Sukarapurupatus 2
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Sukarapurupatus 2
HÄH! Anteeksi... nyt olen totaalisesti pihalla! Eikö piikkisilmä ollut vielä pari viikkoa sitten kala! ÄÄK!
nimeni: Ansku .K= koripallon pompottelia a= aavistuksen verran sählääjä L= Liukas luikku myös jäällä luistellessa A= Apina, papina pölötteliä. Friikki, eläimiin, urheiluun,musiikkiin ja sähläykseen. = Ansku K.a.l.a.friikki.
-
- Senior Member
Mistä ravusta sä tossa mainitsit, tuo 5-vuotias. Jos siellä on joku iso rapu, se voi vetästä sukaravut naamaansa kunhan vain kiinni saa.Anskukalafriikki kirjoitti:HÄH! Anteeksi... nyt olen totaalisesti pihalla! Eikö piikkisilmä ollut vielä pari viikkoa sitten kala! ÄÄK!
-
- Member
Aa, se. Siis se on normaali sukarapu. Öö... olikohan se leväsukarapu.Tää henkilö meni kastejuhliinja niillä oli rapu 50litrasessa, ilman valoja. Ne ruokki kerran viikossa. Halusi päästä siitä eroon, mutta tämä henkilö otti sen sitten hoiviinsa viettämään hyviä eläkepäiviä. Sen nimeksi tuli Sisu, koska se on niin "sisukas" kun tällaista kohtelua on kestänyt. (anteeksi, ette pyytäneet sen ravun elämän tarinaa mutta ajattelin vain...
) Niin ei se kyllä mikään iso saksirapu ole.

nimeni: Ansku .K= koripallon pompottelia a= aavistuksen verran sählääjä L= Liukas luikku myös jäällä luistellessa A= Apina, papina pölötteliä. Friikki, eläimiin, urheiluun,musiikkiin ja sähläykseen. = Ansku K.a.l.a.friikki.
-
- Starting Member
Ph ( himpun yli 6) ta ja nitriittiä ( liuskoilla ) . Akvaario on uusi ja sukarapuset sen ensimmäisiä asukkeja ( huomenna tuleepi kolmeviikkoa sukarapusilla altaassa ). Vettä vaihdoin tiuhempaan tuossa alussa ( no alussa ollaan kyl vieläkin =) ) noin 20l joka toinen päivä. Nyt 3 pv sama vesi ja 4 pv nä vaihto 20 l ( saikohan tosta tolkkua ). Vasta-alkajana tässä kyllä ollaan , vaikka aikoinaan on ollut 120 l + 60 l ja kilppari ( lue tästä on aikaa yli 10 v). Johan sain nahinan miehenki kanssa aikaan tuossa alussa , kun hää ois halunnu sitä ja tätä tuonne tunkea ( ph sta ja kovuuksista/pehmyyksistä välittämättä). Itse olisin halunnut vain yhden kalaparven ( neoneita tai rasboroita). Sisäsuodattimena on sera f 700 , joka tohottaa takalasista etulasiin ( voimakkuutensa takia).vallumaarit kirjoitti:Moi
Mitä arvoja mittasit? Onko akva uusi (juuri kypsytetty) vai vanha jo käytössä ollut? Kuinka usein ja kuinka paljon vaihdat vettä?
Näillä tiedoilla voidaan auttaa lisää.
Suomisusse lpkn & Espanjan rescue gigolo, sekä 65 l & 112 l ja käynnistymässä 54 l....
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Niin oliko sitä nitriittiä ja miten/millä kypsytit? Kypsyttämätön ja juuri kypsytettykin allas on sukaravuille haaste, koska eivät kestä ollenkaan nitriittiä eikä ammoniakkia. Siitä kuolemat varmaan johtuvat. Varsinkin tulisuka on vaikea uuden akvan asukki.
-
- Senior Member
Keltaisia sukiksia tuotu ruotsista onnistuneesti, onpahan ainakin vähän aikaa värikästä menoa ennen kuin risteytyvät sinisten kanssa. 

-
- Starting Member
Vallumaarit : Sera bio nitriveciä laitoin noin viikko sen jälkeen kun allas täytettiin + hiekat+suodatin ( jonka jälkeen ensimmäisinä siis tuli sitten nuo sukikset , kun nitriittiä ei ollut.). Sera Aqutan veden parannus aine käytössä.
Suomisusse lpkn & Espanjan rescue gigolo, sekä 65 l & 112 l ja käynnistymässä 54 l....
-
- Senior Member
Onko tarpeeksi ravinnoksi kelpaavaa levää, ainakaan uusissa akvaarioissa ei ole paljoa murkinaa noille. Tai oletko ruokkinut jollain? Ja oletko varma etteivät muut asukit stressaa rapuja yrittämällä syödä niitä ja ravut mahdollisesti herkkinä kuorenvaidon jälkeen kupsahtaneet?Helde kirjoitti:Vallumaarit : Sera bio nitriveciä laitoin noin viikko sen jälkeen kun allas täytettiin + hiekat+suodatin ( jonka jälkeen ensimmäisinä siis tuli sitten nuo sukikset , kun nitriittiä ei ollut.). Sera Aqutan veden parannus aine käytössä.
-
- Advanced Member
Helde, sitä nitriitin muodostusta on nimen omaan jatkuvasti seurattava sen jälkeen kun asukit ovat tulleet. Oletko mitannut kuinka usein? Itse olen käyttänyt sera bio nitriveciä vaan apuna, sehän edesauttaa kypsytystä kyllä, muuta ei ole ikinä yksinään pelkästään kypsyttänyt yhtään akvaariota. Kuinkas teil nyt menee, onko ollut lisää kuolemia? Toivottavasti ei. Tärkeää on myös mitata nitraattia. Sitä syntyy jonkun verran aina, jos bakut toimii. Mitä sun liuskat näyttää ihan arvoina?
Kyllä se siitä!
Kyllä se siitä!
-
- Starting Member
Tuossa taisikin jo selvitä syyllinen
huono kypsytys. Voi itku sentään...Oon mitannu kerran viikossa ( ja oon niin latvasta laho, etten muista arvoja ulkoa. Varsinkaan jos niissä ei ollut mitään. ) vkloppuna , jolloin ei aivot oo rasitustilassa
Kuolemia ei ole tullut , lisääntymistä kylläkin
tänään bongasin parimillisen poikasen ruokanappulan päältä. Oletettavasti kirsikan poikanen , kun tuo tulis maami ei oo vieläkään "tyhjentäny" itteensä. Eli sukiksille tarkotettua ruokaa oon iltasin antanu 2 kpl. Kasveja tuolla on jaavansammal (kannon alla), lehtisammal, karvalehti ( isotuppo kannon yläpäähän kiedottuna), melalehteä ja sitten yksi suurempi kasvi ( jonka nimeä en tietenkään muista enkä nyt äkkiseltään bongannu faunattaren sivuiltakaan).

-
- Junior Member
Minkä väriseksi mehiläissukaravun kuori muuttuu
A)Sen vaihtaessa kuorta
B)Sen kuollessa?
A)Sen vaihtaessa kuorta
B)Sen kuollessa?
Kaksnelikymppinen pala lappilaista Brasiliaa
Vajjaa sata litraa tekemättömiä päätöksiä, vaikeita valintoja eli ilman vasittua tarkoitusta
Köökissä viiskytneljä litraa observointia varten
Vajjaa sata litraa tekemättömiä päätöksiä, vaikeita valintoja eli ilman vasittua tarkoitusta
Köökissä viiskytneljä litraa observointia varten
-
- Advanced Member
Kuorihan on itsessään läpinäkyvä ja alta paljastuu samanlainen väritys ja kuori kuin entinenkin, isompi vaan.
Sukaravut muuttuvat kuolleessaan yleensä vaaleanpunaisiksi-punaisiksi muutaman päivän sisällä. Yleensä ne kyllä jo syödään sitä ennen joukkuetovereiden avustuksella.
Sukaravut muuttuvat kuolleessaan yleensä vaaleanpunaisiksi-punaisiksi muutaman päivän sisällä. Yleensä ne kyllä jo syödään sitä ennen joukkuetovereiden avustuksella.
-
- Senior Member
Miten mun sukarapunaaraan on käynyt, akvaariossa on yksi punainen naaras jota katselen silloin tällöin ja huomasin ettei sillä ole enää ''satulaa'' muttei kyllä muniakaan näy. Onko voinut munia ja sitten pelästyä ja tiputtaa munansa kun panin japonicat takaisin pohjaan? 

-
- Member
aikamoinen juttu se "nahan" lähtö. Kaverini pelästyi ja alkoi itkemään (rapu on ollut sillä jo niin pitkään...) sitten hän katsoi "miksi tuolla laivassa on rapu? Ja sitten vasta tajusu että oli pelkkä "nahka". Helpotus oli! Oli hänen aeka rapu...
-
- Senior Member
Mulla oli sama juttu kaverin kanssa, kysyi että miten kalliiksi noi otukset tulee kun pohja täynnä kuolleita rapuja...
Todellisuudessa pohja siis täynnä kuoria jotka olin jättänyt sinne sukien syötäväksi.
Mulla olisi kameralla hieno kuva Tukholmasta, hitot kun en saa ladattua koneeseen... Löytyi siis sukisten akva joka näytti ihan hautausmallta, joku oli askarrellut luitakin muovailumassasta. Sain sieltä rapuja sillä ehdolla etten ota montaa, ei kuulemma halunneet tuhota akvaariota.
Kieltämättä oli upea, kokoakin vain joku arviolta 40 litraa ja pitkänmallinen, jos katsoisi kuvaa niin luulisi ainakin 200-litraiseksi. Sitä vihertyy kateudesta kun itsellä on tuommoinen sekametelisoppa täynnä karvalehteä ja japonicaa, tosin aion rempata sen esittämään minipuutarhaa. Nukkekotiharrastuksesta on jäänyt sopivat pikku saviruukut, täytyy vain tarkistaa niiden myrkyttömyys myyjältä.
Tekisi kyllä mieli käyttää kaikkia ihme miniatyyrikamoja sinne, se vain etten halua siitä liian epäluonnollista. Toisaalta voisihan sellaista testata tohon karanteenialtaaseen.

Mulla olisi kameralla hieno kuva Tukholmasta, hitot kun en saa ladattua koneeseen... Löytyi siis sukisten akva joka näytti ihan hautausmallta, joku oli askarrellut luitakin muovailumassasta. Sain sieltä rapuja sillä ehdolla etten ota montaa, ei kuulemma halunneet tuhota akvaariota.

Tekisi kyllä mieli käyttää kaikkia ihme miniatyyrikamoja sinne, se vain etten halua siitä liian epäluonnollista. Toisaalta voisihan sellaista testata tohon karanteenialtaaseen.

-
- Member
hahhah! Vai kalliiksi tulee
No mutta sepäs oli sitten hieno rapula jos myyjä ei halunnut rapuja myydä! Eipä ennen tuommoista tapausta ole tullut vastaan. Minulla on paljon minimaailmasta tilattuja nukkekoti "jämiä" akvaariooni en ole ainakaan vielä ulkaltautunut pistää 

-
- Senior Member
Se oli oikeastaan pelkkä näytillä oleva akvaario, ei ollut edes ravut myynnissä. Kysyin, saisinko ostaa niitä.Anskukalafriikki kirjoitti:hahhah! Vai kalliiksi tuleeNo mutta sepäs oli sitten hieno rapula jos myyjä ei halunnut rapuja myydä! Eipä ennen tuommoista tapausta ole tullut vastaan. Minulla on paljon minimaailmasta tilattuja nukkekoti "jämiä" akvaariooni en ole ainakaan vielä ulkaltautunut pistää

-
- Member
Jaa jaa, nyt ymmärrän 

Lukaisin nopeasti tätä aihetta (viimeisen sivun) ja alkoi kiinnostamaan mitä sukiksia ovat "siniset neocardiat"?
Itsellä on vain Varjon Akvaariokalat -kirja ja siellä ei ollut sinisiä.
Olen perustamassa akvaariota monen vuoden jälkeen ja kiinnostaisi sukaravut. Onko heittää hyvää hakusanaa, jolla löytäisin täältä foorumista tietoa eri lajeista?
Itsellä on vain Varjon Akvaariokalat -kirja ja siellä ei ollut sinisiä.
Olen perustamassa akvaariota monen vuoden jälkeen ja kiinnostaisi sukaravut. Onko heittää hyvää hakusanaa, jolla löytäisin täältä foorumista tietoa eri lajeista?
-
- Advanced Member
Siniset neocaridinat ovat "blue jellyjä", uusi lajike, sitä ei ollut olemassa vielä kirjan kirjoittamisen aikoihin. Joka vuosi tulee uusia lajeja markkinoille, Saksassa lähinnä. Kattavia sivustoja löytyy englanniksi ja saksaksi, jos kielet on hallussa.
Kiitos, etsinpä blue jellyllä. Saksa ei taivu kuin hätätapauksessa sinnepäin, englanti toimii.
Sit ois vielä vähän nolompi kysymys. Mikä sukarapulaji on Varjon Akvaariokalat kirjan sivun 327 ylimmäisenä? Itse näen vain sanan stripes, koiranpentu kun maisteli kirjaa pikkasen *nolo*
Sit ois vielä vähän nolompi kysymys. Mikä sukarapulaji on Varjon Akvaariokalat kirjan sivun 327 ylimmäisenä? Itse näen vain sanan stripes, koiranpentu kun maisteli kirjaa pikkasen *nolo*
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: N/A
Kylläpä vaan jänskättää! Uusi 63 litrainen kypsymässä, sinne on varattuna juurikin näitä Vallumaaritin blue jellyjä <3 . Muista asukeista ei sitten olekaan päätetty, paitsi että isokiekkokotilot ja pienet omenakotilot siirtyvät tänne. Yritän jostain metsästää paratiisikotiloita mutta heikolta vaikuttaa. Asukkaiden valinnassa tilannetta hankaloittaa pakkomielteeni hankkia ainoastaan Suomessa syntyneitä otuksia. Mutta katsotaan nyt, mikä rimmaa sinisten rapujen kanssa! Kasvillisuuskin vähän hakusassa, liuskavesitähdikkiä haluaisin, mutta sitä ei tunnu löytyvän mistään. Tukkulistoillakaan ei ole kuulemma vähään aikaan näkynyt. Tällä viikolla olisi tarkoitus saada joitain kasveja, blyxaa, trident-jaavansaniaista ja poimupatsulia. Sammalia pitäisi varmaan harkita, en vaan ole saanut toisessa altaassani jaavansammalta kasvamaan, en sitten mitenkään, ja tuntuu ettei "vaikeampia" uskalla kun ei tuo perusjaavalainenkaan toimi.
Mutta voi juku millainen korsto on täysimittainen leväsukarapunaaras! Mittaa on nyt tosiaan se neljä senttiä, korkeutta sentti, en vaan ole saanut riittävän tarkkaa kuvaa missä mittasuhteet näkyisivät tavallisen maatiaisen vieressä. Rapu on isompi kuin yksikään altaan hohtomiljoonakalahybrideistä! Itse asiassa se on jotakuinkin 2/3 mun pikkurillistä
kun vertailee lasia vasten. Melkoinen monsteri.
Mutta voi juku millainen korsto on täysimittainen leväsukarapunaaras! Mittaa on nyt tosiaan se neljä senttiä, korkeutta sentti, en vaan ole saanut riittävän tarkkaa kuvaa missä mittasuhteet näkyisivät tavallisen maatiaisen vieressä. Rapu on isompi kuin yksikään altaan hohtomiljoonakalahybrideistä! Itse asiassa se on jotakuinkin 2/3 mun pikkurillistä

Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Nyt kun olen kahlannut tätä ketjua läpi, niin olenko oikeassa, että jos tahdon itselleni samaan akvaarioon sekä sinisiä että raidallisia sukarapuja, jotka eivät risteydy keskenään, niin pitää ottaa esim tulisukia ja blue jellyjä? Vai onko olemassa jokin muu sininen sukarapu, jota voisi ottaa tulisuan kanssa?
Taikka osaako joku ehdottaa eri yhdistelmiä, kun olen heikkona siniseen, oranssiin ja raidalliseen. Mielellään kirkasvärisiä, kun ovat niin pikkuisia.
Akvaario tulee olemaan 150 l kalastona ainakin muutama piikkisilmä. Pinnalle/keskikerrokseen keksasen jonkun harmittoman, jonka pääasiallinen tehtävä on vain tuoda elämää yläkerroksiin.
Taikka osaako joku ehdottaa eri yhdistelmiä, kun olen heikkona siniseen, oranssiin ja raidalliseen. Mielellään kirkasvärisiä, kun ovat niin pikkuisia.
Akvaario tulee olemaan 150 l kalastona ainakin muutama piikkisilmä. Pinnalle/keskikerrokseen keksasen jonkun harmittoman, jonka pääasiallinen tehtävä on vain tuoda elämää yläkerroksiin.
-
- Advanced Member
Ei taida olla muuta sinistä lajia Suomessa saatavilla tällä hetkellä. Oransseja sakuroita on silloin tällöin harrastajilla myynnissä ja niitä voi hyvin pitää tulisukien kanssa.
-
- Senior Member
Risteytyykö neocaridinan blue jellyt ja neocaridina heteropodan keltaiset muodot keskenään?