MA7xGE:n akva!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kala_friend
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja kala_friend »

Okei, pikkunen FAIL. Sori.. en muistanut ollenkaan sun kattarei
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Ja nyt niitä onkin yhteensä 4. :mrgreen:

Eli ostin tänään 2 vaaleampaa kattaria Forssan Z-J:sta. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kovasti näyttäisi tuolla yksi korupoika uhittelevan mustaneoneille... Pitäisiköhän taas haavia pinta? :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

MA7xGE kirjoitti:Ja nyt niitä onkin yhteensä 4. :mrgreen:

Eli ostin tänään 2 vaaleampaa kattaria Forssan Z-J:sta. [;)]
...Vaaleampaa kattaria... Jes nyt asiaan!!!
Tarkkaileppa kattareitas ja kerro sit huomiosi minulle... Eli, mulla on 4 ihan vaaleaa, melkein kullanväristä kattarii, jotka siis muuttuivat noin vaaleiksi kun vaihdoin vaaleaan bilteman hiekkaan, sit mulla on samasta kalaerästä 2 tummempaa kattaria, jotka eivät siis suostu vaihtamaan väriään missään taustassa... Sen verran vaaleita kumminkin ovat etteivät ihan mene vasamamonnistakaan... Ne kattarit vaaleat kattarit vaihtaa värinsä tummaksi, kun menee esim. kantoon kiinni, ja taasen hiekalla vaaleaksi... Tämä ilmiö on tullut ihan nyt tään uuden akvaarion myötä ja tosiaan vaaleammalla hiekalla... ja ne kaksi on ja pysyy tummempana koko ajan, eli eivät yhtään vaihda väriä.
Elikkä Nyt kun ollaan kattareista puheissa, tarkkaileppa pikkasen miten sun kattarit touhuaa väriensä kanssa. Kysäsen joskus sit.. :D
(sori sekava sepustus, mut ajatus katkes ku piti väliin käydä peittelemässä mukuloita petiin...)
1000 litraa vesivahinkoa
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No tähän asti on tullut huomattua, että toinen "vanhemmista" on tod. näk. jokin muu vasama kuin kattari, on niin pieni. :|
Rescue-yksilö on selvästi koko ajan tummempi kuin uudet. Siinä lyhyesti havainnot. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Selevä juttu... katellaas taas lisemmin... Mä olen miettinyt, että nuo mun kattarit on alkaneet käyttämään jotain suojaväritystä tässä vaaleammalla hiekalla ja isommassa tilassa, kaivautuvat hiekkaankin herkemmin. Tuntevat varmaan olonsa turvattomammaksi tällä setillä... Mutta nuo kaksi muuta, selvästi suurimmat, ei ilmeisesti tunne turvattomuutta, taikka sit voihan se olla jotain sukupuoli erojakin... Oon yrittänyt määrittää tosissaan noita tummia vasamoiksi, mutta kuonon malli on tylppä ja pyöreä kaikilla, siis samanlainen ja oikeastaan perusväritys on kuitenkin se vaalealla pohjalla tummia merkkejä, vasamahan on tummalla pohjalla vaaleaa..
Oikeastaan mitäs sen välii, jos siel vasama tai kaks olis mukana, mutta toisaalta, jos kattareita olen ostanut, niin periaatteessa niitä myös haluan... Enhän mä mene ostamaan helmirihmakalaakaan saaden sinisiä mukaani... :D

Niin joo.. piti kysymäni, ootko huomannut värieroja taustan mukaan?
Sori jos vaivaan kyssäreilläni, mutta sulla kun nyt on näitä kattareita ja otin puheeksi, niin pikkasen kuitenkin vaivaan.. :mrgreen:

haavasitko pinnan, tuliko korunkutua haaviin?
1000 litraa vesivahinkoa
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

EIhän tämä mua haittaa.. [;)]

Siis kaikissa on selvästi vaalea pohja, jossa tummaa päällä ("vasamassa" on melkein kokonaan tumma peite), ja kun altaassa on noita vaalean ruskeita liuskekiviä, niin niiden päällä ainakin on eri väritys kuin pohjan, kannon tai lasin päällä. :D

Pari kertaa on täällä nähty kaivautumista, joko ison vedenvaihdon tai sisustuksen yhteydessä... :|

Anyway, en yhtään tiedä tuliko korukutua haaviin, ei sitä erota jos ei tiedä missä se on... :roll: Taas tuo jätkä tosin on tuossa samassa paikassa uhittelemassa. 8O

Nyt alkaa kalastokin olla selvä, mahd. 100/112/128l, joista viimeinen on houkuttelevin. :D
Kalasto onkin sitten suurimpaan, pienempiin väkiluku vähenee:
n.12 marmoritapparaa pintaan.
n.25 mustaneonia keskiveteen.
4 kattaria.
tummahko/sinertävä lippukirjoahvenpari.
pohjalle n.12 helmimonnista ja EHKÄ partamonni... Katsotaan jos löytyisi jokin kiva.. [;)]

63:seen sitten jäisi:
2+4 korurihmaa, eli 2 haaremia.
n.15-20 safiirirasboraa.
n.5 piikkisilmää (ehkä)
lasikatkarapupari.

20l pysyisi samana. :D

Aah, en malta odottaa että
a) Joulu tulee
b) Vaihdan huonetta
c) Voin hankkia 80cm leveän altaan! :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

MA7xGE kirjoitti:EIhän tämä mua haittaa.. [;)]
Nyt alkaa kalastokin olla selvä, mahd. 100/112/128l, joista viimeinen on houkuttelevin. :D
Kalasto onkin sitten suurimpaan, pienempiin väkiluku vähenee:
n.12 marmoritapparaa pintaan.
n.25 mustaneonia keskiveteen.
4 kattaria.
tummahko/sinertävä lippukirjoahvenpari.
pohjalle n.12 helmimonnista ja EHKÄ partamonni... Katsotaan jos löytyisi jokin kiva.. [;)]
Aika lailla täydeltä tuo mun korvaan kuulostaa. Mä lopettaisin tuohon kattari-osuuteen tai ainakaan en ottaisi sekä kattareita että partista. Pohjan puolella olis siis kirjoahvenet, kattarit, monniset ja partis - siinä on melkonen kuormitus sekä tilan että vesiarvojen puolesta. Toki itse tiedät, miltä sulla olevat lajit nyt siinä pienemmässä näyttää, etkä varmaan kaikkia kerralla ottaisikaan.

Lisäksi mä kyllä ensisijaisesti edelleen ottaisin sen taiston sieltä pikkupurkista jonnekin isompaan.
iDock
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja iDock »

Itse kanssa edelleenkin siirtäisin sen taiston sieltä pikkumutterista pois. Ihan oikeesti; se on turhan pieni. Laita sinne tilalle vaikka sukarapuja.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Taistopojalla on enemmän tilaa tuolla kuin 63:sessa. 8O
Kun kuitenkin ottaa huomioon siellä jo olevat kalat, on 20l/yhdelle kalalle aika paljon. :|
Mullahan olisi 63:ssakin sitten 3 kalaa, tällä logiikalla... :roll:
No, mielestäni tuo mutteri on suht. hyvä asunto tuolle, ei millään pahalla, onhan siitä ½peitetty taustapaperilla, tumma pohja, paljon kasveja, hyvä suodatus...
Mutta ei siitä enempää, mielipidekysymys!

Meillä ainakin kattarit ovat "leväskraboja", eivät nuo ole miltei ikinä pohjalla, aina ollaan kiinni laseissa ja kannoissa ja somisteissa... :roll:
Partis ei ole välttämättömyys. [;)] Ajattelin vain kun ovat kuulemma paikallaan möllöttäviä, niin ei sitä edes huomaisi sieltä pohjalta jos sillä olisi hyvä piilo. :|
No, tämä oli minun käsitykseni. :mrgreen:

Kalasto KUULOSTAA tosin aika valtavalta, 6 lajia. :| Joista jo periaatteessa hankittu 2. :| Pääkala olisi kuitenkin jokin kirjoahven, joka on melko pohjan tuntumassa. Monnisia MUST BE!
Pinta taitaisi jäädä tyhjäksi, siksi marmoritapparat. Ja partis tosiaan oli vain "heitto", pohjan pääfisuksi, mutta nyt alan itsekkin tajuta, että affenet ovat pohjakaloja. :roll:
Partis pois! :mrgreen:

Ja toki kalat ostettaisiin vähin äänin, rahat loppuisi jo puoleenväliin, tuli laskettua. [;)]
Mitä vielä... :|
Ainiin, A-W:ssa olen saanut pienen käsityksen, että kasvien määrä auttaisi hieman pitämään vesiarvot kurissa? Vai onko taas tullut nukuttua?
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
iDock
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja iDock »

No totta kai kasvit pitävät vesiarvot parempina. Kasvit käyttävät nitraattia ja kalojen tuottamaa hiilidioksidia (päivisin). Jos kasveja ei ole, voiva nitraattiarvot olla korkeammat (=enemmän vedenvaihtoja). Ilmastuksesta tulee muitenkin huolehtia, ettei kalat kuole happikatoon yön aikana (kun kasvit itse käyttävät happea ja tuottavat hiilidioksidia).
Joku viisaampi valaiskoon.
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Kyllä se mutteri on aivan hyvä asunto sille taistolle. Sillä on ruhtinaallisesti tilaa verrattuna esim. Thaimaan taistofarmien taistoihin. Mulla oli taistot 15-50l smartboxeissa, kun niitä aktiivisesti kasvattelin ja kauppaan myytäväksi menevät koiraat eroteltuina 3 litran karkkirasioihin. Niitä nyt en suosittele, kuin väliaikaisiksi asuinpaikoiksi, mutta tuo 15 litraa on jo mielestäni riittävä, kunhan vain huolehtii vesiarvoista ja järjestää kaloille asianmukaiset olosuhteet, eli lämmintä vettä, piilopaikkoja ja virikkeitä joita mielestäni akvaariostasi kyllä löytyy. :) Vinkkinä muuten että taistot tykkäävät intianmantelipuun/tammen lehdistä. Niistä erittyy veteen hyviä aineita ja taistot pysyvät virkeinä ja terveinä sekä kuplapesät pysyvät paremmin koossa.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Eihän se nyt niin yksioikoista ole, että jos olis viis litraa per kala niin viisilitraisessa voisi pitää kaloja... Itse ajattelen sen akvaarion pituuden aika tärkeänä useimmille lajeille. Mutteri on mallina usein ikään kuin litrojaan pienempi akvaario. Jotkut sukaravut nyt käyttävät oikeasti niin koko alaa altaista (mikäli niillä ei ole vihollisia siellä), että ne meneekin pienessä. Tai jotkut piskuiset rasborat ehkä. Mutta taistis on sen verran kookkaampi kuitenkin - no, tiedät mitä teet, ja onhan näitä keskusteluja täällä ollut. Itse siirtäisin sen heti suurempaan, kun vaan mahdollisuus tulisi.

Partis varmaan menee aika rauhallisena siinä sivussa, jos siis rauhallisen yksilön saisit. Mutta tuolla kalastolla en lisäisi veden kuormitusta plekon verran, ne on aika sottaisia tyyppejä. Eli hyvä jos se lähtee pois, kun ei kerta ole mikään must :).
Ginger
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ginger »

Oi vitsi, uuden akvan suunnittelu on aina yhtä ihanaa!
Itse tekisin sellaisen tempun että siirtäisin taiston sinne tulevaan isoon akvaan pintakalaksi (vesiarvot ainakin kävisi mustaneontetrojen kanssa eikä se isompi akva taistokaan varmasti haittaisi) ja mutteria käyttäisin esimerkiksi sukarapujen tai miksei vaikkapa koruvauvojen kasvatteluun :)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Juu siis mutteri hankittiin aluksi koruvauvojen hoitoon ja sukaravuille, mutta kun niitä tosiaan tulee, öh, 3kpl kerralla, niin olisi ollut melko tyhjää.. :|
Ja 63:seen piti alun perin tulla taisto pääkalaksi, mutta mahd. kutevat korut kiinnostivatkin enemmän... :D
Ja kyllähän sitä nyt pitää akvaristilla joskus taisto olla! :mrgreen:

Taisto juu pääsisi muuten isompaan, mutta mutta... :|
Ajattelin kuitenkin piäytyä niin jyrkästi tuossa Etelä-Amerikassa, kun kerran monniset, kattarit ja mustaneonit ovat kaikki sieltä. :|

Voi tosin olla, että jotta saisin tuon isomman pytyn, pitäisi "kolmannesta pyörästä" luopua... Eli taistoallas joutaisi jäähylle ja taisto myyntiin. (nyyh :( )

Jos muuten jollakulla on hyviä vinkkejä/ideoita kalastoon, otan mielelläni vastaan. :D
Molempiin tankkeihin siis, 100/112/128 E-Amerikkaan tai 63 Aasiaan... nykyisiä kaloja siis 2p+1t korurihmoja (näitä tulee varmaan joulun jälkeen lisää tyttöjä), 10 mustaneonia, 4 kattaria.
Monniset on ainoa mikä must be, helmimonninen taitaa olla aika hyvä noihin lämpöihin? (27´C)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Carnation
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Carnation »

Muuhun en nyt kommentoi, mutta eikös helmimonnisten lämpötilat oo siinä max 26C, eli viileänveden monnisia nekin? Että ei mihinkään 26-27C raja-arvoihin kannata niitä asuttaa :)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Varjon kirjassa luki 28´C, ja siksi sen valitsinkin, kun on kuitenkin niitä lämpimimmässä selviäviä monnisia, ei kai sitä huvikseen oltaisi laitettu noilla lämpöarvoilla? :D
Innostuu kuulemma kutemaankin kun nostetaan lämpöä pari astetta. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Carnation
Junior Member
Junior Member

MA7xGE kirjoitti:Varjon kirjassa luki 28´C, ja siksi sen valitsinkin, kun on kuitenkin niitä lämpimimmässä selviäviä monnisia, ei kai sitä huvikseen oltaisi laitettu noilla lämpöarvoilla? :D
Innostuu kuulemma kutemaankin kun nostetaan lämpöä pari astetta. [;)]
Ei hitto, sori mun moka :D Oot ihan oikeessa, ja ite sekosin näitten monnisten lämpövaatimusten kanssa :roll:
Laitan väsymyksen piikkiin!
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Juu ei se mitään, mä täällä olen miettinyt vastauksia valmiiksi kaiken maailman kysymyksiin, ei oiekin nuo Putouksen uusinnat jaksa kiinnostaa koko aikaa... :roll:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Carnation
Junior Member
Junior Member

Saisko vielä kertauksena että mitä olisit ottamassa siihen +100litraseen tällä hetkellä? :D Helmimonnisia ainakin? Ja ne ahvenet?
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Juu siis kalastona ajattelin:
Mustaneontetroja, kun näitä on jo ennestään 10kpl
Katinkultamonneja, näitä on jo 4, ovat niin joka paikan roikkujia, etten usko näiden paljoa olevan "täyttäviä" :D

Sitten niitä monnisia must be, helmimonniseen olen nyt tykästynyt.
Sitten "kutevaksi" pääkalaksi lippukirjoahvenia, yrittäisin etsiä jonkin tumman/sinertävän parin. :)

Ja koska tuossa ei olisi mitään pintaveteen, ajattelin jos voisi ottaa marmoritapparakaloja, ovat niin neutraalin värisiä, mutta erikoisia. :D
(Partis, tosin tämä alkaa olla koko ajan yhä huonompi idea, pohjalla kun on jo monniset ja affenet...Joten se nyt on jäänyt pois listalta. [;)] )

Aika kalasoppa, tosin mielestäni jokainen laji on perustellusti mukana. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Omasta kokemuksesta yhdistelmä monniset + lippukirjopariskunta 80 cm leveässä altaassa ei ole toimiva. Menee ihan ok muuten, mutta omat lippukirjoni kutevat kerran kahdessa viikossa ja silloin ovat tosi kiukkuisena monnisille. Tuon kokoisissa on sen verran pieni pohjapinta, ettei kuteville kirjoahvenille ja monnisille löydy tarpeeksi tilaa. Siirsinkin monniset 250-litraiseen ja ovat onnensa kukkuloilla. Ahvenia on sielläkin, mutta monnisilla on tilaa väistää ja ovat aivan eri kaloja nyt. Tosi rohkeita ja reippaita.
En siis suosittelisi laittamaan tuon kokoiseen sekä monnisia, että lippukirjoja. Muista pienistä kirjoahvenista ei ole kokemusta. Voisikohan jokin lippukirjoa pienempi mennä, jos pohjanpinta-ala on niin suuri kuin mahdollista ja sisustus on kohdillaan? Omassa 250-litraisessa on etualalla täysin kasveista vapaa hiekka-alue, seuraavana matalia melalehtiä(?) ja iso kivi/kantokompleksi jakaa akvaarion takaosan ihan omaksi alueekseen missä on tiheä kasvillisuus. 250-litraisen ahvenet touhuaa siellä takaosassa tehden välillä näyttäytymisiä etuosassa. Monniset taas touhottavat etuosassa ja pujahtavat melalehtien ja kantokompleksin alle, jos alkaa pelottaa.
Tässä omia kokemuksia. Itse olen vähän hurahtamassa monnisiin, nyt kun ne ovat saaneet ansaitsemansa olosuhteet. Ne ovat altaan kiinnostavimmat kalat ja niin söpöisiä. :D Joten laita vaikka pelkät monniset + jotain parvikalaa ylempään veteen. Kattaritkin varmaan menee noiden lisäksi. Ahventen kanssa voi tulla vaikeuksia. Tämä on se syy miksi mullekin näitä altaita ilmaantuu. Kun on niin paljon hienoja kaloja olemassa.
Koskas olet tuota uutta allasta hankkimassa? Onko se pukin toivelistalla jo? [;)]
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No harmi, ajattelin että tuo lippukirjo olisi ollut vaihtoehdoista rauhallisin. :|
No, ehkä jätän affenet pois ja otan partamonnin? :|
Ellei muita kivoja affenia ole, jotka eivät kiusaisi monnisia. [;)]

Altaan hankita onkin vaakalaudalla, puhuin siitä isälleni, mutta hän ei tajua harrastuksesta muuta kuin että talon 2. kerroksessa olisi yhteensä 200l vettä heikossa maljassa. :?
Ajattelin, että kun isällä on aikaa, vaihdamme huoneita pikkuveljen kanssa -> osa huonekaluista lähtee muuton yhteydessä, tulee tilaa.
Sisustan ensin huoneen niin, että se näyttäisi täydeltä. Huoneessa tosin on kiinteät kaapit yhden seinän peittona, tajusin, että voisin pistää sängyn niiden "eteen", niin että ovet voivat aueta. :D näin saan metrin verran tilaa seinän vierestä, johon mahtuisi sopivasti 80cm leveä allas ilman, että huone näyttäisi taas täyteenahdetulta. [;)]
Ehkä kun on sitten rahaa, voisi heittää huonekalut tähän järjestykseen, se metrin pituinen tila seinästä ilman mitään, sitten alan taas vihjailla: "tuohon sopisi niin hyvin allas" ," kato kun monniset on söpöjä", "voi raukkoja kun on niin vähän tilaa tuossa 63:ssa."
:mrgreen:

Eli luulen, että on ensi kesän projekti... :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

MA7xGE kirjoitti:No harmi, ajattelin että tuo lippukirjo olisi ollut vaihtoehdoista rauhallisin. :|
No, ehkä jätän affenet pois ja otan partamonnin? :|
Ellei muita kivoja affenia ole, jotka eivät kiusaisi monnisia. [;)]

Altaan hankita onkin vaakalaudalla, puhuin siitä isälleni, mutta hän ei tajua harrastuksesta muuta kuin että talon 2. kerroksessa olisi yhteensä 200l vettä heikossa maljassa. :?
Ajattelin, että kun isällä on aikaa, vaihdamme huoneita pikkuveljen kanssa -> osa huonekaluista lähtee muuton yhteydessä, tulee tilaa.
Sisustan ensin huoneen niin, että se näyttäisi täydeltä. Huoneessa tosin on kiinteät kaapit yhden seinän peittona, tajusin, että voisin pistää sängyn niiden "eteen", niin että ovet voivat aueta. :D näin saan metrin verran tilaa seinän vierestä, johon mahtuisi sopivasti 80cm leveä allas ilman, että huone näyttäisi taas täyteenahdetulta. [;)]
Ehkä kun on sitten rahaa, voisi heittää huonekalut tähän järjestykseen, se metrin pituinen tila seinästä ilman mitään, sitten alan taas vihjailla: "tuohon sopisi niin hyvin allas" ," kato kun monniset on söpöjä", "voi raukkoja kun on niin vähän tilaa tuossa 63:ssa."
:mrgreen:

Eli luulen, että on ensi kesän projekti... :|
Joulupukille vain viestiä:). Itse mietin uuteen 126 l altaaseen palettikalapariskuntaa. Josko olisi kiltti pari ja muut kalat saisi olla kohtalaisen rauhassa. Partispari ja kaltinkultakin löytyy:). Tyttöpartis tuli altaan mukana ja hommasin sille miesseuraa :D . Heti alkoi synkata, toivottavasti ei liian hyvin ja allas täynnä pikkupartiksia:). Jos otat yhden partiksen, kannattanee ottaa naaras, joka on enempi esillä, sosiaalisempi ja ei niin aggressiivinen. Uroksilla kun tuppaa usein olemaan iso ego:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kiitos vinekistä, palettikala ei oikein miellytä silmää, mutta jos löytyisi jokin sinertävä/tumma värimuoto... :D
Entäs...
Jos ottaisi kirjoaffenet pois, jättäisi ehkä partiksenkin, voisikohan ottaa... parikymmentä sinineonia? 8O
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”