Jos ei hanki RO-laitetta, niin millä se vedenvaihdoissa lisättävä vesi puhdistetaan ennen lisäämistä? Ja "ensimmäinen" täyttövesi? Vai lisätäänkö se puhdistamattomana ja odotetaan, että se puhdistuu mekaanisesti? Pitääkö vedenvaihtojen yhteydessä veteen lisätä muuta kuin suolaa? Esim. kalkkivettä tai muuta?
Tuo kalkkiveden puhdistava vaikutus oli päässyt lipsahtamaan ohi, kun en niin tarkasti tuota reaktori-asiaa tavannut. Kuulosti paljon kalliimmalta kuin tuo ilmapumpun avulla lisäys
Jos ei hanki RO-laitetta, niin millä se vedenvaihdoissa lisättävä vesi puhdistetaan ennen lisäämistä? Ja "ensimmäinen" täyttövesi?
Sitä ei puhdisteta mitenkään vaan toimitaan "herran haltuun" menetelmällä Toisin sanoen pitää olla jonkinlainen käsitys siitä, mitä ja miten paljon oman alueen kraanavesi sisältää epäpuhtauksia ja sen jälkeen tehdä oma päätös onko RO/DI laite ehdottomasti tarpeellinen.
Pitääkö vedenvaihtojen yhteydessä veteen lisätä muuta kuin suolaa?
Ei tarvitse.
Tuo kalkkiveden puhdistava vaikutus oli päässyt lipsahtamaan ohi, kun en niin tarkasti tuota reaktori-asiaa tavannut. Kuulosti paljon kalliimmalta kuin tuo ilmapumpun avulla lisäys
Kalkkivesireaktori kannattaa unohtaa heti kärkeen, se on eräs turhimmista asioista johon voi rahansa tuhlata.
tepy kirjoitti:Tuo kalkkiveden puhdistava vaikutus oli päässyt lipsahtamaan ohi, kun en niin tarkasti tuota reaktori-asiaa tavannut. Kuulosti paljon kalliimmalta kuin tuo ilmapumpun avulla lisäys
Ei kalkkivesireaktoria tarvita jotta kraanaveden epäpuhtaudet saostuisivat kalkkivesiastian pohjalle. Asia tuli vain mainittua tuossa kalkkivesireaktorin yhteydessä.
Tatu Vaajalahti kirjoitti:Kalkkivesireaktori kannattaa unohtaa heti kärkeen, se on eräs turhimmista asioista johon voi rahansa tuhlata.
Asiasta voi olla montaa eri mieltä. Minusta tuo veden puhdistamatta jättäminen on eräs huonoimmista asioista jossa voi yrittää rahaansa säästää.
Syötät raanavettä RO(/DI)-laitteenläpi ja tähän sitten lisäät suolan jos teet vedenvaihtoja akvaarioon tai vain kalsiumhydroksidia jos lisäät vettä haihtuneen tilalle.
Tai sitten
lisäät raanaveteen kalsiumhydroksidia jolloin epäpuhtaudet saostuvat astian pohjalle. Tätä lisäät sitten haihtuneen veden tilalle tai jos teet vedenvaihdon niin lisäät siihen myös suolaa. (Vai lisäätkö Tatu aina veteen kalsiumhydroksidia??)
Vaikka tuo Tatun mainostama systeemi toimii niin varmempi keino aloittelijalle on ostaa tuo RO-laite ja siihen sitten sekoitella kalsiumhydroksidia tai suolaa sen mukaan mitä aikoo tehdä.
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
Hmm... Yhtä monta neuvoa kuin on neuvojaa . No, onneksi pääpiirteet on suunnilleen samat. Jospa niistä löytäisi jonkunlaisen kultaisen keskitien.
Tuo juttu nimenomaan on ollut hukassa, että onko kaikki altaaseen lisättävä vesi kalkkivettä ja siihen sitten sekoitetaan suolat kun vettä vaihdetaan vai onko pelkkä korvausvesi kalkkivettä. Eiköhän tämä tässä pikkuhiljaa ala hahmottumaan.
Nyt kun vielä keksisi, että mistä sen monimetallin saisi kukkaroystävälliseen hintaan ja ehkä myös sen RO-laitteen (jos siihen päätyy), nuo ne taitaa suurimmat menoerät olla. Onneksi on tuota muuta sälää kertynyt vuosien saatossa tuolta makean veden puolelta. Hyviä ideoita, millä saa vastahakoisen (=pihin) aviomiehen "käännytettyä"?
tepy kirjoitti:Tuo juttu nimenomaan on ollut hukassa, että onko kaikki altaaseen lisättävä vesi kalkkivettä ja siihen sitten sekoitetaan suolat kun vettä vaihdetaan vai onko pelkkä korvausvesi kalkkivettä.
No tarkemmin ajateltuna (ja muutaman artikkeli lukaistuna) tuli mieleen, että korvausvetenä kannattaa lisätä kalkkivettä (jonka minä ainakin suodatan myös RO-laitteen läpi) ja hoitaa tuo vedenvaihto pelkällä suolavedellä (viimeistään tätä varten minä ainakin hankkisin sen RO-laitteen). Varmasti helpoin tapa... ei tarvi kikkailla... ja jos tulee joku ongelma niin tietää, että ainakin kaikki vesi mitä altaaseen on pistetty on varmasti puhdasta.
Kalkkivettä korvausvetenä ja suolavettä vedenvaihtoon, tietysti. Vaihtoveteen ei missään nimessä saa sekoittaa kalsiumhydroksidia.
Minähän en "mainosta" mitään sellaista etteikö RO/DI laitteisto olisi hyödyllinen - päinvastoin. Kunhan nyt vain totesin että nimenomaan kalkkivettä sekoittaessa sillä ei ole niin paljoa merkitystä koska kalkkivesi joka tapauksessa puhdistaa itse itsensä. Tällä ei luonnollisestikaan ole mitään vaikutusta vedenvaihdoissa käytettyyn raakaveteen.
Lisäksi raakavettä on monenlaista ja joissain tapauksissa RO/DI laitteiston merkitystä akvaarion hyvinvoinnille on mahdotonta arvioida.
Jay82 kirjoitti:Vaikka tuo Tatun mainostama systeemi toimii niin varmempi keino aloittelijalle on ostaa tuo RO-laite ja siihen sitten sekoitella kalsiumhydroksidia tai suolaa sen mukaan mitä aikoo tehdä.
Kuten sanottu, en mainosta mitään menetelmää ja olen täsmälleen samaa mieltä siitä, että aloittelijan ja muidenkin kannattaa hankkia RO/DI laitteisto.
Mikael kirjoitti:Asiasta voi olla montaa eri mieltä. Minusta tuo veden puhdistamatta jättäminen on eräs huonoimmista asioista jossa voi yrittää rahaansa säästää.
Kalkkivesireaktorilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että erittäin korkeassa pH:ssa ja vapaiden Ca++ ja OH- ionien läsnäollessa monet raskasmetallit saostuvat.
En ole viitannut mihinkään rahan säästöön RO/DI laitteistosta kirjoittaessani. Vaikka rahaa säästyykin, niin ennenkaikkea säästyy vaivaa, aikaa ja vettä jos RO/DI laitteistosta ei ole vastaavaa hyöytyä.
Joka tapauksessa olisi hauska kuulla perusteluita hieman siihen, miksi harrastajan kannattaa sijoittaa kalkkivesireaktoriin?
Tatu Vaajalahti kirjoitti:Kuten sanottu, en mainosta mitään menetelmää ja olen täsmälleen samaa mieltä siitä, että aloittelijan ja muidenkin kannattaa hankkia RO/DI laitteisto.
Ok. "Mainostama" oli ehkä huono sana... olisi pitänyt laittaa, että "mainitsema".
Ja tuota kalkkivettä voi siis aivan huoletta lisätä haihtuneen tilalle esim. Grotechin dosaatiopumpulla kolmantena liuoksena NaHCO3 + CaCl2 ohella? Ei ole huolena, että sitä menee liikaa?
Jay82 kirjoitti:Ja tuota kalkkivettä voi siis aivan huoletta lisätä haihtuneen tilalle esim. Grotechin dosaatiopumpulla kolmantena liuoksena NaHCO3 + CaCl2 ohella? Ei ole huolena, että sitä menee liikaa?
Kyllä voi lisätä huoletta, tosin tuo Grotechin pumppauskapasiteetti ei taida kovinkaan isoon akvaarioon riittää, ainakaan jos tarkoituksena on korvata kaikki haihtuva vesi (keskimäärin riutta-akvaarioista haihtuu 1-2% tilavuudesta / vrk).
Kalkkiveden annostelua kannattaa vähentää (joko määrällisesti tai kalsiumhydroksidipitoisuutta laskemalla) jos akvaarioveden pH ylittää maksimikohdassaan (yleensä juuri ennen valojen sammumista) 8.5. Eli toisin sanoen pH on hyvä mittari kalkkiveden annostelulle, 99% tapauksista kaikki haihtuva vesi voidaan korvata saturoituneella kalkkivedellä.
Tatu Vaajalahti kirjoitti:Kyllä voi lisätä huoletta, tosin tuo Grotechin pumppauskapasiteetti ei taida kovinkaan isoon akvaarioon riittää, ainakaan jos tarkoituksena on korvata kaikki haihtuva vesi (keskimäärin riutta-akvaarioista haihtuu 1-2% tilavuudesta / vrk).
Mulla on 125 litranen, että se ehkä just riittää. Voi kyllä olla et jos ton kokoseen pistää pari litraa kalkkivettä päivässä niin voi ph lähtee kyllä nousemaan... täytyy tehdä suhteellisen laiha sekoitus.
Jep, mittaamallahan se selviää. Yleensä tosiaan tuo ei aiheuta ongelmia koska sitä lisätään niin pieninä annoksina että akvaario ehtii lähes tasapainoon huoneilman CO2:den kanssa. Toki pH jonkin verran nousee aina kalkkivettä annosteltaessa ja joskus tosiaan liiankin kanssa.
Yksi hyvä vaihtoehto on annostella kalkkivettä vain öisin jolloin akvaarion pH tuppaa laskemaan.
Tatu Vaajalahti kirjoitti:Joka tapauksessa olisi hauska kuulla perusteluita hieman siihen, miksi harrastajan kannattaa sijoittaa kalkkivesireaktoriin?
Voin vain puhua kokemuksesta omalta kohdaltani.
Laitan kalkkivesireaktoriin tai paremminkin kalkkivesisekoittimeen kalsiumhydroksiidia 650 g ja annostelupumpun pumppaamaan sinne vettä (minun tapauksessa RO vettä koska korvausvesisaavin täyttö RO vedellä on automatisoitu). Reaktorissa oleva varsi pyörii koko ajan ja sekoittaa massaa ja näin yksi satsi riittää kolmeksi viikoksi. Jos massaa ei sekoiteta niin annostelupumpun työntämä vesi tulee muutaman päivän kuluttua massan lävitse melkein pelkkänä vetenä ja altaaseen ei enää tipu kalkkivettä.
Todellakaan minkäänlaista automaattista järjetelmää ei tarvita jos viitsii joka päivä käydä pöyhäyttelemässä korvausvesiastiaa jossa on kalsiunhydroksiidia - minä en viitsi.
En suosittele Tunzen osmolaattorin käyttöä kalkkivedelle sillä aika monella on kyseinen vehje vikaantunut ja akvaario sen jälkeen näyttänyt kuin siellä olisi lumimyrsky.
Minulla siis annostelupumppu (IKS) tiputtaa kalkkivettä luokkaa tippa/sekuntti ja osmolaattori pumppaa puhdasta vettä sen verran joka jää uupumaan. Kalkkivettä tippuu luokkaa 13-14 litraa vuorokaudessa ja puhdasta vettä luokkaa 2 litraa samassa ajassa.
Mikael kirjoitti:jos viitsii joka päivä käydä pöyhäyttelemässä korvausvesiastiaa jossa on kalsiunhydroksiidia
Siiis.. Jos minulla on 20 litran kanisterissa RO-vettä johon olen lisännyt kalsiumhydroksidia (jota sitten lisäilen dosaatiopumpulla altaaseen) niin minun pitää sekoitella sitä päivittäin? Kiteytyykö kalsiumhydroksidi pohjalle jos vesi seisoo vaikkapa viikon verran? Tietysti sekoitan kalsiumhydroksidin ja veden eri astiassa jotta saostumat ovat jäävät siihen edelliseeen astiaan... Vai miksi sitä pitäisi sekoitella?
Jos siis kyse on ainostaan tästä niin siihenhän olisi loistava ratkaisu pieni pumppu joka sekoittaa jatkuvasti vettä säiliöissä. Pysyisi muutenkin liuosten laatu parempana. Toisaalta, säilyyhän esim. lähdevesiautomaateissakin vesi hyvänä muutamankin viikon... mutta se kyllä pidetään kylmänä. Mutta tuo jatkuva sekoitus voisi toisaalta olla ihan hyväkin juttu...
Juu ei Kalkkivettä ei tarvitse eikä itse asiassa saakkaan sekoitella alkuperäisen sekoituksen jälkeen. Myöskään kalkkivettä ei tarvitse sekoittaa erillisessä astiassa kunhan huolehtii siitä, että vedenotto astiassa on kiinteän aineksen yläpuolella.
Mitä tulee tuohon kalkkivesireaktoriin, niin jos todellakin on tarve automatisoida täyttövesiastian täyttö (:D ) niin silloin sekoittaja tulee kyseeseen. Koska kalkkivesi on kuitenkin helppo sekoittaa vaikkapa 300 litraiseen tynnyriin kerrallaan, niin tähän on erittäin harvoin tarvetta. Päinvastoin kuin usein luullaan, kalkkivesi säilyy erittäin pitkään.
Tunzen täyttöautomatiikka toimii moitteettomasti 99.9%:lla käyttäjistä. Itse olen kuullut vikaantumisista ainoastaan silloin, kun pumpulle on asetettu liikaa vastapainetta esimerkiksi kotikutoisen kalkkivesisekoittimen muodossa. Onpa joku tahallaan estänyt automatiikassa olevan 10 minuutin turvarajan!
Ai niin, jos tuo elektroninen pinnantasausratkaisu epäilyttää, en ole koskaan kuullut pahaa sanaa tuosta aiemmin mainitusta Marko Haagan kehittämästä systeemistä. Yksinkertainen on kaunista (ja toimivaa)!
Itselläni on toiminut Tunzen pinnantasaus kalkkiveden kanssa n. 10 vuotta, 24/7.
Tatu Vaajalahti kirjoitti:Kalkkivettä ei ... itse asiassa saakkaan sekoitella alkuperäisen sekoituksen jälkeen.
Mikäs siinä??
Tatu Vaajalahti kirjoitti:jos todellakin on tarve automatisoida täyttövesiastian täyttö
Ok... nyt olen taas kartalla...
Tatu Vaajalahti kirjoitti:Tunzen täyttöautomatiikka toimii moitteettomasti 99.9%:lla käyttäjistä. Itse olen kuullut vikaantumisista ainoastaan silloin, kun pumpulle on asetettu liikaa vastapainetta esimerkiksi kotikutoisen kalkkivesisekoittimen muodossa. Onpa joku tahallaan estänyt automatiikassa olevan 10 minuutin turvarajan!
Joo tarkotus on automatisoida toi pinnantasaus sitten kun on isompi allas ja toi Tunze vaikuttaa siihen oikein oivalta systeemiltä. Nyt (tai sitten kun saan homman käyntiin) riittää aika pitkälle toi dosaatiopumppu...
Tatu Vaajalahti kirjoitti:Kalkkivettä ei ... itse asiassa saakkaan sekoitella alkuperäisen sekoituksen jälkeen.
Mikäs siinä??
Sekoittaessa ilmakehän hiilidioksidi reagoi kalkkiveden kanssa ja muodostaa kalsiumkarbonaattia astian pohjalle. Ja kuten sanottu, sekoittamisesta ei ole mitään hyötyä kuitenkaan
Joo tarkotus on automatisoida toi pinnantasaus sitten kun on isompi allas ja toi Tunze vaikuttaa siihen oikein oivalta systeemiltä. Nyt (tai sitten kun saan homman käyntiin) riittää aika pitkälle toi dosaatiopumppu...
Ainiin.. eihän se dosaatiopumppu riitäkkään kun siihen kolmanteen pesään tehdään se suolaliuos mitä en aikaisemmin tajunnut... (olin kanava kolmosesta tykittämässä kahta litraa kalkkivettä vuorokaudessa..) no se siitä... tunzen pinnantasaaja menee ostoslistalle kans... per.. konkurssi on valmis ennenku edes alottaa.... järkee laittaa kaikki viimesenpäälle laitteet 120 litraseen mukiin!! No.. vaimon systeri on sairaalas duunissa.. pitää siltä pyytää tiputuspusseja pari kappaletta ton kalkkiveden lisäykseen...
Heität vaan kalkkivesijauheet sinne täyttösaaviin (+pieni sekoitus) ja asetat pumpun sen verran pohjasta ylöspäin ettei se ime kiinteää ainesta ja sinulla on automaattinen kalkkiveden annostelu eikä tarvitse vaimon siskoa vaivata
Tatu Vaajalahti kirjoitti:Heität vaan kalkkivesijauheet sinne täyttösaaviin
Niin mistä toi pinnantasaaja sitten automaattisesti annostelee... juu se oli tarkotuskin. Vaihtoehtona oli toi tiputuspussihärveli (lähinnä läppä)... niin että korvaus/kalkkivettä menis tasasesti vuorakauden ympäri, eikä tarttis vielä ostaa sitä pinnantasaajaa! Sitä aina sitten täyttelis päivän parin välein...
Tatu Vaajalahti kirjoitti:Tunzen täyttöautomatiikka toimii moitteettomasti 99.9%:lla käyttäjistä. Itse olen kuullut vikaantumisista ainoastaan silloin, kun pumpulle on asetettu liikaa vastapainetta esimerkiksi kotikutoisen kalkkivesisekoittimen muodossa. Onpa joku tahallaan estänyt automatiikassa olevan 10 minuutin turvarajan!
Näytän kuuluvan tuohon 0,1% joukkoon. Tosin monet asuvat paikoissa joissa ei juuri tunneta sähkökatkoksia. Kokemuksesta voin kertoa, että Tunzet - olivat sitten pumppuja tai osmolaattoreita - sekoavat ihmeellisillä tavoilla sähkökatkosten yhteydessä.
No, asioista voi olla monta mieltä. Tehköön ja uskokoon kukin miten haluaa mutta yllättävän paljon mitättömistä seikoista johtuvia vahinkoja sattuu.
Tatu Vaajalahti kirjoitti:Mitä tulee tuohon kalkkivesireaktoriin, niin jos todellakin on tarve automatisoida täyttövesiastian täyttö (:D ) niin silloin sekoittaja tulee kyseeseen.
En ymmärrä ajatuksen juoksua lainkaan . Minusta ei pitäisi olla mitään kummallista jos korvausvesisaavin täyttö tapahtuu automaattisesti ja sillä ei ole mitään tekemistä sekoittajan kanssa. Annostelupumppu pumppaa vetensä tästä saavista kalkkivesireaktoriin joka tiputtaa kalkkivettä ala-altaaseen. Korvausvesisaavissa on myös valmiina vesi vedenvaihtoja varten. Kun vedenvaihtoon tarvittava vesi on otettu niin automatiikka hoitaa saavin täytön. Ei tarvitse olla kyttäämässä milloin saavi täyttyy, erityisesti kun sen täyttyminen kestää 8-10 tuntia. Suoraan kraanasta lorottajillahan ei ole tällaisia odottamisongelmia.