Sukarapurupatus 2
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Sukarapurupatus 2
Hienoa, että Nipukan ravut tuli lämpösinä perille. Kerrotko Hong Kong bluesta? Olivatko yhtä sinisiä kuin kuvassa vai jotain muuta?
-
- Junior Member
Syökö vauvasukarapu samaa ku isot?:) mulla 2kk olleet kirsikkasukaravut ja vain yksi mutta kuitenkin yksi vaavi bongattu eilen altaasta:)
63l kala-rapula, 55l tuliliskola,
2xnelivarvaskonna,2xakaattikotilo,
1xhamsteri
1xhamsteri
-
- Junior Member
Joo,miten usein turveuutetta pitää lisätä akvaan?vitsit ku en oo saanut selkeetä vastausta,mulla sukarapulassa nyt myös rasboroita.
63l kala-rapula, 55l tuliliskola,
1xhamsteri
1xhamsteri
-
- Advanced Member
Itse laitan toruminia tai muuta "turveuutetta" ohjeen mukaan joka viikko vedenvaihdon yhteydessä rapuloihin.
Varsinkin siihen joissa on rasboroita, tykkäävät varmasti.
Varsinkin siihen joissa on rasboroita, tykkäävät varmasti.
-
- Elite Member
Kyllä nuo ravun poikaset syö ihan samoja ruokia kun aikuiset.Syökö vauvasukarapu samaa ku isot?:) mulla 2kk olleet kirsikkasukaravut ja vain yksi mutta kuitenkin yksi vaavi bongattu eilen altaasta:)
-
- Advanced Member
Noista hippikalan valkoisista sukiksista sanoisin, että ei ne ole sairaita, ne on nähdäkseni ihan normia maatiasten jälkipolvea. Olet ehkä ostanut "vihersukarapuja", mutta Suomessa on myyty jo aikoja kaikkia maatiaissekoituksia vihersukarapuina. Se ihan oikea vihersukarapu on sitten asia erikseen. Nuo maatiaiset synnyttävät vihertäviä, rusehtavia, harmaita, sinertäviä ja jopa ihan valkoisia jälkeläisiä. Epäilen että nuo juuri sellaisia, jos tulivat "vihersukarapujen" mukana.
Ohessa vielä linkki oikeaan vihersukarapuun:
http://www.shrimp-visions.de/epages/620 ... oducts/G10
Neocaridina babaulti nimeltään
Ohessa vielä linkki oikeaan vihersukarapuun:
http://www.shrimp-visions.de/epages/620 ... oducts/G10
Neocaridina babaulti nimeltään
Hei!
Osasiko joku neuvoa, mikä on minimi vedenkorkeus pienimmille sukaravuille? Vivaariota suunnittelen, ja mietin että pärjäisikö joku pikku rapu 5 cm vesitasossa. Pinta-ala on varmasti riittävä, ja suodatuskin pitäisi olla ok. Virtaustakin tulee.
Niin ja mitkä ovat pienimpia sukarapuja? Jossain foorumilla puhutaan 1cm mittaisiksi kasvavista kirsikoista..
Osasiko joku neuvoa, mikä on minimi vedenkorkeus pienimmille sukaravuille? Vivaariota suunnittelen, ja mietin että pärjäisikö joku pikku rapu 5 cm vesitasossa. Pinta-ala on varmasti riittävä, ja suodatuskin pitäisi olla ok. Virtaustakin tulee.
Niin ja mitkä ovat pienimpia sukarapuja? Jossain foorumilla puhutaan 1cm mittaisiksi kasvavista kirsikoista..
-
- Advanced Member
En ole noin pienistä kuullut...kirsikkasukarapu kasvaa kyllä ihan normi 2-3cm kokoiseksi.
Niin ajattelinkin. Ehkäpä harkitsen ennemmin mikrorapua ja jotain kotiloa.. mielipiteitä ja kokemuksia silti otetaan mielellään vastaan, jos joku on kokeillut sukarapuja vivaarion matalassa rantavedessä. En tiedä mahtaako sukarapu ymmärtää kärsiä juurikaan matalasta vedestä, mutta toisaalta en viitsisi epäeettisiä kokeilujakaan harrastaa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: N/A
Vallumaarit: nyt vasta huomasin tuon kommenttisi. Joo, minulle vihersukarapu tarkoittaa juurikin maatiaista
. Tai siis eivätkös nuo ole joka tapauksessa caridina babaulti, oikea vihersukarapu olisi sitten erikseen jalostettu caridina cf. babaulti green? Ja kyllä nuo pari kolme valkoista rapua edelleen porskuttavat tyytyväisenä altaassa, todella hätkähdyttävän näköisiä! Ei ole aiemmin tullut vastaan tuommoisia haamunvalkoisia.
Tuosta porukasta suurin osa on harmaanvihreitä, mukana muutama joilla on hyvin voimakas raita selässä ja sitten yksi punasävyisempi. Tällä viikolla olen bongannut ensi kertaa poikasia, ihan puolen sentin mittaisia pikkuisia. Jännä kyllä, nyt näyttää että nuo puolen sentin - sentin mittaiset pikkuravut ovat nimenomaan punertavia. Olen kuullut, että sukaravut vaihtavat väriä taustan mukaan ja altaassahan on suht paljon punaista, graniittia ja tiikerilummetta ja sellaista. Jännä nähdä millaiseksi uuden sukupolven värijakauma muodostuu! Edellisessä rapusatsissa minulla oli yksi hyvin sininen yksilö mutta taiston takia ei ehtinyt tulla jälkikasvua. Nythän tuolla altaassa on vaaleansininen taustakuva, joten voihan se olla että sinisiäkin ilmaantuu uudelleen, mikäli tuo taustaväriin sopeutuminen pitää paikkansa. Minusta on ihan huippua, että väri vaihtelee, erottaa yksilöt paljon paremmin!

Tuosta porukasta suurin osa on harmaanvihreitä, mukana muutama joilla on hyvin voimakas raita selässä ja sitten yksi punasävyisempi. Tällä viikolla olen bongannut ensi kertaa poikasia, ihan puolen sentin mittaisia pikkuisia. Jännä kyllä, nyt näyttää että nuo puolen sentin - sentin mittaiset pikkuravut ovat nimenomaan punertavia. Olen kuullut, että sukaravut vaihtavat väriä taustan mukaan ja altaassahan on suht paljon punaista, graniittia ja tiikerilummetta ja sellaista. Jännä nähdä millaiseksi uuden sukupolven värijakauma muodostuu! Edellisessä rapusatsissa minulla oli yksi hyvin sininen yksilö mutta taiston takia ei ehtinyt tulla jälkikasvua. Nythän tuolla altaassa on vaaleansininen taustakuva, joten voihan se olla että sinisiäkin ilmaantuu uudelleen, mikäli tuo taustaväriin sopeutuminen pitää paikkansa. Minusta on ihan huippua, että väri vaihtelee, erottaa yksilöt paljon paremmin!
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
-
- Advanced Member
Moi
Ei ole caridina babaulti, vaan neocaridina heteropoda, jotka juurikin ovat suurin osa vihertäviä, rusehtavia, harmaita, punertavia, sinertäviä ja ihan mitä vaan ja välillä ihan valkoisia, selkäraidalla tai ilman. Värikirjo on laaja ja niitä kutsutaan aika yleisesti maatiaisiksi.
Ei ole caridina babaulti, vaan neocaridina heteropoda, jotka juurikin ovat suurin osa vihertäviä, rusehtavia, harmaita, punertavia, sinertäviä ja ihan mitä vaan ja välillä ihan valkoisia, selkäraidalla tai ilman. Värikirjo on laaja ja niitä kutsutaan aika yleisesti maatiaisiksi.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: N/A
Kiitos tarkennuksesta!
Minulla ei tosiaan ole nuo lajimääritykset hanskassa. Hauskaa seurata mitä värejä pulpahtaa esiin!
Tänään olivat molemmat leväsukaravut vaihtaneet kuorensa. Todella hurjan näköiset ne tyhjät kuoret, nuo ovat kuitenkin jo reilusti neljä senttisiä joten kuorissakin erottuu yksityiskohdat todella tarkasti. Melkoisia alieneita nuo rapuset kun tarkemmin tutkailee rakennetta, kuoresta helpompi katsoa kun se pysyy sentään jotenkin paikallaan. Ja kyllähän ne kylkien pilkut kieltämättä loistavat taas kirkkaammin kun on tuore nuttu päällä!

Tänään olivat molemmat leväsukaravut vaihtaneet kuorensa. Todella hurjan näköiset ne tyhjät kuoret, nuo ovat kuitenkin jo reilusti neljä senttisiä joten kuorissakin erottuu yksityiskohdat todella tarkasti. Melkoisia alieneita nuo rapuset kun tarkemmin tutkailee rakennetta, kuoresta helpompi katsoa kun se pysyy sentään jotenkin paikallaan. Ja kyllähän ne kylkien pilkut kieltämättä loistavat taas kirkkaammin kun on tuore nuttu päällä!
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
-
- Junior Member
[quote="vallumaarit"]Hienoa, että Nipukan ravut tuli lämpösinä perille. Kerrotko Hong Kong bluesta? Olivatko yhtä sinisiä kuin kuvassa vai jotain muuta?[/quote
Joo, pienet eli nuoret yksilöt on kauniin sinisiä mut vanhemmat ja isoksi kasvaneet ovat päältä ruman äljähtäneen ruskeita. Ovat myös herkkiä. Ihan ekoiksi en lähtis ostamaan jos ei ole aikaa seurata. Vaatii kaksi kertaa vedenvaihdon ja suodatin kerran viikossa. Kasvavat aika isoiksi n. 2,5 - 3cm. Lisää olis tarkoitus hommata kun lompakko antaa periksi
Joo, pienet eli nuoret yksilöt on kauniin sinisiä mut vanhemmat ja isoksi kasvaneet ovat päältä ruman äljähtäneen ruskeita. Ovat myös herkkiä. Ihan ekoiksi en lähtis ostamaan jos ei ole aikaa seurata. Vaatii kaksi kertaa vedenvaihdon ja suodatin kerran viikossa. Kasvavat aika isoiksi n. 2,5 - 3cm. Lisää olis tarkoitus hommata kun lompakko antaa periksi

Kotona pörisee 200 litranen merivesi allas, 30L Taistekala uros, 60L Taistelukala naaras allas, 250L tuleva aksolottien asumus. 30L nano tekeillä...
Hei! Menestyvätkö sukaravut ilman veden kovettamista, esim tuli -ja kirsikkasukarapu? Haaveena olisi luoda ns. luonnollinen ekosysteemi johon kuuluisi ravut, kotilot ja kalat.
^ Riippuu siitä mikä vetesi kovuusaste on. Sukaravuille on GH 4 minimi, mutta GH 6 on jo selvästi parempi. 

Minulla kirsikkasukaravut lisii ja menestyy ihan kiitettävästi vaikka veteni on pehmeää (GH 2). 

Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Blogini
Miksi sukaravut oleilevat vain paikoillaan?
mulla on siis pulma. tai enemmänkin ihmettelin.
kaverin luona (hyvin samankaltainen purkki, noin 30 litraa, pelkkiä sukarapuja, hyviä piiloja, kasvillisuutta) sukaravut ovat koko ajan liikkeessä ja tonkivat kantoja ja pohjaa. sain kaveriltani kaksi rapua jotka nyt koristavat omaa allastani. ovat olleet kohta parisen viikkoa luonani.
outoa, mutta täällä ne vain olla möllöttävät paikoillaan.toinen ravuista saattaa olla vaikka keskellä altaan pohjaa 3 tuntia lähes liikkumatta. onko se normaalia? värit ovat vahvat ja aluksi tullessaan kulkivat koko altaan läpi ja tutkivat mutta eivät enää. mitä teen väärin :/ ?
vedenparannusaineita käytän ja muutaman kerran viikossa olen vettä vaihtanut. on myös ravuille tarkotettua ainetta joka poistaa "stressiä" ja helpottaa kuoren vaihtoa.
kaverin luona (hyvin samankaltainen purkki, noin 30 litraa, pelkkiä sukarapuja, hyviä piiloja, kasvillisuutta) sukaravut ovat koko ajan liikkeessä ja tonkivat kantoja ja pohjaa. sain kaveriltani kaksi rapua jotka nyt koristavat omaa allastani. ovat olleet kohta parisen viikkoa luonani.
outoa, mutta täällä ne vain olla möllöttävät paikoillaan.toinen ravuista saattaa olla vaikka keskellä altaan pohjaa 3 tuntia lähes liikkumatta. onko se normaalia? värit ovat vahvat ja aluksi tullessaan kulkivat koko altaan läpi ja tutkivat mutta eivät enää. mitä teen väärin :/ ?
vedenparannusaineita käytän ja muutaman kerran viikossa olen vettä vaihtanut. on myös ravuille tarkotettua ainetta joka poistaa "stressiä" ja helpottaa kuoren vaihtoa.
-
- Advanced Member
tulisukarapuja ja ph liuskat tulossa postissa. tilasin ne muutama päivä sitten kun rapusista huolestuin 

-
- Advanced Member
Tulisukarapu on paljon herkempi kuin kirsikat ja maatiaiset, joten saattavat sairastua/kuolla, jos arvot ovat huonot. Lähinnä akvaarion kypsyys on ensiarvoisen tärkeää. PH ois hyvä olla max.7 ja lämpö max 25.
Voi ei. Kysymys on varmaan sitten PH arvoista. no, jospa jo tänään tulisi ne liuskat niin pääsisin tilannetta tutkimaan.
jos saan ne arvot tasattua, voiko rapuset tuosta vielä "parantua".. minusta tuntuu, että tuo toinen pienempi vetelee kyllä viimeisiään
jos saan ne arvot tasattua, voiko rapuset tuosta vielä "parantua".. minusta tuntuu, että tuo toinen pienempi vetelee kyllä viimeisiään

-
- Advanced Member
Tulisuat ovat tosi herkkiä, yleensä tuosta "koomasta" ei enää parannuta. Onko se akvaario vanha/kypsä vai "uusi"? Ei se välttis ole se PH joka jähmettää. Nitriitti- ja nitraattitestit olisivat usein paljon tärkeämpiä kuin PH testi. Jos siis valita pitää jompaakumpaa hankittavaksi.
no niin, nyt tuli ph liuskat ja heti mittasin (jos oikein osasin) ph näyttäisi olevan 6.
akvaarioni on uusi. kypsyttelin sitä noin puolitoista viikkoa ennen rapujen tuloa. ja olen siis uusi rapuharrastaja. sen takia otin näin alkuun vain kaksi, jotta opin rapuja ymmärtämään
hmm. kuinkas nuita muita arvoja mittaillaan. se vedenparannusaina mikä mulla on, on nimeltään biotopol c .
akvaarioni on uusi. kypsyttelin sitä noin puolitoista viikkoa ennen rapujen tuloa. ja olen siis uusi rapuharrastaja. sen takia otin näin alkuun vain kaksi, jotta opin rapuja ymmärtämään

hmm. kuinkas nuita muita arvoja mittaillaan. se vedenparannusaina mikä mulla on, on nimeltään biotopol c .
...jatkoa edelliseen... kaverille tuli mieleen juuri, että voiko se niitten jännitys/ressi johtua siitä että niitä on vain kaks... ovat kuitenkin parvikavereita, eikös?!
-
- Advanced Member
Millä ja miten kypsytit? Ja miten pystyit toteamaan kypsytystuloksen, jos sulla ei ole mitään testejä?
Nitriitti ja nitraattiarvot mitataan tippatesteillä tai liuskoilla. Tipat parempia.
Ei vaikuta tuo kahdestaan olo tuohon liikkumattomuuteen.
Nitriitti ja nitraattiarvot mitataan tippatesteillä tai liuskoilla. Tipat parempia.
Ei vaikuta tuo kahdestaan olo tuohon liikkumattomuuteen.