120 litrasen akvaarion uudet asukkaat
Valvoja: Moderaattorit
-
miljoonakala84
- Elite Member

Kyllä se meijän 120 litranen on kypsynyt jo nii paljo että sielä voi kaloja pitää ihan hyvin. Myö muuten annetaan se meijän 60 litranen akvaario
serkuille ne tulee hakemaan sen muutaman päivän päästä. Ja ne neon tetrat annetaan niile, joten meille jää ne platyt miljoonakalat partamonnit ja kolme kirjomonnista.
Muuten aatelin kysyy noista kirjomonnisista että onko ne yö vai päivä aktiivisia? ja toinen kysymys kun meilä on niitä tetra pleko min tabletteja nii pitääkö semmonenkii laittaa puoliks kun sen antaa partamonneile vai voiko niitä antaa kaksi.
serkuille ne tulee hakemaan sen muutaman päivän päästä. Ja ne neon tetrat annetaan niile, joten meille jää ne platyt miljoonakalat partamonnit ja kolme kirjomonnista.
-
doriani
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mikä on niin hyvin kypsynyt? Kun näitä viestejä lukee, niin tuntuu että allas ei todella ole kypsynyt vielä.Kyllä se meijän 120 litranen on kypsynyt jo nii paljo että sielä voi kaloja pitää ihan hyvin.
Ei ole olemassa mitään "välivaihetta" kypsytyksessä niin että siellä voisi kaloja jo pitää. Allas on joko kypsä, tai ei ole kypsä. Viestiesi perusteella allas ei ole kypsä.
Itse annan kaksi tablettia laitettuna neljään osaan että kaikki varmasti saavat, sillä partamonnit ovat taitavia omimaan ainoan tabletin imukuppinsa alle.
Siittä tulikin mieleeni: Yksi päivä kun ainnoin kaloille ruokaa ja laitoin tällä minun tablettisysteemillä. Partamonni onnistui omimaan imukuppiinsa kaksi palaa ja mahansa alle kaksi!
Todellinen ahmatti! 
Sinuna antaisin 1 1/2 tablettia ja se kokonainen laitettuna kahtia. eli yhteensä kolme palaa, joista partis varmasti omii yhden (tai kaksi) niin kirjomonnisille jää aina ainakin yksi. (ellei partiksesi ole yhtä ahmatti kuin minun)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Siittä tulikin mieleeni: Yksi päivä kun ainnoin kaloille ruokaa ja laitoin tällä minun tablettisysteemillä. Partamonni onnistui omimaan imukuppiinsa kaksi palaa ja mahansa alle kaksi!
Sinuna antaisin 1 1/2 tablettia ja se kokonainen laitettuna kahtia. eli yhteensä kolme palaa, joista partis varmasti omii yhden (tai kaksi) niin kirjomonnisille jää aina ainakin yksi. (ellei partiksesi ole yhtä ahmatti kuin minun)
-
miljoonakala84
- Elite Member

Kiitos vinkistä Wilma täytyy huomen illalla kokeilla tota.
millä sen tabletin saa kätevämmin halkastuu veitselläkö?
Ja sitten yks toinen kysymys, onks se normaalia kun miljoonakala tai platy ulostaa nii se uloste tulee semmosena pitkänä rihmana ja saattaa roikkua kalan peräpääsä pitkäänkin ennen kuin tippuu veteen.
Sitten kolmas kysymys kun noi mun milikset sai poikasia vähän aikaa sitten nii oon koittanu syötää niitä noilla hiutale ruuvilla antamalla ne ihan hienona murusina. Ongelma on siinä että se hiutale ruoka leviää pitkin akvaariota ja en usko että ne poikaset saa syötyä sitä kunnolla,
pitäiskö niile antaa sitä poikas ruokaa vai selviääkö ne ilman että ruokkii niitä mitenkään erityisemmin.
millä sen tabletin saa kätevämmin halkastuu veitselläkö?
Ja sitten yks toinen kysymys, onks se normaalia kun miljoonakala tai platy ulostaa nii se uloste tulee semmosena pitkänä rihmana ja saattaa roikkua kalan peräpääsä pitkäänkin ennen kuin tippuu veteen.
Sitten kolmas kysymys kun noi mun milikset sai poikasia vähän aikaa sitten nii oon koittanu syötää niitä noilla hiutale ruuvilla antamalla ne ihan hienona murusina. Ongelma on siinä että se hiutale ruoka leviää pitkin akvaariota ja en usko että ne poikaset saa syötyä sitä kunnolla,
pitäiskö niile antaa sitä poikas ruokaa vai selviääkö ne ilman että ruokkii niitä mitenkään erityisemmin.
Itse olen noviisina neuvomassa toista noviisiamiljoonakala84 kirjoitti: onks se normaalia kun miljoonakala tai platy ulostaa nii se uloste tulee semmosena pitkänä rihmana ja saattaa roikkua kalan peräpääsä pitkäänkin ennen kuin tippuu veteen.
http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/uloste.php
Jotenkin epäilisin, että sinulla ongelmat johtuu juuri tuosta epäkypsyydestä ja muista vesiarvoista.
Sori, kun en muista, mutta onko sinulla mitään testejä, millä voit seurata akvaariosi veden laatua? Kannattaa ihan oikeasti opiskella näitä juttuja, ja lukemalla toisten juttuja, tai haulla hakemalla samoista ongelmista viestejä, voi oikeasti oppia suunnattoman paljon.
-
miljoonakala84
- Elite Member

-
miljoonakala84
- Elite Member

-
miljoonakala84
- Elite Member

-
irkku82
- Senior Member

- Akvaarioseurat: TAY
Koska olet nämä mitannut? Kun tuossa mainitset, että viimeksi... Ja nitraatti on nyt noussut 25.miljoonakala84 kirjoitti:Miulta löytyy testit nitraatille nitriitille GH kH ja PH Viimeksi kun mittasin
vesi arvot niin ne oli
nitraatti 10
nitriitti 0
GH 6
KH 3
PH 7.2.7.4
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
-
miljoonakala84
- Elite Member

-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Elikkä siis eilen nitraatti 10 ja tänään 25... Miltä ne muut arvot näyttää tänään? On meinaan aikamoinen pompsahdus vuorokaudessa tuo 15yksikön erotus.
Milloin olet viimeksi vaihtanut vettä? Kalakuolemia viimeisen vuorokauden aikana?
Liuskatestit valitettavasti ovat usein susia ja jopa pidemmän päälle huomattavasti kalliimpia kuin tippatestit.
Milloin olet viimeksi vaihtanut vettä? Kalakuolemia viimeisen vuorokauden aikana?
Liuskatestit valitettavasti ovat usein susia ja jopa pidemmän päälle huomattavasti kalliimpia kuin tippatestit.
-
irkku82
- Senior Member

Paljonko ruokit kaloja kerralla? Tuo nitraatin nousu yhdessä päivässä tuntuu kyllä järjettömän isolta.
-
miljoonakala84
- Elite Member

-
irkku82
- Senior Member

crisse_83 kirjoitti:Milloin olet viimeksi vaihtanut vettä? Kalakuolemia viimeisen vuorokauden aikana?
irkku82 kirjoitti:Paljonko ruokit kaloja kerralla?
-
miljoonakala84
- Elite Member

-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Se nitraattikaan kun ei nouse ilman syytä vuorokaudessa noin paljon!
Oletko aivan varma että altaassa ei ole jossain kalanraatoa, se selittäisi jo paljon.
Tosin pelkkä nitraatin kohoaminen moisiin lukemiin tuntuu oudolta, varsinkin kyse näin lyhyestä ajasta. Melkein olettaisin testin olevan susi ja altaassa olevan myös nitriittiä.
Vaihdappa nyt sitä vettä vaan, 50% vedenvaihdolla nitraattiarvon pitäisi tippumaan puoleen tuosta 25.stä.
Oletko aivan varma että altaassa ei ole jossain kalanraatoa, se selittäisi jo paljon.
Tämän olisi voinut sanoa heti kysyttäessä.No ne muut vesi arvot olivat ihan samoja kun eilenkii ainoastaan nitraati oli noussu.
Tosin pelkkä nitraatin kohoaminen moisiin lukemiin tuntuu oudolta, varsinkin kyse näin lyhyestä ajasta. Melkein olettaisin testin olevan susi ja altaassa olevan myös nitriittiä.
Vaihdappa nyt sitä vettä vaan, 50% vedenvaihdolla nitraattiarvon pitäisi tippumaan puoleen tuosta 25.stä.
-
miljoonakala84
- Elite Member