Mustaneontetrat

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Merika
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Mustaneontetrat

Viesti Kirjoittaja Merika »

Vaihdoin jokunen aika sitten mustaneontetrat pienempään akvaarioon (140l, ennen olivat 250l), sen jälkeen ovat poikasia tehneet säännöllisesti ja ovat eläväisempiä ja liikkuvaisempia.. (lähes jokaisen kudun jälkeen tosin yksi kala aina kuolee, on aika rajua puuhaa.. :( )
Isommassa akvaariossa ollessaan ne lähinnä olivat paikallaan, nyt liikkuvat ympäriinsä ja pysyvät parvena. Suodattimia siellä on kaksi (toisen lisäsin vähän aikaa sitten), molemmat sisäsuodattimia, koska en ole saanut vielä aikasiksi ulkosuodattimen hankkimista.. Akvaario on usein "liiankin täynnä" kasveista, lähinnä vedensuosikkia ja sammalia, sekä keihonlehteä.. ja erilaisia muita juttuja.. on vähän kaaos kaikkea "ihanaa..", harkinnassa olisi pohjamateriaalin vaihto ja samalla muutenkin uusi ilme.. Eli voisin vuokrata sisustussilmät, itse en sellaisia omista ;)
Tetratar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tetratar »

Säilyykö mustaneonteroilla se kaunis sinisenä hohtava juova myös aikuisiällä?
En ole nähnyt kuin keskenkasvuisia mustaneoneja ja jotenkin jäivät mieleen kun olivat niin persoonallisen kauniita.
nirunaru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nirunaru »

Mahtaakohan sininen häivähdys johtua valaistuksesta? Meillä on nyt jo kolmannen väriset putket ja kyllä tetrat on hopeanharmaa-mustia aina vaan! Onneksi. Noin värillisten kalojen värit korostuu paremmin, mutta sehän on vain mun mielipiteeni. [;)]
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Onko kenelläkään tietoa/kokemusta, että sopisiko pikku parvi mustaneoneita taistelukalan kanssa yksiin? Lämpötilavaatimuksista olen saanut erittäin ristiriitaista tietoa. Toisaalta olen kuullut, että mustaneonit saattavat nyppiä taiston eviä. Mietinnässä on, että joko mustaneoneita tai varmaksi testattuja kardinaalitetroja taiston seuraksi - kumpi parempi?

Mustaneoneita olen kyllä kaupassa usein sillä silmällä katsellut, varsin viehättävä ja väritykseltään tyylikäs pikkutetra, joka ehkä valitettavasti jää värikkäämpien serkkujensa varjoon :(
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Tetratar
Junior Member
Junior Member

Vielä ois kysymyksiä mustaneontetroista ja jos vain joku kehtaa vastailla, samoihin kysymyksiin vastauksia haluaisin myös lyhtytetran ja suppusuun osalta.

Mitä osaa altaasta ne mieluiten käyttävät?
Miten vilkas laji on kyseessä?
Onko niillä minkäänlaista taipumusta rapsia kasveja?
Onko millään näistä lajeista taipumusta agressiiviseen käytökseen?
Suppusuusta olen jotain siihen viittaavaa lukenut, onko sellainen miten yleistä ja millaista se agressio käytännössä on?
Onko kellään kudetus kokemuksia jostain näistä lajeista?
Tetratar
Junior Member
Junior Member

Vielä kerran yritän kalastella vastauksia :P .

Eikö kellekkään todella tule mitään mieleen näistä kyseisistä lajeista?
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Mä nyt vastaan näihin oman kokemuksen perusteella, en siis mitenkäään ole asiantuntija Ja nyt vastaukset siis koskee mustaneontetraa (ja ovat siis ihan eri kaloja kuin mustatetrat, vaikka nimeä monesti näihin sekoitetaan).

Mitä osaa altaasta ne mieluiten käyttävät? Mulla käyttivät koko allasta, siis ei voinut sanoa, että olis selkeesti olleet esim. keskiveden kaloja
Miten vilkas laji on kyseessä? Mulla olelet mustaneonit oli vilkkaita ja aina näkyvissä.
Onko niillä minkäänlaista taipumusta rapsia kasveja? On niin pieniä että ei tarvi paljon miettiä kasvien rapsimista. Vertaa neoniin, ei saa kyllä mitään irti.
Onko millään näistä lajeista taipumusta agressiiviseen käytökseen? kts. edellinen, eli ei tarvi agressiivisuudesta näiden sinttien kohdalla huolehtia
Suppusuusta olen jotain siihen viittaavaa lukenut, onko sellainen miten yleistä ja millaista se agressio käytännössä on? -
Onko kellään kudetus kokemuksia jostain näistä lajeista? -
317 L (sekala)
AnniM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnniM »

Miten lämpimässä vedessä näitä uskaltaa pitää? Menevätkö samoissa arvoissa kuin kardinaalitkin? Nyt lämpöä olisi n. 27-28C, ja tulevaisuudessa haaveissa kiekkoallas johon nämä muuttaisivat jollloin lämpö nousisi vielä asteen pari.
mc82
Senior Member
Senior Member

AnniM kirjoitti:Miten lämpimässä vedessä näitä uskaltaa pitää? Menevätkö samoissa arvoissa kuin kardinaalitkin? Nyt lämpöä olisi n. 27-28C, ja tulevaisuudessa haaveissa kiekkoallas johon nämä muuttaisivat jollloin lämpö nousisi vielä asteen pari.
Mä en välttämättä laittaisi kiekkoaltaaseen mitään muita kuin kiekkoja. Kiekothan vaativat sen 30 astetta ja se alkaa olla trooppisenkin veden kaloille aika paljon, suurimmalle osalle tetroja ihan liikaa... :o Mustaneonien lämpötila-alue on 23-27, varmaan 28 vielä menee.
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Kardinaalitetra sopii kiekkojen kanssa.
317 L (sekala)
nirunaru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nirunaru »

Minulla on samanlaisia kokemuksia noista mustiksista kuin joku tuossa pari pykälää alempana kertoi.

Mitä osaa altaasta ne mieluiten käyttävät? Siirsin kymmenen mustista rapulaan ja nyt ne touhuaa ihan villeinä siellä edestakaisin eli kun ei ole yhtään luontaisenkaltaista vihollista, ne mennä höyryää erittäin vilkkasti. Edes saksikäsi-Eddy ei vaivaudu moisten sinttien takia heiluttelemaan tuntosarviaan. Niillä on todella hauskaa pienemmässä ja kompaktimmassa paikassa. Punainen yöpaitani häivähtää siinä edessä joskus ja silloin sintit menee pensaan taaksi piiloon hetkeksi.
Miten vilkas laji on kyseessä? Todella vilkas. Ihan niinkuin tetran kuuluukin.
Onko niillä minkäänlaista taipumusta rapsia kasveja? Ei. Sen puolen hoitaa ihan joku muu. Suppusuu muuten ei elä pelkällä kuivahiutaleella vaan tarvitsee jotain entistä elävää tai kesällä pihalta toukkia ym.
Onko millään näistä lajeista taipumusta agressiiviseen käytökseen? Jos uteliaisuus käsikarvoihin/ niiden nyppiminen lasketaan agressiivisuudeksi, niin sitten on. :P
Suppusuusta olen jotain siihen viittaavaa lukenut, onko sellainen miten yleistä ja millaista se agressio käytännössä on? Meillä oli joskus niitä mutta ei ne olleet yhtään agressiivisia vaan vilkkaita, mutta uintityyli oli aika metka.
Onko kellään kudetus kokemuksia jostain näistä lajeista? Mustikset ei ole löytäneet omaa pariaan joten sen suuntaisia harrastuksia ei ole havaittu. Suppusuut teki joskus kovasti puuhia lisääntymisen eteen mutta kun ne jätti munansa minne sattui, aina löytyi joku nälkäinen joille ns elävä ravinto kelpasi eikä koskaan saatu omia poikasia. Moni muu laji kyllä sai ja hoiti poikasiaan ja allas tuppasi olemaan usein vähän liian täynnä.
mc82
Senior Member
Senior Member

Vastataas niin hyvin, kuin osaan :P Itsekin tuore mustaneonien omistaja.

Mitä osaa altaasta ne mieluiten käyttävät?
Meillä nuo lilluttelevat keskivedessä, aika lähellä pohjaa. Eivät tule pintaan edes syömään.

Miten vilkas laji on kyseessä?
Ruoka-aikana kyllä vilkas :D Muuten aika rauhallinen laji, viihtyy pitkiä aikoja samoilla sijoilla. Ottavat välillä spurtteja koko porukan voimin akvan päästä päähän.

Onko niillä minkäänlaista taipumusta rapsia kasveja?
Ei.

Onko millään näistä lajeista taipumusta agressiiviseen käytökseen?
No ainakaan itse en voi edes samassa lauseessa puhua mustaneoneista ja aggressiivisuudesta. Tosi kiltti laji, taisto ja monnit saavat olla rauhassa.

Suppusuusta olen jotain siihen viittaavaa lukenut, onko sellainen miten yleistä ja millaista se agressio käytännössä on?
Ei ole kokemusta suppusuista...

Onko kellään kudetus kokemuksia jostain näistä lajeista?
Noup
450 l Etelä-Amerikkaa:
floora1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja floora1 »

Minulla nyt uutena kalana 15 mustaneontetraa....
Ihailin niitä parissa eläinkaupassa ja olivat niiiin kauniin värisiä että päädyin sitten hankkimaan niitä.
Kotiutuivat nopsaan ja nyt vetävät ihmeen tiiviissä parvessa rallia päästä päähän välillä päädyssä seikkaillen hajallaan... Välilla taas lasketaan liukumäkeä yksitellen mattosuodattimen ulostuloputken laiskassa virtauksesta ja kun kaikki ovat laskeneet taas mentiin toiseen päähän tiiviinä ryhmänä. Yksi mustaneon on todellinen tankkeri ja on puolta isompi/pullukanpi kuin muut...
10-12 yksilöä vetää tiiviinä parvena ja kolme vain hengailee vesisaniaisen kupeessa.. Marmoritapparat innostui tänään vedenvaihdon jälkeen menemään porukan mukana keskivedessä ja oli aika hupaisan näköistä...
Tänään laitoin kokeeksi sisäsuodattimen altaaseen( josko pintaan saisi vähän enemmän liikettä) ja sitä ku piti joukolla tulla ihmettelemään että mikäs pörisijä se tuossa on ja sitten huomattiin että, hei siitä tulee kovempi virtaus ja nopsampi liukumäki:)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

HItsi taidampa hommata pienen parven noita mustaneontetroja tonne 84L akvaan, smaragdirasboroiden ja kääpiörihmojen seuraan. :)
floora1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja floora1 »

miljoonakala84 suosittelen kyllä sillä vaikka välillä haahuilevat piilossa pöheiköissä niin suurimman osan ajasta hengailevat porukassa virtauksissa leikkien ja parvessa liikkuen lukuunottamatta 4 yksilöä jotka aina ja kokoajan hengailevat taustalla pikkupyrähdyksiä tehden. Ihmettelen aina näitä erakkoja että mikseivät hengaa muun parven kans, uivat ja syövät hyvin sekä ovat terveen näköisiä...joten olen poissulkenut (ehkä) sairauden. Ovat kait vain rauhallisempia/ujompia kun nuo muut mustaneonit. Onhan fisuissakin yksilöeroja:)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

JOO ei nimittäin smaragdirasdborat ja kirjoviirikalat menesty tuossa akvaariossa, smaragdeja on enää 5kpl jäljellä 20 ja kirjoviirejäkin enää 6,
kohta enää 5 kun joudun lopettaa yhden tänään. :cry:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”