Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

thank kirjoitti:Kattelen yhtä videoo juutuubista kun ukko sisustaa akvaariota, tosi tarkan näköstä hommaa.. Mitähän se laittaa tässä tuonne pohjalle: http://www.youtube.com/watch?v=wZDexLMZ ... ture=share tuo valkoinen jauhe?

Olispa mullakin tuollanen tyyppi joka tulee asettelemaan kannot ja mie vaan huudan vierestä et ei ei ei enemmän vasemmalle, eiku takas sittenkin, eiku...
Onkohan mulla korvat huurussa, mutta kai siinä jotain lannoituksesta (edit. Kasvualustaa = lannoitepohja?) puhuttiin samaan aikaan, ku jauhe pöllys?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Virtanen88
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Virtanen88 »

Niinhän siinä sitten kävi...

Isompi akva tuli hommattua :D
Näyttää valtavalta akvaariolta (verratuna 100L) vaikka onkin vaan n.240L.
Silikoonit ois hyvö vaihtaa ja valo pitäs kehitellä, mutta se kuuluu osana harrastukseen [;)]
Nykyisin 100l rapula sekä 600l seurala
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Prkl kun en muistanu eilen putsata 128L akvassa olevaa suodatinta, nyt aamulla pari kerritetraa roikku vedenpinnassa ja yksi sinineontetra oli heittäny henkensä. :(
Viime viikolla kävi samajuttu 84L akvaarion kanssa, en muistanu tuonkaa sisäsuodatinta putsata ja aamulla kaikki mustaneontetrat roikku vedenpinnassa ilmaa haukkomassa ja sukarapuja kuoli isohko määrä.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Kiroon mun koko kehon! En tota huutista niin paljoa oottanut, että ois pitänyt tulla kipeeksi, kun kaikki oli jo pakattu. PRKL. Nyt sitte YV:tä kehiin, jos vähä erikoisemmat kasvit kiinnostaa edullisemmi, kuin huutokaupasta. mm Eustrealis stellataa, jättivedensuosikkia ja kurttumelalehteä.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-tombba-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Hilleri kirjoitti:
thank kirjoitti:Kattelen yhtä videoo juutuubista kun ukko sisustaa akvaariota, tosi tarkan näköstä hommaa.. Mitähän se laittaa tässä tuonne pohjalle: http://www.youtube.com/watch?v=wZDexLMZ ... ture=share tuo valkoinen jauhe?

Olispa mullakin tuollanen tyyppi joka tulee asettelemaan kannot ja mie vaan huudan vierestä et ei ei ei enemmän vasemmalle, eiku takas sittenkin, eiku...
Onkohan mulla korvat huurussa, mutta kai siinä jotain lannoituksesta (edit. Kasvualustaa = lannoitepohja?) puhuttiin samaan aikaan, ku jauhe pöllys?
Laittavat pohjalle ADA:n pohjalainnoitesysteemin. Todennäköisesti järjestyksessä: 1. ADA Penac W tai P 2. ADA Bacter Ball ? 3. ADA Power Sand Special 4. ADA Tourmaline BC 5. ADA Clear Super 6. ADA Bacter 100 7.Hiekkakerros reunoille ja keskelle 8. ADA Aqua Soil keskelle.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
zelex
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja zelex »

Ilo uudesta kalanpoikasesta loppui lyhyeen kun yksi neljästä melkein kaksiviikkoisesta kalanpoikasesta löytyi kuolleena suodatinta vasten.

Tunti sitten vielä laskin pääluvun ruokkiessani kalaset ja tämäkin poikanen oli silloin hyvissä voimissa, kaikki muut ovat pirteitä ja altaassa vesiarvot ookoo.
Tiedän että luonto karsii heikompia, mutta silti jotenkin vaan vasta-alkajalla herää kysymys että olisiko tämän voinut estää. Mikä sille näin äkillisesti tuli. Jotenkin oli jo ajatellut että kun näin pitkälle ovat päässeet niin pahin vaara on ohi...
240l, 180l, 60l, ja rapula 21l
Lisäksi vapaa aikaa jakamassa siitostamma(+varsa) ja lapset+mies.
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

-tombba- kirjoitti:
Hilleri kirjoitti:

Laittavat pohjalle ADA:n pohjalainnoitesysteemin. Todennäköisesti järjestyksessä: 1. ADA Penac W tai P 2. ADA Bacter Ball ? 3. ADA Power Sand Special 4. ADA Tourmaline BC 5. ADA Clear Super 6. ADA Bacter 100 7.Hiekkakerros reunoille ja keskelle 8. ADA Aqua Soil keskelle.
Ai jaa, kiitos tiedosta. :) Minä tyhmänä ajattelin, että onkohan tuo jotain desinfiointiainetta, no ei varmaan kun eivät huuhtele pois. Sitten ajattelin, että onkohan kipsiä tai kalkkia, no ei varmaan kun katsoo kalalajeja. :D

Ja täällä sataa LUNTA!
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Näihin aikoihin tuli täällä etelässäkin lunta 90-luvun alussa ja sitä tuli paljon. Puissa oli vielä lehdet ja mm. nuoret koivut taipuivat kaarelle ja suoristuivat vasta monen vuoden jälkeen. Saas nähdä millainen ensi talvesta tulee. Tänään olin autoni luona ja naapuri totesi, että vielä ei onneksi tarvitse skrapata ikkunoita. Sanoin, ettei mun tarvitse myöhemminkään, koska myyn autoni tänään. Hetken päästä ostaja haki auton.

Kaloista en nyt keksi mitään erityistä kerrottavaa kun tyytyväisinä tuolla uiskentelevat kunhan vielä saavat iltaruoan. Jospa kävisi kerrankin ajoissa nukkumaan. :)
Kultakalat
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Aina vaan enemmän elää unelma ja jopa realistinen mahdollisuus laittaa salamantereille lajiallas ja kattella pääsiskö sitä lisääntymistäkin näkemään. Käytännön seikkojen valossa nyt ollaan noin suunnilleen yhden jalustan ja pienen askartelun päässä moisesta mahdollisuudesta.
Ei kai se elämä kolmen altaan kanssa kovin paljoa sen kummempaa olis kuin kahdenkaan? [;)]
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ei kai se elämä kolmen altaan kanssa kovin paljoa sen kummempaa olis kuin kahdenkaan?
Juu ja kohta huomaat että altaita löytyy 4 ja 5 ja ai että tekis mieli hommata allas jollekkii lajille. :mrgreen:
thank
Advanced Member
Advanced Member

miljoonakala84 kirjoitti:
Ei kai se elämä kolmen altaan kanssa kovin paljoa sen kummempaa olis kuin kahdenkaan?
Juu ja kohta huomaat että altaita löytyy 4 ja 5 ja ai että tekis mieli hommata allas jollekkii lajille. :mrgreen:
Mulle tuli just 10:s allas eikä mun elämä oo muuttunut vieläkään mitenkään.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Ei munkaan elämä mihinkään muuttuisi... paitsi etten mahtuisi kulkemaan asunnossani. Hitsi kun en ole niin kuin noi kissat, pomppisin vain akvaarioiden yli. Tai sitten laittaisin kunnon kahluualtaan, voisin kulkea siitä läpi ja viljellä riisiä siinä samalla. Rihmakalathan elää sellaisissa riisipelloissa. :mrgreen:
Kultakalat
memma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja memma »

Kiksu kirjoitti:Tai sitten laittaisin kunnon kahluualtaan, voisin kulkea siitä läpi ja viljellä riisiä siinä samalla. Rihmakalathan elää sellaisissa riisipelloissa. :mrgreen:
Lähiruokariisiä :) Voisi olla hyvä myyntiartikkeli, kilpailua alalla ei liene paljoa Suomessa. Itse olen jo vaiheessa, että hävettää päästää huoltomiehiä sisälle asuntoon. Ihan riisipeltoa täällä ei ole, mutta painoa lattioilla jo pian sen verran. Ja kosteutta ilmassa ihan riittävästi. Tulipa viikko sitten yksi sumuteltava terraario vielä lisää :roll:
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
thank
Advanced Member
Advanced Member

memma kirjoitti:
Kiksu kirjoitti:Tai sitten laittaisin kunnon kahluualtaan, voisin kulkea siitä läpi ja viljellä riisiä siinä samalla. Rihmakalathan elää sellaisissa riisipelloissa. :mrgreen:
Lähiruokariisiä :) Voisi olla hyvä myyntiartikkeli, kilpailua alalla ei liene paljoa Suomessa. Itse olen jo vaiheessa, että hävettää päästää huoltomiehiä sisälle asuntoon. Ihan riisipeltoa täällä ei ole, mutta painoa lattioilla jo pian sen verran. Ja kosteutta ilmassa ihan riittävästi. Tulipa viikko sitten yksi sumuteltava terraario vielä lisää :roll:
Mä oon huomannu et semmonen "kevyehkö" kosteus vähentää huomattavasti mun allergiaoireita aamuisin. :P Tää on päässy käsistä siis terveydellisistä syistä.
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori

miljoonakala84 kirjoitti:
No worries, olen täysin toisen eläinlajin kanssa käynyt vähän siellä liian monen eläimen puolella (omalla asteikollani, eli niin että koin liian ison aika- ja työmäärän menevän niiden hoitoon, ei niin etten olisi niitä kyennyt hoitamaan, se vaan ei enää ollut oikein millään mittarilla kivaa), ei tee mieli lähteä kasvattamaan harrastusta kovinkaan suuriin mittoihin. Kuin korkeintaan piiiiiitkän ajan kuluessa :mrgreen:
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

...isompi akvaario houkuttais. Ja sellainen, jossa olisi kunnollinen jalusta/taso alla. Sellainen ei mikään liian iso... että mahtuisi about samaan tilaan missä nykyinen allas on.

Mutta lähteäkö muuttamaan piikkisilmiä altaasta toiseen parin kuukauden jälkeen muutosta? Voisko tehä rahalla jotakin järkevämpää (ja niin, millä rahalla?)? Mistä raijaisin altaaseen hiekat tai miten saisin ees akvaarion kotio, kauheeta säätöähän se olis taas... Pärjäiskö niinku ilman?
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Mun heräteostokset nyt vähän vaikeutuu kun myin eilen auton pois. Ehkä ihan hyvä niin. :) Vuosi sitten löysin kierrätyksestä tuon parisataalitraisen akvaarioni. Akvaario ja jalusta farmariautoon, matkalla pikkusisko kantoavuksi ja tavarat kotiin. Oishan tuossa 100-litrainen eteisessä tyhjillään (kaloista ja vedestä, toimii kotiloterraariona) mutta sitä en viitsi vedellä täyttääkään kuin väliaikaisesti jos tarvetta, koska sen yläpuolelta kattosaumasta on jo kahtena vuonna tullut vedet sisään. Rempan takia se olisi aina tyhjennettävä ja siirrettävä. Muuta paikkaa sille ei löydykään. Sen kuljetukseen en muuten autoa tarvinnut, se löytyi taloni edestä roskalavalta ja oli silti ehjä. :)

Mulla tuo avonainen kultakala-allas ei pahemmin nosta asunnon kosteutta, koska vettä ei lämmitetä. Nyt siellä on mittarissa 18 astetta ja ilmankosteus 45 %. Talvella kuivimpaan aikaan varmaan kuitenkin tasoittaa ettei ole niin kuivaa ja voihan siihen sitten vaikka suihkulähteen virittää korkeammilla nousuputkilla. Veden lorina saattaisi tietysti vähän häiritä, allas on sängyn vieressä. No, kaikkihan täällä yksiössä on kaiken vieressä, muutaman metrin säteellä kuitenkin. :mrgreen:
Kultakalat
thank
Advanced Member
Advanced Member

Hmm, akvaariorintamalla ajatukset on ihan ok nyt. Kokeilin eilen sellaista ainetta kuin Easly Life Voogle, ja täytyy kyllä sanoa, että sillä oli yllättävän vahva vaikutus kalojen käyttäytymiseen. Kalat uivat selvästi virkeämpinä, melkein hysteerisinä. 8O

Muita juttuja. Meinasi hätä eilen iskeä, kun jätin sormen kaapin oven väliin ja se turpos nanosekunnissa ja muuttui mustaksi. Epäilen, että se voi olla murtunut. Päätin kuitenkin, etten näytä sitä lääkärille, sillä tajusin etten voisi taas tehdä mitään vähään aikaan kädelläni jos siihen laitettaisi kipsi. En voisi istutella kasveja altaisiin, en vaihdella vesiä, en saunoa, enkä heiluttaa talikkoa. Joten olkoon. Jos nyt jotain pitää tehdä, niin joku tuki siihen vois olla hyvä, mutta ei kiitos hiertävää, hiostavaa kipsiä enää ikinä.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

thank kirjoitti:
Muita juttuja. Meinasi hätä eilen iskeä, kun jätin sormen kaapin oven väliin ja se turpos nanosekunnissa ja muuttui mustaksi. Epäilen, että se voi olla murtunut. Päätin kuitenkin, etten näytä sitä lääkärille, sillä tajusin etten voisi taas tehdä mitään vähään aikaan kädelläni jos siihen laitettaisi kipsi. En voisi istutella kasveja altaisiin, en vaihdella vesiä, en saunoa, enkä heiluttaa talikkoa. Joten olkoon. Jos nyt jotain pitää tehdä, niin joku tuki siihen vois olla hyvä, mutta ei kiitos hiertävää, hiostavaa kipsiä enää ikinä.
Hieno päätös, varmasti se oikea. :D Sitten käyt joskus suoristamassa sormes, kun se luutu vinoon, maksat paljon ja saat kipsin käteen. :D
Milsku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mun koira sitten oppis avaamaan kaapin ja veti TAAS 100e edestä kalojen safkoja naamaan. Mihinköhän kassakaappiin mä ne seuraavaksi jemmaan. Hippasen potuttaa. [}:)]
Nano Riutta <3
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori

Milsku kirjoitti:Mun koira sitten oppis avaamaan kaapin ja veti TAAS 100e edestä kalojen safkoja naamaan. Mihinköhän kassakaappiin mä ne seuraavaksi jemmaan. Hippasen potuttaa. [}:)]
Mahdollisimman ylös tai lukkojen taakse. Meillä ruuat on peräti toisessa huoneessa. Potentiaalisia varkaita kun on noin viisi kuudesta :)
thank
Advanced Member
Advanced Member

Hilleri kirjoitti:
thank kirjoitti:
Hieno päätös, varmasti se oikea. :D Sitten käyt joskus suoristamassa sormes, kun se luutu vinoon, maksat paljon ja saat kipsin käteen. :D
Tuukko sä vaihteleen vesiä mulle sitten, joka päivälle riittäis pari allasta? ;) Viimeksi kun oli käsi kipsissä, elin yksin kahden lapsen kanssa joista toinen oli vain kuukauden ikäinen, arvaa oliko siistiä pestä kakkapyllyä kipsin kanssa? En suostunut antaa kipsata sitä siihen asentoon, jossa se olisi luutunut juuri oikeaan asentoon, niin lekuri vain sanoi, että ei siitä muuta haittaa ole kuin se, etten ehkä voi soittaa pianoa -tosi sääli, en ole ikinä edes harkinnut pianistin uraa. :D Tämä siitä syystä, että käden vääntäminen "oikeaan" asentoon sattui niin jumalattomasti, että olisin tarvinnut TOSI vahvat kipulääkkeet, että olisin voinut elää. Eikä tuo väärään asentoon luutunut käsi haittaa enää yhtään, mitä nyt vähän jäykät nuo kaksi viimeistä sormea, mutta se ei ole menoa haitannut.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

thank kirjoitti:Tuukko sä vaihteleen vesiä mulle sitten, joka päivälle riittäis pari allasta? ;) Viimeksi kun oli käsi kipsissä, elin yksin kahden lapsen kanssa joista toinen oli vain kuukauden ikäinen, arvaa oliko siistiä pestä kakkapyllyä kipsin kanssa? En suostunut antaa kipsata sitä siihen asentoon, jossa se olisi luutunut juuri oikeaan asentoon, niin lekuri vain sanoi, että ei siitä muuta haittaa ole kuin se, etten ehkä voi soittaa pianoa -tosi sääli, en ole ikinä edes harkinnut pianistin uraa. :D Tämä siitä syystä, että käden vääntäminen "oikeaan" asentoon sattui niin jumalattomasti, että olisin tarvinnut TOSI vahvat kipulääkkeet, että olisin voinut elää. Eikä tuo väärään asentoon luutunut käsi haittaa enää yhtään, mitä nyt vähän jäykät nuo kaksi viimeistä sormea, mutta se ei ole menoa haitannut.
Toki voin tulla, mopolla matkaan menee (800km:55km/h=) 14,5 tuntia. :D

Oon myynyt jo läjän kasveja, ja edelleen tuo näyttää viidakolta. :/
thank
Advanced Member
Advanced Member

Hilleri kirjoitti:Toki voin tulla, mopolla matkaan menee (800km:55km/h=) 14,5 tuntia. :D

Oon myynyt jo läjän kasveja, ja edelleen tuo näyttää viidakolta. :/
Ei se haittaa, jos menee kauemmin, kunhan heti lähdet.

Juu minäki ostin tänään jonkun suosituksesta led hehkut tuohon 500 litraiseen. Meni rahat hukkaan. Allas oli pimeämpi kuin keskipäivä kaamosaikana täällä.

-----

Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset: Myyn ahvenet, kaikki. En jaksa enää. Avainkirjot saa ehkä jäädä. Ja hyvin pitkin hampain ehkä myös lehtikalapariskunta.
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori

thank kirjoitti:Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset: Myyn ahvenet, kaikki. En jaksa enää. Avainkirjot saa ehkä jäädä. Ja hyvin pitkin hampain ehkä myös lehtikalapariskunta.
Höh, mitäs tapahtui? :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”