saa muuten nähdä kuinka moni kasvi on yön jälkeen yhä istutettuna, kun partamummo on käynyt touhuamassa. :roll: Partamonnilla tuntuu olevan nykyään jonkin sortin sisäinen kello, se on alkanut pyörimään altaassa jo vähän ennen iltakahdeksaa (jolloin valot sammuvat). Ja kesäkurpitsa on sen uusi lempiruoka; viime kerralla se tuntui yrittävän vetää sitä mukanaan tunneliinsa. Nokkela, ahne Mopey. :mrgreen:
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Kevis kirjoitti:kerttu: Teit kyllä hyviä pointteja tuon altaan likaisuuden suhteen. Minullahan ei ole pahemmin kokemuksia tuollaisista miltei kokonaan tyhjennetyistä altaista. Tulen muutaman viikon sisällä tyhjentämään tuon 63 litraiseni, katsotaan onko se yhtä hajuisa kokemus :mrgreen:
Sun allas on pyörinyt vasta niin kovin lyhyen aikaa, että ei se varmaan kovin paljon haise.

Kivan näköistähän tuolla on enemilläkin kasveilla! Kelpaa kuule pikkukalojen just polskutella noiden lomassa :). Pidätkö pohjamatskun samana siirrossa? Jotenkin viehättää kyllä tuo pyöreä sora, on niin siistin näköistä.
Kevis
Junior Member
Junior Member

kerttu: Juu, pyrin pitämään pohjamateriaalin samana. Tosin mulla on vaan 5 kg säkki tuota hyllyssä lisää ja katselin pari viikkoa takaperin, ettei kyseistä soraa enää myydä (ainakaan) siellä nettikaupassa mistä sen aikanaan ostin. 15 kg tuntuu aika naftilta määrältä kun uuden altaan pohja on 100 x 35. (Laskukaavan mukaanhan pitäisi olla vähintään 17,5kg) :| Mutta katsellaan.

Sitten tämän aamuiseen ärsyyntymiseen... Mun altaassa on huppukotiloita!!! :twisted: En halua altaaseeni kotiloita. En ikkupikkuisia, en isoja. Ei ole iso toive, en tässä mitään maailmanrauhaa vaadi.

Ja eikös sitä niin sanota, että epäonni tulee aina kolmen sarjoissa. Harmi että mun tämän hetkiseen kolmen sarjaani lukeutuu myös kuume, jonkin sortin hengitystieinfektion kaverina. Mutta ärsytys oli äsken niin suuri, että poimin rykien ja hiestä märkänä altaasta pois ne kotilot, mitkä näin (4 tai 5). (Joo kotilot akvaariossa on oikeasti aika pikku juttu, en ole hullu. Mutta ärsyttää nyt ihan hirveästi ja helpottaa kun voi vähän paasata. Mutta olen kyllä oikeasti kuumeessa ja silti poimin äsken noita kotiloita, että eipäs tehdäkään vielä päätöstä sen mielenterveyden suhteen.)

Onneksi altaan vaihto on tulossa. Siirtäessäni kasvit vanhasta akvaariosta uuteen, käsittelen ne kaikki alunalla ja mahdollisesti munia sisältävät, epäilyttävät kasvit (kuten tuo iso uusi puska, jonka uskon olleen tämän epidemian syypää) jätän sen jälkeen vielä karanteeniin muutamaksi päiväksi ennen kuin käsittelen ne vielä alunalla uudelleen ennen uuteen altaaseen laittoa.

I say no to limpets! :twisted:
Kevis
Junior Member
Junior Member

Viimeinen mohikaani monninen poistui tiistaina kaveriensa perään, samalla mystisellä tavalla kuin ne kaveritkin menehtyivät. :( Muut altaan asukkaat voivat hyvin.

Jalusta ei ole vieläkään saapunut petshopin varastoon. :? Oletin, että se olisi viimeistään tänään saapunut heille ja lähtenyt matkaan minulle. Mutta ei. Harmittaa omasta puolestani (koska haluaisin saada jo uuden altaan käyntiin :mrgreen: ), mutta myös Mopeyn (partamonnin) puolesta, koska se ansaitsisi jo kovasti päästä takaisin väljemmille vesille. Onneksi se jaksaa reippailla tuossa pikku altaassa.

Irrotin eilen uudesta altaasta sen vanhan lämpömittarin ja kiinnitin kyseiselle ent. etusivulle mustan taustan. Kiinnitin uuden lämpömittarin toiselle lyhyelle sivulle. Olin päivemmällä hakenut Puukeskuksesta 21mm paksuisen, 100x35 kokoisen filmivanerin palasen. Leikkasin sen mukaisesti altaan ja vanerin väliin tulevan patjan oikeankokoiseksi. Lopuksi kaadoin puhdistamani 5 kg soran altaaseen ja laitoin toisen uusista kannoista ja kivet sinne myös odottamaan. Mallailin suodattimen ja lämmittimenkin omille paikoilleen. Uusin kannoista on ämpärissä likoamassa, josko se uppoaisi sitten aikanaan altaaseen laitettaessa paremmin. Se on tähän mennessä hankkimistani kannoista isoin, mutta olisin halunnut vähän isomman ja sellaisen, jossa olisi ollut koloja tai jotain... Noh, ostan sellaisen joskus. Pahoittelen akvaarion lasin likaisuutta kuvassa, siihen pääsi loiskahtamaan yhdessä vaiheessa vettä, kuivasin vain lattian ja lasiin näköjään kuivui sitten kivoja pisaranjälkiä.

Kuva

Kesäkurpitsa pääsi tänään loppumaan, joten nakkasin altaaseen "pitkästä aikaa" (1,5 viikkoa) pätkän kurkkua. Kesäkurpitsa on partiksen herkkua, mutta kurkku näyttäisi olevan nuolimonnien suosikki. :) Kuva otettu 5 minuutin sisällä kurkun altaaseen laittamisen jälkeen. Ei ole kesäkurpitsa houkuttanut heppuja luokseen noin nopeasti. :mrgreen:

Kuva
Kevis
Junior Member
Junior Member

Mikä tässä akvaarioharrastuksessa oikein riivaa? Rullasin juuri tätä päiväkirjaa taaksepäin vahvistaakseni, että vielä 10.3. kirjoitin, ettei meidän nykyiseen asuntoon mahdu millään kahta allasta. :roll: Joko tästä pystytte ennakoimaan mitä meinaan paljastaa... :mrgreen: Mutta lieventävänä asianhaarana haluan mainita, että se toinen allas on luultavasti tämä nyt pystyssä oleva 63 litrainen. :mrgreen: Ellei siskonpoikani halua sitä, silloin pitää hankkia itselle uusi (ja ehkä ihan himpun verran isompi [;)] – mutta ei mitään hirveän suurempaa, koska haluan pitää jalustan samana).

Kakkosaltaasta tulee teema-allas. Nimittäin maailmanlopun allas! :twisted: Olen ollut viime aikoina kovin ihastunut Last of Us-pelin maisemiin ja tunnelmiin.

Kuva

Ja siitä se idea sitten lähti muotoutumaan... Tumma sorapohja, Last of Us -maisema taustaksi. Hajonnut tankki, hajonnut auto, harmaata laattaa rikkoutuneeksi tieksi... Pari moorapuun juurakkoa. Kasveiksi olen suunnitellut ricciaa, kääpiökieltä, jaavansaniaista (narrow), hentonaularuohoa, pikkuluikkaa ja pogostemon erectusta. Alla pieni inspiration board, jonka kasasin viime viikonloppuna. Tavoitteena olisi kasailla tavaroita rauhassa (mutta varmaan kärsimättömänä ihmisenä saan tämän kasaan ennen kesää :mrgreen: ).

Kuva

Kalaston ajattelin pitää kevyenä ja altaan pääkalaksi haluan keltakääpiöahvenpariskunnan. Hankinnan alla on myös tulikääpiöahvenpariskunta, joka tulee sitten tuohon 140 litraiseen altaaseen (kun sen nyt vaan saisi käyntiin..). Mulla on molemmista ahvenpariskunnista jo "haku päällä", koska ne eivät ole mitään maailman helpoimpia löytää. En jaksa usko, että kävisi niin hyvä/paha säkä, että kalat löytyisivät ennen aikojaan.

Osasyyllinen tähän toisen altaan ideaan on kyllä tämä jalustan viipyminen. Keskiviikkona tulee kuluneeksi 20 arkipäivää tilauksesta ja laitan silloin illalla varmaan kyselyä, että mistä viivytys johtuu (siis kun jalusta ei ole saapunut edes heidän varastolleen, saati lähtenyt matkaan minun luokseni). Mur.

Huppukotiloita löytyy yhä altaasta, lauantaina poimin niitä pois 3. Ne ovat ärsyttäviä, mutta onneksi ne ovat tosi pieniä ja niitä on toistaiseksi ollut tosi vähän. Voin yhä elätellä haavetta, että saan hävitettyä ne.
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

:D onnittelut tulevan projektin johdosta! Ei meillekään mahdu kuin yksi allas, ja nyt niitä on jo kaksi ja lisää tulossa..
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Se mahtuminen on hyvin suhteellinen käsite... Ei mullekaan kämppään mahdu kuin 1, max 2 pientä allasta. Silti niitä on tällä hetkellä kolme. Lisäksi olohuoneeseen olisi haaveissa joku ihan hyvä kokoinen (~500l) ja sitten semmonen pienempi 120-130l :roll:

Edit: Kun siis nuo kolme ovat kaikki makkarissa. Minulla on myös yksi 230l, mutta se on vanhempien luona käytännön syistä.
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Kevis kirjoitti:Mikä tässä akvaarioharrastuksessa oikein riivaa? Rullasin juuri tätä päiväkirjaa taaksepäin vahvistaakseni, että vielä 10.3. kirjoitin, ettei meidän nykyiseen asuntoon mahdu millään kahta allasta.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Mies kantoi tänään autotallista vanhan 100l altaan jalustan takaisin sisään. Ehti olla siellä puoli vuotta, kun viime kesänä päivitettiin isompaan [;)] Parasta tässä on se, etten tiedä miten siinä onnistuin! Näytin miehelle AGA:n kilpailualtaita ja siitä se teema-ajatus mullakin lähti. Jos tuota maailmanlopun allasta rupeat rakentamaan niin ensimmäinen fani ilmottautuu tässä! Jotain ihan erilaista minäkin ajattelin... On sitten ihan eri asia osaanko toteuttaa sen käytännössä. [:I] Nyt olen minäkin opiskellut niitä miniatyyrimaan kasveja ja aloitin etsimällä sammalia :mrgreen:
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Kevis
Junior Member
Junior Member

KatjaB: Kiitokset! Kierteessä ollaan :mrgreen: Mä olen tässä (jo varmuuden vuoksi 8-) ) katsellut isompaa allasta tuota kakkosprojektia varten, jos se siskonpoika tämän 63 litraisen haluaisi. Pitäisi etsiä samankokoista, mutta kummasti tulee klikkailtua auki noita 100-150 litraisten altaiden ilmoituksia... :roll: :mrgreen:

mirauria: Helpottaa suuresti tietää etten ole tässä allaskierteessä yksin :) Olisi kyllä tosi kätevää, jos saisi laajentaa harrastusta sukulaisten asuntoihin. 8-) Suorastaan nerokasta!

Siltsu: Allaskierteessä ollaan sielläkin, jee! :mrgreen: Mullakin on tuo miniatyyrimainen akvasisustaminen täysin tuntematonta aluetta, mutta onneksi netistä löytyy matskua ja onneksi osa hauskasta on sitä erehdyksen kautta oikean tyylin hakemista. Millaisia/millaista teemaa olet päässä pyöritellyt? Tai kalastoa? Mulla lähtee tänään ekat Apocalypse-allas tuotteet hankintaan, kun eBaysta löytyisi yksi kiva rakennus ja tankki, mutta niitä molempia on enää pari jäljellä. Tällä hetkellä tuntuu, että hankalinta tässä projektissa varmaan tulee olemaan tuo kasvien ja puun kanssa pelaaminen, koska niillä voi helposti tyriä kokoilluusion. :? Kokoilluusio; onhan tuo oikea sana? Ellei ole, niin nyt on kuitenkin jokin ajatuskatkos päällä, enkä osaa fiksummin tuota ilmaista. Toivottavasti silti ymmärsit mitä tarkoitin. (On sen pakko olla oikea sana.)
Siltsu
Senior Member
Senior Member

http://showcase.aquatic-gardeners.org/2013/index0c.html

Ajattelin aloittaa noiden puiden rakentelulla, mutta saa nähdä onnistunko edes siinä! Näyttää upealta, mutta näitä maisemia rakennelleet ovatkin ihan eri kastia meikäläisen kanssa :mrgreen: Kalastoa en ole miettinyt vielä ollenkaan... Alkuun saatan siirtää jonkun edellisen altaan kalasista vain "hääsviittiin" [;)] Jos tuo projektini ottaa onnistuakseen niin sitten saatan laittaa omaa topikkia siitä, mutta...

Mutta hommillahan on aina tapana paisua? -No, sain sitten päähäni vaihtaa makkareita lasten kanssa ja ensiks pitää tapetoida yks seinä ja ja ja... :mrgreen: Jos pääsiäisen jälkeen saisin altaaseen vettä. Tänään etsittiin pihalta kiviä! Tytär on perso kaiken nätin perään ja raahasi viikonloppuna kotiin sinisen kiven! Meikäläinenhän innostui heti ja tänään tarvottiinkin sitten niissä maisemissa teemalla "kerro nyt äidille, mistä kohtaa sen löysit!" 8O Joo, naapurit tietää jo, kylähullu, kyllä :roll:
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

mirauria: Helpottaa suuresti tietää etten ole tässä allaskierteessä yksin :) Olisi kyllä tosi kätevää, jos saisi laajentaa harrastusta sukulaisten asuntoihin. 8-) Suorastaan nerokasta!
Jep. Se on oikein kätevää! Tosin tuo on ihan oikeasti vanhemmilla pakon edessä. Sen verran vanha allas, että kansilevyjen yhdestä tukilasista on toisen päädyn silikoni pettänyt, eikä enää pysy paikallaan, vaikka pari kertaa sen olen liimannut uudestaan. Siellä sen saa tuettua, mutta kotona ei. Tämä allas olisi siis tarkoitus korvata sillä ~500l pytyllä jossain välissä. Saisin sen kalaston kotiin ja mietittyä uudelleen paremmin yhteen sopivaksi.. On melkoinen kalasoppa tällä hetkellä... Vetoan siihen, että kalat ovat jo vanhoja, joten olen ollut melkoisen nuori tuota kalastoa suunnitellessani. Teen siitä varmaan oman päiväkirjan sitten jossain vaiheessa kun rikastun niin paljon, että saan tuon hommattua. Tosin voi olla, että sitä ennen jo kirjoittelen projektista, jonka pohjana olisi 120-130l allas ja kunnon parvi inkkareita. Mutta senkin purnukan hommaamiseen tarvittais jokunen euro lisää :roll:
Kevis
Junior Member
Junior Member

Siltsu: Nuo linkkaamasi altaat ovat kyllä upeita! Mutta noiden tekijät painivat ihan eri luokassa kun minä. Pitää yrittää olla ottamasta niiden johdosta paineita ja ainoastaan ammentaa ideoita. Näin muuten juuri pari päivää sitten tosi mielettömän akvaariosisustuksen, jossa oli sellaisia tummansiniseen vivahtavia hienoja kiviä. Olivat kyllä tosi mahtava lisä akvaarioon! Vai kylähullu :mrgreen: Mä yritän yhä olla salakavala kun pysähdyn kyykkimään koiran kanssa lenkillä ollessa kivien ja kantojen viereen pohtimaan niiden akvaariokelpoisuutta.

mirauria: Suuria suunnitelmia, hienoa, hienoa! Musta (kuten varmasti monesta muustakin) on tosi kiva lukea ihmisten projektipäiväkirjoja täällä, niitä lukemalla saa omasta harrastamisestakin enemmän irti. Tuollainen 120-130 litraisen projektin päikky osuu hyvin yksiin omaan tilanteeseenkin, kun on tämä akvan siirto 63 litraisesta 140 litraiseen käynnissä.

- - -

Tilasin tänään maailmanlopun allasta varten tankin ja humveen eBaysta. 140 litraisen akvaarion jalusta lähti perjantaina vihdoin matkaan, joten maailmanlopun allas jäänee nyt hetkeksi taustalle. Googlailin tänään melkoisen ajan erilaisia landscape aquascape -sisustuksia sekä Last of Us -maisemia https://www.youtube.com/watch?v=vUwa5F9X6VU. Harmikseni en ole löytänyt kuvia muiden luomista maailmanlopun altaista. Parilla palstalla luin joidenkin sellaisen toteutusta suunnitelleen, mutta lienevät jääneen toteuttamatta kun tekstit niistä jäivät kesken. :? ....mutta se jalusta saapunee maanantaina tai tiistaina, JEE!
Kevis
Junior Member
Junior Member

Nyt se on tehty!

Aloin töiden jälkeen hyvin hiljakseen siirtämään 63 litraisen sisältöä 140 litraiseen. Kun tein kaiken rauhassa ja söin tuossa välissä niin sain tuohon n. 3,5 tuntia kulumaan. Jätin kaikki aiemmat suunnitelmat huomiotta ja laitoin kivet ja kannot ja istutin kasvit fiiliksen mukaan sitä mukaa kun ne ämpäreistä osuivat käteen. Tuosta tuli yllättävän kiva ekaksi yritykseksi! Tai ainakin tällainen fiilis nyt on, kun olen nähnyt altaan vain hyvin sameavetisenä.

Kuva
Tässä vaiheessa olin juuri saanut kasvit istutettua ja olin aloittanut kalojen kotiutusliruttelun ämpäreihin. Uudet capattalehdet kiertävät pinnalla.

Kuva
Tässä vaiheessa kalat on kotiutettu ja olin siivonnut altaan edustalta pois ämpärit sun muut. Yövalon valossa nuolimonnit näyttävät voivan (toistaiseksi) hyvin, ne surffailevat ympäriinsä tutkien uuden altaan mittoja. Partamonni mököttää kannon alla ja tetrat kiertelevät mustan taustan ja pimeän rohkaisemina varovasti kasvien lomassa. En jaksa nyt tarkemmin kyylätä, onko siellä kukaan huonossa hapessa. Käyn aamulla ennen töihin lähtöä kurkkaamassa allasta ja viimeistään töistä palattuani (kun akvaariovalo on syttynyt) uskoisin bongaavani mahdolliset huonohappiset/kuolleet. Toivon mukaan tetrat kotiutuvat hyvin ja nopeasti, niiden punaiset naamat ovat aina pieni päivän ilo :)

Tajusin juuri, että mun akvaarion sohvalta katseluetäisyys piteni juuri 2 metristä n. 3,5 metriin! Karmea moka! Pitänee alkaa vaivihkaa valloittamaan tuota sohvan toista päätyä... :twisted: Mulla on nyt iso allas! JEE!
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Kevis kirjoitti:Nyt se on tehty!... Mulla on nyt iso allas! JEE!
JEE! Sulla on nyt kaksi allasta! :mrgreen: Mä sain yllätyksekseni jo tänään nuo huonevaihdokset valmiiksi! Viime lauantaina vanhat tapetit pois, sunnuntaina uudet tilalle, eilen huonekalut ja tänään flunssaisena enää ikkunan pesua, verhoja ym siivoamista... Huh! Mutta hei, huomenna voisin laittaa hiekat ja muutaman kiven pikkualtaaseen ja hiukan vaikka kuivaharjoitella [;)] Juu, tiedän etten ikinä pysty samaan mitä niissä linkkaamissani kuvissa oli, mutta hyvä puoli niissä on se, että voi poimia ideoita ja niissä on kerrottu, mitä kasveja ym. kiviä niihin on käytetty! Ongelmaksi saattaa muodostua se, ettei osaa valita... Olen noita kahta isompaa aina yrittänyt milloin mitenkin, mutta tajunnut viimein, ettei voi toteuttaa jotain visiota jos ei ole oikeita materiaaleja sisustukseen. Sulla on hyvä alku, kun somisteet on heti niin kuin pitää! Mä olen juurikin täällä lukemassa mitä puita sai altaaseen laittaa... Että voisin niitä sammalia ruveta istuttamaan siimalla/pikaliimalla tms. :mrgreen:
100L L046, tetroja
Kevis
Junior Member
Junior Member

Siltsu: Nyt on joo kaksi allasta, tosin tuo 63 litrainen on nyt tyhjillään. Jos löisin siihen nyt vedet niin voisin kutsua sitä Saimaa biotoopiksi, kun sen sisällä on tällä hetkellä pari muovimukia ja jotain pohjakuraa, mitä en jaksanut eilen (enkä näköjään tänäänkään) vielä siistiä. :mrgreen: Mutta jospa mä sen kuitenkin huomenna siistisin ja siirtäisin uudelle paikalleen odottamaan sitä maailmanlopun altaan käynnistystä. Mä muuten googlailin tänään aika ekstensiivisesti noiden aiemmin linkkaamiesi kilpailuakvojen kasvistoa ja kirjoitin ylös sellaisten nimet (ja omat tosi ammattimaiset kuvaukseni niistä), joita voisi hyödyntää puiden, metsälattian, ruohon jne. rakenteluun tuossa tulevassa kakkosaltaassa. Noista sai paljon enemmän irti kuin mistään akvaariokasvit kirjasta. Noista näkee monia eri tapoja miten kasveja voi muunnella käyttötarkoitukseen sopivaksi sekä miltä ne näyttää muiden kasvien rinnalla. Oot ollut kyllä superahkera huonekaluhommien ym. kanssa! Omat kokemukseni vanhan tapetin repimisestä ovat tuskaliaat... Jos/kun aloitat sillä kuivaharjoittelulla, niin projektipäikkyä pystyyn, minä haluan nähdä koko projektin ja suht reaaliajassa! [;)] Mäkin luin tässä ihan muutama päivä sitten mitä suomalaisia puita saa laittaa altaaseen ja pääsiäisenä onkin tarkoitus käydä bongailemassa vanhempien koivusavotan jäljiltä aarteita. Voiko niitä sammalia oikeasti liimata puuhun? :? Miten tuo kuulostaa niin oudolta? Eikö se liimattu osa vaan kuole ja loppusammal irtoa siitä? Ps. löytykö sitä sinisen kiven löytöpaikkaa?

Altaassa polskii 11 tetraa, 1 partamonni ja 4 nuolimonnia. Viimeistä tetraa ei löydy mistään. Kuolleena se on, jossain. Nostin jaavansaniaista, mutta sen sisällä se ei ollut, eikä ollut kantojen tai tunnelin alla tai takana. Eikä suodattimissa tai lämmittimen takana. Ei sitä ole puolessa vuorokaudessa voitu syödäkään. Lattialtakaan ei löytynyt. Kumma homma. Käytin yli 15 minuuttia tänään sen etsimiseen, mutta ei löydy. Ehkä se ilmaantuu seuraavan vedenvaihdon yhteydessä. Jos kuolemia ei tule lisää niin ensi viikolla käyn hakemassa tetraparvelle himppasen jatkoa! Jostain syystä nuo tetrat näyttävät tuossa uudessa akvaariossa isommilta. Mikä lie optinen illuusio. Kaikki ovat kotiutuneet erinomaisesti, tetrojen naamat ovat kirkkaanpunaiset ja uivat reippaasti ympäri allasta, nuolimonnit surffailevat normaalisti ja jopa Mopey oli tänään päiväsaikaan hieman liikkeellä. Kulku oli ehkä kannolta kannolle, mutta silti. :mrgreen:
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Mä ihastuin myös noiden sivustojen lisäinfoon, sillä ei kasvikirjoissa näytetä mitä kaikkea noilla kasveilla, mm. sammalilla voi tehdä! Siitä liimaamisesta löysin tietoa myös täältä. Olisiko ollut kasviguru Sisso itse joka kertoi käyttäneensä jotain geelimäistä pikaliimaa pienen pienten sammalien kiinnittämiseen. (En muista enää tarkemmin kuin sen, että mies sanoi sitä olevan kaapissa...) Siima vain silppuaisi pienimpiä sammalia ja saattaisi jäädä näkyviin. Tilasin tuota joulusammalta akvaariokeskuksen kautta ja ei se verkon palanen, missä tuo sammal toimitetaan, varmaankaan iso ole. Arvokasta, mutta toivottavasti saavat sitä. Harjoittelen ensin noilla halvemmilla; jaavansammalella ja riccialla ja laitan niitä myös kookospähkinän päälle. Sitten kun löydän tosi hyviä oksia tai juuria, niin sitten testaan sitä joulusammalta.

Löysin kyllä sen "sinisten kivien" paikan, mutta vain pari nyrkin kokoista murikkaa. Pitänee mennä myöhemmin takaisin. On tuossa ihan parin talon päässä, missä kaupungin metsurit juuri harvensivat pusikoita [;)] . Sieltä löytynee myös muut tarvikkeet :mrgreen: :mrgreen:. Kovasti tahtoisin laittaa jo allasta! Mies lähtee pääsiäisenä reissuun ja pyysin, että toisi vielä ennen sitä yhden Bilteman hiekkapussin. Jos hyvin käy ja vauva, (jonka kanssa jään kotiin) nukkuu hyvin, niin saatan ottaa ekat kuvat jo viikonloppuna.
100L L046, tetroja
Kevis
Junior Member
Junior Member

Siltsu: Ahaa, toihan on tosi hyödyllinen tieto, isot kiitokset liimainfosta! Hienoa, että sinisiä kiviä löytyi lisää, sulla on niitä nyt sit kolme? Odottelen innolla allasdebyyttiä! Mäkin varmaan aloitan sammalkokeiluni jaavansammalella, vaikka luinkin jossain plantedtank tms. sivustolla että se olisi sammalien sottaisimmasta päästä. Toisaalta se oli vaan yhden kirjoittajan mielipide. Ai teilläkin on puusavottaa tehty lähistöllä, hienoa hienoa! :) Toivon meille molemmille antoisia juurakonmetsästyshetkiä :mrgreen:

Tällaiselta meillä tällä hetkellä näyttää. Toivottavasti kasvit eivätkä suutu akvaariovalon vaihdoksesta ja lähtevät pian taas kasvamaan. Huomasin myös, että tetrat erottuvat mustaa taustaa vasten paljon paremmin kuin entistä vaaleansinistä.
Kuva
[Edit. oho, kuva jäi ladatessa näköjään aika isoksi, mut sen näkee kokonaisena "Näytä kuva" takaa.]
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Kuva
Yksi kivi on hiukan tummempi, mutta pari vaaleaa on oikein hienoja!
Ovat myös selkeästi hiukan ruosteessa, haittaakohan se? 8O
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Ihan tosi hienoja noi sun kivet Siltsu 8O Minäki tahon!
Kevis
Junior Member
Junior Member

I always feel like somebody's watching me... And I have no privacy, woooah...
Liitteet
2014-04-24 18.40.19-1.jpg
2014-04-24 18.40.19-1.jpg (69.64 KiB) Katsottu 5862 kertaa
Kevis
Junior Member
Junior Member

No niin! Vihdoin kerkeää kirjoittelemaan kuulumisia.

140 litraisessa elämä jatkuu 11 tetran, 4 nuolimonnin ja 1 partamonnin voimin. Kuten aiemmin tänne kirjoitinkin, minun piti hakea tänään/nyt alkuviikosta lisää punapäätetroja. Päätin kuitenkin lykätä kalahankintoja muutaman viikon verran, koska lähden noin 1,5 viikon päästä reissuun. Olisi ihan karseaa, jos akvaarioon tulisi uusien kalojen mukana joku tauti ja joutuisin jättämään altaan viikoksi sellaisessa tilassa oman onnensa nojaan. Eli lykkään tetrojen hakemisen reippaan kolmen viikon päähän.

Keräsin pääsiäisenä pari katajanoksaa, muutaman koivunoksan palasen ja yhden keloutuneen männyn palasen sekä useamman erikoisen värisen kiven. Keloutunut männyn pala alkaa olla kohta kuosissa ja laitan sen varmaan tuonne 140 litraiseen. Yksi katajanoksa alkaa myös olla kohta akvaariokuosissa, mutta koivusta ei lähde vielä (viikon liotuksen jälkeen) ollenkaan kuori. Toista katajanoksaa en jaksanut yrittää hinkata. Toivon mukaan saan tuon ensimmäisen katajanoksan kuosiin ja 63 litraiseen tällä viikolla, jotta pääsen tekemään ensimmäisen sammalen liimauskokeilun. :mrgreen: Ostin täältä aqua-webistä spiky mossia ja aloitan siis sillä matkani sammalten jännittävään maailmaan.

Kuva

Kuva

Tankki ja humvee -koristeet saapuivat viime viikolla. Humvee tulee varmaan näyttämään aika hyvältä tuon palaneen näköisen kiven viereen (toinen vasemmalta). Keskimmäinen kivi saattaa mennä 140 litraiseen altaaseen.

Partis-rukka on näyttänyt menettäneen katu-uskottavuutensa. :D Se yritti äsken kovasti pörhistellä eviään tetroille, että uusi kesäkurpitsa on sen ja yksin sen, mutta tetroja ei huolettanut sen uhittelu pätkääkään. Zucchini for all!
Kevis
Junior Member
Junior Member

Tänään tarjolla vain pelkkää tekstisaastetta!
Maailmanlopun altaassa on nyt vedet sisällä, koska sain tosiaan viime viikolla spiky mossia ja kiinnitin sitä koivuun, katajaan ja kiveen. Kokeilin sekä langalla että liimalla kiinnittämistä. Liima tuntuu tällä hetkellä kivemmalta, helpommalta ja siistimmältä. Mutta katsellaan rauhassa, miten sammal lähtee kasvamaan. 63 litraisessa on siis nuo "puut", kivet, tankki ja humvee, liuskekivet sekä väliaikaisesti tuohon 140 litraiseen tarkoitettu männyn palanen, joka ei osaa vielä olla uppeluksissa itsekseen. Siirrän varmaan vasta reissusta palattuani tuon männyn palasen altaasta toiseen. Tosi komean tuosta sekamelskasta tekee se, että nuo puut ovat toistaiseksi pystyssä isoissa punaisissa muovimukeissa, kun en ole vielä pohjamateriaalia kerennyt hankkia tai liimailla tukikiviä noille. Ajattelin, että ne on pakko saada pystyyn, jotta sammalet lähtevät kasvamaan oikeaan suuntaan. Mutta ymmärtänette varmaan miksi en julkaise kuvaa altaasta sen nykyisessä muodossaan. :mrgreen: 140 litrainen on vähän pimeä, pitäisi perehtyä paremman lampun hankintaan tai sitten hankkia tästä lähtien sinne vain vähemmän valoa tarvitsevia kasveja. Tänään/huomenna laitan Fluval plus 3 -suodattimeen täältä aqua webistä löydetyn (thanks!) "muoviritilä"-duunauksen, koska suodatusmateriaali tuppaa lurpsahtamaan jotenkin niin, että vedenkierto häiriintyy, vaikka kyseinen suodatusmateriaali ei olisi vielä juuri lainkaan likainen.
Maailmanlopun altaan kasvillisuudesta on haku päällä ja pitäisi varmaan kohta päättää ja ostaa se pohjamateriaalikin.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Kuvia sitten heti kun vaan mahdollista! Tahdon fiilistellä näitä teidän projekteja, kun en millään malttaisi odottaa, että saan sen oman 125:seni :roll:
Kevis
Junior Member
Junior Member

Täällä taas!

Palattiin reissusta maanantaina iltapäivällä ja yksi nuolimonneista oli pohjalla etulasia vasten ja näytti melko apaattiselle. Tein heti 30% vedenvaihdon, mutta totesin ikäväkseni illalla ettei kyseinen otto ollut liikkunut paria senttiä enempää koko illan (5h) aikana. Seuraavana päivänä sainkin töistä palattuani etsiä ruumista altaasta, joka löytyi viimein jaavansaniaisen seasta. Tetrat, loput otot ja partis voivat hyvin. En tiedä varmaksi mikä neljästä otosta menehtyi, mutta yksi niistä, jonka ostin erikseen, oli kyllä aina vähän rassukampi (ei yhtä pirteä kuin muut otot ja sen kidukset punersivat aika ajoittain) ja selkeästi muita laihempi.

Tilasin tiistaina 15 kg soraa maailmanlopun allasta (63 litraista) varten. Sitten kun sora on saapunut ja pesty, ja saan laitettua sen altaaseen ja poistettua sieltä ne punaiset muovikipot ja sen 140 litraiseen tarkoitetun kannon...niin sitten ehkä kehtaan esitellä täällä kuvia siitä. Kasveja maailmanloppulaan on löytynyt melko nihkeästi, olen saanut hankittua sinne vasta spiky mossia ja ricciaa (molemmat löytyivät täältä aqua webistä). Isäni ilmoitti, että oli löytänyt todella komean juurakon romminokkalaan. :mrgreen: Harmi vaan, että joudun odottamaan sen näkemistä ja hakemista juhannukseen asti. No, ehkä voin nähdä kuvan siitä ennen juhannusta.

Tein 140 litraiseen tänään vielä 25% vedenvaihdon huomista silmällä pitäen. Huomenna näet on luvassa erinomainen päivä, koska haen viimeinkin lisäystä (+10) romminokkaparveeni (11). Jeejeejee! Kuvia uudesta uljaasta parvesta luvassa luultavasti lauantaina. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”