Punaisten kiekkojen kutu
Valvoja: Moderaattorit
Tässä meidän "kuopuksia"
. Molemmat vanhemmat ovat tähän asti hoitaneet täysin yhteistuumin poikasia, jotka ovat juuri alkaneet kiinnostua myös itse etsimään ruokaansa. Pohjalla on suuria merimantelin lehtiä, joiden pinnalta pikkuiset tykkäävät ruoanhitusia käydä nyppimässä. Artemiaa olen myös alkanut tarjota.

(Heh, olen varsinainen ketjurosvo, mutta ei kai se niin kauhea rikos ole... Saavat ne, jotka kiekkojen kasvua ovat kiinnostuneita seuraamaan, yhdellä klikkauksella apdeitit kahdesta pahnueesta
.)

(Heh, olen varsinainen ketjurosvo, mutta ei kai se niin kauhea rikos ole... Saavat ne, jotka kiekkojen kasvua ovat kiinnostuneita seuraamaan, yhdellä klikkauksella apdeitit kahdesta pahnueesta
* Huvinsa kullakin! *
Ei haittaa yhtään.plenty kirjoitti: (Heh, olen varsinainen ketjurosvo, mutta ei kai se niin kauhea rikos ole... Saavat ne, jotka kiekkojen kasvua ovat kiinnostuneita seuraamaan, yhdellä klikkauksella apdeitit kahdesta pahnueesta.)
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Näin on! Paljon muutosta tapahtuu parissa viikossa pikkukiekon elämässä, kun noita ylläolevia kuvia vertaa. Hauska, kun töistä tullessa rientää kaloja katsomaan, niin tuntuu oikeasti, että erottaa päivän aikana tapahtuneen kasvunkarihe kirjoitti:Ei haittaa yhtään.plenty kirjoitti: (Heh, olen varsinainen ketjurosvo, mutta ei kai se niin kauhea rikos ole... Saavat ne, jotka kiekkojen kasvua ovat kiinnostuneita seuraamaan, yhdellä klikkauksella apdeitit kahdesta pahnueesta.)
Hei laskeskelin tästä ketjusta että nuo sinun poikaset ovat parin viikon ikäisiä kun minun taasen neljä viikoisia. Hauska verrata niiden kehitystä.
* Huvinsa kullakin! *
karihe: Mites siellä lotisee? Oletko miettinyt jo emokalan siirtoa takaisin omiensa joukkoon, vai annatko viihtyä vielä pitkään pienokaisten kanssa? Itse ajattelin tuossa viikon perästä katsoa, jos tekisin siirron. Mullahan nuo kalaset ovat tuolla sisustamattomassa altaassa tällä kertaa.
* Huvinsa kullakin! *
Joo kyllä uroksen siirto on mielessä ollut. On jättäytynyt taka-alalle ja ehkä vähän väsynyt naperoihin. Ainoa ongelma on että osa kaloista jo euron kolikon kokoisia ja osa ei vielä edes 5 centin kolikon kokoisia.plenty kirjoitti:karihe: Mites siellä lotisee? Oletko miettinyt jo emokalan siirtoa takaisin omiensa joukkoon, vai annatko viihtyä vielä pitkään pienokaisten kanssa? Itse ajattelin tuossa viikon perästä katsoa, jos tekisin siirron. Mullahan nuo kalaset ovat tuolla sisustamattomassa altaassa tällä kertaa.
Ja nämä kaikkein pienimmät vielä ruokailee myös koiraan kyljillä.
Hankin viimeviikolla yhden uuden altaan (180L akvastabilin) kunhan saisin tehtyä liimapuusta siihen kaapiston niin saisin senkin toimimaan niin helpottaisi kalojen sijoittelua.
No näin vähän uumoilinkin.karihe kirjoitti:Joo kyllä uroksen siirto on mielessä ollut. On jättäytynyt taka-alalle ja ehkä vähän väsynyt naperoihin. Ainoa ongelma on että osa kaloista jo euron kolikon kokoisia ja osa ei vielä edes 5 centin kolikon kokoisia.plenty kirjoitti:karihe: Mites siellä lotisee? Oletko miettinyt jo emokalan siirtoa takaisin omiensa joukkoon, vai annatko viihtyä vielä pitkään pienokaisten kanssa? Itse ajattelin tuossa viikon perästä katsoa, jos tekisin siirron. Mullahan nuo kalaset ovat tuolla sisustamattomassa altaassa tällä kertaa.
Ja nämä kaikkein pienimmät vielä ruokailee myös koiraan kyljillä.
Hankin viimeviikolla yhden uuden altaan (180L akvastabilin) kunhan saisin tehtyä liimapuusta siihen kaapiston niin saisin senkin toimimaan niin helpottaisi kalojen sijoittelua.
Mä ajattelin tällä kertaa olla vähän julma ja koulia noita pienimpiä joukosta. Uskoisin, että heikoimmat kyllä erottuu porukasta melko nopeasti. Meillä on muutamia poikasia kyllä pudonnut ihan itsestäänkin. Ehkä 10 kaiken kaikkiaan alkuvahvuudesta. Poikasia on silti edelleen ~100.
Tulevaisuutta ajatellen mulla on myös tuossa yksi allas tyhjillään, niin voi siirtää osan porukkaa sinne kasvamaan. Tai tämä kudetusallas onitse asiassa kaksi allasta sisältävä räkki. En sitten tiedä, miten nuo reagoivat, jos siirrän ne tuonne alas. Jotain muistan altaan sijoittelusta lukeneeni, mutta liittyiköhän se kutuvaiheeseen...
Aika jännä, että vieläkin käyvät kyljillä nuo pienimmät. Hakevat kai turvaa tms. Eiköhän ne pian siitä vierottaudu ihan itsestään
* Huvinsa kullakin! *
Pieniä toki ovat vasta noin 6 viikon ikäisiä.
Tein tänään kaikkiin altaisiin normaalia suuremman vedenvaihdon.
Nyt pääaltaassa kutee yksi pari. Ja tuossa takkahuoneen altaassa toinen pari. Pienestä on kutuvietti kiinni . Mutta niihän se tuntuu muillakin akvaariokaloilla usein olevan että isovedenvaihto / parinasteen veden lämpötilan pudotus riittää aikaansaamaan kudun.
Tein tänään kaikkiin altaisiin normaalia suuremman vedenvaihdon.
Nyt pääaltaassa kutee yksi pari. Ja tuossa takkahuoneen altaassa toinen pari. Pienestä on kutuvietti kiinni . Mutta niihän se tuntuu muillakin akvaariokaloilla usein olevan että isovedenvaihto / parinasteen veden lämpötilan pudotus riittää aikaansaamaan kudun.
Siirsin punaisen uroksen sunnuntaina takaisin seura-altaaseen kun alkoi uhitella poikasille eli ajoi ne pois luotaan.Poikaset kököttävät nyt siinä päässä akvaariota missä työpöytäni sijaitsee kun aikaisemmin olivat toisessa päässä missä uros majaili. Vaimo naureskelikin että sä oot nyt niiten emo.
No näihän se vähän onkin kyllä ne kakarat tietää kuka niitä ruokkii.
Punainen uros kun pääsi takaisin naaraansa luo niin päivän toivuttuaan hyökkäsi puna/keltaisten kiekkopariskunnan kimppuun. Niillä oli kutu punaisten vanhalla reviirillä ja poikaset olivat juuri kuoriutumassa. Taistelua kesti noin tunnin jonka jälkeen punaiset veivät voiton ja söivät kavereiden poikaset ja kolme tuntia tästä punaiset pukkasivat valtavan kudun samalle paikalle.
Eli tämä pariskunta kyllä osaa pitää puolensa. Pitäisiköhän tehdä seuraavaksikin siten että siirtäisi toisen osapuolen vaikka viikkoa aikaisemmin kutualtaaseen jospa tuo puutteessa eläminen kasvattaisi kudun määrää?
Tuo kutu mikä niillä nyt on sisältää varmasti lähelle 200 mätimunaa vahinko vaan että se on tehty päätylasiin niin sen siirto ei ole mahdollista.
Punainen uros kun pääsi takaisin naaraansa luo niin päivän toivuttuaan hyökkäsi puna/keltaisten kiekkopariskunnan kimppuun. Niillä oli kutu punaisten vanhalla reviirillä ja poikaset olivat juuri kuoriutumassa. Taistelua kesti noin tunnin jonka jälkeen punaiset veivät voiton ja söivät kavereiden poikaset ja kolme tuntia tästä punaiset pukkasivat valtavan kudun samalle paikalle.
Eli tämä pariskunta kyllä osaa pitää puolensa. Pitäisiköhän tehdä seuraavaksikin siten että siirtäisi toisen osapuolen vaikka viikkoa aikaisemmin kutualtaaseen jospa tuo puutteessa eläminen kasvattaisi kudun määrää?
Tänään poikaset pääsivät uuteen altaaseen jossa ei pohja materiaalia.
Altaassa vain muutama juurakko (helpottaa puhdistusta).
Laskin kalat kun siirsin ne toiseen altaaseen niitä oli tasan 60 kpl.
Kaksi poikasta on menehtynyt niin että olen löytänyt raadot. Kummassakaan tapauksessa ei mitään ulkoisia merkkejä taudeista ja pienen puoleisia ovat myös olleet eli luonto korjaa pois heikot (olettaisin).
Otin vanhasta altaasta eheimin 2224 ulkosuodattimen ja siirsin uuteen altaaseen laskin uuteen altaaseen puhtaan veden lisäsin vedenparannusaineen ja pyöritin vettä suodattimilla pari tuntia. Samaan aikaan vaihdoin vanhaan altaaseen uutta vettä siten että ph arvossa ei ollut suurta heittoa kun aloin poikasia siirtää.
Poikasten siirron jäkeen heitin altaaseen palan surviaisia ja se hävisi naperoiden suihin alta aika yksikön eli muutto stresiä ei tainut tulla.
Kuvia tulee mahdollisesti huomenna jos vain ehdin ottaa niitä. Nyt en poikasia viitsi salamalla kiusata kun ollaan tunti jahdattu haavilla ja molemmat osapuolet aika väsyneitä.
Altaassa vain muutama juurakko (helpottaa puhdistusta).
Laskin kalat kun siirsin ne toiseen altaaseen niitä oli tasan 60 kpl.
Kaksi poikasta on menehtynyt niin että olen löytänyt raadot. Kummassakaan tapauksessa ei mitään ulkoisia merkkejä taudeista ja pienen puoleisia ovat myös olleet eli luonto korjaa pois heikot (olettaisin).
Otin vanhasta altaasta eheimin 2224 ulkosuodattimen ja siirsin uuteen altaaseen laskin uuteen altaaseen puhtaan veden lisäsin vedenparannusaineen ja pyöritin vettä suodattimilla pari tuntia. Samaan aikaan vaihdoin vanhaan altaaseen uutta vettä siten että ph arvossa ei ollut suurta heittoa kun aloin poikasia siirtää.
Poikasten siirron jäkeen heitin altaaseen palan surviaisia ja se hävisi naperoiden suihin alta aika yksikön eli muutto stresiä ei tainut tulla.
Kuvia tulee mahdollisesti huomenna jos vain ehdin ottaa niitä. Nyt en poikasia viitsi salamalla kiusata kun ollaan tunti jahdattu haavilla ja molemmat osapuolet aika väsyneitä.
Huonosti antavat kuvata sen verran säikkyjä ollaan eilisestä vielä.
Heti kun kamera välähtää tai edes huomaavat kameran niin juurakon tai sisäsuodattimen taakse piiloon. Tässä kuitenkin yksi suht epätarkka kuva kun piti ottaa se vähän puun takaa etteivät huomanneet.
KUVA
Edit: suuri kuva muutettu linkiksi -Ylläpito
Heti kun kamera välähtää tai edes huomaavat kameran niin juurakon tai sisäsuodattimen taakse piiloon. Tässä kuitenkin yksi suht epätarkka kuva kun piti ottaa se vähän puun takaa etteivät huomanneet.
KUVA
Edit: suuri kuva muutettu linkiksi -Ylläpito
Joo ei nää saa enää artemiaa.
Räkmixiä, mustaa hyttysentoukkaa, survaria sekä harjoitellaan kuivan tetran discuksen syöntiä.
On nämä helpompi kasvattaa ilman pohjamateriaalia. Kalat näkevät ruuan paremmin ja itsekkin näkee syödäänkö kaikki ruoka pohjalta.
Ajattelin kasvattaa tämän ekan poikueen ainakin ilman naudansydän miksiä koska se sotkee veden tosi helposti ja siitä ollaan montaa mieltä onko se sopivaa ruokaa kiekoille.
Mulla on toi kutuallas nyt tyhjillään odotan varmaan pari viikkoa ja katson jos noi kierteiset lopettaisi lisääntymisen kun eivät saa ruokaa.
Eilen keräsin haavilla lähes puoli litraa kierteisiä altaan pohjalta kalojen metsästyksen jälkeen. Meni aika kätevästi kun kasvit ja juurakot/kivet olivat altaasta pois niin kolasin haavilla pohjaa ja sitten heiluttelin haavia altaassa niin että hiekat siivilöity takaisin pohjille. Suodattimet kannattaa sulkea operaation ajaksi etteivät täyty hiekasta.
---------------------------
Räkmixiä, mustaa hyttysentoukkaa, survaria sekä harjoitellaan kuivan tetran discuksen syöntiä.
On nämä helpompi kasvattaa ilman pohjamateriaalia. Kalat näkevät ruuan paremmin ja itsekkin näkee syödäänkö kaikki ruoka pohjalta.
Ajattelin kasvattaa tämän ekan poikueen ainakin ilman naudansydän miksiä koska se sotkee veden tosi helposti ja siitä ollaan montaa mieltä onko se sopivaa ruokaa kiekoille.
Mulla on toi kutuallas nyt tyhjillään odotan varmaan pari viikkoa ja katson jos noi kierteiset lopettaisi lisääntymisen kun eivät saa ruokaa.
Eilen keräsin haavilla lähes puoli litraa kierteisiä altaan pohjalta kalojen metsästyksen jälkeen. Meni aika kätevästi kun kasvit ja juurakot/kivet olivat altaasta pois niin kolasin haavilla pohjaa ja sitten heiluttelin haavia altaassa niin että hiekat siivilöity takaisin pohjille. Suodattimet kannattaa sulkea operaation ajaksi etteivät täyty hiekasta.
Olivatko vanhemmat puhtaan keltaisia vai sellaisia joissa on sitä mustaa pilkkua eväissä ynnämuissa paikoissa?riksu70 kirjoitti: Minäkin kävin eilen katsomassa niitä tutun keltaisia pentuja, vanhemmat näytti jo hiukan väsyneeltä pentulaumaansa hoitamiseen.
-
riksu70
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
No niitähän olikin sitten runsaasti .Niilläkin on menekkiä kun viitsii lahjoittaa, mä olen sitä jonkin verran harjoittanut . No minä annan sydäntä noille kun kerta tykkäävät, yhtä hyvin noi saattaa kuolla johku ihme bakteeriin reilussa päivässä.
herkkua kun on, nää mun uudet pienet ei sitä suostu ees maistaa mut isot syö tapellen.
Nää muuten keltaiset on aivan keltaisia,ei yhtään mitään muuta väriä ole. Ihan mielettömiä. Siitäkin poikueesta ajattelin ottaa muutaman ja siulta noita punasia...kohtuudella
, lapsosilla on nyt 500 l altaana . Ei voi laittaa kuvia kun kamsu meni rikki ja ootan että palaa kotimaahan portugalista missä on lähin Olympos korjaamo 
herkkua kun on, nää mun uudet pienet ei sitä suostu ees maistaa mut isot syö tapellen.
Nää muuten keltaiset on aivan keltaisia,ei yhtään mitään muuta väriä ole. Ihan mielettömiä. Siitäkin poikueesta ajattelin ottaa muutaman ja siulta noita punasia...kohtuudella
Joo olen minäkin lahjotellut kierteisiä paikkakunnan harrastelijoille kun ovat kyselleet mutta nuo eiliset meni harakoille ja variksille tuonne pihalle kun ei ollut aikaa alkaa niitä ilmoitteleemaan.riksu70 kirjoitti:No niitähän olikin sitten runsaasti .Niilläkin on menekkiä kun viitsii lahjoittaa, mä olen sitä jonkin verran harjoittanut .
------------------------
Voisin vaihtaa muutaman kiekon sen kaverisi kanssa kunhan ovat luovutusikäisiä.riksu70 kirjoitti:Nää muuten keltaiset on aivan keltaisia,ei yhtään mitään muuta väriä ole. Ihan mielettömiä. Siitäkin poikueesta ajattelin ottaa muutaman ja siulta noita punasia...kohtuudella, lapsosilla on nyt 500 l altaana . Ei voi laittaa kuvia kun kamsu meni rikki ja ootan että palaa kotimaahan portugalista missä on lähin Olympos korjaamo
Sen verran päivitystä täältä että poikaset ok ainoa huoli on että isot kasvaa vauhdilla ja noin rääpäleet ei juuri mitään. Poikasia kuollut nyt koko aikana 5 kpl ja kaikki noita rääpäleitä ja missään ei mitään järkevää näkyvää syytä. No ehkä luonto hoitaa heikot pois.
Yritän jossain vaiheessa saada uusia kuvia mutta noilla alkaa olla järki päässä ja vilahtavat karkuun kun salama välähtää.
Yritän jossain vaiheessa saada uusia kuvia mutta noilla alkaa olla järki päässä ja vilahtavat karkuun kun salama välähtää.
karihe hei!!!
Voisin kanssa olla haluamassa siulta noita kiekon poikasia,Ja meille kelpaisi ne joukon pienimmätkin..niitä on tuolla jo entuudestaan hyvällä kokemuksella..Jos yli määräisiä vielä löytyy niin pistätkö yv:tä ja vähän tietoja..