Onkos kuinka paljon akvaharrastajia Lapista?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

rottinkiwailer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rottinkiwailer »

^¨Koittakaahan parantua!!! Mie tässä lähden asioille tuonne kirkonkylälle ja palaan taas illalla katselemaan tämän palstan juttuja.. :mrgreen:
Aina on joku joka valittaa...
Koda
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Koda »

Etelän reissu tuli käytyä ja tuliaisina mahtava kesäflunssa sekä upouusi "kuplakone" akvaarioon.

Olipas hienoa huomata kotiin tullessaan että akvaario voi hyvin eikä ollut ihme ja kumma edes levittynyt kovasti. Vesiarvotkin vallan loistavat. Oltiin 10 päivää reissussa, jonka aikana akvaariolle ei tehty yhtikäs mitään. Äitini kävi päivittäin vain tarkastamassa että tekniikka toimii. Ruokintaa en uskaltanut hälle luottaa (taipumusta ylisyöttää kaikkia eläviä olentoja :roll: ), joten fisut sai olla ihan lomaruualla. Huomenna kuitenkin vedenvaihtoon.

Mulla monnisten kasvatus ei ole siis loman takia edennyt mihinkään. Eikä kutupari ole ilmeisesti muninutkaan kun ei vahti ollut munia laseissa bongannut. Taisi olla kupareilla niin ikävä minua etteivät viitsineet alkaa vehtaamaan. :mrgreen:
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rvanirppu »

Koda, ihmettelinki jo mihin olit kadonnu. :mrgreen: Tais olla varsin piristävä reissu?? Kertoiles enemmän, kunhan satutaan meseen yhtäaikaa.
rottinkiwailer
Member
Member

Vai ollaan sitä lomaa vietetty.. Mulla aikaa menee perheyrityksen hommissa ja ensi viikolla olisi 4 päivää englannin kurssia, ja sit täytyisi juhannuksena olla juhannus-karkelot joissa olen myös töissä.. Kiirettä pitää, mutta silti täytyy täällä käydä katselemassa. Mitenkäs muut lapissa olevat??
Koda
Starting Member
Starting Member

Meillä menee juhannus aika arkisissa merkeissä. Ukkokulta paiskoo töitä ravintelin keittiössä pitkää päivää, pääsee onneksi juhannuspäivänä "jo" klo 20 kotiin. Silloin saatamme ottaa muutaman siiderin/oluen kunhan ensin onnistutaan saamaan tyttäret unten maille. Kyllä sitä aina joskus kaiholla muistelee niitä aikoja (ennen lapsia ja töitä) kun sai mennä ja olla niin kuin itse halusi. Jännä miten sitä ei silloin osannut lainkaan arvostaa... :)
rottinkiwailer
Member
Member

Moi vaan lappilaiset! Mites se juhannus sujui?? itse olin töissä eli juotin ihmisille viinaa. :mrgreen: Mites Koda ja Heydy teidän monnis kasvatus sujuu?? Mites muiden kalankasvatus on sujunut?? Itse tässä miettinyt uusien kalojen hankintaa.
outi6683
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja outi6683 »

Täällä ilmottautuu myös yksi lappalainen :D
Rovaniemeltä olen ja akvaariona on 160l ja 180l, isompaa olen myymässä pois.

Kaloja on avainkirjoahven naaras, palettikala koiras, keisaritetra- ja puna-aavetetra parvet sekä partamonni.

Niin, leski avain kaipaa vieläki mies seuraa, mutta Pelloon on niin pitkä matka..

Rottinkiwailer: Nimestä päätellen, onko sulla rotikka? Meillä niitä on kaksi :)

Edit: yhdistetty perättäiset viestit. --Cory
rottinkiwailer
Member
Member

Jep, rotikoita löytyy kaksin kappalein. Etkös ole sama Outi joka omistaa Nikin ja Peetun?? Meiltä löytyy Nita ja Tara, Sirpalta molemmat.
outi6683
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Rottinkiwailer: Otinpa selvää, teillähän on meidän Jylhävuoren Pikku Myyn (Niki) sisko, isänä Lex. Näin teät näyttelyissä viikonloppuna täällä.
Ei tämä tänne kuulu, joten ei mulla muuta :mrgreen:

Niin, olen minä :)

Edit: yhdistetty perättäiset viestit. --Cory
rottinkiwailer
Member
Member

Joo, näin miekin sinut siellä näyttelyissä. No miksi olet laittamassa isompaa akvaa pois?? Koskas Niki saapuu kotiin??
outi6683
Junior Member
Junior Member
Viesti:

No en jaksa kahta pitää.. Sain vasta tuon 160l, kun vanhasta piti vaihtaa sora hiekaksi ja akvaarion paikkaa, joten perustin kokonaan uuden akvaarion ja myyn tuon pois. Voisin muuten pitääkkin, mutta ei mahdu asuntoon, nyt on lipasto keskellä olohuoneen lattiaa sen aikaa että saan tuon myytyä :D

Niin ja suunnittelen kolmatta koiraa, joten ei ehkä riittäisi aika kahden akvaarion pitämiseen.

Nikiä lähden hakemaan perjantaina kotia :)
rottinkiwailer
Member
Member

Mulla on ollut nyt pari kuukautta 240 litran akvaario ja haluttaisi jo laittaa toinen mutta olen päättänyt hillitä itseäni ja pitää vain yhden. Ollaan muutettu ja nyt on tilaa melkein 100 neliöö ja pihaa on vaikka muille jakaa, koirat saa olla irti ulkona eli nauttivat kovasti. Muistan kun Nita oli pentuja tekemässä Sirpan luona niin olihan se ihanaa ku Sirpa toi sen sit meille kotia takaisin, niin ja Tarahan tuli silloin mukana myös. Itsellä haluttaisi ottaa kolmas koira myös mutta rotua ei olla vielä päätetty, suuri rotu tulee varmasti olemaan. minkälaista koiraa olet kolmanneksi suunnitellut?? Luulin muuten että se Roin näyttelyn tuomari olisi ollut mies, kun nimi oli Leni, mutta se olikin nainen. En käsitä miksei naistuomarit kovin pidä Nitasta ja Tarasta ja miestuomarit antaa EH:ta ja ERI:ä ainakin Nitalle. Roin näyttely oli Taralle vasta toinen joten se on ihan ihmeissään koko touhusta. Kasvatatko muuten mitään kaloja ihan myyntiin asti??
outi6683
Junior Member
Junior Member
Viesti:

No meille on tulossa amstaffi. Ehkä jo elokuussa, mutta narttu ei ole vielä synnyttänyt niin ei ole varmaa syntyykö sieltä meille sopivaa :)

Ei meillä kasva kaloja myyntiin asti. Ainoat mitkä on tehny poikasia niin keisaritetrat, mutta yksikään ei ole aikuseksi selvinny. En ole siis alkanut poikasia sen kummemmin pelastelemaan. Avaimet kuti kovasti ennen naaraan leskeksi jäämistä, mutta koiras söi kudun aina vahtivuorollaan :|
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

outi6683 kirjoitti: Niin, leski avain kaipaa vieläki mies seuraa, mutta Pelloon on niin pitkä matka..
8O

Kaikilla tavoin sitä laiskuutta perustellaan... :)

Btw. Jos Outilla sattuu joku tuttu käymään täälläpäin niin huikkaa sille/mulle, nuo saadaan pussiin melko lyhyellä varotusajalla ja sais sitten tuonkin altaan telakalle.

Sitten olis huolena enää neljä kippoa, kyllähän niissä jo puuhaa piisaa näin kesämaalle :mrgreen:

Poikasrintamalta mukavia. Avainvauvat jo tuommosia sentin mittasia vonkaleita ja syövät jo kympillä räkmixiä. Kovin harvinaista, pariskunnan ensimmäinen yritys onnistui täydellisesti :D

Innostukaa muuten joku nyt Tanganjikasta ja heti. Kotiloahvenpoikasia alkaa olla haitaksi asti, niitä saa ilman jos noutaa [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
outi6683
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Jos en myiskään tuota 180l akvaa, pystyttäis sen keskelle olohuonetta :mrgreen:
Sinne voisin sit ottaa sun ahvenia :D

No ei kyllä ihan heti tule mieleen ketään joka olis pelloon päin menossa. Ja on se kyllä raha ja aika kysymys käydä huitasemassa reilu 200km nuin vain. Kiireinen köyhä kun olen niin pitää se kaksi kertaa miettiä [;)]
Koda
Starting Member
Starting Member

Kyllähän mie ahvenia akvaani haluisin vaikka tältä istumalta, muttei mahu sitten millään. Ja isompaa ei ole tulossa lähiaikoina. :(

Kun olis tuon John D:n ja Outin affenen kuljetushommelin tienny pari viikkoa sit niin mie olisin voinu kuljettaa. Appivanhemmat kun asuu Pellossa ja siellä tulee käytyä lasten takia vähän turhankin useesti. Seuraavan kerran tää 500 kilsaa (asun siis Ivalossa) ajellaan varmaankin syksyllä jos miehen työt ja mun opiskelut antaa myöten.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viesti:

Nuo ahvenet on muuten siitä kivoja, että pikku ryhmää voi pitää jo jossain 40 litraisessa, on nimittäin maailman pienin tunnettu kirjoahvenlaji [;)]

http://www.cichlid-forum.com/articles/n ... ciatus.php

http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... multif.php

Btw. näkyi muuten tänään päästäneen Tropheus sp. "Red Moliro" äippä pari poikasta suustaan katselemaan karua kivikkomaisemaa :) Pari naarasta siellä hautoo edelleen [;)]

Tuon näköinen ahvena on tämä:

Kuva

Jostain syystä ei enää jaksa innostua kaikenmaailman aasialaisten värivääntelyistä, kun kauniita kaloja löytyy luonnonmuotoinakin 8-)
outi6683
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Wautsi, tuohan oli komea ahven! :D

Pitäsiköhän hankkia 60l allas ja laittaa muutama tuommonen, se mahtuis tuohon kirjahyllyn päälle.. 8-)
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viesti:

Noille tropheuksille saa kyllä olla jo se joku 300 litrainen, meillä elävät 530 litraisessa. Hyvin agressiivinen ja aktiivinen kivikkolaji [;)]
outi6683
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Mulla kyllä mielenkiinto heräsi kun tutkiskelin asiaa :)
Kaikki kuvat vain mitä löysin, oli tosi haalean värisistä kaloista. Mites tuo tuossa on noin komean punainen?
Mistä kotiloita löytää? Ja mitä vielä pitäisi tietää ennenkuin innostuu liikaa :mrgreen:

-----------------

No ei se sit ollutkaan se sama, huijari :twisted:

-----------------

No olihan ne nyt ihan eri mallisia kun tarkemmin katto [:I]
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viesti:

Niinpä, Tanganjikasta kun löytyy tuota monipuolista lajivalikoimaa vaikka millä mitoin

http://www.cichlid-forum.com/profiles/i ... p?region=T

Ei tosin yhtä runsaasti kuin Malawista, mutta mistä ite kukin tykkää [;)]

Noiden "värittömien" seeprakotiloahventen viehätys on paremminkin siinä käyttäytymisessä. Uskomatonta minkälaisia hiekkamääriä noin pieni kala voi siirtää, jos hiekka sattuu olemaan hänen mielestään väärässä paikassa :mrgreen:

Muuten, niitä uusia Tropheus vauvoja olikin viisi :D
rottinkiwailer
Member
Member

JOHN D: Puhuit että sulla on niitä avainkirjoahvenia, vai onko?? Minkälaisten kalojen kanssa sopivat ja minkälainen ympäristö tulisi olla?? Noi ahvenet on tosi kivoja mutta kun on vasta kaksi kuukautta ollut seura-akva niin ei haluttaisi alkaa muuttamaan sitä ahvenaltaaksi ku niille täytyy olla erilaiset oltavat.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viesti:

Avainkirjoahven on varmaan maailman kiltein kirjoahven, voisipa sanoa jopa että nössö :)

Allas saisi olla mielellään 200 litran luokkaa, runsaasti kasvillisuutta ja kantoja piilopaikoiksi, peruspehmeä ja hapan vesi. Itsellä nuo olivat viikkokausia arkoina muutettuaan 530 litraisesta tuohon 210 litraiseen, seurana niillä oli silloin vain partis ja monnisparvi, joten päätin kokeilla "suojakala" teoriaa, eli kippasin sinne keskiveteen parven rubiinitetroja ja hommapa toimi [;)]

Kalat rohkeentuivat ja neljästä avaimesta löytyi melko pian kutupari, joilla on nyt jokerimäärä sentin mittaisia poikasia :D Kaksi ylijäämäkoirasta erotin tuolta 85 litraiseen odottelemaan uutta osoitetta (outillehan niitä olen kovasti tyrkyttänyt.. :P ).

Poikaset saavat tuolla varttua vielä jokin tovin, saisivat olla tuommoisia kakseurosen kokoisia, ennenkuin niitä alkaa mihinkään kuskaamaan.
rottinkiwailer
Member
Member

Hei lappilaiset, laittakaahan juttua kehiin... :mrgreen: Mihin te kaikki olette kadonneet, kenties kesälaitumille?!?! [;)]
Koda
Starting Member
Starting Member

No niin, taas olis kuparimonnisten munia purkissa odottamassa jos vaikka jotain kuoriutuisi. Tällä kertaa osuttiin paikalle kun pariskunta oli kutupuuhissa ja istuttiin koko perhe nenä kiinni lasissa. Ei tuntunut yleisö heitä haittaavan. :mrgreen:

En ole laskenut montako munaa pelastin, varmaan semmosen kolmekymmentä kappaletta. Mutta älkää odottako liikoja; toista kertaa olen näissä kalankasvatuspuuhissa eikä menestys ekalla kerralla ollut lainkaan hyvä. Saas nähä kauanko kuoriutumiseen menee, jännityksellä odotellaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”