Kuparimonniset kutevat!

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
merenneito94
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kuparimonniset kutevat!

Viesti Kirjoittaja merenneito94 »

Heip!

Tulin vaan sitä ajatelleeksi, että mistä te ostatte surviaisentuoukat kaloillenne? Käykö ihan huoltoasemilta ostetut survarit kaloille? ( Niinku ne mitkä on tarkotettu pilkkimiseen? ) Mulla on sellaisia kuivattuja surviaisentoukkia ( ostettu eläinkaupasta ), mutta ne ei millään suostu vajoamaan pohjalle niin että monnitkin saisivat syödäkseen... :?
100 litraa sekalaista ja 60 litraa rapuja. C:
+ leopardigekot Bindi ja Venus.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Kyllähän kalat noita pilkkitoukkiakin syö. Kuivat lähinnä pintakaloille, ja akvaarioliikkeistä saa punaista verimatoa(eli surviaisen toukka) pakasteena, mikä vajoaa pohjalle.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Tirinen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tirinen »

Deicide kirjoitti:akvaarioliikkeistä saa punaista verimatoa(eli surviaisen toukka) pakasteena, mikä vajoaa pohjalle.
Menee pohjalle hyvin, ja on monnistenkin herkkua.
Venla97 kirjoitti:Mitä ihmettä on tapahtunut? Vesiarvoissa ei muutosta ja muut monniset ovat vireessä. Oliko tuo kutuprosessi jotenkin rankka vai menikö jotain pieleen?
Ulkoisia vammoja tai loisia ei näkynyt.
Mullakin joskus löytyi (harvemmin nykyään) täysin hyväkuntoisen näköisiä ja nuoria monnisia kuolleena. Kaikki päällisin puolin kunnossa. N. 50 muuta monnista kunnossa ja hengittelee hyvin ja aktiivisia, mutta joku vain on kuollu? Luulin eka, että ovat törmänneet pintalaseihin, joten otin ne pois, ei auttanut. Vesiarvot kunnossa (lämpö 24, NO3, NO2,GH, KH ja pH), mutta yks kaveri sano, että rikkidioksiidiarvot vois heittää? Liikaruokinta tietty lisää mahdollisuutta, että pohjalla hajoava ruoka muodostaa rikkidioksiidia mikä on kaloille myrkyllistä. Niinpä vähensin ruokintaa hieman ja ohensin ruokinta-alueen hiekkakerrosta... kuolleita monnisia erittäin harvoin.
merenneito94
Member
Member
Viesti:

Jes! On mun kaikki poikaset hengissä ja ovat kasvaneet hurjaa vauhtia! Isoin on jo ihan monnin näköinen. Taisivat muut monniset kuulla iloni, kun rupesivat heti uutta kutua väsäämään! :mrgreen: Tosin en tiedä tuleeko tuosta mitään, kun ovat jo tunnin tuossa pyörineet eikä mitään kuulu. :roll:
Voisiko se vaikuttaa kutuintoon, kun vaihdoin eilen vanhansuodattimen pois, ja uusi parempi tuli tilalle?
merenneito94
Member
Member
Viesti:

JEE! Huomasin tänään aamulla että lasi oli täynnä ( noh ehkä 10 palluraa [;)] ) kuparimonnisen munia! Toivottavasti sain ne ehjänä siirrettyä että ne kuoriutuisivat... Kuinka paljon voisin pyytää kuparimonnisen poikasista? ( jos raaskin myydä ne ) Mitenkäs teillä menee kuparimonnisten kanssa? :D
Enna9
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Enna9 »

Nyt mun pikkuset on jo ihan pikkumonnisen näköisiä! Viiksineen kaikkineen! Ne on nyt noin sentin pituisia, ehkä jopa vähän päälle. Ihmettelen että olen ekakertalaisena onnistunut näinkin hyvin. :mrgreen: Mutta kuten on tapana niin nälkä kasvaa syödessä ja nyt kovasti odottelen jo uutta kutua.. Kunhan tuo rahatilanne paranee ja pääsen hakemaan itselleni muutaman altaan lisää niin sitten alkaa lyyti kirjoittamaan! :) Katsotaan vaan missä vaiheessa ukko alkaa toppuuttelemaan et jokohan riittäisi..Heh!

T.Enna
Kippoja ja kuppeja..
tarumarika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tarumarika »

Missä iässä kuparimonniset kutevat? tai siis kuinka isoja niiden pitäs olla? Mulla nyt sattui juuri koiras ja naaras, äiti yks päivä sano että ois mukava hankkia lisää, mutta ei kai tarvi, jos ne kutis jossain vaiheessa :D Meillä ne on nyt ihan pikkasen yli 4cm, kun viimeksi n. 5 pv sitten mittasin. Että olisko mahdollista että kutisivat pian? :) mutta mulla ei harmiksi ole mitään poikasallasta, vai käykö siihen jokin muokvinen läpinäkyvä kippo?
Kissa, Hamsterin terra
Enna9
Starting Member
Starting Member

No minä en ainakaan saanut poikasia seura-akvassa ku kaikki muut tuppasivat syömään jo munat et jos joku on poikaiseksi asti tuolla selvinnyt niin varmaan viimeistään sitten on joutunut parempiin suihin. Munat keräsin sellaiseen poikasboxiin mis on muovikehikon ympärille laitettu hyvin tiheäsilmäinen verkko/kangas, siis ihan eläinkaupasta ostettu poikasboxi. Siitä muovisesta versiosta poikaset pääs livahtaa..liian isot raot ku ilm synnyttäville tarkoitettu..? Sit ku ne oli noin reilu viikon vanhoja, niin siirsin ne tuohon minun 14L muovilaatikkoon mikä oli tovin ollut pörisemässä tähän tarkoitukseen. Siirsin ne silloin siksi jo kun monniset kuti uudestaan niin meinasin ettei mene poikueet sekaisin. Kaikki on vielä hengissä! Harmillisesti vaan siitä uudesta kudusta ei mitään tullut.. :(

Vieläkin jaksan ihmetellä ensikertalaisen onneani kun kaikki vielä hengissä! :mrgreen:

T.Enna
Kippoja ja kuppeja..
Enna9
Starting Member
Starting Member

No kuinka ollakkaan niin tänään sitten oli taas kutu akvassa ja sain aikas monta palleroa pelastettua nälkäisiltä suilta, tosin noin puolet oli jo ehditty syödä.. Toivottavasti tälläkertaa ei ole "tyhjä kutu". Kohta kyllä täytyy keksiä jotain jatkon kannalta kun tuo 80L on nyt pelkästään kahden partiksen kämppänä.. Ne jos saisi jonnekkin muualle niin sitten ois jatkokasvatusallas... Kun pelkään että jos ne poikaset laitan samaan niitten partisten kanssa niin.. Onko teillä kokemusta partisten lihanhimosta..? Kaveri vaan oli joskus nähnyt jossain kun partis oli ihan käynyt toisen kalan(aikuisen!) kimppuun.. Niin mitäs sit poikasille kävis? En taida siltikään uskaltaa kokeilla. On nuo niin suloisia nuijapäitä jo että kattoo nyt raaskinko niitä edes myydä. Ihan näin jatkon kannalta jos joku haluaapi ostaa niitä niin yhteyttä vaan! :mrgreen:

T.Enna
Kippoja ja kuppeja..
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Yhyy, ihan väärin että teidän muitten kupari monniset kutee melkein koko ajan ja miun kuparit ei kude sitten millään. :cry:
Enna9
Starting Member
Starting Member

Yhyy, ihan väärin että teidän muitten kupari monniset kutee melkein koko ajan ja miun kuparit ei kude sitten millään. :cry:
Olen kyllä lukenut ketjun joskus lävitse mutta kysyn nyt kuitenkin.. Minkä ikäisiä/kokoisia sinun monniset on? Onko varma etteivät ole kuteneet? Ne osaavat kyllä joskus kudun piilottaa niin hyvin.. Mulla luojan kiitos ne kutevat AINA lasiin tai sisäsuodattimen kylkeen. Se että mihin päin lasia niin se on sit jo taas salapoliisi hommia aina välillä..

Oletko kokeillut kikkailua, ensin paasto, sit survareilla(siis jos ovat siinä iässä että pitäs jo lisääntyä)ja muulla "elävällä"ruokailua pari päivää? Sitten veden vaihto useampana pvänä niin että lämpötila laskee muutaman asteen. Mulla innostuu jo tosi paljon ilman survareita jos ees siirrän ne toiseen altaaseen.. Sama silloin kun muuttivat meille. Heti seuraavana päivänä oli kutua siellä täällä... Nyt ei ole tarvinnut siirrellä mutta silti aika-ajoin(max kahden viikon välein) kutua ilmestyy.

T.Enna
Kippoja ja kuppeja..
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

KUparimonnisten iästä ei kyllä oo mitään tietoa, mutta kyllä ne miusta täysi kasvuisia on ja isoin kuparimonnisnaaras on varmaan 6-7cm pitkä, koiraat pienempiä.
Sillon tällön joku koiras uiskentelee jonkin naaraan perässä pikkusen aikaa, mutta kyllästyy sitten ja jatkaa pohjan tonkimista, lisäksi aamuisin nuo kuparimonniset vetää hirveetä rallia akvaariolaseissa ylö alas ja sillonkii joku koiras saattaa ruveta uimaan jonkin naaraan perässä, mutta empä ole vielä nähny että nuo monniset olis menny pitemmälle. Tiijä sitten kutevatko sillon kun olen töissä, mutta kotiin tultuani en ole kyllä havainnu että kutisivat. :|

Olen myös kokeillu tuota paasto/pakastesurviaisella syöttöä ja kerran vaihdoin tuosta 128L akvaariosta 50L vettä ja veden lämpötila laski parilla asteella sillon, mutta ei tuolla ollu mitään vaikutusta.
Tänään kävin ostamassa akvaliikkeestä 20L faunaboksin joka on parhaillaan kypsymässä, pitääpä koettaa kudettaa noita kuparimonnisia tuossa sitten kohan olen ensin lääkinny tuossa pari kalaa. :)
Enna9
Starting Member
Starting Member

Juu kannttaa kokeilla ja se veden vaihtokin kannattaa tehdä useampana päivänä peräkkäin. Eihan luonnossakaan sadekausi kestä yhtä päivää niin josko nuo sinun kalaset olis astetta fiksumpia kuin yleensä ja ei mene siihen halpaan ihan heti :mrgreen: ! Mutta lykkyä yritykselle!

T.Enna
Kippoja ja kuppeja..
merenneito94
Member
Member
Viesti:

Mun kuparini ovat kasvaneet hurjaa vauhtia, ja nyt olisi jo edessä isoon altaaseen muuttaminen. :roll:
Ainut huolenaiheeni on, että nuo eivät suostu syömään noita pohjatabletteja! Olen yrittänyt vaikka mitä, mutte ei. Tuo tetra diskus kyllä tuntuu maistuvan. Pelkään vaan, että kun eivät ole oppineet syömään noita pohjatabuja, ja isossa altaassa on kuitenkin melko kova kilpailu ruoasta, niin jos ne eivät saa siellä ruokaa ollenkaan ja kuolevat nälkään!? Mietin tässä että auttaisiko se, jos pyydytäisin tuolta isosta altaasta yhden ison kuparimonnisen tuonne pieneen, niin poikaset ainakin näkisivät että niitä pohjatabujakin voi ihan syödä? :D Isoimmat poikaset jo 2cm ja vähän ylikin!
Deicide
Elite Member
Elite Member

Tuon kokoisena ne kohta pystyvät pellettiä jyystään. Se on tuo Discus vaan vaan niin herkkua, ettei siitä niin vaan vieroteta. Onko sulla katkarapupellettiä? Se on hitti.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Jippii, nyt on kerrottavana ilosia uutisia, eli tänä aamuna kun menin kattelemaan tota 128L akvaariota ennen töihin menoa, niin huomasin ilokseni että kuparimonnisilla on hillitön kutu ralli päällänsä uivat ensin kauheella kyydillä laseissa, kunnes monta koirasta rupes seuraamaan jonossa isointa naarasmonnista ja kovasti pyörivät sen ympärillä lämmittimen lähellä. En kerenny kattomaan olisko ne kutenu siihen lämmittimeen tai sen lähellä oleviin rasvalehtiin, mutta jos ovat niin toden näkösesti muut kalat on ne jo syöny kun ovat olleet paastolla. :mrgreen:
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

JIppii, kyllä ne kuparimonniset oli kun olikii kutenu tänään, suodattimen lähellä lasissa näkyy muutamia mätimunia, voi himputin himputti, kun oon nyt ihan seittämännessä taivaassa. :mrgreen:
Mites tuota, pitäskö miun nyt irrottaa nuo mätimunat tuolta lasista johonkii kipoon, en voi laittaa noita munia mihinkään muuhun akvaarioon tuo 20L akvakin on vasta kypsymässä ja siitä on tulossa sairaala akvaario aluksi ja 40L akvaankaan niite ei voi laittaa koska siellä on 4 kääpiöpalloja jotka varmaan hotkisivan munat heti. Mietinkii, että pitäsköhän nuo munat koettaa suojata jotenkii tuolla 128L akvaariossa ja jättää ne siihen mihin ne on munittu? Muut kalat ei vielä ole noita syöneet, mutta pelottaa että varsinkii tuo paratiisikala ne jossain vaiheessa hotkasee kitusiinsa, eli antakaapa neuvvoja? :)
Enna9
Starting Member
Starting Member

Käyppä ostamassa sellainen verkko poikasboxi esim http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... blNbox.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Tosta ne ei pääse karkuun. Täällä taas myös päivän vanhoja vauvoja! :mrgreen:

T.Enna
Kippoja ja kuppeja..
Deicide
Elite Member
Elite Member

Tuo verkkoseinäinen poikasboxi on aivan mahdoton pitää puhtaana. Lisäksi tulee aivan turhaa ruumiita noiden surkeasti suunniteltujen tukilistojen takia. En pistä enää ikuna minkään valtakunnan poikasia moiseen katiskaan. Ennemmin vaikka pieni allas jossa ilmastin.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

No miula on tuo 20L mini akvaario toiminnassa, mutta siellä on yksi kardinaalitetra lääkityksen alaisena, joten sinne niitä ei voi laittaa.
Mie taidan jättää nuo munat tonne 128L akvaarioon ja toivoo josko joku poikasista siellä selviäisi, pitää sitten kudettaa noita kuparimonnisia tuolla 20'L akvassa, kohan saan tuon kardinaalitetran terveeksim jos se nyt tervehtyy. :|
merenneito94
Member
Member
Viesti:

Ei ole katkarapupelettejä, mutta keksin kyllä jotain. :D Kuinka paljon voi kuparimonnisen poikasista ottaa, jos ne meinaa myydä?
Enna9
Starting Member
Starting Member

Mulla toimii kerrassaan mainiosti! Olen laittanut sen verkon siihen kehikon päälle niin että saumat on ulospäin ja en ole kiristänyt sitä verkkoa vaan se on siinä sillai höllästi. Ja mun ei ole ihan hirveästi tarvinnut sitä putsata kun minun leväbarbit hoitaa sen homman ja siistiä tulee! :D Kun sen kudun siirsin kokonaisuuteena tuonne 14L niin siitä ei tullut yhtään poikasta mutta kun siirrän kudun tuonne verkkoboxiin niin poikasia tulee kyllä! Mutta kukin taablaa tyylillään. Täällä kohta ekat poikaset tarpeeksi isoja siirrettäväksi isompaan lootaan! :mrgreen:

T.Enna

Ps. Puhtaanapidossa on tavallinen imupilli aikas kätevä ja sitten kun ovat isompia niin metri silikooniletkua ja oma imu 8O
Kippoja ja kuppeja..
tarumarika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tarumarika »

Oishan se kiva tietää, kuinka suuria noiden kupareiden pitää olla, että rupeisivat kutemaan? ;) että jos joltakin sais tietoo?
Kissa, Hamsterin terra
Tirinen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tirinen »

merenneito94 kirjoitti:Kuinka paljon voi kuparimonnisen poikasista ottaa, jos ne meinaa myydä?
Mä oon saanu (leopardeista) eläinkaupasta 2,50/kpl, mutta jos myyt suoraan yksityiselle voisit varmaan pyytää 4 - 5 euroa. Kaupassa maksavat kuitenkin kahdeksan euron paikkeilla.
Enna9
Starting Member
Starting Member

Mä en ole löytänyt kaupasta toistaiseksi 5e kalliimpaa kuparista. Mutta tuo kyllä miunki mielestä ok et ku yksityiselle suoraan niin kotikasvatus kunniaan! 3-4e kuulostaa ihan kohtuulliselta. Harmi kun kupariset on sen verran yleisempiä niin se hieman tiputtaa hintaa mut kasvatappa esim pandoja niin niistä saa jo rahaakin! 8O

T.Enna
Kippoja ja kuppeja..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”