Lisääntyminen seura-akvaariossa

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

pop-up
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Lisääntyminen seura-akvaariossa

Viesti Kirjoittaja pop-up »

Millainen kutuallas on sopiva kääpiömonnisille ? Jos sattuis tulemaan kutua, niin missä pysyisi kerättynä ? noi taitaa olla toosii pieniä kun ovat aikuisenakin niin pieniä..
Seeprapleko <3 Kiinnostus monnisiin ja siimapyrstöihin kasvamassa...
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Kutualtaasta en osaa sanoa, mutta mulla on pysynyt kutu ja pienet poikaset verkkopoikashäkissä.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Tuolla jossain monnisten kudetusta koskevissa ketjuissa joku harmitteli poikasten jumittuvan noiden verkkohäkkien saumoihin, ja siihen toinen ilmoitti laittavansa ne saumat ulkopuolelle. Ihan toimiva ratkaisu.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Mulla on saumat ulospäin kun ajattelin että jos kumminkin jäävät kiinni. Ensin mulla oli sellanen kelluva muovinen poikashäkki missä oli sukkahousu ympärillä. Vesi ei vaan tahtonut vaihtua kunnolla tiheän sukkahousun läpi ja kippoa piti huljutella pari kertaa päivässä. Se oli kyllä kätevämpi ihan pienten poikasten ruokintaa ajatellen, kun hienojakoinenkaan ruoka ei mene pohjasta läpi, toisin kuin verkkohäkissä. Verkkohäkissä mulla on pohjalla intianmantelipuunlehden pala mihin laitan sapuskat, mutta poikaset viihtyvät lehden alla, joten sekään ei ole kaikkein pienimmille ehkä paras ratkaisu.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Tämmöistä juttua laitoin ja käytiin taannoin:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... n#p6974527
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

memma kirjoitti:Suureksi yllätyksekseni 500-litraisessani majailee kuitenkin nykyään pieni hiirimonnispoikanen. Kokoa kaverilla on sellaiset pari senttiä+pyrstöevä. Pokkana uiskentelee nyt jo ihan päivänvalossa ruoanhaussa muiden monnisten kanssa samoilla pohjatableteilla. Seuranahan altaassa on mm. lähemmäs 10-senttisiä kimalaispallokaloja ja 17-senttisiä nahkamonneja..
Tämä kaveri on noista joulukuisista mitoista jo tuplannut kokonsa ja on parvensa täysivaltainen jäsen jo. Kasvu on mielestäni ollut reippaasti nopeampaa kuin niillä hiirimonnisen poikasilla, joita aikaisemmin olen vartavasten kasvattanut ja jotka nyt asustelevat pari astetta viileämmässä vedessä. Nyt "petoaltaan" kalaseuraan on liittynyt taas pikkuruinen hiirimonnissintti, jotakuinkin parisenttinen otus pyrstöineen kaikkineen :)
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Mulla lisääntyy kuparimonniset ihan omia aikojaan 200-litraisessa akvaariossa. Kun vaihdoin suodattimen itse rakennellusta biologisesta sisäsuodattimesta ulkosuodattimeen, ne vain innostui lisää. Määrää on vaikea arvioida, mutta alkuperäinen noin 12 monnisen parvi on nyt noin 40 monnisen parvi. Kyllä kutupallerot kelpaavat hyvin piikkisilmille, mutta en tiedä, syövätkö monniset niitä myös itse. Myös kierteisten olen nähnyt palleroiden päälle kiipeävän ja olen miettinyt, että kelpaavatko ne niillekin. Lisäksi ovat vielä partamonni ja noitamonni, joiden mieltymyksestä kutupalleroihin ei ole näyttöä. Kaikesta huolimatta pikkuisia monnisia aina välillä näkyy. Ne viihtyvät hyvin jaavansammalessa, mikä ilmeisesti onkin niiden pelastus sitten kun ovat mätimunistaan kuoriutuneet.
tiinav
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tiinav »

Taas mietin oikeaa keskustelua kysymyksille. Kyseessä on rusokirjoahventeni kutu kylläkin http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 5&t=140390, mutta myös lisääntyminen seura-akvaariossa.
Eli pari viikkoa sitten kutivat nuoret rusokirjot eka kerran, mutta silloin mätimunat muuttuivat pian valkeiksi. Sinilevän takia lisäsin sunnuntaina Green Curea. Tänään huomasin mätimunat kivellä taas naaraan vahdittavana.

En ole varautunut mitenkään poikasten kasvatukseen ja Green Curenkin takia saa kutu jäädä seura-akvaarioon tällä kertaa ainakin.
Mutta stressaako se miten vanhempia, kun ne yrittää kutua puolustaa kutua ja mahdollisia kuoriutuvia poikasia seura-akvaariossa ja partamonni pahimpana vaanijana tuolla? Altaassa on myös ottoja, intiaanisulkia ja puna-aavetetroja.

Onko epäeettistä "syöttää" mätimunat muille kaloille? Entä jos poikasia kuorituu ja joutuvat ulkosuodattimeen. Pitäiskö se kuitenkin suojata se imuputki vaikka sukkahousuilla?

Miten sitten jatkossa, jos nuo kutevat, "mätikiven" siirto? Voiko tuon kiven siirtää ilman vanhempia kasvatukseen toiseen altaaseen (tuo pitäisi hankkia)?
Stressaako vanhempia, jos kutu äkkiä häviääkin?

On ne kyllä sympaattisen näköisiä huolehtiessaan tuolla. Saako kutu varsinkin naaraan silmät tummenemaan, näyttää ihan mustasilmäiseltä?
Aloitteleva akvaristi 180 litraa.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Rusokirjoahven vahtii ja huolehtii jälkikasvustaan todella hyvin ja kuoriutuminen onnistuu melkein altaassa kuin altaassa. Suurin osa (yleensä kaikki) poikasista tulee kuitenkin aina seura-akvaariossa syödyksi. En näe tässä mitään epäeettistä. Yhden kudun poikasmäärä on useita kymmeniä sinttejä, eikä niitä osta tai vastaanota juuri kukaan. Itse katsoisin miten poikashuolto parilta onnistuu, enkä ryhtyisi mihinkään erityistoimenpiteisiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”